استیبل کوین‌ها نویدبخش آرامش در دنیای پرتلاطم ارزهای دیجیتال هستند و در بین آن‌ها، تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، محبوب‌ترین استیبل کوین بازار است. تقریباً همه افرادی که در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند، حداقل یکبار به خرید تتر اقدام کرده‌اند؛ زیرا معامله‌گری و استفاده از خدمات امور مالی غیرمتمرکز بدون در اختیار داشتن تتر، بسیار دشوار است. بااین‌حال، آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که تتر (USDT) به لحاظ امنیتی چه وضعیتی دارد؟


قطعاً ایمنی رمز ارزها برای همه سرمایه‌گذاران اهمیت داشته و تتر به‌عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا و مهم‌ترین استیبل کوین، باید امنیت بالایی را به کاربران ارائه کند. ازاین‌رو، بررسی ایمنی USDT ضروری به نظر می‌رسد. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که وضعیت تتر را به لحاظ امنیتی مورد بحث قرار دهیم.


تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) چیست؟

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال پایدار است که بر بستر فناوری بلاک چین کار می‌کند و قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. ازآنجایی‌که استفاده از دلار برای ساکنان بسیاری از کشورها دشوار است، تتر به‌راحتی ارزش دلار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا همگان به امور مالی غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند. این ارز دیجیتال که در سال 2014 راه‌اندازی شد، در ابتدا «ریل کوین» (Realcoin) نام داشت؛ اما مدت کوتاهی بعد، به تتر تغییر نام داد.


اولین پیاده‌سازی تتر با استفاده از لایه اومنی (Omni) بر روی بلاک چین بیت کوین بود. بااین‌حال، محدودیت‌های شبکه بیت کوین و تقاضای گسترده برای این استیبل کوین، سبب شد که بنیان‌گذاران این رمز ارز، USDT را بر روی تعداد زیادی از زنجیره‌های بلوکی پیاده‌سازی کنند.


تتر استیبل کوینی با پشتوانه ارز فیات است و شرکت این رمز ارز ادعا می‌کند که به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار در ذخایر این شرکت نگهداری می‌شود. از زمان تأسیس تتر، میزان پشتوانه این رمز ارز مورد مناقشه بوده و حرف‌و‌حدیث‌های فراوانی در مورد وثیقه واقعی تتر مطرح شده‌اند.


تتر (USDT) به لحاظ امنیتی چگونه است؟

تتر (USDT) به لحاظ امنیتی چگونه است؟

برای اینکه از وضعیت امنیتی تتر (USDT) مطلع شویم، باید جنبه‌های مختلف مربوط به ایمنی این استیبل کوین را مورد بررسی قرار دهیم. به‌خاطر همین، در این بخش، امنیت تتر را از منظرهای مختلف تحلیل خواهیم کرد.


اتصال تتر (USDT’s Peg)

تتر (USDT) به‌عنوان یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات طوری طراحی شده است که همیشه به قیمت دلار آمریکا متصل باشد. اگرچه معمولاً چنین استیبل کوین‌هایی به قیمت 1 دلار معامله می‌شوند؛ اما نرخ آن‌ها همیشه دقیقاً برابر با 1 دلار نیست. در واقع، این رمز ارزها تلاش می‌کنند که قیمت خود را در محدوده دلار آمریکا حفظ کرده و مدام به آن نزدیک شوند. اگر به نمودار قیمت تتر دقت کنید، می‌بینید که این رمز ارز مدام در اطراف یک دلار در نوسان است.


نوسانات استیبل کوین‌ها در اطراف دلار آنقدر زیاد مشاهده می‌شود که حتی از ارزهای دیجیتال معمولی هم تلاطم بیشتری دارند. بااین‌حال، در مقایسه‌ای که بین استیبل کوین‌های سرشناس بازار انجام شده است، تتر پس از قیمت یو اس دی کوین (USDC)، کمترین نوسان را داشته و انحراف چندانی نسبت به قیمت دلار از خود نشان نمی‌دهد. ازاین‌رو، می‌توان این استیبل کوین را از نظر اتصال، رمز ارزی ایمن به حساب آورد.


پشتوانه تتر (USDT’s Backing)

پشتوانه تتر (USDT’s Backing)

همان‌طور که گفتیم، تتر (USDT) دارای پشتوانه‌ای از ارزهای فیات است. خود این شرکت ادعا می‌کند که به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا در خزانه این شرکت وجود دارد. بااین‌حال، بسیاری از افراد نسبت به این ادعا دچار تردید هستند. برخی معتقدند که ترکیب وثیقه تتر مشخص نیست و احتمالاً مجموعه‌ای از دلار، سایر ارزهای فیات و اوراق بهادار به‌عنوان وثیقه تتر در نظر گرفته شده‌اند. بعضی دیگر هم اعتقاد دارند که اصلاً تتر پشتوانه‌ی قابل اتکایی ندارد.


این اتهامات در ابعادی گسترده مطرح می‌شدند و تردیدهای زیادی را به‌وجود آورده بودند؛ تا اینکه مدیرعامل شرکت تتر اخیراً تغییر کرد. به‌دنبال این تغییر مدیریتی، شرکت تتر رویکرد شفاف‌سازی را در پیش گرفت و گزارشات دقیقی را درباره میزان پشتوانه خود ارائه کرد. به‌این‌ترتیب، همگان دیدند که نه‌تنها به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار در خزانه این شرکت نگهداری می‌شود، بلکه این استیبل کون با سرمایه مازاد وثیقه شده است. ازاین‌رو، خیال سرمایه‌گذاران درباره ایمنی پشتوانه تتر راحت شد.


حاکمیت تتر (Tether Governance)

یکی از بحث‌‌های جنجال‌برانگیز درباره‌ی تتر (USDT)، مربوط به حاکمیت آن است. در واقع، برخلاف ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، تتر کاملاً متمرکز بوده و شبیه بانک‌ها اداره می‌شود. مسئولیت ضرب کردن USDT بر عهده شرکت «تتر لیمیتد» (Tether Limited) است که عرضه و توسعه این رمز ارز را مدیریت می‌کند.


در سال 2015، صرافی بیت فینکس (Bitfinex) تجارت تتر را بدون اشاره به ارتباطش با تتر لیمیتد آغاز کرد. بااین‌حال، در سال 2017، سندی توسط «پارادایس پیپرز» (Paradise Papers) افشا شد که اپراتورهای بیت فینکس، یعنی فیلیپ پاتر (Phillip Potter) و جیانکارلو دواسینی (Giancarlo Devasini) را مسئول راه‌اندازی هولدینگ تتر لیمیتد در «جزایر ویرجین بریتانیا» (British Virgin Islands) معرفی می‌کرد. این هولدینگ شرکت مادر تتر لیمیتد به حساب می‌آید. از طرفی، تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهند که هردوی این شرکت‌ها یک مدیرعامل مشترک به نام «جان لوییس ون در ولده» (Jean-Louis van der Velde) داشته‌اند.


⚠️ازاین‌رو، ابهامات زیادی درباره نحوه حاکمیت این استیبل کوین وجود دارد و فقط افراد محدودی مدیریت USDT را بر عهده گرفته‌اند. البته باید به این نکته توجه داشت که تا وقتی تتر درباره پشتوانه خود شفاف عمل کند، کاربران می‌توانند با خیال راحت از این استیبل کوین بهره ببرند.

شبکه‌های تتر (Tether Networks)

شبکه‌های تتر (Tether Networks)

تتر (USDT) در ابتدا بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته شد؛ اما با توجه به نیاز جامعه، کم‌کم به شبکه‌های مختلف دیگری نیز انتقال یافت. درحال‌حاضر، تتر بر روی شبکه‌های عمومی گوناگونی، مانند اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، ترون، پالیگان، سولانا و... حضور دارد. در نتیجه، امنیت USDT موجود روی هرکدام از این شبکه‌ها، به ایمنی آن بلاک چین نیز وابسته است.


خوشبختانه تمام این شبکه‌های عمومی از بهترین پروتکل‌های امنیتی و الگوریتم‌های اجماع برای حفظ ایمنی تراکنش‌های خود سود می‌برند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که از این نظر، USDT دارای درجه بالایی از امنیت است.


فقدان مقررات (Centralization Risks)

استیبل کوین‌هایی مانند یو اس دی کوین (USDC) کاملاً تنظیم‌شده هستند و به‌طور مداوم حسابرسی می‌شوند. یکی دیگر از تردیدهایی که درباره تتر همیشه وجود داشته، مربوط به حسابرسی ذخایر این شرکت است. عدم اطلاع از میزان وثیقه موجود در ذخایر این استیبل کوین، باعث می‌شود که تتر گزینه خوبی برای پولشویی به حساب بیاید. ازاین‌رو، مدیران USDT بارها پایشان به دادگاه‌های ایالات متحده باز شده و درگیر شکایت‌های مختلف نهادهای نظارتی بوده‌اند.


بااین‌حال، رویکرد جدید این شرکت در مورد شفافیت، کاربران را امیدوار می‌کند که نهادهای نظارتی امکان حسابرسی ذخایر این شرکت را پیدا کنند.


تتر (USDT) چگونه ایمن می‌شود؟

تتر (USDT) چگونه ایمن می‌شود؟

حالا که با جنبه‌های مختلف امنیت تتر (USDT) آشنا شدید، باید ببینیم که خود این استیبل کوین چه تدابیری را برای افزایش ایمنی اندیشیده است. به همین خاطر، در این بخش، به مواردی می‌پردازیم که امنیت USDT را ارتقا می‌دهند.


کیف پول چندامضایی (Multi-Signature Wallet)

شرکت تتر از کیف پول چندامضایی برای نگهداری از وجوه کاربران بهره می‌برد. این فناوری به چندین طرف برای تأیید تراکنش‌ها نیاز دارد و ازاین‌طریق، سرقت دارایی‌ها را دشوار می‌کند. کیف پول چند امضایی تتر به‌طور هم‌زمان توسط صرافی بیت فینکس و شرکت تتر لیمیتد نگهداری می‌شود و امکان ذخیره‌سازی سرد دارایی‌ها را فراهم می‌کند.


تلاش در جهت شفافیت (Transparency Efforts)

اخیراً تتر (USDT) رویکرد شفاف‌سازی را در پیش گرفته و به‌طور مداوم ذخایر خود را ممیزی می‌کند. این ممیزی توسط شرکت‌های معتبر حسابرسی انجام می‌شود. گزارشات این حسابرسی‌ها نشان می‌دهند که USDT به‌وسیله وثیقه مازاد پشتیبانی شده که این مسئله امنیت استیبل کوین تتر را افزایش خواهد داد. علاوه‌بر آن، این شرکت اعلام کرده که به‌زودی گزارشات ممیزی را به‌صورت روزانه و در زمان واقعی، به کاربران خود ارائه می‌دهد.


خرید و فروش تتر (USDT) در کدام صرافی ایمن‌تر است؟

خرید و فروش تتر (USDT) در کدام صرافی ایمن‌تر است؟

علاوه‌بر جنبه‌های مختلف فنی و بحث‌های مربوط به وثیقه این استیبل کوین، کاربران نیز در معامله تتر باید مراقب پلتفرم تجاری انتخاب‌شده باشند. در واقع، برای اینکه خیالتان از ایمنی دارایی‌هایتان راحت شود، باید به‌سراغ یک صرافی ارز دیجیتال معتبر بروید که حفظ امنیت دارایی‌ها را در اولویت کار خود قرار داده است.


در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی دانش‌بینان، از دانشمندان علوم رمزنگاری و فناوری بلاک چین بهره برده تا با استفاده از بهترین پروتکل‌های امنیتی، دارایی‌های شما را از خطرات احتمالی محافظت کند. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید کوین محبوب USDT را به‌راحتی و با کمترین قیمت بازار در صرافی اکسبیتو معامله کرده و از مزایای این استیبل کوین سرشناس بهره‌مند شوید.


سخن پایانی


تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT محبوب‌ترین استیبل کوین بازار است که به‌طور گسترده مورد استفاده سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و کاربران قرار می‌گیرد. کاربردهای فراوان USDT، لزوم بررسی امنیت این استیبل کوین را نشان می‌دهد. به‌خاطر همین، در این مقاله از اکسبیتو، جنبه‌های مختلف مربوط به ایمنی این رمز ارز را مورد بررسی قرار دادیم.