به لطف گسترش برنامه‌نویسی، بسیاری از کارهایی قبلا به زمان و مهارت زیادی نیاز داشت، امروزه به راحتی قابل انجام است. این موضوع در حوزه بلاک‎ چین هم وجود دارد. در گذشته، شخص یا تیمی که می‌خواستند یک توکن را طراحی کنند دارای تخصص و مهارت بالایی بودند و طراحی توکن نیز زمان زیادی می‌گرفت. اما اکنون پیشرفت و گسترش برنامه‌نویسی بلاک‌چین کاری کرده که می‌توان در کمترین زمان با حداقل مهارت، در بسیاری از شبکه‌ها توکن طراحی کرد. یکی از صرافی‌هایی که در زمینه طراحی توکن شخصی خدمات قابل قبولی ارائه می‌دهد بایننس است. در این مقاله قرار است به آموزش ساخت توکن در بایننس بر بستر شبکه BEP20 بپردازیم.


مروری بر مفهوم کریپتوکارنسی

مروری بر مفهوم کریپتوکارنسی

Cryptocurrency در زبان انگلیسی به معنای ارز رمزنگاری شده است. این نام برای ارزهایی به کار برده می‌شود که بر بستر بلاک چین یا بستر رمزنگاری شده دیگر ایجاد شده باشند. کریپتوکارنسی با هدف تمرکز زدایی از نقل و انتقالات مالی و امور بانکداری به وجود آمده است. اولین کریپتوکارنسی بیت کوین است که با لقب پادشاه رمز ارزها نیز شناخته می‌شود. خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، که هنوز هویت واقعی آن مشخص نیست وایت‌پیپر بیت کوین را معرفی کرد.


کریپتوکارنسی در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله شده و دارای ارزش هستند. برخی از شبکه‌های بلاک چین این قابلیت را به دیگر توسعه دهندگان می‌دهند که بر بستر آن‌ها ارزهای جدیدی طراحی و خلق کنند. BEP20 یکی از این شبکه‌هاست که توسط صرافی بایننس ایجاد شده است.


ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. این کاربردها را توسعه دهندگان و خالقان توکن برای آن تعیین می‌کنند. برای مثال برخی توکن‌ها که حاکمیتی نامیده می‌شوند، به کاربران امکان دخالت در تصمیم‌گیری‌های شبکه با دادن رای را می‌دهند. مالکان این توکن‌ها همچنین می‌توانند در شبکه پروپوزال ارائه دهند.


توکن و کوین چگونه از هم متمایز می‌شوند؟

توکن و کوین چگونه از هم متمایز می‌شوند؟

این که توکن و کوین با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند برای خیلی‌ها سوال است. عجیب هم نیست، چرا که این دو مورد بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. اگر بخواهیم تفاوت‌های این دو را مورد بررسی قرار دهیم باید آن‌ها را به دو دسته مفهومی و فنی تقسیم کنیم. کوین مارکت کپ اولین منبعی بود که کوین و توکن را از یکدیگر متمایز کرد. هم اکنون هم اگر بخواهید تشخیص دهید یک ارز توکن یا کوین است می‌توانید از این منبع استفاده کنید.


از نظر مفهومی coin در کریپتوکارنسی بیشتر شبیه دارایی‌های سنتی و توکن بیشتر شبیه به سهام است. صاحب توکن در واقع بخشی از DAO، محصول دیجیتال، NFT و حتی یک محصول فیزیکی را خریداری کرده است. اگرچه توکن‌ها مانند کوین‌ها خرید و فروش می‌شوند ولی نمی‌توان توکن‌ها را به عنوان وسیله مبادله استفاده کرد. توکن‌ها شبیه به کوپن و کوین‌ها شبیه به پول نقد هستند. با توجه به توضیحات ارائه شده توکن به پشتوانه یک دارایی یا سازمان ارائه می‌شود و خریدار آن در واقع مالک بخشی از آن دارایی است. در حالی که کوین خود یک دارایی به حساب می‌آید و خریدار، صاحب تمام آن است. مانند کسی که 50 هزار تومن در کیف پول خود دارد.


اگر بخواهیم از نظر فنی به تفاوت توکن و کوین نگاه کنیم، کوین‌ها دارای بلاک چین مخصوص خود هستند در حالی که توکن‌ها می‌توانند بر بستر بلاک چین‌های دیگر ایجاد شوند. تراکنش‌های مربوط به کوین در بلاک چین انجام می‌شوند در حالی که تراکنش‌های مربوط به توکن با قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند. وقتی یک کوین را خریداری می‌کنید، کوین جابه‌جا نمی‌شود تنها مقدار موجودی اکانت شما تغییر می‌کند، مانند زمانی که پولی را بین دو حساب بانکی جابه‌جا می‌کنید. این موضوع درباره توکن متفاوت است، زمانی که یک توکن را خریداری می‌کنید یا انتقال می‌دهید، آن توکن از یک کیف پول به کیف پول دیگر به معنای واقعی کلمه انتقال پیدا می‌کند.


تفاوت فنی دیگر این دو، قابل استخراج بودن کوین است. برخی از کوین‌ها که شبکه آن‌ها از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند را می‌توان استخراج کرد. این در حالی است که توکن‌ها با توجه به این که خودشان در یک بلاک چین دیگر به وجود می‌آیند قابل استخراج نیستند.


تفاوت ساخت توکن و کوین چیست؟

تفاوت ساخت توکن و کوین چیست؟

ساخت توکن از ساخت کوین بسیار راحت‌تر است. امروزه شبکه‌هایی نظیر اتریوم و اسمارت چین ظرفیت‌هایی ارائه داده‌اند که حتی کاربران بدون داشتن دانش فنی می‌توانند توکن بسازند و آن را وارد بازار کنند. در حال حاضر 80 درصد توکن‌ها بر بستر اتریوم ایجاد می‌شوند و بعد از اتریوم، بایننس‌چین در رتبه دوم قرار دارد.


این شیوه‌ای معمول است که پروژه‌ها ابتدا توکن خود را بر بستر بلاک چین دیگری ایجاد می‌کنند و بعد از این که پروژه با استقبال کاربران مواجه شد برای آن بلاک‌چین اختصاصی طراحی می‌نمایند. یکی از ارزهای معروف که این شیوه را مورد استفاده قرار داده ترون است. اگر ساز و کار پر کردن فرم‌ها را بلد باشید، ساخت توکن از شما زمان و هزینه بسیار کمی خواهد گرفت.


راحت بودن ساخت توکن باعث وجود تعداد بسیار زیادی از آن در بازار شده است که شاید خیلی از آن‌ها کاربرد خاصی هم نداشته باشند و تنها برای پر کردن جیب صاحبانشان به وجود آمده‌اند. حتی بسیاری از پروژه‌های کلاهبرداری حوزه کریپتوکارنسی نیز بر استفاده از همین ساز و کار به وجود آمده‌اند.


برای ساخت کوین نیاز به شبکه و کیف پول مجزا وجود دارد. به همین خاطر پروسه ساخت آن هزینه بردار است و نیاز به دانش فنی بالایی دارد. معمولا تیم‌هایی به دنبال ساخت کوین می‌روند که دارای دانش برنامه‌نویسی بالا و پشتیبانی مالی قوی هستند و به موفقیت پروژه خود باور دارند.


استاندارد توکن Bep-20 چیست؟

استاندارد توکن Bep-20 چیست؟

استاندارد توکن BEP20 توسط صرافی بایننس ایجاد و عرضه شده است. این استاندارد توکن به گفته سایت رسمی بایننس مانند نقشه کار توکن‌هاست و تعیین می‌کند که آن‌ها چطور خرج شوند، چه کسی می‌تواند آن‌ها را خرج کند و... . این استاندارد توکن با هدف ارائه یک فرمت منعطف به توسعه دهندگان برای توسعه گستره وسیعی از توکن‌های مختلف به وجود آمده است.


کارمزد تراکنش‌های BEP20 مانند BEP-2 با BNB محاسبه می‌شود. کارمزد پایین تراکنش‌های این استاندارد توکن یکی از دلایلی است که کاربران به استفاده از آن رغبت پیدا می‌کنند. از این بستر برای ساخت DAPPها و توکن‌ها استفاده می‌شود. موفق‌ترین مثالی که می‌توان از میان پروژه‌های BEP20 عنوان کرد، پنکیک‌سواپ است. اگر در بازار کریپتوکارنسی اهل معامله یا هولد باشید حتما تاکنون یکبار از صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ استفاده کرده‌اید.


استاندارد توکن BEP-20 پارامترهایی دارد که به جذب کاربران و توسعه شبکه آن کمک می‌کند. در ادامه به معرفی قابل توجه‌ترین این پارامترها می‌پردازیم.


  • لیست سیاه (Blacklist)

این پارامتر برای بلاک کردن آدرس‌های مشکوک که احتمال دارد از کاربران کلاهبرداری کنند یا آدرس‌هایی که قبلا از کاربران کلاهبرداری کرده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد.


  • قابل مینت (Can Mint)

این پارامتر برای کنترل تورم BEP20 استفاده می‌شود. با استفاده از این پارامتر مشخص می‌شود که هر پروژه جدید می‌تواند چه مقدار توکن ایجاد و عرضه کند تا تورم BEP20 از کنترل خارج نشود.


  • قابل سوزاندن (Can Burn)

این پارامتر در واقع کامل کننده پارامتر قبلی برای کاهش تورم است، پارامتر «قابل سوزاندن» نشان می‌دهد هر پروژه قادر است چه مقدار از توکن‌های خود را بسوزاند. سوزاندن توکن‌ها گاهی باعث بالا رفتن قیمت توکن نیز می‌شود.


  • قابل مکث (Can Pause)

وقتی یک حمله هکری اتفاق می‌افتد، این پارامتر اجازه می‌دهد توکن ساخته شده به طور موقت متوقف شود تا حمله هکری نتواند خسارت زیادی به صاحبان توکن بزند.


زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس یا BSC توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شد. این شبکه برای میزبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند به وجود آمده است. زنجیره هوشمند بایننس در کنار زنجیره BNB فعالیت می‌کند. این زنجیره از سیستم اثبات سهام استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند برای تبدیل شدن به اعتبارسنجی، ارز BNB را در آن استیک کنند.


⚠️یکی از نکته‌های مهم درباره این زنجیره، سازگاری آن با قراردادهای هوشمند اتریوم است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی قراردادهای هوشمند یا برنامه‌های غیرمتمرکز خود را از اتریوم به این زنجیره منتقل کنند. این ویژگی باعث شده است که BSC دارای گستره وسیعی از DApps و DeFiها باشد.

زنجیره هوشمند بایننس از Peggy Coins پشتیبانی می‌کند. پگی کوین در واقع نسخه توکنیزه شده دارایی‌های دیجیتال دیگر نظیر بیت کوین و لایت کوین است. توکنیزه شدن این دارایی‌ها به کاربران اجازه می‌دهد از آن‌ها در برنامه‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.


یکی از ویژگی‌های مثبتی که در زنجیره هوشمند بایننس وجود دارد و یک برتری نسبت به اتریوم به حساب می‌آید، کارمزد پایین تراکنش‌های آن است. برای درک این مسئله کافی است با استفاده از صرافی یونی سواپ که بر بستر اتریوم است و صرافی پنکیک سواپ که بر بستر BSC است یک تراکنش انجام دهید.


زنجیره هوشمند بایننس در سال‌های اخیر توانسته است نظرات مثبت زیادی را در جامعه کریپتوکارنسی به خود جلب کند و بسیار فراگیر شود. به طور همزمان صرافی بایننس هم رشد بسیار زیادی داشته و در چند سال اخیر به حجم معاملات بالایی رسیده است.


چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

قبل از این که برای ساخت توکن شخصی خود بر بستر BEP20 اقدام کنید، ابتدا باید کیف پول متامسک را نصب کرده و مقداری BNB برای کارمزد تراکنش‌ها در آن داشته باشید. مطمئن شوید که BSC mainnet را به متامسک خود اضافه کرده‌اید.


برای ایجاد توکن BEP20 سایت‌های مختلفی وجود دارند. سایت بایننس در میان این سایت‌ها https://remix.ethereum.org/ را پیشنهاد می‌کند. در ادامه به آموزش گام به گام ساخت توکن شخصی با راهنمایی سایت صرافی بایننس خواهیم پرداخت.



این سایت یک اپلیکیشن آنلاین است که برای ساخت و توسعه قراردادهای هوشمندی به کار گرفته می‌شود که با ماشین مجازی اتریوم سازگار هستند.


  • گام دوم: ساخت فایل BEP20

بعد از این که وارد سایت شدید، بر روی فولدر contracts کلیک راست کنید و new file را بزنید. نام فولدر را BEP20.SOL قرار دهید.


گام دوم ساخت فایل

  • گام سوم: زبان برنامه‌نویسی را چک کنید برای این که توکن شما کار کند باید مطمئن شوید زبان برنامه‌نویسی، بر روی گزینه Solidity قرار دارد. برای اطمینان از این موضوع به سومین تب سمت چپ بروید و گزینه Language را بر روی solidity قرار دهید.

چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

  • گام چهارم: کپی کردن کدهای قرارداد هوشمند BEP20

وارد لینک زیر (سایت github) شوید و کدهای مربوط به قرارداد هوشمند BEP20 را کپی کنید. حالا به صفحه سایت ریمیکس بروید و آن را در فایل ایجاد شده کپی کنید.


github.com/bnb-chain/bsc-genesis-contract/blob/master/contracts/bep20_template/BEP20Token.template


  • گام پنجم: تعیین عناصر توکن

حال وقت آن رسیده که مطابق میلتان، نام و دیگر عناصر توکن را تغییر دهید. کلمه constructor را سرچ کنید. در این بخش می‌توانید نام، حروف اختصاری توکن، مقدار رقم اعشار، تعداد کل توکن‌ها و موجودی ارسال کننده را تعیین کنید. مقادیر این گزینه‌ها به شما و هدف توکنی که قصد خلق آن را دارید بستگی دارد.


چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

  • گام ششم: قرارداد هوشمند را همگرایی کنید

برای همگرا کردن قرارداد هوشمند به سومین تب سمت چپ صفحه بروید و تیک گزینه‌های auto compile و enable optimization را بزنید. در همین تب، پایین‌تر بر گزینه ABI کلیک کنید تا قرارداد ABI کپی شود.


چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

  • گام هفتم: متامسک را به سایت متصل کنید

حال به یک تب پایین تر بروید و گزینه Environment را بر Injected Provider – Metamask قرار دهید. بعد از این اجازه دهید کیف پول متامسک به سایت متصل شود. پیش از این که بر گزینه Deploy کلیک کنید، مطمئن شوید که قرارداد هوشمند BEP20 را انتخاب کرده اید.


چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

  • گام هشتم: کارمزد را بپردازید.

چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

حالا زمان آن رسیده که کارمزدهای لازم را بپردازید. قرارداد هوشمندتان را که کپی کرده بودید مطابق تصویر در اولین بخش از صفحه یاد شده وارد کنید. در گزینه دوم Solidity (single file) را انتخاب کنید. باقی گزینه‌ها را نیز مطابق تصویر انتخاب نمایید و بر continue کلیک کنید.


  • گام نهم: کد خود را بر حالت Flatten قرار دهید

در سایت ریمیکس بر فایل BEP20.SOL کلیک راست کرده و گزینه Flatten را انتخاب نمایید. حال کدهای فایل BEP20-FALT.SOL را کپی کرده و در صفحه‌ای که باز می‌شود PASTE کنید. گزینه Optimization را بر حالت yes قرار دهید. حالا بر گزینه verify and publish کلیک کنید.


چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

  • گام دهم: توکن‌های خود را مینت کنید

حالا که کد وریفای شده را در اختیار دارید می‌توانید توکن‌های خود را با استفاده از BscScan مینت کنید. کافی است به این سایت مراجعه کرده و به صفحه ادرس ایجاد شده توکن خود بروید. در این بخش بر گزینه write contract و connect to web3 کلیک کنید تا سایت به کیف پول متامسک شما متصل شود.


چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

کمی پایین‌تر در بخش مینت، می‌توانید تعداد توکن‌هایی که می‌خواهید مینت کنید را وارد نمایید. به عنوان مثال در تصویر زیر ما 100 میلیون توکن وارد کرده‌ایم (بعد از این عدد 18 رقم اعشار بگذارید). حال بر گزینه write کلیک کنید و کارمزد شبکه را بپردازید.

گام یازدهم: توکن ها به کیف پول شما منتقل شدند بعد از زدن گزینه write صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد که تعداد توکن‌ها و ادرس‌هایی که آن را هولد کرده‌اند نشان می‌دهد. حالا ساخت توکن شما به پایان رسیده و می‌توانید برنامه‌های خود را برای توکنتان به اجرا در بیاورید.


چگونه توکن شخصی خود را بسازیم؟

سخن پایانی


در این مقاله زنجیره هوشمند بایننس را بررسی کردیم و کاربردهای مختلف آن را بیان نمودیم. همانطور که دیدید ساخت توکن در این زنجیره کار سختی نیست و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. به یاد داشته باشید ساخت توکن در این شبکه اگرچه آسان است ولی اگر برنامه خاصی برای آن نداشته باشید، عملا فایده‌ای برایتان ندارد