در سال‌های اخیر، تتر (USDT) به یکی از قدرت‌های بلامنازع دنیای کریپتو تبدیل شده است که نه‌تنها بر روی روندهای بازار ارزهای دیجیتال، بلکه بر کل اقتصاد جهان نیز تأثیر می‌گذارد. این استیبل کوین که از سال 2014 به بازار آمده، به‌طور گسترده مورد پذیرش کاربران کریپتو قرار گرفته و در زمینه‌های مختلفی، مانند سرمایه‌گذاری، جفت‌ارزهای معاملاتی، وام‌دهی، استیکینگ و... کاربرد دارد. ازاین‌رو، تحلیل حرکت‌های تتر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که اطلاعات خوبی را درباره وضعیت بازار به دست آورند.


یکی از مهم‌ترین شاخص‌های USDT، دامیننس این رمز ارز است. بسیاری از تحلیلگران از دامیننس تتر استفاده می‌کنند تا تحلیل‌های بهتری انجام دهند. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم به نحوه چک کردن نمودار دامیننس تتر بپردازیم.


آشنایی با تتر (USDT)

تتر (USDT) اولین و بزرگ‌ترین استیبل کوین دنیا از نظر ارزش بازار است. این استیبل کوین که در سال 2014 به بازار عرضه شد، قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. ازاین‌رو، USDT ارزش دلار آمریکا را در امور مالی غیرمتمرکز نمایندگی می‌کند و در زمینه‌های مختلفی به کار می‌رود. تتر متعلق به دسته‌ای از استیبل کوین‌ها است که دارای پشتوانه‌ای از ارزهای فیات هستند؛ یعنی به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا در خزانه این شرکت نگهداری می‌شود.


از زمان توسعه USDT تا کنون، این رمز ارز با شبکه‌های بلاک چین مختلفی ادغام شده و ازاین‌طریق، در دسترس طیف وسیعی از کاربران قرار گرفته است. شما نیز می‌توانید تتر را به‌راحتی و با کمترین قیمت از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید. صرافی اکسبیتو از تمام شبکه‌های انتقال تتر پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر، برای واریز و برداشت این رمز ارز، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار خواهند داشت.


دامیننس تتر (USDT.D) چیست؟

دامیننس تتر (USDT.D) چیست؟

منظور از دامیننس یک ارز دیجیتال، میزان تسلط آن بر کل بازار کریپتو است. برای مثال، اگر دامیننس اتریوم 25 درصد باشد، نتیجه می‌گیریم که یک‌چهارم از ارزش بازار رمز ارزها در اختیار ETH قرار دارد. به همین ترتیب، دامیننس تتر نیز نشان‌دهنده میزان تسلط این استیبل کوین بر کل بازار است. شاخص تسلط USDT برای بسیاری از تحلیلگران اهمیت داشته و این افراد از USDT.D برای درک بهتر بازار استفاده می‌کنند.


دامیننس تتر چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه دامیننس یک ارز دیجیتال، ابتدا باید تعداد ارزهای در گردش آن را در قیمت لحظه‌ای‌اش ضرب کنیم. ازاین‌طریق، ارزش بازار ارز مورد نظر محاسبه می‌شود. ازآنجایی‌که قیمت USDT همیشه برابر با 1 دلار است، پس ارزش بازار این استیبل کوین برابر با تعداد توکن‌های در گردشش خواهد بود. سپس، باید این ارزش بازار را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنیم. به‌این‌ترتیب، دامیننس تتر محاسبه می‌شود که نشان‌دهنده میزان تسلط USDT بر کل بازار است.


البته برای اطلاع از دامیننس تتر نیازی ندارید که این محاسبات را انجام دهید، بلکه با مراجعه به سایت Tradingview و جستجوی عبارت USDT.D، نمودار لحظه‌ای تسلط تتر را مشاهده خواهید کرد.


انواع دامیننس تتر کدامند؟

انواع دامیننس تتر کدامند؟

با مراجعه به نمودار دامیننس تتر، با 2 نوع روند صعودی و نزولی مواجه می‌شویم. ازآن‌جایی که تتر یکی از عوامل اصلی ایجاد نقدینگی در بازار کریپتو است و به‌طور گسترده برای انجام معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد، زمانی که تسلط تتر بر بازار کریپتو روبه‌افزایش باشد، می‌فهمیم که سرمایه‌گذاران سایر ارزهای دیجیتال را فروخته و به‌جایشان تتر خریده‌اند. البته این نتیجه فقط زمانی حاصل می‌شود که ارزش بازار تتر نیز درحال رشد باشد؛ وگرنه اگر این ارزش ثابت بماند، متوجه می‌شویم که رشد دامیننس صرفاً به‌خاطر کاهش ارزش کل بازار بوده و احتمالاً به عوامل دیگری وابسته است.


در سوی مقابل، اگر دامیننس تتر روبه‌کاهش باشد، نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران با تترهایشان به خرید سایر ارزهای دیجیتال اقدام کرده‌اند. مجدداً در این مورد هم اگر ارزش بازار تتر ثابت باشد، می‌فهمیم که کاهش دامیننس فقط به‌خاطر افزایش ارزش کل بازار بوده و باید علت این اتفاق را در جای دیگری جستجو کنیم.


عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

در بخش قبل، توضیح دادیم که تغییرات تقاضا برای سایر رمز ارزها بر روی دامیننس تتر تأثیر می‌گذارند. بااین‌حال، این مسئله تنها عامل اثرگذار بر شاخص تسلط USDT نیست. سایر عوامل عبارت‌اند از:


  • ورود نقدینگی: تتر استیبل کوین بسیار سرشناسی است و ساکنان کشورهای مختلف این رمز ارز را به‌جای دلار خریداری می‌کنند. در چنین مواقعی، دامیننس تتر بر اثر خرید این استیبل کوین افزایش می‌یابد و ربطی به حوادث دنیای کریپتو ندارد.

  • رخدادهای کریپتو: وقایع مهم بازار رمز ارزها بر روی دامیننس تتر هم تأثیر می‌گذارند. برای مثال، تاریخ نشان می‌دهد که ورشکستگی پلتفرم سلسیوس دامیننس تتر را کاهش داده است.

  • وضعیت استیبل کوین‌ها: گاهی تغییرات شاخص تسلط تتر ناشی از سرمایه‌گذاری روی سایر استیبل کوین‌ها بوده و همچنین، بدبینی نسبت به ارزهای پایداری، مانند یو اس دی کوین (USDC) نیز باعث افزایش دامیننس تتر می‌شود.

چطور نمودار دامیننس تتر را چک کنیم؟

دیدیم که دامیننس تتر یکی از شاخص‌های مهم بازار کریپتو است. به همین خاطر، در این بخش، قصد داریم که به‌طور عملی، به نمودار تسلط USDT برویم و نحوه چک کردن آن را بررسی کنیم. در ابتدا، باید به سایت Tradingview بروید و عبارت USDT.D را جستجو کنید. ازاین‌طریق، با نمودار زیر مواجه خواهید شد.


چطور نمودار دامیننس تتر را چک کنیم؟

در تصویر فوق، نمودار دامیننس تتر را مشاهده می‌کنید. برای اینکه بهتر بتوانیم دامیننس تتر را چک کنیم، بر اساس کف‌ها و قله‌ها، یک کانال رسم خواهیم کرد.


چطور نمودار دامیننس تتر را چک کنیم؟ (2)

حالا به تاریخچه این نمودار دقت می‌کنیم تا نقاط مهم آن را به دست آوریم. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، سه برخورد با کانال را علامت زده‌ایم. در گذشته، این نقاط برای ما کافی بودند تا بتوانیم این کانال را در همان موقع ترسیم کنیم.


چطور نمودار دامیننس تتر را چک کنیم؟ (3)

گفتیم که با افزایش دامیننس تتر، تقاضا برای سایر رمز ارزها کاهش می‌یابد و با کم شدن شاخص تسلط USDT، تقاضا برای سایر ارزها زیاد خواهد شد. ازآنجایی‌که تقاضا برای ارزها با قیمت آن‌ها رابطه‌ای مستقیم برقرار می‌کند، پس می‌توانیم نتیجه بگیرم که دامیننس تتر با قیمت ارزهای دیجیتال دیگر، از جمله بیت کوین، همبستگی معکوس دارد.


به‌این‌ترتیب، انتظار می‌رود که وقتی دامیننس تتر قله‌ای را ثبت می‌کند، در بیت کوین و سایر ارزها کف قیمتی را شاهد باشیم و با ثبت شدن یک کف در تسلط USDT، سقفی را در بقیه رمز ارزها ببینیم. برای اینکه این مسئله را دقیق‌تر درک کنیم، در همان زمانی که روی تصویر بالا علامت زده‌ایم، به‌سراغ نمودار بیت کوین می‌رویم. اگر به تصویر قبلی نگاه کنید، پس از آن 3 نقطه و ترسیم کانال، یک کف در دامیننس ثبت شده است.


چطور نمودار دامیننس تتر را چک کنیم؟ (4)

در تصویر بالا، قله‌ای از بیت کوین را علامت زده‌ایم که دقیقاً هم‌زمان با کف بعدی دامیننس تتر در تصویر قبلی رخ داده است. درصورتی‌که همین‌طور به جلو حرکت کنیم، می‌بینیم که تمام کف‌ها و سقف‌های کانال شاخص تسلط تتر، به‌صورت آینه‌ای در قیمت بیت کوین هم تکرار شده‌اند. به‌این‌ترتیب، اگر در آینده کف کانال شکسته شود و دامیننس پایین‌تر بیاید، انتظار داریم که انفجار بزرگی در بازار کریپتو رخ دهد.


علاوه‌بر سقف و کف کانال، می‌توانیم بازه‌هایی را درون آن نیز در نظر بگیریم و روند صعودی بازار کریپتو را تشخیص دهیم.


چطور نمودار دامیننس تتر را چک کنیم؟ (5)

در تصویر بالا، قسمتی از کانال را علامت زده‌ایم که با توجه به تحلیل‌هایمان، می‌تواند اهمیت داشته باشد. خطوطی که ترسیم شده‌اند، بر اساس نقاط مهم تاریخی گذشته هستند. درصورتی‌که دامیننس تتر در این مسیر نزولی شود، انتظار داریم که به‌صورت آینه‌ای، با رشد بازار کریپتو مواجه شویم. حالا همین روند را می‌توانیم باز هم به‌سمت پایین ادامه دهیم و نقاط مهم‌ دیگری را بیابیم.


چطور نمودار دامیننس تتر را چک کنیم؟ (6)

به‌این‌ترتیب، با رسم خطوط مقاومت و حمایت، از روند کلی بازار کریپتو مطلع می‌شویم. کارشناسان توصیه می‌کنند که در تحلیل دامیننس تتر، به رسم خطوط اکتفا کرده و به‌سراغ اندیکاتورها نروید؛ چراکه باعث سردرگمی شما خواهند شد.


سخن پایانی


تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا است که یکی از بازیگران مهم دنیای کریپتو نیز محسوب می‌شود. ازاین‌رو، بررسی جنبه‌های مختلف آن به ما کمک می‌کند که دید خوبی از کل بازار به دست آوریم. در همین راستا، دامیننس تتر (USDT.D) که نشان‌دهنده میزان تسلط این رمز ارز بر بازار است، برای تحلیلگران اهمیت بسیار زیادی دارد. اصولاً دامیننس تتر با قیمت سایر رمز ارزها همبستگی معکوس داشته و با تشخیص روند‌های آن، می‌توان از حرکت کلی بازار اطلاعاتی را کسب کرد. به‌خاطر همین، در این مقاله، بررسی کردیم که چطور می‌توانیم نمودار دامیننس تتر را چک کنیم.