در سال‌های آغازین پیدایش ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران از نوسانات بی‌شمار این بازار رنج می‌بردند. زمانی که آن‌ها به سود دلخواه خود می‌رسیدند و یا اینکه نمودارهای قیمت‌ باسرعت نزولی می‌شدند، این افراد راهی برای فرار از بازار نداشتند؛ چراکه تبدیل رمز ارزها به دلار پرهزینه و زمانبر بود. با شناسایی این نیاز، استیبل کوین تتر (USDT) پایه‌گذاری شد تا ساحل امنی باشد که کاربران را از دریای پرتلاطم کریپتو نجات می‌دهد.


قیمت ثابت تتر، این ارز را به یک دارایی با ثبات و ایمن تبدیل کرده و افراد زیادی به‌صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. بااین‌حال، آیا می‌دانستید که تتر انواع گوناگونی دارد؟ ازاین‌رو، شما باید گونه‌های مختلف USDT را بشناسید تا بتوانید به‌طور صحیح از آن استفاده کنید. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانیم انواع تتر را شناسایی کنیم.


تتر USDT چگونه رمز ارزی است؟

تتر USDT چگونه رمز ارزی است؟

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، در ششم اکتبر 2014 توسط «براک پیرس» (Brock Pierce)، «ریو کالینز» (Reeve Collins) و «کریگ سلرز» (Craig Sellars) پایه‌گذاری شد. این سه نفر که عضو بنیاد اومنی (Omni) بودند، تتر را با استفاده از لایه اومنی، بر روی بلاک چین بیت کوین (Bitcoin) راه‌اندازی کردند. تتر استیبل کوینی با قیمت ثابت 1 دلار آمریکا است که توسط وثیقه‌ای از ارزهای فیات پشتیبانی می‌شود؛ یعنی به‌ازای هر واحد تتر، یک دلار آمریکا در ذخایر این شرکت قرار گرفته است.


پشتوانه تتر باعث می‌شود که USDT بتواند قیمت خود را در محدوده 1 دلار حفظ کند. این مسئله برای سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و کاربران امور مالی غیرمتمرکز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا می‌توانند به‌راحتی از تتر، به‌جای دلار، بهره ببرند. به همین خاطر، در سال‌های اخیر، تتر شهرت بسیار زیادی پیدا کرده و به سومین رمز ارز بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. استقبال گسترده از USDT باعث شد که بنیان‌گذاران این پروژه، استیبل کوین خود را با شبکه‌های گوناگونی ادغام کنند تا تتر در دسترسی همگان قرار بگیرد.


در نتیجه، هنگامی که شما قصد ارسال، دریافت و ذخیره تتر را دارید، باید به شبکه انتقال دقت کنید. همچنین، این شبکه‌ها در انتخاب صرافی ارز دیجیتال هم اهمیت فراوانی دارند. در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو از معتبرترین شبکه‌های انتقال USDT پشتیبانی می‌کند. از طریق اکسبیتو شما به‌راحتی می‌توانید به خرید و فروش تتر با بهترین قیمت و کمترین کارمزد اقدام کنید.


تتر ERC-20 و تتر TRC-20 چه ویژگی‌هایی دارند؟

گفتیم که تتر (USDT) بر روی شبکه‌های مختلفی راه‌اندازی شده است. دراین‌بین، دو شبکه سرشناسی که بسیار مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند، اتریوم (Ethereum) و ترون (Tron) هستند. توکن‌ها در شبکه اتریوم با استاندارد ERC-20 و در شبکه ترون با استاندارد TRC-20 صادر می‌شوند. طبیعتاً USDT نیز از این دو استاندارد پیروی می‌کند. بااین‌حال، باید ببینیم که تتر ERC-20 و تتر TRC-20 چه ویژگی‌هایی دارند.


بلاک چین

تتر ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم توسعه یافته و تتر TRC-20 در شبکه ترون حضور دارد. بنابراین، هرکدام از این تترها می‌توانند با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای شبکه‌ی خود ادغام شوند. یعنی شما از تتر ERC-20 می‌توانید در طیف وسیعی از نرم‌افزارهای مبتنی بر اتریوم استفاده کنید. در سوی مقابل، تعداد نرم‌افزارهای ترون کمتر بوده و طبیعتاً تتر TRC-20 دارای محدودیت‌هایی در این زمینه است.


سرعت انتقال.

سرعت انتقال

یکی از تفاوت‌های اساسی بین این دو نوع تتر، سرعت انتقال آن‌ها است. در حالت کلی، اتریوم از مشکل مقیاس‌پذیری رنج می‌برد و گاهی تراکنش‌هایش ساعت‌ها طول می‌کشند. در عوض، ترون به‌عنوان رقیبی برای اتریوم معرفی شده و امکان پردازش تراکنش‌هایی با سرعت بسیار بالاتر را فراهم می‌کند.


از نظر تئوری تراکنش‌های تتر ERC-20 باید حدود 15 دقیقه طول بکشند، اما در عمل احتمال دارد که شما ساعت‌ها در انتظار انتقال خود باشید. در سوی مقابل، تتر ERC-20 برای انتقال تنها به 3 دقیقه زمان نیاز دارد.


هزینه انتقال

در زمان‌های شلوغی اتریوم، کارمزد تراکنش‌های این شبکه افزایش چشمگیری دارد. برخی از افراد به‌شوخی می‌گویند که شما برای انجام تراکنش در اتریوم، باید یک دست و پای خود را به‌عنوان هزینه بپردازید. در عوض، تراکنش‌های ترون تنها با 1 دلار پردازش می‌شوند. فرقی نمی‌کند که حجم انتقال شما چقدر باشد، بلکه برای انتقال هر میزان تتر TRC-20 شما فقط 1 دلار می‌پردازید؛ بنابراین، بهتر است که همه تراکنش‌های خود را در یک انتقال بگنجانید.


امنیت تراکنش

در بین کاربران کریپتو این اعتقاد رواج دارد که امنیت تتر ERC-20 بالاتر است. این عقیده به‌خاطر تعداد بالای توکن‌های استاندارد ERC-20 رایج شده و کاربران به شبکه اتریوم اعتماد بیشتری دارند. بااین‌حال، کارشناسان تفاوتی میان این دو استاندارد قائل نمی‌شوند و امنیت دو شبکه را با یکدیگر برابر در نظر می‌گیرند.


چگونه انواع آدرس تتر را شناسایی کنیم؟

چگونه انواع آدرس تتر را شناسایی کنیم؟

دیدیم که تتر (USDT) بر روی شبکه‌های مختلفی حضور دارد. هرکدام از این شبکه‌ها آدرس منحصربه‌فرد خود را داشته و برای انتقال تتر مبتنی بر استانداردهای گوناگون، شما باید این آدرس‌ها را بشناسید. درصورتی‌که در هنگام انتقال، شبکه مبدأ و مقصد را یکسان انتخاب نکنید، احتمال دارد که USDTهای خود را از دست بدهید. به همین خاطر، در این بخش، به بررسی آدرس‌های مختلف تتر می‌پردازیم.


آدرس تتر در شبکه بیت کوین

آدرس‌های شبکه بیت کوین (Bitcoin) از 27 تا 34 کاراکتر را شامل می‌شوند. اصولاً این آدرس‌ها با 1، 3 و یا bc1 آغاز شده و همه‌ی این فرمت‌ها با یکدیگر سازگاری دارند. در نتیجه، تفاوتی ندارد که آدرس توکن‌های شما با کدامیک از این سه فرمت مطابقت داشته باشد، بلکه می‌توانید آن‌ها را به آدرس‌هایی با 1، 3 و یا bc1 ارسال کنید.


آدرس تتر در شبکه اتریوم

تمام آدرس‌های شبکه اتریوم (Ethereum) دارای 40 کاراکتر هستند که بر اساس استاندارد عددنویسی «هگزادیسمال» (Hexadecimal) نوشته می‌شوند. این آدرس‌ها همگی با "0x" آغاز شده و با قراردادهای هوشمند این شبکه تعامل برقرار می‌کنند. همچنین، اگر کاربران از سرویس نام اتریوم، یعنی ENS، بهره ببرند، می‌توانند این آدرس‌ها را به عباراتی مانند "abraglobal.eth" تبدیل کنند که کاربر پسندتر بوده و راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازاین‌رو، برای تشخیص تتر ERC-20 باید به تعداد کاراکتر و کاراکترهای آغازین آدرس توجه کنید.

آدرس تتر در شبکه ایاس

آدرس تتر در شبکه ایاس

آدرس‌های شبکه ایاس (EOS) با سایر بلاک چین‌ها تفاوت‌هایی اساسی دارند. این آدرس‌ها که از 12 کاراکتر تشکیل می‌شوند، توسط خود کاربران شخصی‌سازی شده و به‌صورت یک عبارت درمی‌آیند. فقط کاربرانی که اکانت پریمیوم داشته باشند، می‌توانند آدرس‌هایی کوتاه‌تر را برای توکن‌های خود در نظر بگیرند. بنابراین، اگر قصد انتقال تتر مبتنی بر ایاس را دارید، باید مطمئن شوید که آدرس را به‌درستی وارد کرده‌اید و این نشانی متعلق به مقصد مورد نظر شما است.


آدرس تتر در شبکه آوالانچ

شبکه آوالانچ (Avalanche) از فرمت آدرس‌دهی Bech32 بهره می‌برد. این آدرس‌ها به‌صورت آرایه‌های 20 بایتی هستند که به‌ترتیب با "X" و "P" آغاز می‌شوند. اصولاً در آدرس تترهای مبتنی بر آوالانچ، شما عبارت "avax1" را هم مشاهده می‌کنید که به نام این شبکه اشاره دارد.


آدرس تتر در شبکه ترون

تترهای مبتنی بر شبکه ترون (Tron) با استاندارد TRC-20 صادر می‌شوند. در ابتدای آدرس‌های این استاندارد، شما باید کاراکترهای "Tx" را مشاهده کنید. این ویژگی مختص شبکه ترون است و اگر این دو حرف را در ابتدای آدرس کیف پول دیدید، خیال شما بابت انتقال تتر مبتنی بر ترون راحت خواهد بود.


آدرس تتر در زنجیره هوشمند بایننس.

آدرس تتر در زنجیره هوشمند بایننس

زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین شبکه‌های بلاک چین است که تتر نیز بر روی آن حضور دارد. تتر مبتنی بر این شبکه با استاندارد BEP-20 صادر می‌شود. این استاندارد مخصوص به شبکه BNC بوده و تمام توکن‌های زنجیره هوشمند بایننس مبتنی بر استاندارد BEP-20 کار می‌کنند. آدرس تتر BEP-20 مجموعه‌ای از کاراکترهای الفبایی است که با "0x" آغاز شده و در مجموع، 42 کاراکتر دارد. همان‌طور که می‌بینید، آدرس این شبکه با اتریوم شباهت زیادی داشته و شما باید در این زمینه، به تعداد کاراکترها توجه داشته باشید.


بااین‌حال، اگر کمی دقت به خرج دهید، جای نگرانی نیست؛ چراکه اکثر کیف پول‌ها، پیش از پرداش تراکنش، نام شبکه را به شما نشان می‌دهند و حتی برخی از آن‌ها، مغایرت مبدأ و مقصد را نیز اعلام می‌کنند. درهرصورت، شناخت این آدرس‌ها برای شما ضروری است؛ چراکه کمی بی‌دقتی، تمام تترهای شما را بر باد خواهد داد.


سخن پایانی


تتر (USDT) محبوب‌ترین و سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که به‌طور گسترده در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی بسیاری از افرادی که در بازار کریپتو فعالیت ندارند، USDT را به‌جای دلار خریداری می‌کنند. در نتیجه، شناخت انواع تتر، خصوصاً برای افرادی که با دنیای کریپتو آشنا نیستند، اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا عدم تطابق آدرس مبدأ و مقصد، ممکن است که تترهای شما را به‌کل نابود کند. به همین خاطر، در این مقاله، نحوه شناخت انواع تتر را برایتان شرح دادیم. در ضمن، اگر قصد دارید که روی تتر سرمایه‌ کنید و از مزایای این استیبل کوین بهره‌مند شوید، به‌راحتی می‌توانید در صرافی اکسبیتو، این رمز ارز را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد خریداری کنید.