توکن‌های بایننس کوین دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر روی بایننس چین (Binance Smart Chain)، شبکه بلاک چین اختصاصی بایننس ساخته شده‌اند. این توکن‌ها که عموماً با استاندارد Bep-20 راه‌اندازی می‌شوند، با استاندارد ERC20 نیز سازگار هستند؛ به این معنی که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی بین شبکه‌های مختلف بلاک چین منتقل کرد. توکن‌های BSC در سال‌های اخیر به‌دلیل توانایی آن‌ها در تسهیل تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه و همچنین پتانسیل آن‌ها برای استفاده در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. در این مقاله، ضمن آشنایی با نحوه کار استاندارد Bep-20، به بررسی مهم‌ترین توکن‌های زنجیره هوشمند بایننس می‌پردازیم. همراه ما باشید.


بایننس کوین (BNB) چیست؟

بایننس کوین (BNB) چیست؟

BNB توکن بومی اکوسیستم زنجیره BNB است که شامل BNB Smart Chain و BNB Beacon Chain می‌شود. در زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، بایننس کوین برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و مشارکت در مکانیزم اجماع شبکه کاربرد دارد.


BNB همچنین به‌عنوان توکن کاربردی استفاده می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد هنگام معامله در صرافی ارز دیجیتال بایننس، تخفیف‌هایی را در کارمزد تراکنش‌ها دریافت کنند. با گذشت زمان، بایننس کاربردهای BNB را گسترش داد و آن را در بخش‌های مختلف اکوسیستم بایننس، مانند صرافی غیرمتمرکز (Binance DEX)، پلتفرم راه‌اندازی توکن (بایننس لانچ‌پد) و موارد دیگر ادغام کرد.


ارز دیجیتال بایننس ابتدا بر روی بلاک چین اتریوم با استاندارد ERC20 اجرا شد؛ اما پس از آن به زنجیره بایننس نقل مکان کرد.


BEP-20 چگونه کار می‌کند؟

BEP-20 چگونه کار می‌کند؟

BEP مخفف Binance Chain Evolution Proposal (پروپوزال تکامل زنجیره بایننس) است. عدد ۲۰ شناسه منحصربه‌فردی بوده که آن را از سایر استانداردهای BEP مانند BEP2 ،BEP20 ،BEP721 و BEP115 متمایز می‌کند. BEP-20 یک استاندارد برای ساخت و استقرار انواع توکن ها در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به شمار می‌رود.


به بیان ساده، این استاندارد مجموعه‌ای از قوانین را تعریف می‌کند که تمام توکن‌های BEP20 باید با آن‌ها مطابقت داشته باشند. استاندارد BEP-20 تعیین می‌کند که چگونه می‌توان توکن‌ها را خرج کرد و چه کسی می‌تواند آن‌ها را خرج کند. هدف از استاندارد BEP20 این بود که به توسعه‌دهندگان قالبی مناسب و انعطاف‌پذیر برای راه‌اندازی توکن‌ها در زنجیره هوشمند BNB ارائه دهد. هدف دیگر آن نیز بهینه‌سازی هزینه‌ها و سرعت تراکنش است.


مهم‌ترین توکن‌های مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس (BEP-20)

مهم‌ترین توکن‌های مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس (BEP-20)

در ادامه همراه ما باشید تا با مهم‌ترین توکن‌های بایننس کوین آشنا شویم.


دلار بایننس (BUSD)

Binance USD یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا بوده که توسط صرافی بایننس ایجاد شده است. BUSD اولین استیبل کوینی بود که از اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYSDFS) تاییدیه قانونی دریافت کرد. BUSD یک دارایی دیجیتالی است که به کاربران امکان می‌دهد ارزش واقعی یک دارایی دیجیتال را بدون اینکه در معرض نوسانات شدید سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین قرار گیرند، حفظ کنند.


BUSD با نسبت 1:1 به دلار آمریکا گره خورده است. مانند سایر استیبل کوین‌ها، BUSD تراکنش‌های کارآمدتری را روی برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) انجام می‌دهد؛ زیرا به کمک آن دیگر نیازی به تبدیل توکن‌ها به ارز فیات و استفاده از پلتفرم‌های واسطه‌ای نیست.


بایننس به‌همراه شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust)، ایده‌ای را برای ایجاد اولین استیبل کوین قانونی جهان که توسط دلار آمریکا پشتیبانی شده بود، مطرح کرد. BUSD برای تامین وثیقه از دلار آمریکا استفاده می‌کند که در حساب‌های Paxos Trust و بانک‌های ایالات‌متحده نگهداری می‌شود. BUSD با چارچوب مقرراتی NYDFS مطابقت دارد. این چارچوب به پکسوس اجازه می‌دهد تا وجوهی را که بین حساب‌ها جابه‌جا می‌شوند کنترل کند و مطمئن شود که هیچ تراکنش مجرمانه یا متقلبانه‌ای رخ نمی‌دهد.


کریم فایننس (Cream)

کریم فایننس (Cream)

کریم فایننس (C.R.E.A.M Finance) یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز برای افراد، مؤسسات و پروتکل‌ها برای دسترسی به خدمات مالی است. کاربرانی که ETH یا wBTC را در اختیار دارند می‌توانند دارایی‌های خود را در C.R.E.A.M سپرده‌گذاری کرده و سود کسب کنند. توکن CREAM به کاربران این امکان را می‌دهد تا وام دهند، ارز دیجیتال قرض بگیرند و ارزهای دیجیتال خود را استیک (Stake) کنند.


برگر (Burger)

برگر سیتیز (BurgerCities) یک پلتفرم متاورس است که از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و گیم پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا در فعالیت‌های مختلفی مانند بازی و ترید شرکت کرده و درعین‌حال، مزایای دیفای و NFT را نیز تجربه کنند.


BurgerCitie بر روی زنجیره BNB ساخته شده است و از توکن اصلی خود، یعنی BURGER، برای تقویت اکوسیستم خود استفاده می‌کند. از توکن BURGER می‌توان برای خرید NFT، شرکت در فعالیت‌های دیفای و خرید و فروش آیتم‌های بازی‌ها استفاده کرد.


این پلتفرم همچنین دارای یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که در آن کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را در زنجیره BNB معامله کنند. این دکس توسط برگرسواپ (Burgerswap)، یک پروتکل محبوب دیفای در زنجیره BNB، پشتیبانی می‌شود.


باکس توکن (BUX)

باکس توکن (BUX)

توکن BUX توکن بلک‌پورت سابق (BPT) است. این توکن پلتفرم معاملاتی Blockport بوده و زمانی که BUX بلک‌پورت را در سال 2020 خریداری کرد، به BUX Token تغییر نام داد.


سوایپ (SXP)

SXP توکن کاربردی بلاک چین سولار (Solar) است. کاربران می‌توانند آن را برای ایمن‌سازی شبکه و کسب جوایز و پرداخت کارمزد تراکنش در بلاک چین سولار استیک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با پیشنهاد و رأی دادن به تغییرات در پروتکل به اداره بلاک چین کمک کرده و برای تامین نقدینگی پاداش دریافت کنند. علاوه‌بر این، برنامه‌های غیرمتمرکز بلاک چین سولار از SXP به‌عنوان ارز اصلی خود استفاده می‌نمایند.


ونوس (XVS)

ونوس (Venus) یک بازار پول الگوریتمی و پروتکل استیبل کوین مصنوعی بوده که به‌طور انحصاری روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) راه‌اندازی شده است. ارز دیجیتال XVS یک توکن‌ BEP-20 محسوب می‌شود که برای نظارت بر پروتکل Venus استفاده شده و می‌تواند برای رأی دادن به تغییرات پروتکل به کار رود.


سیف مون (SFM)

سیف مون (SafeMoon) یک توکن مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که دارای چهار عملکرد بوده که در طول هر معامله انجام می‌شوند: Reflection ،LP Acquisition ،Token Burn و Growth Fund.


SFM‌یک توکن ضد تورمی است که با توکن‌سوزی دوره‌ای ارزش آن به‌مرور زمان افزایش پیدا می‌کند.


 CAKE

کیک (CAKE)

CAKE ارز دیجیتال بومی پنکیک سواپ (PancakeSwap) است؛ بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز برای توکن‌های بایننس کوین (BEP20). پلتفرم PancakeSwap سیستمی را فعال می‌کند که نقدینگی مورد نیاز برای معامله توکن‌ها در زنجیره هوشمند BNB را تامین سازد.


تراست والت توکن (TWT)

Trust Wallet Token یا TWT یک توکن ساده BEP-20 است که طیف وسیعی از مزایا و مشوق‌ها را برای کاربران کیف پول تراست والت فراهم می‌کند. Trust Wallet خود یک کیف پول موبایل است که از صدها ارز دیجیتال مختلف، به‌علاوه توکن‌های محبوب بلاک چین های اتریوم، بایننس و ترون پشتیبانی می‌کند.


بیکری توکن (BAKE)

بیکری سواپ (BakerySwap) یک پروتکل بازارساز خودکار غیرمتمرکز (AMM) است که بر پایه زنجیره هوشمند بایننس (BSC) عمل می‌کند. توکن BAKE یک توکن حاکمیتی BEP-20 بر روی این پلتفرم است.


کاربران می‌توانند با تامین نقدینگی صرافی بیکری سواپ، توکن‌ BAKE کسب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از توکن‌های خود برای رأی‌دهی و دریافت سود استیکینگ بهره ببرند.


HOOK

هوکد پروتکل (HOOK)

Hooked Protocol یک شبکه آموزشی همه‌جانبه است که میلیاردها نفر را وارد فضای وب ۳ می‌کند. مأموریت هوکد این است که با ارائه آموزش فراگیر و بازی‌سازی‌شده، پذیرش گسترده Web3 را هدایت کند.


پروتکل هوکد از دو توکن استفاده می‌کند؛ HGT توکن کاربردی آن و HOOK که توکن حاکمیتی آن به حساب می‌آید. HOOK برای اهداف زیر استفاده می‌شود:


  • رأی‌ دادن در اکوسیستم Hooked

  • دسترسی به امتیازات جامعه

  • دسترسی به ضرب انحصاری NFT

  • پاداش استیکینگ

  • خریدهای درون برنامه‌ای

موباکس (MBOX)

ام‌باکس (MBOX) توکن کاربردی پروتکل MOBOX است؛ یک پلتفرم کشت سود برای NFTهای بازی روی زنجیره هوشمند بایننس. این توکن پایه و اساس MOMOverse را تشکیل می‌دهد؛ یک متاورس که شامل بازی‌هایی مانند ChainZ Arena ،MOl and Defense ،Block Brawler و Token Master است.


وزیرکس (WRX)

وزیرکس (WRX)

وزیر ایکس (WazirX) ارز بومی صرافی ارز دیجیتال مستقر در هند با همین نام است. این توکن که با نام WRX نیز شناخته می‌شود، به دارندگان خود این امکان را می‌دهد که در پلتفرم WazirX تخفیف دریافت کنند.


صرافی وزیرکس در سال 2018 راه‌اندازی شد. این پلتفرم که توسط مدیرعامل Nischal Shetty و Siddarth Menon تأسیس گردید، یک صرافی متمرکز است که به بازار روبه‌رشد کریپتوی هند پاسخ می‌دهد.


بایسواپ (BSW)

بایسواپ (Biswap) یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) برای توکن‌های بایننس کوین (BSC) است. بایسواپ کمترین کارمزد تراکنش را در بین صرافی‌های BSC ارائه می‌دهد و متعهد به نوآوری در DeFi از طریق محصولات و خدمات با کیفیت است. BSW توکن حاکمیتی این صرافی با عرضه کل 700 میلیون واحدی به حساب می‌آید.


سیدیفای فاند (SFUND)

سیدیفای فاند (SFUND)

سیدیفای (Seedify) یکی از برجسته‌ترین توکن‌های بایننس کوین و یک لانچ‌پد متمرکز بر بازی‌های بلاک‌ چین است که به نوآوران و توسعه‌دهندگان پروژه از طریق دسترسی به بودجه، ایجاد مشارکت و یک سیستم پشتیبانی کامل برای کمک به پیشبرد آینده گیم و بلاک‌ چین توان می‌بخشد.


SFUND توکن بومی اکوسیستم Seedify است که بر پایه زنجیره هوشمند بایننس اجرا می‌شود. کاربران سیدیفای می‌توانند برای کسب درآمد غیرفعال توکن SFUND را استیک کنند.


توکو توکن (TOKO)

توکوکریپتو (Tokocrypto) در سپتامبر 2018 راه‌اندازی شد و اولین نهاد ثبت‌شده در آژانس تنظیم مقررات معاملات آتی کالاهای اندونزی (BAPPEBTI) در نوامبر همان سال به شمار می‌رفت. آخرین پروژه Tokocrypto، توکو توکن (TOKO)، اولین ارز دیجیتال اندونزیایی است که یک مدل توکن ترکیبی منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد.


این توکن چندین هدف را در پلتفرم بلاک چین توکوکریپتو دنبال می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد در صرافی‌ها، برنامه‌های استیکینگ و پس‌انداز، اپلیکیشن‌های دیفای و بازارهای NFT شرکت کنند.


ماینز آو دالارنیا (DAR)

DAR یک توکن Bep-20 است که به Mines of Dalarnia قدرت می‌دهد؛ یک بازی P2E (بازی کن، جایزه ببر) با مکانیزم‌هایی ازجمله استخراج، مبارزه چندنفره و جمع‌آوری منابع. از DAR می‌توان برای ارتقای آیتم‌ها، ترید در بازار NFT پلتفرم و رای دادن به آینده پلتفرم استفاده کرد.


BNB

هلو (HELLO)

HELLO Labs یک اکوسیستم وب ۳ است که هدف آن تولید، تامین سرمایه و توزیع برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های انحصاری است. در قلب این اکوسیستم، توکن HELLO قرار دارد، یک توکن کاربردی که برای تسهیل تراکنش‌ها در اکوسیستم HELLO Labs طراحی شد.


این توکن به کاربران امکان می‌دهد به محصولات و خدمات HELLO Labs از جمله تماشای محتوای تلویزیونی و بازی در HELLO Arcade دسترسی داشته باشند.


آلتورا (ALU)

آلتورا (Altura) یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که به توسعه‌دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا NFT‌های هوشمند را که نشان‌دهنده آیتم‌های داخل بازی هستند، ضرب، توزیع و معامله نمایند. NFT‌های هوشمند، NFT‌هایی با ویژگی‌های پویا هستند که می‌توانند بر اساس شرایط خاصی تغییر کنند.


ALU توکن بومی این پلتفرم است که برای تراکنش‌ها در بازار NFT و حاکمیت آلتورا و تعیین مسیر آینده پلتفرم استفاده می‌شود.


آلپاکا فایننس (ALPACA)

ALPACA توکن بومی آلپاکا فایننس (Alpaca Finance)، یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز در زنجیره BNB و Fantom است. این توکن قابلیت کشت سود را فعال می‌کند، که قراردادهای هوشمندی هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند از توکن‌هایی که در پلتفرم استیک کرده‌اند، سود کسب کنند.


متاهیرو (HERO)

HERO یک توکن کاربردی ضد تورمی است که از یک فناوری سه‌بعدی فوق‌العاده واقعی برای تولید آواتارهای سه‌بعدی و اشیای مجازی برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها، مُد، هنر و پزشکی استفاده می‌کند. متاهیرو (Metahero) که در ژوئن 2021 و با سرمایه اولیه 10 میلیون دلاری راه‌اندازی شد، امیدوار است با تسریع تکامل به یک جهان دیجیتال موازی، پذیرش ارزهای دیجیتال را به سطح جدیدی برساند.


توکن‌های BEP-20 از چه مزایای برخوردارند؟

توکن‌های BEP-20 از چه مزایای برخوردارند؟

توکن‌های BEP-20 مزایای مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهند، از جمله:


1- تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه: BSC برای انجام حجم بالایی از تراکنش‌ها با حداقل کارمزد طراحی شده است و آن را به گزینه‌ای جذاب برای کاربرانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند توکن‌ها را سریع و ارزان ارسال و دریافت نمایند.


2- قابلیت همکاری: توکن‌های BEP-20 با استاندارد توکن ERC20 سازگار هستند؛ به این معنی که می‌توانند به‌راحتی بین شبکه‌های مختلف بلاک چین منتقل شوند. این کار باعث خواهد شد تا کاربران بتوانند دارایی‌های خود را بین پلتفرم‌های مختلف جابه‌جا کنند و از برنامه‌های مختلف دیفای بهره ببرند.


3- برنامه‌های غیرمتمرکز مالی: BSC به یک پلتفرم محبوب برای برنامه‌های دیفای تبدیل شده است و توکن‌های BEP-20 نقش کلیدی در این اکوسیستم دارند. کاربران می‌توانند از توکن‌های BEP-20 برای مشارکت در پروتکل‌های مختلف دیفای، مانند وام‌دهی، وام‌گیری، استیکینگ و کشت سود استفاده کنند.


4- امنیت: BSC از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که امنیت آن نسبت به برخی دیگر از شبکه‌های بلاک چین بالاتر است. علاوه‌بر این، توکن‌های BEP-20 را می‌توان در کیف پول‌های امن مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری ذخیره کرد تا از سرقت یا مفقود شدن آن‌ها محافظت شود.


سخن پایانی

سخن پایانی


توکن‌های بایننس کوین (BSC)، به‌ویژه توکن‌های BEP-20، طیف وسیعی از مزایا را به کاربران ارائه می‌دهند. آن‌ها تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه، قابلیت همکاری با دیگر شبکه‌های بلاک چین، دسترسی به برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته را فراهم می‌کنند. با افزایش محبوبیت دیفای، توکن‌های BEP-20 نیز به بخش مهمی از این اکوسیستم تبدیل شده‌اند. به‌طور کلی، توکن‌های BSC فناوری امیدوارکننده‌ای هستند که برای کسانی که علاقه‌مند به کاوش در دنیای مالی غیرمتمرکز می‌باشند، ابزاری مهم به شمار می‌روند.