تتر (USDT) به‌عنوان یک استیبل کوین قدرتمند برای تراکنش‌های همتابه‌همتا (P2P)، پرداخت‌های فرامرزی یا به‌عنوان وثیقه در وام‌دهی و استقراض غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که تتر یکی از اصلی‌ترین ارزهای دیجیتال برای مبادله توسط تریدرها است که به‌صورت گسترده مورد معامله و انتقال قرار می‌گیرد؛ اما هربار که تتر به صرافی‌ها، پلتفرم‌های مالی یا کیف پول‌های مختلف منتقل می‌شود، هزینه‌ی نسبتاً بالایی را کسر می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که چرا هزینه انتقال تتر بالا است و چطور می‌توان این هزینه را کاهش داد. اگر این موضوع برای شما نیز دغدغه ایجاد کرده و می‌خواهید هزینه کمتری را در نقل و انتقالات تتر پرداخت کنید، با ما همراه شوید.


رمز ارز تتر (USDT) و تاریخچه آن

رمز ارز تتر (USDT) و تاریخچه آن

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال است که در رده استیبل کوین‌ها (Stablecoin) قرار می‌گیرد. این استیبل کوین در سال 2014 عرضه شد و به‌دنبال آن استیبل کوین‌های دیگری ایجاد شدند، اما تتر بیشترین حجم بازار کریپتو پس از بیت کوین و اتریوم را تا به امروز به خود اختصاص داده است. استیبل کوین‌ها یک پشتوانه فیزیکی دارند که باعث می‌شود قیمت آن‌ها ثابت بماند. پشتوانه قیمت تتر، دلار آمریکا (USD) است. یعنی به تعداد تتری که در بازار کریپتو عرضه می‌شود، ذخیره دلاری وجود دارد. تتر توسط شرکت آیفینکس (iFinex) که مالک صرافی ارزدیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex) است، ارائه می‌شود.


تتر در ابتدا روی شبکه اومنی (Omni) در بلاک چین بیت کوین ارائه شد، اما بعدها روی شبکه اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، سولانا (Solana)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) و چند شبکه دیگر نیز در دسترس قرار گرفت. در هر شبکه‌ای که بخواهید تتر را انتقال دهید، باید کارمزد بپردازید. در ادامه به شما خواهیم گفت که دلیل پرداخت کارمزد برای تتر چیست.


دلیل بالا بودن کارمزد انتقال تتر چیست؟

تتر که در سال 2014 تأسیس شد، از آن زمان تاکنون یکی از پایدارترین «استیبل کوین‌ها» در فضای بلاک چین بوده است. تتر در چندین زنجیره بلاک چینی معامله می‌شود؛ بنابراین، برای پشتیبانی از شبکه، کارمزد تراکنش دریافت می‌کند. علاوه‌بر این، تتر به‌صورت مداوم در معرض ایجاد و سوزاندن قرار دارد تا عرضه آن متناسب با عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شود. می‌توان گفت که تتر نیاز به نگهداری و نظارت مداوم دارد. بنا به دلایلی که عنوان شد، وجود کارمزد برای انتقال تتر منطقی است؛ اما بالا بودن مقدار کارمزد منطقی به نظر نمی‌رسد. از جمله دلایلی که برای بالا بودن هزینه انتقال تتر عنوان می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


ازدحام شبکه

ازدحام شبکه

اگر شبکه بلاک چین شلوغ باشد، انتقال تتر در صف قرار می‌گیرد که منجر به افزایش هزینه انتقال آن می‌شود. این موضوع در شبکه اتریوم بیشتر از هر شبکه دیگری اتفاق می‌افتد.


سپرده‌های خرد در حساب‌های رمز ارزی

اندازه تراکنش‌های تتر برای حساب‌های رمز ارزی با سابقه سپرده‌های خرد و اندک، بزرگتر می‌شود که کارمزد بالاتری را به‌همراه دارد.


نزولی بودن بازار

نزولی بودن بازار

برخی تغییرات بازار می‌توانند بر کارمزد تتر تأثیر بگذارند. برای مثال، در بازارهای نزولی که فروش و برداشت تتر بیشتر می‌شود، فعالیت شبکه افزایش یافته و هزینه انتقال بالاتر می‌رود.


نوع شبکه انتقال

اینکه تتر را در چه پلتفرمی و با چه شبکه‌ای انتقال دهید، روی مقدار کارمزد انتقال آن تأثیر دارد. برای مثال، گران‌ترین کارمزد انتقال تتر مربوط به شبکه اتریوم (ERC-20) است که می‌تواند تا 25 تتر در صرافی‌هایی مانند کوکوین (KuCoin) هزینه داشته باشد.


موارد فوق کارمزد انتقال تتر را افزایش می‌دهند؛ اما خوشبختانه راه‌حل‌هایی برای کاهش این هزینه وجود دارند که در ادامه ضمن بررسی عوامل مؤثر بر هزینه ارسال تتر، به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.


عوامل موثر بر هزینه ارسال تتر USDT کدامند؟

عوامل موثر بر هزینه ارسال تتر USDT کدامند؟

کارمزد تراکنش تتر هزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر است که باید توسط فرستنده پرداخت شود. به‌صورت کلی، هزینه ارسال تتر می‌تواند بین 0.29 تا 25 دلار باشد. کل کارمزد تراکنش تتر از مجموع دو عنصر زیر ایجاد می‌شود


هزینه‌های معامله (Exchange Fees)

معاملات تتر در صرافی‌های رمز ارزی انجام می‌شوند و صرافی‌ها به‌خاطر ارائه خدمات خود به کاربران از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کنند. بنابراین، وقتی شما تتر را در یک صرافی معامله کرده و آن را انتقال می‌دهید، باید هزینه صرافی را در قالب کارمزد بپردازید. بااین‌حال، هزینه‌های معامله در صرافی‌های مختلف با هم تفاوت دارند. برخی صرافی‌ها کارمزد بالاتر و بعضی دیگر کارمزد پایین‌تری دریافت می‌کنند.


هزینه‌های شبکه (Network Fees)

هزینه‌های شبکه (Network Fees)

همان‌طور که از نام آن پیداست، هزینه‌های شبکه، هزینه‌هایی هستند که توسط شبکه بلاک چین برای پردازش یک تراکنش اعمال می‌شوند. این هزینه‌ها به استخراج‌کنندگان و اعتبارسنج‌هایی تعلق می‌گیرند که وظیفه مهم تأیید تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به بلاک چین را بر عهده دارند. محاسبه کارمزد شبکه معمولاً بر اساس اندازه تراکنش و سطح تراکم فعلی شبکه ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر، اگر شبکه شلوغ باشد و تراکنش‌های زیادی در صف باشند، طبیعتاً کارمزدها بیشتر خواهند بود. علاوه‌بر این، نوع شبکه بلاک چین مورد استفاده نیز می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر هزینه‌های شبکه داشته باشد. به‌عنوان مثال، همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، شبکه بلاک چین اتریوم، بالاترین هزینه‌های شبکه را در مقایسه با بلاک چین‌های دیگر دارد.


هر دو هزینه معامله و هزینه شبکه در جریان انتقال تتر می‌توانند کاهش پیدا کنند. هدف از ارائه این مطلب، آشنایی با روش‌های کاهش کارمزد تتر است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.


روش‌های کاهش کارمزد تتر کدامند؟

روش‌های کاهش کارمزد تتر کدامند؟

بالاخره به بخش هیجان‌انگیز این مطلب رسیدیم. در اینجا چند مورد از بهترین روش‌های کاهش کارمزد تتر را می‌توانید مشاهده کنید و از آن‌ها برای کاهش هزینه‌های انتقال و سود بردن از فعالیت‌های رمز ارزی خود بهره بگیرید. روش‌های کاهش کارمزد تتر به قرار زیر هستند.


یک شبکه جایگزین با هزینه‌های کمتر انتخاب کنید

یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش کارمزد تتر، انتخاب شبکه‌ای است که نرخ تراکنش‌های کمتری را در نظر می‌گیرد. یکی از راه‌های انجام این کار، تغییر شبکه در کیف پول است. به‌عنوان مثال، معمولاً کیف پول‌های مبتنی بر اتریوم مانند متامسک (Metamask) یا مای اتر والت (MyEtherWallet) بالاترین کارمزد تراکنش‌ها را برای انتقال تتر متحمل می‌شوند. اگر شما از کیف پولی استفاده کنید که روی زنجیره بایننس (BSC)، ترون (TRC-20) یا شبکه سولانا (Solana) کار می‌کند، می‌توانید هزینه کمتری (حدود 1 تتر) بپردازید. به‌عنوان مثال، شبکه ترون (Tron) تنها 0.8 USDT برای برداشت تتر در مقایسه با 3.20 USDT در شبکه اتریوم (Ethereum) دریافت می‌کند. همچنین شبکه بایننس با استفاده از شبکه زنجیره هوشمند بایننس (BSC) کمترین کارمزد تتر را با 0.29 USDT به خود اختصاص داده است.


از صرافی‌های مختلف برای کاهش هزینه‌های برداشت استفاده کنید

از صرافی‌های مختلف برای کاهش هزینه‌های برداشت استفاده کنید

سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش کارمزد معاملات تتر خود هستند، می‌توانند به‌صورت کلی صرافی‌های متفاوتی را انتخاب کنند. معمولاً با مطالعه قوانین و شرایط صرافی‌ها می‌توان از مقدار کارمزد معاملات آن‌ها باخبر شد. اگرچه هزینه معامله و انتقال تتر در بسیاری از صرافی‌های رمز ارزی بالا است، اما برخی از برنامه‌های معاملاتیِ بدون کمیسیون می‌توانند به شما در کاهش هزینه کل معاملات برای انتقال تتر کمک کنند.


استفاده کامل از تبلیغات و جوایز ارزهای دیجیتال

برخی از صرافی‌ها از پیشنهادات جذابی برای جذب مشتریان جدید استفاده می‌کنند. این پیشنهادات ممکن است شامل پاداش سپرده و کارمزدهای معاملاتی کمتر باشند که می‌توانند به متعادل کردن هزینه‌های برداشت کمک کنند. علاوه‌بر این، برخی از صرافی‌ها برنامه‌های موقتی را تبلیغ می‌کنند که در آن هیچ هزینه برداشتی برای انتقال تتر دریافت نمی‌شود. شما می‌توانید با شرکت در این برنامه‌های پیشنهادی، هزینه‌های مربوط به معامله و انتقال تتر را کاهش دهید.


توجه به ازدحام شبکه

توجه به ازدحام شبکه

شما همان‌طور که از ساعات شلوغی در خیابان اجتناب می‌کنید تا وارد ترافیک نشوید، می‌توانید از ساعت‌های اوج استفاده از شبکه‌های بلاک چینی نیز پرهیز نمایید. معمولاً اوقات بیداری، ساعات شلوغی برای معامله و انتقال ارزهای دیجیتال هستند. همچنین در طول روز، بین 11 تا 5 بعدازظهر، شاهد بیشترین حجم معامله و انتقال رمز ارزها هستیم. بنابراین بهتر است ضمن انتخاب یک شبکه مقرون‌به‌صرفه (مانند بایننس یا ترون) زمانی را برای انتقال تتر در نظر بگیرید که شبکه شلوغ نباشد.


می‌بینید که با کمی دقت می‌توان هزینه‌های انتقال و ارسال تتر را کاهش داد. اگر شما یک تریدر هستید، کاهش این هزینه می‌تواند به بازدهی کلی فعالیت شما در بازار کمک کند. بنابراین سعی کنید تمام موارد گفته‌شده را در مورد کاهش هزینه‌های تتر در نظر بگیرید.


سخن پایانی


انتقال تتر مانند هر ارز دیجیتال دیگر، همیشه با کارمزد همراه بوده است. از ژوئن 2023، میانگین کارمزد تراکنش برای ارسال تتر تا USDT 5.46 نیز رسیده که در صورت حجم بالای انتقال، هزینه بالایی را در بر می‌گیرد؛ به همین خاطر، تریدرها به‌دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند هزینه انتقال تتر را کاهش دهند. در این مطلب برخی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه انتقال تتر را بررسی کردیم که یکی از آن‌ها انتخاب صرافی‌هایی است که هزینه کارمزد کمتری را روی خدمات خود اعمال می‌کنند. صرافی اکسبیتو همواره سعی دارد تا هزینه فعالیت در بازار کریپتو را برای کاربران ایرانی کاهش دهد. شما می‌توانید شبکه‌های به‌صرفه‌تر مانند ترون را در اکسبیتو برای انتقال تتر انتخاب کنید. همچنین، کارمزد معاملات تتر نیز در اکسبیتو بسیار ناچیز است.