بسیاری از سرمایه‌گذاران دوست دارند در بازارهای مالی متنوعی مثل بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند. اگر بازار را به‌درستی بشناسید و برای آن برنامه‌ریزی کنید، تجارت ارزهای دیجیتال می‌تواند بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی برای شما داشته باشد. در این مقاله قصد داریم روش ورود و تجارت در بازار ارزهای دیجیتال را به شما آموزش دهیم.


چرا در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟

معامله‌گران ارزهای دیجیتال اغلب با هدف ذخیره بیت کوین یا کسب سود دلاری سرمایه‌گذاری می‌کنند. افزایش ارزش دلاری در بازار ارز دیجیتال آسان‌تر از افزایش ارزش بیت کوین است. اگر به‌صورت مداوم در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید ممکن است گاهی اوقات سرمایه خود را از دست بدهید. ازآنجایی‌که قیمت ارزهای دیجیتال بسیار متغیر است، برای معامله گران غیر معمول نیست که به‌سرعت پول خود را در معاملات ارزهای دیجیتال از دست بدهند. به همین دلیل است که بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال فقط بیت کوین را خریداری و نگهداری می‌کنند.


علیرغم نوساناتی که بازار ارزهای دیجیتال دارد، رمزارزها مانند آتش زیر خاکستر است و هر آن ممکن است شعله‌ور شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال سودآوری با افزایش شدید قیمت ارزهای دیجیتال هستند. قیمت رمزارزهایی مانند ارز بیت کوین و اتریوم برای مدتی کوتاه پایین می‌آید و سپس بالاتر می‌رود و این نوسان در بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال محبوب نیز وجود دارد. معامله‌گران باتجربه سال‌ها در مورد ارزهای دیجیتال تحقیق می‌کنند، اما اگر تازه‌وارد بازار شده‌اید و به دنبال تجربه هستید حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید.


ارز دیجیتال چه مدل از دارایی است؟

اگرچه انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما همه آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند، آن‌ها مبتنی بر بلاکچین و درنتیجه غیرمتمرکز هستند. غیرمتمرکز بودن خدمات مالی از طریق ارزهای دیجیتال کارایی‌های متعددی نسبت به سیستم مالی سنتی دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

ارز دیجیتال چیست؟

تقریباً تمام هزینه‌های اضافی مربوط به بانک‌ها را کاهش می‌دهد. تراکنش‌های ارزان‌تر که امکان ارسال و دریافت در سطح بین‌المللی دارند. تورم یا عرضه این ارزها محدود است. انواع خدمات مالی مانند استراتژی‌های معاملاتی و وام‌ها را می‌توان مستقیماً روی بلاکچین‌های ارزهای دیجیتال رمزگذاری کرد، بنابراین نیازی به واسطه‌های مالی نیست.


بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بیت کوین است و از آن به‌عنوان «طلای دیجیتال» یاد می‌شود. درواقع بیت کوین کالایی است که به‌عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌شود. اتریوم دومین رمزارز بزرگ بازار است. توسعه‌دهندگان می‌توانند قراردادهای هوشمندی را بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد کنند تا جایگزین‌های غیرمتمرکز برای عملکردهای بانک داری سنتی مانند وام دادن و تجارت در دسترس آن‌ها قرار بگیرد.


مراحل سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستید باید به تمام امور مالی خود نظم بدهید. این موضوع کنار گذاشتن اندکی سرمایه، نداشتن بدهی و در حالت ایده‌آل، داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع است. برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید مراحل زیر را طی کنید.


1- روش مناسب معامله ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید.


دو راه برای معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد، پیش‌بینی قیمت آن‌ها با استفاده از CFD یا خرید ارزهای دیجیتال به امید افزایش ارزش.


1-1 تجارت ارزهای دیجیتال با استفاده از CFD


CFD قراردادی است که در آن شما موافقت می‌کنید که تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال را از اولین بازگشایی آن تا زمانی که آن ارز بسته می‌شود مبادله کنید. شما به‌جای اینکه مالکیت ارز دیجیتال را به دست بگیرید، روی قیمت بازار حدس و گمان می‌زنید. اگر یک موقعیت خرید باز کنید و ارزش ارز دیجیتال افزایش یابد، سود خواهید داشت، اما اگر قیمت آن کاهش یابد، ضرر خواهید کرد.

مراحل سرمایه‌گذاری در بازار | خرید ارزهای دیجیتال از طریق صرافی اکسبیتو

1-2 خرید ارزهای دیجیتال از طریق صرافی


از طرف دیگر، شاید بخواهید یک ارز دیجیتال خریداری کنید. به این معنی که مالکیت بخشی از ارز دیجیتال را به‌طور کامل در اختیار می‌گیرید و آن را در یک کیف پول دیجیتال نگه می‌دارید. در صورت افزایش قیمت آن ارز دیجیتال سود می‌برید. قبل از شروع، باید یک کیف پول ارز دیجیتال و یک حساب در یک صرافی ارز دیجیتال باز کنید. ما به کاربران ایرانی پیشنهاد می‌کنیم از صرافی ایرانی اکسبیتو استفاده کنند. ثبت‌ نام در این صرافی بسیار ساده است و امکانات زیادی به کاربران ارائه می‌دهد.


2- با نحوه عملکرد بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید.


بازار ارزهای دیجیتال به روشی متفاوت از سایر بازارهای مالی عمل می‌کند. بنابراین یادگیری نحوه عملکرد آن و درک اصطلاحات مورداستفاده در این بازار قبل از شروع معامله حیاتی است. بازار ارزهای دیجیتال یک شبکه ارز دیجیتال غیرمتمرکز است؛ به این معنی که به‌جای یک سرور مرکزی از طریق یک سیستم بررسی تراکنش‌های همتا به همتا عمل می‌کند. زمانی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال انجام می‌شوند، تراکنش‌ها از طریق فرآیندی به نام «ماینینگ» به بلاکچین که یک دفتر کل دیجیتال مشترک است اضافه می‌شوند.


3- یک برنامه معاملاتی داشته باشید.


داشتن یک برنامه معاملاتی برای موفقیت برای هر معامله‌گری بسیار مهم است، اما برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال بسیار مهم‌تر است، زیرا بازار ممکن است نوسانات زیادی داشته باشد. این بازار مانند یک شمشیر دو لبه است: نوسانات ارزهای دیجیتال بازار را بسیار جذاب می‌کند، اما تجارت را دشوار می‌کند. به همین دلیل است که برنامه معاملاتی شما باید شامل ابزارهای مدیریت ریسک، طرح کلی اهداف شما، ارز دیجیتالی که می‌خواهید معامله کنید و روشی برای ورود و خروج از معاملات باشد.


طرح شما همچنین باید شامل روشی باشد که با استفاده از آن بتوانید بازار ارزهای دیجیتال را تجزیه‌وتحلیل کنید. شما می‌توانید از طریق تحلیل تکنیکال یا بنیادی این کار را انجام دهید. تحلیل تکنیکال بر حرکت قیمت ارز دیجیتال و الگوهای تاریخی آن تمرکز دارد، درحالی‌که تحلیل بنیادی به بررسی عوامل خارجی و داده‌های اقتصادی که بر دارایی دیجیتال تأثیر می‌گذارند می‌پردازد. هر روشی را که انتخاب می‌کنید باید اخبار مربوط به آن را بدانید و به‌روز باشید، زیرا تمام اتفاقات سیاسی و اقتصادی جهان می‌توانند بر روی این بازار تأثیر بگذارند.


4- پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید.


پلتفرم‌های معاملاتی شامل صرافی‌ها، افزونه‌های مرورگر، برنامه‌های موبایلی، پلتفرم‌های شخص ثالث پیشرفته مانند MT4 هستند. شما باید برای معاملات یکی از این پلتفرم‌ها را انتخاب کنید.


5- یک کیف پول ارز دیجیتال انتخاب کنید.


اگر بخواهید همیشه در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنید باید دارایی‌های خود را در صرافی ذخیره کنید تا به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر ارز دیجیتال می‌خرید تا آن‌ها را برای میان‌مدت تا بلندمدت نگه‌دارید، پس باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید. کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به‌صورت کیف پول نرم‌افزاری یا کیف پول سخت‌افزاری عرضه می‌شوند. هر دو ایمن هستند، اما کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین امنیت را ارائه می‌دهند، زیرا ارزهای دیجیتال شما را در یک دستگاه فیزیکی به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند.

مراحل سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

لجر (Ledger) یک کیف پول سخت‌افزاری عالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود از آن استفاده می‌کنند. اگر به دنبال کیف پول نرم‌افزاری هستید، چندین نرم‌افزار برای iOS، گوگل کروم و اندروید وجود دارند که استفاده از آن‌ها رایگان است. یکی از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری موجود برای معامله گران ارزهای دیجیتال ZenGo است.


این کیف پول موبایل از احراز هویت سه مرحله‌ای امن برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال شما استفاده می‌کند و امنیت زیادی در مقایسه با سایر کیف پول‌های نرم‌افزاری ارائه می‌دهد. به‌علاوه، ZenGo به شما امکان می‌دهد مستقیماً از کیف پول خود دارایی‌های دیجیتالی را بخرید، بفروشید و سود کسب کنید.


راه‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

درحالی‌که سرمایه‌گذاری مستقیم روی ارزهای دیجیتال محبوب‌ترین روش برای انجام این کار است، معامله‌گران راه‌های دیگری هم برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال دارند. این روش‌ها شامل:


- معاملات آتی ارز دیجیتال: قراردادهای آتی روش دیگری برای شرط‌بندی بر روی نوسانات قیمت بیت کوین هستند. این قراردادها به شما این امکان را می‌دهند که از قدرت اهرم برای ایجاد سود عظیم استفاده کنید. معاملات آتی بازار با سرعت در حال حرکت هستند و حرکت‌های نوسانی را در ارزهای دیجیتال تشدید می‌کنند.


- صندوق‌های ارز دیجیتال: چند صندوق رمزنگاری مانند Grayscale Bitcoin Trust نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد روی نوسانات قیمت بیت کوین، اتریوم و همچنین چند آلت کوین دیگر شرط‌بندی کنید. بنابراین این صندوق‌ها می‌توانند راهی آسان برای خرید ارزهای دیجیتال باشند.


- صرافی ارز دیجیتال یا سهام کارگزار: خرید سهام شرکتی که با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال به شما سود می‌دهد هم می‌تواند گزینه جالبی باشد. این پتانسیل در صرافی‌ آنلاین مانند کوین بیس Coinbase یا کارگزاری‌هایی مانند رابین‌هود قرار دارد که بخش عظیمی از درآمد خود را از تجارت ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند.

راه‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال | صرافی ارز دیجیتال یا سهام کارگذار

- ETFهای بلاکچین: یک ETF بلاکچین به شما امکان می‌دهد در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که ممکن است از ظهور فناوری بلاکچین سود ببرند. برترین ETFهای بلاکچین به شما امکان می‌دهند تا با شرکت‌هایی که در این فضا معامله می‌شوند تعامل داشته باشید. هر یک از این روش‌ها ازنظر ریسک و سوددهی باهم متفاوت هستند، بنابراین باید بدانید دقیقاً چه چیزی می‌خرید و آیا این خرید با نیازهای شما مطابقت دارد یا خیر.


معاملات ارزهای دیجیتال در مقابل معاملات سهام

معاملات ارزهای دیجیتال معمولاً ریسک بالاتری از معاملات سهام دارند، اما این موضوع بستگی به این دارد که چه سهام یا ارز دیجیتالی را معامله می‌کنید و چگونه آن را معامله می‌کنید. قبل از معامله ارزهای دیجیتال باید توجه داشته باشید که در معرض خطر از دست دادن پول خود در بازار هستید. اگر واقعاً به آینده ارزهای دیجیتال اعتقاد دارید، نگه‌داشتن دارایی‌های دیجیتال در طولانی‌مدت ممکن است سودمندتر از تلاش برای زمان‌بندی بازارها باشد.