بسیاری از افراد می‌خواهند در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند، اما برای آن‌ها مهم است بدانند که آیا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال قانونی است یا نه. قوانین برای ارزهای دیجیتال در همه کشورها یکسان نیست. بعضی از کشورها ارزهای دیجیتال را قانونی می‌دانند، درحالی‌که بعضی دیگر استفاده از ارزهای دیجیتال را به‌طور کامل غیرقانونی اعلام کرده‌اند. اگر می‌خواهید با قانون ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف آشنا شوید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.


قانون ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف

ارزهای دیجیتال که کار خود را با راه‌اندازی بیت کوین در سال 2009 آغاز کردند، به‌سرعت با رشد و گسترش مواجه شدند. ارزهای دیجیتال اکنون به‌عنوان باارزش‌ترین و بیشترین سرمایه‌گذاری در جهان شناخته می‌شوند. اخیراً سازمان‌های اجرایی، سازمان‌های مالیاتی و نهادهای نظارتی به دنبال راه‌هایی برای تنظیم و کنترل معاملات ارزهای دیجیتال هستند. با محبوبیت روزافزون این ارزها برخی از کشورها آن‌ها را یک ابزار قانونی برای معامله در نظر گرفته‌اند و برخی از شرکت‌ها حتی پرداخت با بیت کوین را پذیرفته‌اند.


اینکه آیا می‌توانید از بیت کوین استفاده کنید یا خیر به جایی که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد، زیرا برخی از مناطق و کشورها مانند سایرین از ارزهای دیجیتال استقبال نکرده‌اند. یکی از دلایل اصلی نگرانی بسیاری از دولت‌ها در مورد استفاده از بیت کوین در کشورهای خود، ناشناس بودن تراکنش‌ها و سختی ردیابی آن‌ها است. کتابخانه کنگره (LOC) معمولاً نظرات کشورهای مختلف در مورد ارزهای دیجیتال و بیت کوین را بررسی می‌کند. در نوامبر 2021، آن‌ها 103 کشور را پیدا کردند که دولت‌هایشان به آژانس‌های نظارتی مالی دستوراتی دادند تا اولویت‌ها و مقرراتی را برای مؤسسات مالی در مورد ارزهای دیجیتال و کاربرد آن‌ها ایجاد کنند.


در کدام کشورها استفاده از ارز دیجیتال قانونی است؟

بیت کوین می‌تواند به‌صورت ناشناس برای انجام تراکنش بین هر فرد در سراسر جهان مورداستفاده قرار بگیرد. این موضوع باعث ایجاد برخی نگرانی‌های ارزی برای دولت‌ها شده است. درحالی‌که برخی از قانون‌گذاران و مقامات ممکن است به دلیل عدم کنترل و روابط غیرقانونی از استفاده از بیت کوین حمایت نکنند، بسیاری از کشورها مقرراتی را تحت قوانین مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم در کشورشان ایجاد کرده‌اند.


کتابخانه کنگره بررسی‌های دوره‌ای را از موضع کشورها در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد. 103 کشور شناسایی شده‌اند که دولت‌هایشان به آژانس‌های نظارتی مالی خود دستور دادند تا قوانین و مقرراتی را در مورد ارزهای دیجیتال و استفاده از آن‌ها وضع کنند. در این کتابخانه مشخص شده که کشورهای زیر به افراد اجازه استفاده از بیت کوین را می‌دهند:


ایالات‌متحده آمریکا

شبکه مقابله با جرائم مالی ایالات‌متحده در سال 2013 در مورد ارز بیت کوین قوانینی را ارائه کرده است. خزانه‌داری ایالات‌متحده بیت کوین را به‌عنوان یک ارز قابل‌تبدیل توصیف کرده که مردم می‌توانند به‌جای دلار آمریکا از آن استفاده کنند. دولت ایالات‌متحده تمام نهادهایی را که از بیت کوین استفاده می‌کنند به‌عنوان مشاغل خدمات مالی طبقه‌بندی کرده است. دولت از آن‌ها می‌خواهد که در خزانه‌داری ثبت‌ نام کنند، گزارش تراکنش‌های بالای 10 هزار دلار را ثبت کنند و مشمول قانون محرمانه بودن بانکی شوند.


FinCEN (شبکه مقابله با جرائم مالی) همچنین در حال ایجاد مقرراتی برای مؤسسات غیرمالی و مالی است تا اولویت‌های گزارش دهی و ردیابی رمز ارز را توسعه دهند. این مقررات مؤسساتی مانند صرافی‌های ارز دیجیتال و بانک‌ها را ملزم می‌کند تا فعالیت‌های مشکوک و برخی تراکنش‌ها را گزارش کنند تا امکان بررسی فوری برای آن‌ها فراهم شود.

ارز دیجیتال در آمریکا

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ارزهای رمزنگاری‌شده شناسایی می‌کند و تجارت و استفاده از بیت کوین را قانونی می‌داند. بااین‌حال، تنظیم‌کننده ارز در اتحادیه اروپا اعلام کرده که هیچ‌گونه فعالیت مربوط به ارزهای دیجیتال تحت کنترل و نظارت آن‌ها نیست. کمیسیون اروپا در سال 2020 پیشنهاد قانونی برای تنظیم کلیه ارزهای دیجیتال را تأیید کرد. این قانون قصد دارد زمینه مالی اتحادیه اروپا را هموار کند و اطمینان حاصل کند که عموم مردم می‌توانند به‌طور ایمن به دارایی‌های دیجیتال دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.


کانادا

آژانس درآمد کانادا بیت کوین را به‌عنوان کالایی برای مالیات بر درآمد می‌بیند؛ به این معنی که این آژانس هر درآمدی را که مردم از مبادلات یا معاملات بیت کوین به دست می‌آورند به‌عنوان درآمد تجاری در نظر می‌گیرد. آن‌ها هم مانند ایالات‌متحده صرافی‌های ارز دیجیتال را به‌عنوان مشاغل خدمات مالی در نظر می‌گیرند؛ یعنی تحت نظارت قانون تأمین مالی تروریسم و عواید حاصل از جرم هستند. آن‌ها همچنین باید هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش دهند، سوابق تراکنش‌های خاص را حفظ کنند و در مرکز تجزیه‌وتحلیل گزارش‌های تراکنش‌های مالی کانادا ثبت‌ نام کنند.


استرالیا

اداره مالیات استرالیا بیت کوین را به‌عنوان یک دارایی مالی باارزش مشمول مالیات تحت رویدادهای خاص می‌بیند. وقتی استرالیایی‌ها بیت کوین می‌فروشند، مبادله می‌کنند، معامله می‌کنند، هدیه می‌دهند یا آن را به ارز فیات تبدیل می‌کنند، مالیات بر عایدی سرمایه برای آن‌ها اعمال می‌شود. اداره مالیات همچنین از استرالیایی‌ها می‌خواهد که تمام تراکنش‌هایی را که با استفاده از بیت کوین برای مالیات انجام می‌دهند به ثبت برسانند.


السالوادور

السالوادور اولین و تنها کشوری است که بیت کوین را به‌عنوان یک ارز قانونی پس از تصویب رئیس‌جمهور خود یعنی نائب بوکله (Nayib Bukele) از کنگره برای پذیرش آن به‌عنوان یک روش پرداخت اعلام کرد.


ایا ارز دیجیتال قانونی است؟

سنگاپور

مبادلات و معاملات ارزهای دیجیتال در سنگاپور قانونی است و دولت این کشور نسبت به برخی از همسایگان منطقه‌ای خود موضع دوستانه‌تری نسبت به این موضوع اتخاذ کرده است. اگرچه ارزهای دیجیتال به‌عنوان پولی قانونی در نظر گرفته نمی‌شوند، مقامات مالیاتی سنگاپور با بیت کوین به‌عنوان "کالا" برخورد می‌کنند. بنابراین مالیات بر کالاها و خدمات را بر روی بیت کوین اعمال می‌کنند. در سال 2017، اداره مالی سنگاپور (MAS) بیان کرد درحالی‌که موضع آن نظارت بر ارزهای دیجیتال نیست، درصورتی‌که این توکن‌ها به‌عنوان "اوراق بهادار" طبقه‌بندی شوند، قوانینی بر این توکن‌های دیجیتال تنظیم می‌کند. اگرچه MAS رویکردی یکنواخت را در پیش گرفته است، اما در سال 2020 هشدارهایی را در مورد خطرات سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به عموم مردم داد.


MAS در سال 2022 این هشدار را تقویت کرد و دستورالعمل‌هایی را برای ارائه‌دهندگان خدمات ارزهای دیجیتال صادر کرد که به‌طور مؤثر تبلیغات خدمات آن‌ها را برای عموم مردم ممنوع می‌کرد. کشورهای دیگری مانند فرانسه، دانمارک، آلمان، ایسلند، اسپانیا، مکزیک، بریتانیا و ژاپن نیز تراکنش‌های بیت کوین را قانونی می‌دانند و مقرراتی را در مورد استفاده و تجارت آن تدوین کرده‌اند. چین و مصر ازجمله کشورهایی هستند که استفاده از بیت کوین را برای مردم غیرقانونی اعلام کرده‌اند.


در کدام کشورها استفاده از ارز دیجیتال غیرقانونی است؟

درحالی‌که بیت کوین در بسیاری از نقاط جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد، چندین کشور نسبت به نوسانات و ماهیت غیرمتمرکز آن محتاط هستند. برخی نیز آن را تهدیدی برای سیستم‌های مالی فعلی خود می‌دانند. بعضی از کشورها نگران استفاده از بیت کوین برای حمایت از فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، پول‌شویی و تروریسم هستند. چندین کشور استفاده از ارز دیجیتال را به‌طور کامل ممنوع کرده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر تلاش کرده‌اند هرگونه حمایت بانکی و سیستم مالی برای تجارت و استفاده از آن را قطع کنند.

کشورهای با ممنوعیت شرطی

کتابخانه کنگره در به‌روزرسانی نوامبر 2021 تعداد 42 کشور را با ممنوعیت مشروط استفاده از ارزهای دیجیتال شناسایی کرد. برخی از این کشورها عبارت‌اند از:

  • بحرین
  • بوروندی
  • کامرون
  • جمهوری آفریقای مرکزی
  • گابن
  • گرجستان
  • گویان
  • کویت
  • لسوتو
  • لیبی
  • ماکائو
  • مالدیو
  • ویتنام
  • زیمبابوه

در کدام کشورها ارز دیجیتال غیرقانونی اند؟

کشورهای با ممنوعیت مطلق

کتابخانه کنگره 9 کشور را با ممنوعیت مطلق ارزهای دیجیتال در نوامبر 2021 شناسایی کرد:

  • الجزایر
  • ینگلادش
  • چین
  • مصر
  • عراق
  • مراکش
  • نپال
  • قطر
  • تونس

کلام آخر


اگر قصد مهاجرت به کشوری را دارید، اهمیت زیادی دارد که بدانید ارز دیجیتال در کدام کشورها قانونی است و در کدام کشورها شما حق خرید و فروش ارز دیجیتال را ندارید. اگر پرسشی دارید، در کامنت‌ها از متخصصان اکسبیتو بپرسید.