یکی از بخش‌های جذاب بلاک چین، بازی‌های کریپتویی هستند. اگر اهل دنیای ارز دیجیتال هستید حتما نام بازی‌هایی مانند دسنترالند و اکسی اینفینیتی، یا بازی‌های متاورسی را شنیده‌اید. در حال حاضر، بازی به بخش مهمی از صنعت بلاک چین تبدیل شده است و ارزهای دیجیتال مربوط به بازی‌های بلاک چینی توانسته‌اند با جذب سرمایه مناسب به قیمت‌های بالایی دست پیدا کنند. اکسی اینفینیتی به عنوان یکی از بازی‌های پرطرفدار کریپتویی که علاوه بر سرگرمی، قابلیت کسب درآمد را نیز برای کاربران فراهم کرده، در سال‌های اخیر توانسته جایگاه بسیار خوبی بین بازیکنان کسب کند. در این مقاله قرار است به معرفی اکسی اینفینیتی و راه‌های کسب درآمد از آن بپردازیم.


همه چیز درباره‌ی بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

همه چیز درباره‌ی بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی اینفینیتی یک بازی کریپتویی است که در سال 2018 توسط توسعه دهندگان ویتنامی به دنیا معرفی شد. این بازی بر مبنای توکن‌های غیر‌مثلی به وجود آمده و جامعه فعالی دارد. بازی‌هایی نظیر اکسی اینفینیتی را play to earn می‌نامند چرا که این بازی‌ها بیشتر با هدف کسب درآمد انجام می‌شوند.


اکسی اینفینیتی بر بستر بلاک چین اتریوم و رونین اجرا می‌شود که علت کارمزد بالای تراکنش‌های آن نیز همین است. برای معرفی بازی اکسی اینفینیتی شما را با جزئیات بخش‌های مختلف آن آشنا می‌کنیم.


دنیای اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

دنیای اکسی اینفینیتی، بر مبنای موجودات پوکیمونی به نام اکسی‌ها، ایجاد شده است. بازیکنان باید این موجودات را برای مبارزات و نهایتا ایجاد یک پادشاهی قدرتمند تقویت کنند. نقطه تمایز اکسی اینفینیتی با بازی‌های دیگر، اتصالی است که میان بلاک چین و بازی آنلاین برقرار کرد. این بازی مبتنی بر اتریوم است و طرح آن به بازیکنان اجازه می‌دهد ضمن داشتن دارایی، با آن‌ها بازی کنند. همچنین بازیکنانی که به سطوح خاصی از بازی برسند پاداش دریافت خواهند کرد. برای شروع این بازی ابتدا باید کیف پول رونین ایجاد و آن را به بازی متصل کرد.


توکن‌های غیر‌مثلی (NFTs) بازی اکسی

به جرات می‌توان اکسی اینفینیتی را بهترین بازی در حوزه توکن‌های غیرمثلی تعریف کرد. در بازی اکسی اینفینیتی، هر کدام از کاراکترها یک دارایی دیجیتال به حساب می‌آیند و این دارایی‌های دیجیتال با NFT ایجاد و نمایش داده می‌شوند. استفاده از NFT‌ها در این بازی به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی دارایی‌هایی که از بازی کسب می‌کنند را به فروش برسانند. اکسی اینفینیتی در بحث توکن‌های غیر‌مثلی بسیار موفق بوده و توانسته رکوردهایی در این زمینه به جا بگذارد.


شیوه کسب و کار Play-to-Earn

مدل کسب و کار P2E، نوآوری جدیدی در صنعت گیم است. در این مدل کسب و کار وقتی بازیکن ارزش بازی را از راه‌های خاصی بالا می‌برد، از طرف اکوسیستم بازی پاداش دریافت می‌کند. اکسی اینفینیتی در ابتدا یک بازی رایگان به حساب نمی‌آمد چرا که کاربران برای شروع این بازی باید سه توکن AXS پرداخت می‌کردند با این حال اکنون برای بازیکنان جدیدی که نمی‌توانند هنوز چنین هزینه‌ای پرداخت کنند، کاراکترهای رایگانی در نظر گرفته شده که با استفاده از آن‌ها بازی را شروع کنند.


توکن حاکمیتی (AXS) در بازی

توکن حاکمیتی بازی اکسی اینفینیتی با نام اختصاری AXS شناخته می‌شود که بر بستر اتریوم و استاندارد توکن ERC20 در گردش است. این ارز برای خرید و فروش کاراکترهای درون بازی، دریافت پاداش‌ها و استیک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این از آنجایی که AXS توکن حاکمیتی است، هولدرهای آن می‌توانند در رای‌گیری‌های کلیدی شرکت کنند. قیمت این ارز همزمان با رشد بازی توانست رشد بسیار خوبی را تجربه کند و اکثر هولدرهای خود را به سود کلان برساند.


توکن‌های پاداش – معجون روان عشق (SLP)

بازی اکسی اینفینیتی، علاوه بر توکن حاکمیتی، یک توکن دیگر هم دارد که از آن به عنوان پاداش در بازی استفاده می‌شود. بازیکنان با انجام فعالیت‌های خاصی درون بازی می‌توانند این ارز را به دست بیاورند. SLP هم مانند ارزهای دیگر ارزش بازاری دارد و می‌توان آن را در صرافی‌های غیر‌متمرکز و متمرکز به فروش رساند. قیمت این ارز برخلاف AXS با صعود زیادی همراه نشد و با ریزش همراه بود. یکی از علت‌های این موضوع مقدار مارکت‌کپ نامعلوم این ارز است.


سرزمین مجازی اکسی

یکی از ایده‌های بازی اکسی اینفینیتی این است که بازیکنان بتوانند سرزمین‌هایی را در بازی اجاره یا خرید و فروش کنند. همچنین وقتی یک زمین خریداری می‌شود، بازیکنان می‌توانند آن سرزمین را گسترش و توسعه دهند که نهایتا به بیشتر شدن ارزش آن منجر خواهد شد. در این سرزمین‌ها همچنین منابعی وجود دارد که بازیکنان می‌توانند از آن‌ها برای ارتقای اکسی‌ها و خود سرزمین‌ها استفاده کنند.


بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) چگونه کار می‌کند؟

بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) چگونه کار می‌کند؟

تاکنون با کلیاتی راجع به اکسی اینفینیتی آشنا شده‌اید. حال احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که این بازی چرا برای کاربران جذاب است و چه ویژگی‌هایی دارد. در ادامه به بررسی جزئیاتی از درون این بازی می‌پردازیم.


  • گیم پلی

در بازی یکسری کاراکتر وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند. بازیکن باید از این کاراکترها برای مبارزات درون بازی استفاده کند. کاراکترها قابل خرید و فروش هستند و می‌توان با ارتقای آن‌ها ارزششان را بیشتر کرد. وقتی بازی را شروع می‌کنید، کاراکترهای شما در مقابل کاراکترهای دیگر بازیکنان قرار می‌گیرند و شما در ازای هر برد امتیاز دریافت می‌کنید. این امتیازها معمولا پایین است و باید برای کسب امتیاز بالا، بردهای بسیار زیادی کسب کنید. پاداش‌ها برای هر برد به صورت SLP پرداخت می‌شود.


  • مبارزات بازی اکسی

این بازی دارای دو سبک به نام‌های Adventure و Arena است. با این حال مکانیک‌های بازی در هر دو حالت یکسان هستند. تفاوت میان این دو سبک، در رقیبی است که مقابلتان قرار می‌گیرد. در سبک adventure بازیکن مقابلتان از محیط بازی است در حالی که در سبک arena شما در مقابل بازیکنان دیگر قرار می‌گیرید.


یکی از راه‌های اصلی کسب SLP در بازی اکسی اینفینیتی، انجام نبردهای arena است. هرچه بیشتر بازی کنید، توکن‌های بیشتری هم دریافت خواهید کرد. بازی کردن در حالت adventure برای بازیکنان پاداشی در بر ندارد. علت این موضوع کنترل کردن توکنومیک ارز SLP است. این که بتوانید به وسیله این نبردها چه مقدار ارز به دست بیاورید به عوامل مختلفی بستگی دارد. کسانی که توانسته باشند رتبه بالاتری در رقابت‌ها کسب کنند، پاداش‌های اضافی هم دریافت خواهند کرد.


برای انجام مبارزات به حداقل سه اکسی نیاز دارید. هر اکسی، 6 کارت دارد که توانایی‌های او را در میدان نبرد نشان می‌دهد. پس بازیکنان در مجموع 18 کارت در بازی خواهند داشت. با ضربه بر روی هر کدام از مهارت‌های کارت‌‌ها، اکسی شما یکی از توانایی‌های خود بر روی دشمن اجرا می‌کند. هدف اصلی در بخش مبارزه این است که سلامتی اکسی‌های حریف را به صفر برسانید. برنده بازی علاوه بر افزایش رتبه‌اش، توکن SLP نیز دریافت خواهد کرد.


  • پرورش و ارتقا NFTها

در این بازی اکسی‌ها قابل ارتقا هستند و این ارتقا با توجه به ژن آن‌ها انجام می‌شود. برای پرورش اکسی‌ها، محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث کنترل عرضه آن می‌شود. بازیکنان شانس این را دارند که اکسی‌های کمیاب ایجاد کنند که به طور طبیعی بسیار با ارزش هستند و کاربران می‌توانند با قیمت خوبی آن‌ها را در بازارهای NFT بفروشند.


معامله اکسی‌ها در کنار مبارزات، راه‌های اصلی کسب درامد از این بازی هستند.


  • سرزمین اکسی

سرزمین درون بازی اکسی اینفینیتی لوناسیا نام دارد که از مجموعه‌ای از زمین‌ها تشکیل شده است. مانند اکسی‌ها، این زمین‌ها نیز NFT هستند که کاربران می‌توانند آن‌ها را خرید و فروش کنند. این زمین‌ها با استفاده از منابع داخل بازی قابل ارتقا هستند و ارزششان افزایش پیدا می‌کند. بازیکنان این شانس را دارند که ارز AXS را در زمینشان پیدا کنند.


بازیکنان چگونه از بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) کسب درآمد می‌کنند؟

دو راه اصلی برای کسب درآمد از اکسی اینفینیتی وجود دارد که هردوی آن‌ها نیازمند صبر و تلاش زیادی هستند. روش اول دریافت پاداش SLP است. بازیکن می‌تواند در ازای انجام اعمال خاصی در بازی به عنوان پاداش، SLP دریافت کند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها، پیروزی مقابل بازیکن‌های دیگر است. البته مقدار SLP که به عنوان هر پیروزی دریافت می‌کنید اندک است به همین خاطر برای کسب تعداد زیادی SLP باید بازی‌های زیادی انجام دهید. نهایتا می‌توانید همین ‌SLPها را مستقیما به تتر تبدیل و کسب درآمد کنید.


روش دوم خرید و فروش ‌NFTهای درون بازی است. این ‌NFTها شامل زمین‌ها و اکسی‌های درون بازی می‌شوند. بازیکنان می‌توانند کاراکترها و زمین‌های درون بازی را خریداری کرده و بعد از ارتقا، آن‌ها را به قیمت بالاتری به فروش برسانند.


چه چیزی بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را متفاوت می‌کند؟

چه چیزی بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را متفاوت می‌کند؟

یکی از ویژگی هایی که باعث خاص شدن بازی اکسی اینفینیتی شده، این است که توسعه دهندگان سعی در ایجاد جامعه‌ای از بازیکنان دارند که هم در مدیریت آن نظردهی و مشارکت می‌کنند و هم برای دنیای درون بازی محتوا بوجود می‌آورند. اعطای توکن AXS به بازیکنان در واقع انگیزه‌ای است که باعث همکاری آن‌ها با بازی می‌شود. وقتی حاکمیت بازی کاملا غیرمتمرکز شد، این بازیکنان خواهند بود که شیوه خرج کردن درامد خزانه‌داری را تعیین خواهند کرد.


مکانیزم‌های درون بازی نیز، یکی دیگر از وجوه تمایز این بازی با دیگر بازی‌های کریپتویی است. یکی از این مکانیزم‌ها محدودیت پرورش اکسی است. برای کنترل جمعیت اکسی‌ها، هر اکسی تنها 7 بار قابل پرورش است. با این وجود علی رغم این محدودیت، اکسی‌ها دارای تنوع بی پایانی هستند.


یکی دیگر از تمایزهای این بازی، قابلیت استیک کردن ارز AXS است. یعنی بازیکنان می‌توانند ضمن کسب درامد از بازی، توکن‌های خود را استیک کرده و به راحتی از آن‌ها سود کسب کنند.


بازار اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) در بازی

بازار اکسی اینفینیتی جایی است که بازیکنان می‌توانند NFT‌های به دست آمده از بازی را در آن به فروش برسانند. برخلاف بازارهای فروش NFT دیگر، این بازار تنها بر محتویات درون بازی تمرکز دارد و NFT دیگری آن جا به فروش نمی‌رسد. این بازار هم مانند بازارهای دیگر NFT کارمزد دارد و بازیکنان در ازای معامله NFT‌ها کارمزدی معادل 4.5 درصد پرداخت می‌کنند. خریداران ملزم به پرداخت کارمزد نیستند و تنها فروشندگان باید کارمزد بپردازند. خرید و فروش NFT در بازار اکسی اینفینیتی تنها با ارز اتریوم امکان پذیر است به این دلیل که این پلتفرم بر بستر اتریوم راه‌اندازی شده است.


چگونه توکن اکسی اینفینیتی(Axie Infinity) را نقد کنیم؟

برای خرید توکن اکسی اینفینیتی هم می‌توانید از صرافی‌های متمرکز و هم از صرافی‌های غیرمتمرکز اقدام کنید. خرید این ارز نیز مانند هر ارز دیگری صورت می‌گیرد. می‌توانید به راحتی با ثبت نام در صرافی اکسبیتو نسبت به خرید ارز AXS اقدام کنید. همچنین با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکزی نظیر سوشی‌سواپ، یونی‌سواپ و پنکیک‌سواپ نیز می‌توانید این ارز را بخرید. هزینه خرید این ارز از صرافی‌های غیرمتمرکز به خاطر کارمزد اتریوم ممکن است بیشتر باشد.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟

ورود به بازی اکسی اینفینیتی سخت نیست و تنها باید مراحل ساده‌ای را انجام دهید. برای شروع این بازی نیاز به راه‌اندازی کیف پول Ronin دارید و باید آن را در یکی از مرورگرهای کروم، ادج و موزیلا نصب کنید سپس وارد بازی شوید. در ادامه شیوه راه‌اندازی این کیف پول و ورود به بازی را برایتان شرح خواهیم داد.


1_ ابتدا از لینک زیر کیف پول رونین را برای مرورگر کروم راه‌اندازی کنید. (لینک) برای این کار کافی است بر دکمه افزودن به chrome کلیک کنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟

2_ حال افزونه را باز و بر دکمه I am new. Let's get set up! کلیک کنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (2)

3_ در مرحله بعد با توجه به سلیقه خود یکی از روش‌های ساخت اکانت را انتخاب کنید. در اینجا ما برای سهولت کار، از گوگل استفاده می‌کنیم.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (3)

4_ در مرحله بعد رمز مورد نظرتان را وارد کنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (4)

5_ در مرحله بعد یک passcode وارد کنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (5)

6_ حال کیف پول شما ساخته شده است.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (6)

7_ بعد از ساخت کیف پول رونین، اگر می خواهید اکسی خریداری کنید باید مقداری اتریوم به آن انتقال دهید.


8_به ادرس اکسی اینفینیتی مراجعه کنید و play now را بزنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (7)

9_در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود یکی از نسخه‌های بازی را دانلود کنید. در این جا ما لانچر میویس‌هاب را دانلود می‌کنیم تا به همه نسخه‌ها دسترسی داشته باشیم.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (8)

10_ بعد از دانلود برنامه میویس‌هاب، باید اکانت این سایت را بسازید. برای این کار روی دکمه login کلیک کنید و بعد register now را بزنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (9)

11_ در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود ایمیلتان را بنویسید و کدی که برایتان ارسال می‌شود را در صفحه بعدی وارد کنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (10)

12_ حالا نسخه مد نظر خود را انتخاب و گزینه add to library را بزنید. در مرحله بعد نیز گزینه install را بزنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (11)

13_ محل نصب را انتخاب و start installation را بزنید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (12)

14_بعد از اتمام دانلود و نصب می‌توانید با زدن دکمه play وارد بازی شوید.


چگونه بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را شروع کنیم؟ (13)

⚠️نکته: من بعد از نصب و اجرای بازی، حدود یک ساعت آن را بازی کردم ولی موفق به دریافت حتی یک SLP نشدم. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که با اکانتی که برای میویس هاب ساختید، می‌توانید وارد Marketplace اکسی اینفینیتی شوید و به خرید و فروش NFT‌های درون بازی بپردازید.

سخن پایانی


در این مطلب توضیحات کاملی درباره بازی اکسی اینفینیتی و راه‌های کسب درآمد از آن ارائه کردیم. به یاد داشته باشید کسب درآمد از چنین بازی‌هایی نیازمند گذاشتن زمان زیادی است و بسیاری از افراد به همین خاطر در میانه راه ناامید می‌شوند. می‌توانید با داشتن برنامه‌ریزی و گذاشتن مقدار زمان مشخص در روز به انجام این بازی برای کسب درآمد بپردازید.