با پیشرفت تکنولوژی، نقش فناوری‌ها در زندگی انسان‌ها پررنگ‌تر می‌شود. برخی از آن‌ها آن‌قدر عجیب و خاص هستند، که در ابتدا هر‌کسی نمی‌تواند باور کند که روزی واقعاً چنین فناوری‌ای در اختیار بشر قرار خواهد گرفت. این مسئله، مانند همان اتفاقی است که برای ایده‌ی اینترنت افتاد. در اوایل دهه‌ی 70 میلادی، مردم به‌سختی می‌توانستند بپذیرند که روزی چنین شبکه‌ی جهانی‌ای در اختیار نسل بشر قرار می‌گیرد. اما امروزه کمتر کسی است که هر روز و با روش‌هایی گوناگون به اینترنت متصل نشود و از آن استفاده نکند.


حالا یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، متاورس (Metaverse) است. متاورس از ترکیب دو کلمه‌ی «Meta» به‌معنای برتر و «Verse» به‌معنای جهان تشکیل شده و همان‌طور که از نام آن هم پیداست، می‌خواهد که با استفاده از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، پلتفرم‌های اجتماعی، ارزهای دیجیتال و بازی‌های آنلاین، یک واقعیت دیجیتالی را به کاربران ارائه کند. شما با حضور در دنیای متاورس، می‌توانید به‌طور موازی با زندگی واقعی‌تان، یک زندگی مجازی و دیجیتالی نیز داشته باشید.


از طرفی برای حضور در متاورس به یک آواتار نیاز دارید. به‌ همین خاطر، در این مقاله به شما می‌گوییم که متاورس چیست، چگونه برای ورود به متاورس آواتار مجازی بسازید، کدام سایت متاورس برای این کار مناسب‌تر است و به صفر تا صد ساخت آواتار مجازی متاورس خواهیم پرداخت.


آواتار چیست؟.png

آواتار چیست؟

از نظر ریشه‌شناسی، کلمه‌ی آواتار (Avatar) به کلمه‌ی "Descent" در زبان سانسکریت، به‌معنای «نزول» برمی‌گردد. این کلمه به خدایانی اشاره داشت، که به زمین می‌آمدند و شکل انسانی به خود می‌گرفتند. اولین‌بار کلمه‌ی آواتار در دهه‌ی 80 میلادی، رایج شد و برای تصویر کاربران اینترنت و گیمرها روی صفحه‌ی مانیتور به کار می‌رفت. در واقع به شمایل و نمادی از یک کاربر، که توسط کاربران دیگر قابل‌مشاهده باشد، آواتار می‌گویند. در نتیجه این مفهوم به متاورس نیز راه پیدا کرد، تا آواتار نماینده‌ی هویت یک کاربر در دنیای متاورس باشد.


آواتار در متاورس چه ‌نقشی دارد؟.png

آواتار در متاورس چه ‌نقشی دارد؟

کاربران با ورود به متاورس می‌توانند به خرید، فروش، بازی و زندگی مجازی بپردازند و کل این زندگی را بر اساس علایق و سلایق خود شکل بدهند. یکی از ویژگی‌های دنیای متاورس، امکان شخصی‌سازی همه‌چیز از جمله لباس، شکلِ صورت و اندازه‌ی بدن است. یعنی می‌توانید تصمیم بگیرید که در هنگام حضور در یک گالری، کنسرت یا جمع دوستانه‌ی مجازی چه لباسی را بپوشید. بنابراین، اینجاست که مفهوم آواتار در متاورس مطرح می‌شود.


در واقع آواتارها، بازنمایی فیزیکی افراد در متاورس هستند و شما با استفاده از آواتار‌تان، می‌توانید خودتان را به دیگران معرفی کنید. در نتیجه، اغلب کاربران، آواتار خود را بر اساس شکل واقعی خود می‌سازند. با این حال، شما می‌توانید آواتاری داشته باشید، که شبیه افراد دیگر باشد. می‌بینید که متاورس طوری طراحی شده است، که انسان‌ها بتوانند به تمام آرزوهای خود برسند.


⚠️ اهمیت آواتار در متاورس، به این خاطر است که این واقعیت مجازی، بر اساس تعامل بین کاربران عمل می‌کند. در نتیجه، شما تنها با داشتن یک آواتار شخصی، می‌توانید در متاورس حضور داشته باشید و خودتان را به دیگران معرفی کنید.

انواع آواتارهای متاورسی کدام‌اند؟.png

انواع آواتارهای متاورسی کدام‌اند؟

روزبه‌روز بر تعداد پلتفرم‌هایی که خدمات ساخت آواتار متاورس را ارائه می‌کنند، اضافه می‌شود. هریک از این پلتفرم‌ها، ویژگی‌های خاصی را برای ساختن یک آواتار شخصی در نظر می‌گیرند. با توجه به تفاوت این ویژگی‌ها، انواع گوناگونی از آواتار نیز ایجاد شده است. بنابراین، در این بخش به انواع آواتار در متاورس می‌پردازیم.


آواتار کاملِ بدن

آواتارهای کاملِ بدن یا تمام‌بدن (Full Body Avatars) یکی از جدیدترین انواع آواتار هستند. در این نوع از آواتار متاورس، بدن شما با استفاده از دستگاهی، به‌طور کامل اسکن شده و به آواتار تبدیل می‌شود. در نتیجه شما با یک آواتار کامل از بدن خود، می‌توانید با دیگران تعامل داشته باشید. در آینده امکان اسکن‌کردن تمام جزئیات بدن شما فراهم خواهد شد. البته در برخی از نرم‌افزارهایی که در دسترس هستند، شما می‌توانید بدون نیاز به اسکن بدنتان، یک آواتار تمام‌بدن ایجاد کنید.


آواتار بدون پا

در آواتارهای بدون پا (Leg Less Avatars) پاهای شما اسکن نمی‌شود. این مسئله باعث می‌شود که در هنگام ورود به متاورس، نیاز به سنسورهای پا نداشته باشید. در نتیجه استفاده از متاورس را آسان‌تر می‌کند.


آواتار VR

آواتارهای VR در سیستم‌های قدیمی‌تر متاورس رایج هستند و کاربران نمی‌توانند خودشان را ببینند. در واقع در این نوع از آواتار، شما فقط از نگاه اول‌شخص در متاورس حضور دارید.


آواتار دوبعدی و سه‌بعدی

آواتارهای دوبعدی (2D) و سه‌بعدی (3D) فقط در مانیتورهای رایجی که دوبعدی هستند، استفاده می‌شوند. البته در همین مانیتورها می‌شود از آواتار سه‌بعدی نیز استفاده کرد، که واقعی‌تر از آواتار دوبعدی هستند. در آواتار سه‌بعدی می‌توانید ویژگی‌هایی مثل رنگ پوست، فرم صورت و ... را نیز مشخص کنید.


چگونه آواتار متاورسی خود را بسازیم؟.png

چگونه آواتار متاورسی خود را بسازیم؟

اگر تا اینجای مقاله را با ما همراه بوده‌اید، احتمالاً به فکر ساخت یک آواتار متاورس شخصی افتاده‌اید. بنابراین، اگر می‌خواهید آواتار شخصی خود را بسازید، باید مراحل زیر را انجام دهید:


1_ یافتن نرم‌افزار: در گام نخست، باید نرم‌افزار مناسب ساختن آواتار را پیدا کنید. نرم‌افزارهای گوناگونی این خدمات را به شما ارائه می‌کنند. در نتیجه ابتدا باید ببینیم که می‌خواهیم چگونه وارد متاورس شویم. یعنی پلتفرمی که برای ورود به متاورس استفاده می‌کنید، برای انتخاب نرم‌افزار اهمیت دارد و ویژگی‌های این دو باید با یکدیگر هماهنگ باشد.


2_ راه‌اندازی نرم‌افزار و شروع: پس از نصب و راه‌اندازی برنامه، باید جنسیت خود را مشخص کنید. سپس می‌توانید عکس خود را برای ساخت آواتار ارائه کنید و یا به استفاده از آواتار‌های آماده راضی شوید.


3_ ارائه‌ی مشخصات: وقتی آواتار اولیه‌ی خود را مشاهده کردید، باید ویژگی‌های صورت خود را تعیین کنید. این ویژگی‌ها می‌توانند شامل اندازه‌ی بینی، شکل لب، اندازه‌ی چشم، رنگ مو و ... باشند.


4_ شخصی‌سازی: ببینید که چه ویژگی‌هایی نماینده‌ی شخص شما است. آن‌ها را در آواتار خود تعیین کنید. به این صورت، آواتار شما نماینده‌ی شخصیت واقعی شما خواهد بود.


5_ نرم‌افزارهای قوی‌تر: اگر به امکانات اسکن و نرم‌افزارهای قوی‌تر ساخت آواتار دسترسی داشته باشید، می‌توانید از آواتارهای کامل‌تری، مثل تمام‌بدن، استفاده کنید. در این صورت، امکان شخصی‌سازی ویژگی‌های بسیار بیشتری، مانند لباس، شکل بدن و ... در اختیارتان قرار می‌گیرد.


در ساخت آواتار متاورسی چه ملاحظاتی در نظر گرفته شود؟.png

در ساخت آواتار متاورسی چه ملاحظاتی در نظر گرفته شود؟

دیدیم که برای ورود به متاورس به آواتار نیاز دارید و مراحل ساخت آواتار متاورس را بیان کردیم. اما اگر می‌خواهید که یک آواتار خاص و خوب داشته باشید، باید به نکات زیر توجه کنید:


  • نماینده‎‌ی شما باشد: در واقع وظیفه‌ی اصلی یک آواتار این است، که وقتی در متاورس حضور دارید، نماینده‌ی شما باشد. بنابراین، در طراحی آن بسیار دقت کنید و مطمئن شوید که به همان شکلی طراحی شود، که می‌خواهید توسط دیگران دیده شوید.

  • مناسب روابط اجتماعی باشد: آمارها نشان می‌دهد که حدود 400 میلیون کاربر فعال در متاورس حضور دارند. بنابراین، برقراری روابط اجتماعی در متاورس بسیار اهمیت دارد. پس در هنگام آواتار به این مسئله دقت کنید، که آواتارتان بتواند دیگران را برای برقراری ارتباط با شما ترغیب کند.

  • از همه‌ی امکانات استفاده کند: در فضای متاورس، انواع امکانات برای کاربران فراهم شده است. برای مثال اخیراً کشور امارات دست به راه‌اندازی بیمارستان متاورسی زده‌است. در نتیجه، ببینید که چه استفاده‌ای از متاورس خواهید داشت و آواتار خود را طوری طراحی کنید که بتواند از تمام امکانات مورد نیاز‌تان بهره‌مند شود.

  • واقعی‌تر باشید: همان‌طور که در شبکه‌های اجتماعی، کاربران به کسی که از عکس واقعی خود استفاده می‌کند، بیشتر اعتماد می‌کنند، در متاورس نیز کاربران برای کسی که آواتاری واقعی و شبیه به خود را دارد، احترام بیشتری قائل می‌شوند. بنابراین این مسئله بر روابط اجتماعی شما در فضای متاورس تاثیرگذار است.

بهترین اپلیکیشن‌ها برای ساخت آواتار کدام‌اند؟

دانستیم که برای ورود به متاورس به یک آواتار شخصی نیاز دارید. همین‌طور توضیح دادیم که چگونه می‌توانید یک آواتار شخصی را ایجاد کنید و این آواتار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. اما اولین گام برای ساختن آواتار متاورسی، یافتن یک سایت یا اپلیکیشن مناسب برای انجام این کار است. به همین خاطر در این بخش به معرفی بهترین اپلیکیشن‌های ساخت آواتار می‌پردازیم.


آواتون (Avatoon).png

آواتون (Avatoon)

همان‌طور که از اسم این نرم‌افزار هم مشخص است، در آواتون می‌توانید به‌سرعت، یک آواتار کارتونی جذاب بسازید. برای ساخت آواتار در این برنامه، نیازی به گرفتن عکس سلفی نیست و می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از عکس‌های قدیمی‌تان، یک آواتار کارتونی داشته باشید. ویژگی‌های آواتون عبارت‌اند از:


  • آواتارهای کارتونی به‌جای پیکسل، از فرمت بُرداری استفاده می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که کیفیت خود را در هر ابعادی حفظ کنند.

  • اگر نمی‌خواهید تصویر واقعی خودتان را به دیگران نشان دهید، با استفاده از آواتون می‌توانید یک کاریکاتور و کارتون از خود بسازید.

  • کارتون‌ها باعث طنزآمیز شدن شخصیت و هویت شما در متاورس می‌شوند.

سوپرمی (SuperMii).png

سوپرمی (SuperMii)

نرم‌افزار SuperMii ابزارهای گوناگونی را در اختیار شما می‌گذارد، تا از این طریق بتوانید آواتار کارتونی خود را ایجاد کنید. از طرفی این امکان را برای شما فراهم می‌کند، که آواتارتان را در چند نسخه‌ی متفاوت دریافت کنید، تا در شبکه‌های مجازی گوناگون نیز کاربرد داشته باشند. ویژگی‌های نرم‌افزار SuperMii عبارت‌اند از:


  • پس از راه‌اندازی این نرم‌افزار، با یک ویرایشگر تصویر بسیار حرفه‌ای مواجه می‌شوید. با استفاده از این ویرایشگر می‌توانید رنگ پوست، حالت چهره و ... خود را تغییر دهید.

  • این امکان را به شما می‌دهد که برای استفاده‌ی آواتار‌تان در شبکه‌های اجتماعی، رنگ پس‌زمینه را نیز مشخص کنید.

  • امکان اشتراک‌گذاری و ذخیره‌ی آواتار در گالری نیز وجود دارد.

بی‌موجی (Bemoji)

نرم‌افزار بی‌موجی از AR برای ساخت آواتارهای خود استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از ابزارهای این نرم‌افزار، آواتار خود را سفارشی‌سازی کنند. ویژگی‌های این برنامه عبارت است از:


  • آواتارهای بی‌موجی تمام‌بدن هستند.

  • امکانات شخصی‌سازی آواتار در این برنامه بسیار کامل است.

بیتموجی (Bitmoji).png

بیتموجی (Bitmoji)

بیتموجی به‌عنوان یک ابزار قدرتمند ساخت آواتار برای شبکه‌ی اجتماعی اسنپ‌چت (Snapchat) ارائه شده است. اما کاربران می‌توانند آواتارهای کارتونی Bitmoji را در سایر شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور متاورس استفاده کنند. ویژگی‌های بیتموجی عبارت‌اند از:


  • امکان ایجاد یک آواتار کارتونی و استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های گوناگون

  • کاربران اسنپ‌چت می‌توانند آواتار خود را به عکس‌های مختلف بچسبانند.

  • ارائه‌ی ابزارهای گوناگونی برای طراحی آواتار

VIV Sync Avatar Creator

با استفاده نرم‌افزار VIV Sync Avatar Creator می‌توانید یک آواتار آماده را انتخاب کرده و یا آواتارهایی واقعی‌ را از چهره‌ی خود بسازید. ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:


  • می‌توانید از عکس سلفی و یا از عکس‌های قدیمی خود استفاده کنید.

  • ارائه‌ی ابزارهایی برای طراحی ویژگی‌های شخصی صورت

  • ساخت آواتار بر اساس ویژگی‌های واقعی صورت شما

  • امکان مشخص کردن نوع لباس

  • آواتارهای این نرم‌افزار، تمام‌بدن هستند.

وی‌تگ (vTag)

نرم‌افزار وی‌تگ از صدا، عبارات، حرکات بدن و استایل شما برای شخصی‌سازی آواتارتان استفاده می‌کند. بنابراین آواتارهای vTag بسیار خاص هستند و بر اساس ویژگی‌های شخصی شما طراحی می‌شوند. ویژگی‌های وی‌تگ عبارت‌اند از:


  • آواتارهای وی‌تگ سه‌بعدی هستند.

  • این آواتارها کارتونی بوده و بر اساس ویژگی‌های شما ساخته می‌شوند.

  • آواتارهای وی‌تگ تمام‌بدن هستند و می‌توانید لباس، شکل بدن و ... را در آن‌ها مشخص کنید.

Ready Player Me.png

Ready Player Me

برنامه‌ی Ready Player Me نرم‌افزاری است که امکان ایجاد آواتار را برای بازی‌ها و فضای متاورس فراهم می‌کند. ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:


  • امکان استفاده از عکس سلفی یا عکس‌های قدیمی

  • امکان اشتراک‌گذاری آواتار در بیش از 6000 برنامه و بازی

  • آواتارهای کارتونی و جذاب

  • آواتارهای این برنامه تمام‌بدن هستند.

  • ارائه‌ی ابزارهای گسترده‌ برای ویرایش آواتار

Osuvox

تمرکز نرم‌افزار Osuvox بر روی آواتارهای NFT است. اگر در این نرم‌افزار، بتوانید آواتاری جذاب و منحصربه‌فرد بسازید، قادر خواهید بود که آن را به یک NFT تبدیل کنید. ویژگی‌های آواتارهای این نرم‌افزار عبارت‌اند از:


  • آواتارهای این برنامه تمام‌بدن هستند و بر اساس چهره‌ی شما طراحی می‌شوند.

  • امکان طراحی لباس، رنگ پوست، شکل بدن و ... فراهم شده است.

  • می‌توانید NFT خود را بفروشید.

Wolf 3D

نرم‌افزار Wolf 3D یک کپی دیجیتالی از شما را به‌عنوان آواتار ایجاد می‌کند. بنابراین آواتارهای این نرم‌افزار به چهره‌ی واقعی شما شباهت زیادی دارند. این نرم‌افزار با استفاده از 20 هزار اسکنر، عکس‌های شما را اسکن می‌کند، تا آواتاری بسیار دقیق را ارائه کند. در ضمن Wolf 3D برای بهبود عملکرد خود، از هوش مصنوعی سود می‌برد. ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:


  • شباهت بسیار زیاد آواتار به خود شما

  • سرعت بسیار بالای ساخت آواتار

  • آواتارهای این نرم‌افزار تمام‌بدن هستند.

جنیس (Genies).png

جنیس (Genies)

جنیس یک شرکت فناوری آواتار آمریکایی است. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد که آواتارهای کاریکاتورگونه‌ای از خود بسازند و از آن‌ها در پلتفرم‌های گوناگون استفاده کنند. ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارت است از:


  • آواتارها تمام‌بدن هستند.

  • معمولاً سرها به‌شکل اغراق‌شده‌ای بزرگ‌ترند.

  • امکان NFT کردن آواتارها وجود دارد.

سخن پایانی


برای ورود به متاورس، پس از اینکه دانستید که متاورس چیست، به یک آواتار شخصی نیاز دارید. این آواتار نماینده‌ی شخصیت شما است و باید آن را طوری طراحی کنید، که نشان‌دهنده‌ی هویت مستقل شما باشد. به همین خاطر در این مقاله به صفر تا صد ساخت آواتار متاورس پرداختیم تا بدانید که در هنگام مراجعه به یک سایت متاورس، به چه نوع آواتاری نیاز دارید.