یکی از شاخصه‌های مهم بازار ارزهای دیجیتال، وجود نوسان‌های زیاد در آن است. در واقع بازار کریپتوکارنسی‌ها را با نوسان‌های متعدد و لحظه‌ای آن می‌شناسند. این موضوع در ابتدا سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو را سخت کرده بود؛ اما ظهور استیبل کوین‌ها توانست این مشکل را حل کند. تتر اولین استیبل کوینی بود که ثبات قیمت را برای بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال به ارمغان آورد. پس از تتر، استیبل کوین‌های مختلف با پشتوانه‌های فیزیکی و غیرفیزیکی ایجاد شدند و گزینه‌های باثبات بیشتری را وارد بازار کریپتو کردند؛ با این وجود، تتر همچنان بهترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار باقی ماند. در ادامه قصد داریم به بررسی ماهیت تتر و چگونگی استخراج آن بپردازیم. اگر شما نیز نسبت به تتر و چگونگی به‌ دست آوردن و استفاده از آن کنجکاو هستید، با ما همراه شوید.


آشنایی با مفهوم تتر USDT

آشنایی با مفهوم تتر USDT

تتر (Tether) یک استیبل کوین (Stablecoin) است. ارزهای دیجیتالی که در گروه استیبل کوین‌ها قرار می‌‌گیرند، قیمت باثباتی دارند؛ چراکه توسط یک دارایی فیزیکی پشتیبانی می‌شوند. پشتیبان تتر، دلار آمریکا (USD) است. قیمت تتر همیشه به‌صورت 1:1 با دلار آمریکا برابری می‌کند. ارز دیجیتال تتر در سال 2014 توسط شرکت هنگ‌کنگی آیفینکس (iFinex) ارائه شد؛ این شرکت مالک صرافی رمز ارزی بیت ‌فینکس (BitFinex) است. تتر در ابتدا ریل ‌کوین (RealCoin) نام داشت، اما مدت کمی پس از انتشار، در نوامبر 2014 به «تتر» تغییر نام پیدا کرد. درحال‌حاضر، تتر پس از بیت کوین و اتریوم، سومین ارز دیجیتال بزرگ در بازار کریپتوکارنسی‌ها است که آن را به محبوب‌ترین استیبل کوین کریپتو تبدیل می‌کند. تریدرها از استیبل کوین‌هایی مانند تتر برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر، تبدیل سرمایه دیجیتالی خود به ارزهای فیات و دسترسی به امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌کنند.


ارز دیجیتال تتر با نماد «USDT» بر بستر بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی همچون اومنی (Omni)، اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، الگورند (Algorand)، بایننس اسمارت ‌چین (BSC)، ایاس (EOS)، سولانا (Solana)، آوالانچ (Avalanche) و... ارائه شده است.


آیا تتر USDT قابل استخراج است؟

آیا تتر USDT قابل استخراج است؟

ارز دیجیتال تتر (USDT) قابل استخراج نیست. تنها راه به‌ دست آوردن تتر، خرید آن از صرافی‌های رمز ارزی است. خوشبختانه تمام صرافی‌های ایرانی و خارجی از خرید و فروش تتر پشتیبانی می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که تقریباً نیمی از معاملات بیت کوین با استفاده از تتر انجام می‌شوند؛ بنابراین می‌توان دریافت که تتر تسهیل‌کننده خریدهای رمز ارزی است. اگر بخواهید تتر را از طریق صرافی‌های مطرح بین‌المللی همچون بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase) یا کوکوین (KuCoin) خریداری کنید، باید این کار را از طریق کارت‌های اعتباری خارجی انجام دهید؛ اما این امکان برای بسیاری از کاربران ایرانی وجود ندارد. به همین خاطر، مسیر آسان‌تر برای خرید ریالی تتر، مراجعه به صرافی‌های ایرانی است. کاربران می‌توانند با ثبت‌نام در صرافی‌های داخلی و از طریق کارت بانکی همیشگی خود، برای خرید تتر اقدام کنند.


چگونه می‌توان اقدام به خرید تتر USDT کرد؟

گفتیم بهترین راه به‌دست آوردن تتر، خرید آن است. برای خرید تتر باید به صرافی‌های رمز ارزی مراجعه کرد. همچنین گفتیم که برای خرید مستقیم تتر با ریال، صرافی‌های ایرانی گزینه ایدئالی هستند. صرافی رمز ارزی اکسبیتو امکان خرید تتر و همچنین خرید هر ارز دیجیتال دیگر در برابر تتر را فراهم کرده است. برای خرید ریالی تتر از صرافی اکسبیتو باید مراحل زیر را طی کنید:


چگونه می‌توان اقدام به خرید تتر USDT کرد؟

1_ ثبت‌نام در صرافی اکسبیتو

ابتدا وارد وب‌سایت صرافی اکسبیتو شوید و سپس با وارد کردن آدرس ایمیل فعال و یک رمز عبور، ثبت‌نام خود را انجام دهید. پس از وارد کردن این اطلاعات، یک کد برای ایمیل شما ارسال می‌شود که باید آن را در داخل سایت جاگذاری کنید تا ثبت‌نام شما تکمیل شود.


2_ ورود به حساب کاربری و تکمیل احراز هویت

پس از ثبت‌نام، با استفاده از آدرس ایمیل و رمز عبوری که وارد کرده بودید، وارد حساب کاربری خود در اکسبیتو شوید. در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا احراز هویت خود را تکمیل کنید. احراز هویت در اکسبیتو در طی دو مرحله انجام می‌شود که طی کردن مرحله اول آن برای استفاده از خدمات صرافی ضروری است. مرحله اول احراز هویت در اکسبیتو تنها 1 دقیقه زمان می‌برد. در واقع، شما با وارد کردن شماره ملی و شماره موبایل خود می‌توانید مرحله اول احراز هویت در اکسبیتو را انجام داده و مجوز خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال در این صرافی را کسب نمایید. مرحله دوم احراز هویت اکسبیتو برای استفاده از امکانات و خدمات بیشتر این صرافی در نظر گرفته شده که در صورت نیاز می‌توانید آن را نیز در فرصت مناسب انجام دهید.


3_ ثبت اطلاعات کارت بانکی

پس از احراز هویت در اکسبیتو باید شماره کارت خود را ثبت کنید. آنگاه صرافی شماره کارت را با شمار ملی‌تان مطابقت می‌دهد. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید واریز یا برداشت وجه را از طریق شماره کارتی که در اکسبیتو ثبت کرده‌اید، انجام دهید.


4_ شارژ ریالی حساب اکسبیتو

گفتیم که قیمت هر تتر معادل یک دلار آمریکا است. شما با محاسبه قیمت دلار در زمان خرید خود، می‌توانید معادل ریالی آن را از طریق کارت بانکی به حساب اکسبیتو انتقال دهید.


ثبت درخواست خرید تتر

5_ ثبت درخواست خرید تتر

وقتی وجه مورد نظر برای خرید تتر را به حساب صرافی اکسبیتو انتقال دادید، حالا می‌توانید درخواست خرید تتر را ثبت کنید. آنگاه مقدار تتر خریداری‌شده شما در کیف پول اختصاصی‌تان در صرافی اکسبیتو قرار می‌گیرد و در قسمت داشبورد حساب کاربری‌تان قابل مشاهده خواهد بود.


شما می‌توانید مراحل خرید تتر در صرافی اکسبیتو را برای سایر ارزهای دیجیتال نیز انجام دهید؛ با این تفاوت که برای خرید سایر ارزهای دیجیتال، علاوه‌بر خرید ریالی می‌توانید از خرید تتری هم استفاده کنید؛ یعنی ارز دیجیتال مورد نظر خود را در برابر تتر خریداری نمایید. همچنین می‌توانید تترهای خود را به سایر کیف پول‌ها یا صرافی‌های رمز ارزی انتقال دهید. با استفاده از کیف پول صرافی اکسبیتو می‌توان کارمزد انتقال تتر در شبکه‌های مختلف را کاهش داد.


سخن پایانی


استخراج یا ماینینگ (Mining)، یکی از راه‌های محبوب برای به‌دست آوردن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم در چند سال گذشته بود. همین امر سبب شده تا بسیاری از کاربران درحال‌حاضر به‌دنبال استخراج هر نوع ارز دیجیتال باشند؛ اما با ظهور مکانیزم‌های اجماع جدیدتر، امکان استخراج بسیاری از ارزهای دیجیتال وجود ندارد. همچنین، استیبل کوین‌هایی مانند تتر را نمی‌توان استخراج کرد؛ چراکه این ارز دیجیتال بسته به نیاز بازار توسط شرکت ارائه‌دهنده‌ی خود عرضه می‌شود. بنابراین، بهترین راه برای کسب تتر، خرید آن از صرافی‌های رمز ارزی است. صرافی اکسبیتو می‌تواند امکان خرید تتر با واریز ریالی را در عرض چند دقیقه برای کاربران ایرانی فراهم کند. با خرید تتر از اکسبیتو می‌توانید آن را برای معامله سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ایرانی یا خارجی مورد استفاده قرار دهید.