بیت کوین (Bitcoin) تنها یک ارز دیجیتال است، اما با ظهور خود توانست یک جریان قوی تحول را در جهان ایجاد کند. پس از ارائه بیت کوین در سال‌های 2008 و 2009، هزاران ارز دیجیتال، چندین شرکت مبتنی بر بلاک چین، تعداد زیادی پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز و صدها صرافی‌ ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند. بنابراین وقتی نام بیت کوین می‌آید، تصویری از یک اقتصاد متحول‌شده در ذهن تداعی می‌شود. برای اینکه هرکس در جهان بتواند سهمی در تحولات ناشی از بیت کوین و بلاک چین داشته باشد، باید بر روی یکی از پروژه‌های این حوزه سرمایه گذاری کرد. در این مطلب، قصد داریم به بررسی انواع روش‌های سرمایه گذاری در بیت کوین بپردازیم. اگر شما نیز مایل هستید تا روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید یا بیشتر دراین‌باره بدانید، با ما همراه باشید.


آشنایی با مفهوم بیت کوین

آشنایی با مفهوم بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin) اولین ارز دیجیتال و سیستم پرداخت غیرمتمرکز موفق جهان است که در سال 2009 توسط یک خالق مرموز با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) راه‌اندازی شد. در وصف بیشتر ماهیت بیت کوین می‌توان گفت:


  • با ظهور بیت کوین، مفهوم ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ (Cryptocurrency) تبدیل به یک مقوله‌ی رایج اقتصادی در جهان شد. در واقع، کریپتوکارنسی به گروهی از دارایی‌های دیجیتالی اشاره دارد که در آن، تراکنش‌ها با استفاده از رمزنگاری ایمن و تأیید می‌شوند.

  • تراکنش‌های رمزنگاری بر روی رایانه‌هایی در سراسر جهان ذخیره شده و از طریق یک فناوری غیرمتمرکز به نام بلاک چین (Blockchain) توزیع می‌شوند.

  • بیت کوین را می‌توان به واحدهای کوچکتری به نام ساتوشی (Satoshi) تقسیم کرد. ازاین‌رو، هر واحد بیت کوین می‌تواند به 100 میلیون ساتوشی تفکیک شود.

btc

  • بیت کوین که بر روی شبکه بلاک چین اجرا می‌شود، تحت‌نظارت هیچ حکومت یا سیستم مرکزی‌ای قرار ندارد، بلکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط جامعه کاربران خود مدیریت و هدایت می‌شوند.

  • بیت کوین می‌تواند مانند طلا یک دارایی ارزشمند برای ذخیره ارزش باشد.

  • پس از بیت کوین صدها ارز دیجیتال دیگر ایجاد شدند. به سایر ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین ظهور کرده‌اند، آلت کوین (Altcoin) گفته می‌شود.

  • ارز دیجیتال بیت کوین با نماد «BTC» در بازار کریپتو شناخته می‌شود و به‌تنهایی بیش از 50 درصد ارزش این بازار را در اختیار دارد.

روش‌های سرمایه گذاری در بیت کوین کدامند؟

روش‌های سرمایه گذاری در بیت کوین کدامند؟

همان‌طور که اشاره شد، بیت کوین مانند طلا می‌تواند وسیله‌ای برای ذخیره ارزش دارایی‌های شما باشد؛ اما سرمایه گذاری روی بیت کوین فقط به یک روش خاص خلاصه نمی‌شود؛ بلکه راه‌های مختلفی برای سرمایه‌ گذاری روی این ارز دیجیتال وجود دارند. بهترین روش‌های سرمایه گذاری روی بیت کوین به قرار زیر هستند:


سرمایه گذاری در سهام و صندوق‌های بیت کوین

اگرچه بیت کوین یک دارایی بسیار محبوب در جهان است، اما هنوز به‌صورت قانونی حمایت نشده و معامله آن در بسیاری از بسترها غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود. البته اولین صندوق قابل معامله بیت کوین در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تصویب شد. ای تی اف (ETF) مخفف عبارت «Exchange-traded fund» به‌معنای «صندوق قابل معامله در بورس» است. ETF بیت کوین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون مالکیت یا مدیریت مستقیم بیت کوین، از نوسانات قیمت آن سود کنند. ای تی اف بیت کوین می‌تواند دارای خود رمز ارز BTC یا قراردادهایی مرتبط با قیمت آن باشد. EFTها محصولات مالی‌ای قانونی هستند؛ بنابراین به‌جای صرافی‌های رمز ارزی، در بازارهای بورس‌ کشورهای مختلف، مانند بورس نیویورک (NYSE)، مورد معامله قرار می‌گیرند.


از سال 2021 به این طرف، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری بسیاری برای بیت کوین ایجاد شده‌اند تا سرمایه‌گذاران بتوانند به‌صورت قانونی از نوسانات قیمت این رمز ارز سود بگیرند. بنابراین یکی از راه‌های سرمایه گذاری در بیت کوین، پیوستن به صندوق‌های سرمایه گذاری آن است. البته این کار به دانش و مهارت تحلیل در خصوص بازارهای مالی و بورس نیاز دارد.


سرمایه گذاری در شرکت‌های استخراج بیت کوین

سرمایه گذاری در شرکت‌های استخراج بیت کوین

استخراج یا ماینینگ (Mining) فرایندی است که در آن تراکنش‌ها اعتبارسنجی شده و سپس توسط صاحبان دستگاه‌های استخراج پیچیده به شبکه بلاک چین اضافه می‌شوند. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، قابلیت استخراج دارند. اگرچه هرکسی با خرید و راه‌اندازی یک دستگاه ماینر می‌تواند شروع به استخراج بیت کوین کند، اما این امر برای کاربران عادی چندان به‌صرفه نیست.


شرکت‌های بزرگی در جهان وجود دارند که در مراکز داده قدرتمند خود به استخراج بیت کوین می‌پردازند و صدها بیت کوین دارند. ده‌ها شرکت موفق استخراج بیت کوین در جهان شکل گرفته‌اند که سه مورد از آن‌ها شهرت بیشتری دارند. می‌توان گفت روی هم 30,401 واحد بیت کوین در اختیار این سه شرکت است. با سرمایه گذاری در این شرکت‌ها می‌توان در سود آن‌ها شریک شد. سرمایه‌گذاران عمده از این روش برای خرید و فروش بیت کوین استفاده می‌کنند. اسامی سه شرکت برتر استخراج بیت کوین به ترتیب زیر هستند:


1-شرکت ماراتن دیجیتال (Marathon Digital)


2-شرکت هات 8 ماینینگ (Hut 8 Mining Corp)


3- شرکت ریوت پلتفرم (Riot Platforms)


سرمایه گذاری در معاملات آتی بیت کوین

قرارداد آتی بیت کوین (Bitcoin Futures Contract) یک نوع قرارداد مدت‌دار است که در زمینه یک دارایی مشخص و با توافق دو طرف یک معامله منعقد می‌شود. با فرا رسیدن سررسید قرارداد، طرفین معامله موظف هستند تا دارایی خود را در قیمتی که روی آن توافق کرده بودند، معامله کنند. این نوع سرمایه گذاری نیز در مورد بیت کوین اجرا شده است و سرمایه گذاران می‌توانند سرمایه‌های خود را به معاملات آتی بیت کوین اختصاص دهند.


سرمایه گذاری در شرکت‌های فناوری بلاک چین

سرمایه گذاری در شرکت‌های فناوری بلاک چین

صنعت بلاک چین به‌صورت بی‌وقفه درحال بزرگ‌تر شدن است. انتظار می‌رود اندازه بازار بلاک چین تا سال 2026 به 67.4 میلیارد دلار برسد. افزایش سرمایه گذاری در حوزه بلاک چین، ارائه راه‌حل‌هایی برای مشکلات شبکه‌ها، روش‌های جدید پرداخت و قراردادهای جدید کاربردی از دلایل بزرگ‌تر شدن این بازار محسوب می‌شوند. شرکت‌ها و پروژه‌های بسیاری وجود دارند که روی توسعه بلاک چین فعالیت دارند و می‌توان روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد. با توسعه بلاک چین، سرمایه گذاری در این شرکت‌ها بسیار سودآور خواهد بود. هریک از شرکت‌های بلاک چینی بر روی یک راه‌حل مشخص تمرکز دارند. برای مثال، برخی از آن‌ها روی روش‌های پرداخت آسان‌تر و برخی روی ارائه خدمات متنوع در بلاک چین فعالیت می‌کنند. از جمله شرکت‌ها و پروژه‌های مشهور بلاک چین می‌توان موارد زیر را نام برد:


1-شرکت فین تک (Fintech)؛ پلتفرم پرداخت همتابه‌همتای بیت کوین


2-پروژه رمز ارزی چین لینک (Chainlink)؛پلتفرم خدمات Web3 برای توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف


3-شرکت آوا لبز (Ava Labs)؛ ارائه‌دهنده شبکه بلاک چین آوالانچ (Avalanche)


4-شرکت سیرکل (Circle)؛ پلتفرم آنلاین انتقال پول و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


5- و...


سرمایه گذاری در مشتقات بیت کوین

سرمایه گذاری در مشتقات بیت کوین

قرارداد مشتقات ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Derivatives Contract) یک ابزار مالی قابل معامله است که ارزش را از یک دارایی رمز ارزی زیربنایی به دست می‌آورد. بازار مشتقات بیت کوین معامله‌گران را قادر می‌سازد تا در معرض حرکت قیمت این رمز ارز قرار بگیرند، بدون اینکه واقعاً مالک آن باشند. در این نوع معامله، دو طرف قراردادی را منعقد می‌کنند که شرایط خرید یا فروش دارایی پایه، از جمله مدت اعتبار قرارداد، قیمت و مقدار در آن مشخص می‌شود. سرمایه گذاری در این بازار نیز جزء گزینه‌هایی است که سرمایه گذاران حرفه‌ای بیت کوین می‌توانند به آن فکر کنند.


سرمایه گذاری در مشاغل مرتبط با بیت کوین

بحث بیت کوین از بازارهای مالی و فناوری بلاک چین جدا نیست. بنابراین، کلیه مشاغلی که روی توسعه مالی غیرمتمرکز و توسعه بلاک چین فعالیت دارند، به‌نوعی در رده مشاغل مرتبط با بیت کوین قرار می‌گیرند. هر کسب و کاری که به بلاک چین و مفاهیم پیرامون آن بپردازد، می‌تواند یک شغل مدرن با پتانسیل کسب درآمد بالا باشد. برخی از بهترین حوزه‌ها و مشاغل مرتبط با بیت کوین و فناوری بلاک چین به قرار زیر هستند:


1- تحلیل بازار ارزهای دیجیتال

1- تحلیل بازار ارزهای دیجیتال


یک تحلیل‌گر بازارهای مالی می‌تواند با تشخیص صحیح زمان سرمایه گذاری روی بیت کوین و آلت کوین‌ها، از بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال در طول زمان سود بگیرد. این افراد همچنین می‌توان تحلیل‌های خود را در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذارند.


2- برنامه نویسی بلاک چین


کسانی که در زمینه برنامه‌نویسی بلاک چین فعالیت می‌کنند، باید به زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص بلاک چین و قراردادهای هوشمند مانند سالیدیتی (Solidity)، وایپر (Vyper)، کایرو (Cairo) و... تسلط داشته باشند؛ آنگاه می‌توانند با ایجاد پروژه‌های بلاک چینی جدید یا با ساخت شبکه‌ها و پروژه‌های جانبی برای بیت کوین، در این حوزه سرمایه گذاری کنند.


فعالیت در حوزه امنیت بلاک چین.

3- فعالیت در حوزه امنیت بلاک چین


امنیت همیشه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیستم‌های مبتنی بر اینترنت بوده است. بنابراین فعالیت در حوزه امنیت شبکه‌های بلاک چینی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. سرمایه گذاری در این زمینه نیز یک سرمایه گذاری پرسود محسوب می‌شود.


سخن پایانی


راه‌های زیادی برای سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارند. در این مطلب، به برخی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در بیت کوین پرداختیم؛ اما کاربران مبتدی می‌توانند سرمایه گذاری در بیت کوین را با خرید این ارز دیجیتال از صرافی‌های رمز ارزی شروع کنند. آنگاه با افزایش دانش مالی خود در مورد بازارهای مشتقات، آتی و صندوق‌های قابل معامله بیت کوین، سرمایه گذاری خود را گسترش دهند.