یکی از مفاهیم بنیادین در بازار ارزهای دیجیتال، شبکه بلاک‌ چین است که با استفاده از آن، امکان انتقال رمز‌ ارز در این بستر فراهم می‌شود، ولی گاهی تعدد زیرساخت‌های مبادله ارز دیجیتال، می‌تواند باعث بروز چالش‌هایی برای تریدرها شود.


برای انتقال رمز‌ ارز، باید هم مبدأ و هم مقصد از یک شبکه بلاک‌ چین مشترک پشتیبانی کنند تا مبادله از طریق آن زیرساخت انجام شود؛ به‌عنوان مثال، اگر شما بخواهید مقداری ارز را در بستر ترون، از یک مبدأ به آدرس مشخصی منتقل کنید، ولی در صرافی یا کیف پول مقصد شبکه ترون پشتیبانی نشود، رمز‌ ارز از حساب مبدأ کسر شده، اما به حساب مقصد اضافه نمی‌شود و عملا از بین می‌رود.


ما در این مقاله، در مورد استیبل کوین محبوب Tether و بلاک‌ چین‌های مختلفی که امکان مبادله این استیبل کوین را دارند، صحبت خواهیم کرد و در ادامه هم توضیحاتی را در مورد یکپارچه‌سازی تتر در بسترهای مختلف انتقال این ارز دیجیتال محبوب، بیان خواهیم کرد.


تتر (USDT) را بهتر بشناسیم

Tether یکی از شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال است که به‌دلیل ثبات و پایداری قیمتی که دارد، به آن استیبل کوین یا رمز‌ ارز پایدار می‌گویند و قیمت آن همواره در حدود 1 دلار آمریکا بوده است. برای هر تتر، معادل یک دلار پشتوانه مالی وجود دارد و به همین دلیل، ارزش این کریپتوکارنسی، همواره در همین حدود بوده است.


این ارز دیجیتال معتبر، در ابتدا با عنوان Real Coin به بازار عرضه شد و مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود؛ اما در ماه نوامبر سال 2014، به تتر تغییر نام داد و امروزه اغلب شبکه‌های بلاک چین مثل بیت کوین، اتریوم و ترون از این رمز ارز باثبات پشتیبانی می‌کنند.


در سال‌های اخیر، تردیدهایی در مورد میزان پشتوانه دلاری Tether ایجاد شد؛ بااین‌حال، این رمز‌ ارز تاکنون توانسته بر همه چالش‌هایی که داشته غلبه کرده و ثبات خود را تا حدود بسیار زیادی حفظ کند که همین موضوع سبب اعتماد تریدرها و اعتبار بالای این ارز دیجیتال محبوب شده است.


به‌عنوان مثال، در سال 2021، کمیسیون معاملات آتی آمریکا یا همان CFTC، به اتهام برداشت از پشتوانه دلاری این ارز دیجیتال، بین سال‌های 2016 تا 2018، شرکت ارائه‌دهنده آن را به میزان 42.5 میلیون دلار جریمه کرد که این موضوع، سبب کاهش جزئی قیمت تتر در آن مقطع شد؛ ولی به‌طور کلی، این استیبل کوین همواره ثبات خود را حفظ کرده است.


شبکه تتر USDT با کدام بلاک‌ چین‌ها یکپارچه سازی انجام داده است؟

شبکه تتر USDT با کدام بلاک‌ چین‌ها یکپارچه سازی انجام داده است؟

تتر بر اساس تکنولوژی بلاک چین کار می‌کند و برای انتقال آن باید از این نوع بسترهای انتقال استفاده کرد. با توجه به محبوبیت و حجم بالای تبادلات این ارز دیجیتال، بسیاری از شبکه‌های بلاک‌ چین، از این استیبل کوین شناخته‌شده پشتیبانی می‌کنند.


⚠️برای انتقال Tether، باید آدرس مبدأ و مقصد با یک شبکه انتقال مشترک سازگار باشند. در صورت انتقال تتر در یک بستر انتقال که ولت مقصد از آن پشتیبانی نمی‌کند، عملاً رمز‌ ارز منتقل‌شده از بین می‌رود؛ بنابراین، یکپارچه‌سازی این کریپتو کارنسی، در بستر شبکه‌ بلاک‌ چین، بسیار مهم و ضروری است.

از سوی دیگر، شبکه‌های بلاک چین به‌شکلی منزوی ساخته می‌شوند و با یکدیگر ارتباط ندارند. ازآنجایی‌که هرکدام از این بلاک چین‌ها مزایای خاص خود را داشته و توسط طیف وسیعی از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکپارچه‌ سازی تتر بر روی شبکه‌های مختلف، USDT را در دسترس کاربران مختلف امور مالی غیرمتمرکز قرار می‌دهد.


از جمله مهم‌ترین بسترهایی که برای انتقال رمز‌ ارز تتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به شبکه‌های بلاک‌ چین زیر اشاره کرد:


  • الگوراند

  • آوالانچ

  • بیت کوین

  • اتریوم

  • ایاس

  • کازماس

  • پولکادات

  • پالیگان

  • سولانا

  • ترون

  • تزوس

در ادامه این مقاله، در مورد هر یک از این بسترهای انتقال و یکپارچه سازی تتر در آن‌ها، با شما صحبت خواهیم کرد.


یکپارچه سازی تتر در بستر الگوراند

یکپارچه سازی تتر در بستر الگوراند

شبکه بلاک‌ چین الگوراند (Algorand)، یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌ها برای تبادل طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که از سال 2017، امکان مبادله استیبل کوین محبوب تتر را هم برای کاربران خود فراهم کرده‌ است و بسیاری از تریدرها از این پلتفرم جذاب، برای انتقال USDT استفاده می‌کنند.


از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این بستر برای انتقال کریپتوکارنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • سرعت بالای انتقال

  • امنیت بالای تراکنش

  • هزینه کارمزد پایین

الگوراند بسیار سریع بوده و می‌تواند تا 1000 تراکنش‌ تتر و سایر رمز ارزها را در ثانیه پردازش کند. انتقال USDT با الگوراند تنها 4 ثانیه طول می‌کشد و کارمزد آن نیز حدود 1 درصد است. برای مثال، شما با کیف پولی مانند «پرا ولت» (Pera Wallet) که با شبکه الگوراند سازگاری دارد، می‌توانید تتر مبتنی بر این شبکه را ارسال و دریافت کنید.


یکپارچه سازی تتر در بستر پلتفرم آوالانچ

آوالانچ (Avalanche) یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب برای انتقال ارزهای دیجیتال، در صنعت کریپتوکارنسی است که از زمان عرضه آن به بازار در سال 2019، از تتر هم پشتیبانی می‌کند. استفاده از این بستر برای انتقال تتر، مزایای زیادی از جمله سرعت بالا، امنیت مناسب و کارمزد نسبتا پایین دارد که به‌دلیل همین مزایا، بسیاری از تریدرها، از این پلتفرم برای تبادل Tether بهره می‌برند.


آوالانچ شبکه‌ای است که برای توسعه قراردادهای هوشمندی در ابعاد جهانی راه‌اندازی شده؛ ازاین‌رو، یکپارچه‌ سازی تتر بر روی این شبکه می‌تواند امکان دسترسی کاربران دیفای را به USDT بیش از پیش میسر کند. شما با استفاده از ولت‌هایی مانند کوین بیس (Coinbase) می‌توانید این نوع از تتر را انتقال دهید که کارمزد مبادله شما کمتر از 0.01 دلار خواهد بود.


یکپارچه سازی تتر در بستر بیت کوین

یکپارچه سازی تتر در بستر بیت کوین

بدون شک بیت کوین (Bitcoin)، شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال و شبکه بلاک‌ چین در بازار بزرگ کریپتوکارنسی است که امکان مبادله تعداد زیادی از رمز‌ ارزها را برای کاربران فراهم می‌کند؛ این پلتفرم معتبر، از سال 2014 از تتر هم پشتیبانی کرده است.


در ابتدا، تتر با استفاده از لایه اومنی (Omni) بر روی بیت کوین یکپارچه‌سازی شده بود. اگرچه لایه اومنی اولین بستر برای تتر به حساب می‌آمد، اما عدم وجود به‌روزرسانی‌های لازم در این شبکه باعث شد که مدیران تتر با لایه اومنی قطع همکاری کنند. بااین‌حال، درحال‌حاضر تتر با استفاده از زنجیره جانبی لیکوئید (Liquid) با بیت کوین تعامل برقرار می‌کند. تراکنش‌های این شبکه به‌صورت آنی انجام می‌شوند و کارمزد آن‌ها نیز 1 دلار است. شما با استفاده از کیف پول «آکوئا» (Aqua) می‌توانید تتر یکپارچه‌سازی‌شده بر روی لیکوئید را ارسال و دریافت کنید.


یکپارچه سازی تتر در پلتفرم اتریوم

اتریوم (Ethereum) یکی از نخستین شبکه‌های بلاک‌ چین است که با استفاده از آن می‌توان طیف وسیعی از رمز‌ ارزها را مبادله کرد؛ این پلتفرم از سال 2017 از استیبل کوین محبوب تتر هم پشتیبانی می‌کند و برای انتقال این رمز‌ ارز در بستر اتریوم، استاندارد ERC-20 تعریف شده است.


ازآنجا‌یی‌که اتریوم بزرگ‌ترین بستر قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود، یکپارچه‌سازی تتر بر روی آن اجتناب‌ناپذیر بوده است. اگر تتر بر روی اتریوم فعال نباشد، طیف وسیعی از کاربران دیفای، از این استیبل کوین محبوب محروم می‌شوند. بااین‌حال، توجه داشته باشید که هزینه تراکنش‌های اتریوم سر به فلک می‌کشد و سرعت پردازش آن‌ها نیز بسیار پایین است. البته اگر همچنان به استفاده از استاندارد ERC-20 برای انتقال تتر اصرار دارید، می‌توانید از کیف پول‌های مختلفی، مانند تراست ولت (Trust Wallet)، استفاده کنید.


علاوه‌بر آن، اتریوم از راه‌حل‌های لایه 2 مختلفی برای بهبود مقیاس‌پذیری بهره می‌برد. تتر نیز با همان استاندارد ERC-20 بر روی اغلب این راه‌حل‌ها یکپارچه شده است. به‌این‌ترتیب، شما با استفاده از این شبکه‌ها، مانند اومیسگو (OmisGo) نیز می‌توانید USDT مبتنی بر اتریوم را با هزینه کمتری انتقال دهید.


یکپارچه سازی تتر در پلتفرم ایاس

ایاس (EOS) یکی دیگر از پلتفرم‌های مهم برای انتقال ارزهای دیجیتال است که از سال 2019 از تتر هم پشتیبانی می‌کند و امکان مبادله این رمز‌ ارز، در بستر آن فراهم شده است. ایاس مقیاس‌پذیری بسیار بالایی داشته و می‌تواند از 10 هزار تراکنش در ثانیه پشتیبانی کند. در ضمن، ایاس بابت تراکنش‌ها هیچ هزینه‌ای از کاربران دریافت نکرده و آن‌ها را به‌صورت آنی پردازش می‌کند. بنابراین، شما با کیف پول‌هایی مانند «فری ولت» (Free Wallet) می‌توانید تتر مبتنی بر ایاس را به‌صورت رایگان مبادله کنید.


یک‌پارچه سازی تتر در بستر کازماس

یک‌پارچه سازی تتر در بستر کازماس

شبکه کازماس (COSMOS) یک اکوسیستم جامع برای قراردادهای هوشمند است که مقیاس‌پذیری بالایی دارد. کازماس به‌صورت «اینترنت بلاک چین» طراحی شده است؛ یعنی این اکوسیستم تعداد زیادی بلاک چین مستقل را به یکدیگر متصل می‌کند. ازاین‌رو، تتر با استفاده از بلاک چین لایه 1 کاوا (Kava) با کازماس یکپارچه شده است. کارشناسان معتقدند که USDT مبتنی بر کاوا یکی از سیال‌ترین، امن‌ترین و شفاف‌ترین تترهای موجود بر روی شبکه‌های مختلف به حساب می‌آید.


همچنین، کاوا دارای یک ماشین مجازی است که امکان ادغام تتر را با قراردادهای هوشمند این شبکه فراهم می‌کند. برای انتقال تتر با کاوا فقط باید 0.0001 دلار کارمزد بپردازید. در ضمن، کیف پول‌های مختلفی مانند تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و او کی ایکس (OKX) از این شبکه پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید برای انتقال تتر از آن‌ها استفاده کنید.


یکپارچه سازی تتر در بستر پولکادات

پولکادات (Polkadot) یک پلتفرم متن‌باز است که امکان اتصال چند شبکه بلاک‌ چین مختلف را به یکدیگر فراهم می‌کند و همین ویژگی سبب می‌شود که این پلتفرم بتواند از امکانات و ویژگی‌های سایر پلتفرم‌ها استفاده کند. اصولاً اولین آزمایشات پولکادات بر روی زنجیره جانبی کوساما (Kusama) اجرایی می‌شوند. ازاین‌رو، تتر هم با استفاده از زنجیره کوساما، با پولکادات یکپارچه شده است و احتمالاً در آینده، USDT به زنجیره اصلی این شبکه منتقل شود.


کوساما سرعت بسیار بالایی دارد و پردازش تراکنش‌های آن نیز به 0 تا 0.01 دلار کارمزد نیاز دارد. کیف پول‌های مختلفی، مانند نوا ولت (Nova Wallet) و پولکا ولت (Polka Wallet)، از این شبکه پشتیبانی کرده و امکان انتقال تتر کوساما را فراهم می‌کنند.


یکپارچه سازی تتر در بستر پلتفرم پالیگان

یکپارچه سازی تتر در بستر پلتفرم پالیگان

یکی از بلاک‌ چین‌های محبوب برای انتقال ارزهای دیجیتال، پالیگان (polygon) است که بر روی شبکه اتریوم عمل می‌کند و از سال 2020 هم استیبل کوین Tether در آن پشتیبانی می‌شود؛ استفاده از polygon، برای مبادله رمز‌ ارزها مزایای ویژه‌ای دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرعت بالای تراکنش و امنیت مناسب آن اشاره کرد.


در واقع، پالیگان یک راه‌حل لایه 2 برای اتریوم به حساب می‌آید که تتر نیز با استاندارد ERC-20 بر روی آن حضور دارد. پالیگان نسبت به اتریوم سرعت بسیار بالاتری داشته و تراکنش‌ها را با کارمزدی در حدود 0.015 دلار پردازش می‌کند. در ضمن، پالیگان ولت سوئیت (Polygon Wallet Suit) کیف پول بومی این شبکه بوده و از تتر یکپارچه‌سازی‌شده در آن هم پشتیبانی می‌کند.


یکپارچه سازی تتر در پلتفرم سولانا

سولانا یکی دیگر از بلاک‌ چین‌های مطرح برای انتقال رمز‌ ارزها است که از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و از سال 2020 امکان تبادل Tether در این بستر هم فراهم شده است. در واقع، سولانا به‌عنوان بستری برای وب 3 و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز طراحی شده؛ به همین خاطر، یکپارچه‌سازی تتر در این شبکه، USDT را در دسترس تعداد زیادی از کاربران نسل جدید اینترنت قرار می‌دهد.


⚠️نکته جالب درباره سولانا این است که از 50 هزار تراکنش در ثانیه پشتیبانی می‌کند؛ ازاین‌رو، USDT مبتنی بر سولانا با سرعت بسیار بالایی منتقل می‌شود. یکی از سازگارترین ولت‌ها با این شبکه، فانتوم (Phantom) است که با استفاده از آن، شما می‌توانید تتر را با کارمزدی 0.01 دلاری انتقال دهید.

یکپارچه سازی تتر در پلتفرم ترون

یکپارچه سازی تتر در پلتفرم ترون

ترون (Tron) یکی دیگر از بلاک‌ چین‌های محبوب برای انتقال رمز‌ ارزها محسوب می‌شود که امکان انتقال تتر در این بستر با استاندارد TRC-20 از سال 2019 فراهم شده است. ترون به‌عنوان رقیبی برای اتریوم راه‌اندازی شد و استفاده از تتر را در تعداد زیادی از قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، این شبکه مبادله امن و سریع اغلب ارزهای دیجیتال، از جمله تتر را برای افراد میسر کرده و به همین دلیل بسیاری از تریدرها از این بستر برای مبادلات خود بهره می‌برند.


اغلب کیف پول‌های کریپتو، مانند تراست ولت (Trust Wallet) و متامسک (MetaMask)، از ترون پشتیبانی کرده‌اند و شما با استفاده از این ولت‌ها می‌توانید تتر را با کارمزدی 1 دلاری انتقال دهید.


یکپارچه سازی تتر در بستر تزوس

یکی از شبکه‌هایی که اخیراً تتر با آن یکپارچه‌سازی‌شده تزوس (Tezos) است. ادغام تتر با این شبکه در راستای گسترش استفاده از این استیبل کوین محبوب بوده تا سرمایه‌گذاران به طیف وسیعی از ابزارهای انتقال دسترسی داشته باشند. مدیران تتر اعتقاد دارند که شبکه تزوس به‌زودی به یک از قدرتمندترین اکوسیستم‌های دیفای تبدیل می‌شود و به همین خاطر، یکپارچه‌ سازی تتر بر روی این شبکه ضروری است.


سرعت تراکنش‌های تزوس بسیار بالا بوده و هزینه‌ی پردازش آن‌ها نیز بستگی به شرایط مبادله دارد. شما با استفاده از کیف پول‌های سازگار با تزوس، مانند کوکای ولت (Kukai Wallet) و تمپل ولت (Temple Wallet)، می‌توانید تتر مبتنی بر این شبکه را ارسال و دریافت کنید.


یکپارچه سازی تتر با صرافی‌ها چگونه است؟

یکپارچه سازی تتر با صرافی‌ها چگونه است؟

اصولاً برای ارسال و دریافت تتر (USDT)، شما باید شبکه مبدأ و مقصد را به‌صورت یکسان انتخاب کنید. به همین منظور، باید صرافی ارز دیجیتالی که در آن، خرید و فروش تتر را انجام می‌دهید، با شبکه‌های مختلف تتر سازگار باشد. ازاین‌رو، پشتیبانی از شبکه‌های مختلف توسط صرافی مورد نظر، ضروری است.


در همین راستا، صرافی ایرانی ارز دیجیتال اکسبیتو از انواع شبکه‌های انتقال تتر پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، فرقی نخواهد داشت که تتر شما با کدام شبکه یکپارچه شده باشد، بلکه شما به‌راحتی می‌توانید USDT مورد نظر را به اکسبیتو واریز کرده و یا اینکه تتر را از این صرافی برداشت کنید. در ضمن، امکان خرید و فروش USDT نیز با کمترین قیمت و کارمزد در صرافی اکسبیتو برای شما فراهم شده است.


سخن آخر


تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که به‌طور گسترده توسط کاربران و سرمایه‌گذاران کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که اغلب بلاک چین‌ها به‌صورت جزیره‌هایی منزوی پدید آمده‌اند که با یکدیگر ارتباط ندارند، یکپارچه‌ سازی تتر با هرکدام از این شبکه‌ها، USDT را در دسترس طیف وسیعی از کاربران دنیای رمز ارزها قرار می‌دهد.