به گزارش سایت خبری دیکریپت (decrypt)، مدیرعامل سابق توییتر و مدیر اجرایی شرکت خدمات پرداختی اسکوئر (Square)، این روزها روی پروژه‌های مجموعه «TBD» متمرکز است. جک دورسی (Jack Dorsey)، زیر مجموعه «TBD» را سال گذشته با هدف ارائه خدمات غیرمتمرکز مالی و ایجاد پلتفرمی باز برای توسعه‌دهندگان در شرکت اسکوئر راه‌اندازی کرد و پس از مدتی در فرآیند تغییر نام برند، اسکوئر به بلاک (Block) تبدیل شد.


برنامه‌های «جک دورسی» پس از تغییر نام برند و کمتر شدن مسئولیت‌هایش در توییتر، بیشتر از هر زمان دیگری با پروژه‌های رمزارزی پیوند خورد. مدیر شرکت بلاک امروز ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) اعلام کرده که وب۳ شوخی است و او در عوض قصد دارد روی وب ۵ کار کند و پیاده‌سازی بیت‌ کوین روی وب5 را آغاز کند. به گفته مدیرعامل سابق توییتر، آن‌ها در حال راه‌اندازی پلتفرم غیرمتمرکزی بر پایه وب ۵ هستند. دورسی همچنین در توییتی روز گذشته خود گفت که اقدام تازه‌ آن‌ها احتمالا سهم مهمی در اینترنت خواهد داشت.

جک دورسی به دنبال پیاده‌سازی بیت‌ کوین روی وب ۵ (Web5)

جک دورسی همچنین وب ۳ را تکرار اینترنت‌های قبلی دانست. او در توییت خود نیز نوشت: «خداحافظ وب۳ سرمایه‌گذاران خطرپذیر». مدیرعامل شرکت بلاک یکی از منتقدان سرسخت مدل‌های وب ۳ است که صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر به آن تکیه کرده‌اند.


در بیانیه «TBD» که در وب‌سایت آن منتشر شده نیز آمده است: «در جهان وب امروز، هویت و داده‌های شخصی به دارایی اشخاص ثالث تبدیل شده است. وب ۵، هویت غیرمتمرکز و داده ذخیره‌شده را به برنامه‌های شما می‌آورد. این روش به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا روی ساخت بهترین تجربه کاربری تمرکز کنند، در حالی که مالکیت داده و هویت را به افراد مستقل بازمی‌گردانند.»


این مجموعه بر این باور است که با ساخت پلتفرم وب غیرمتمرکز مشکل هویت و مالکیت داده‌ها را برطرف می‌کند و پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی را با بالاترین استانداردها به وجود می‌آورد.


جک دورسی که علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال و به‌خصوص بیت‌کوین دارد، معتقد است که این رمزارز باید روی وب ۵ پیاده‌سازی شود. وب ۵ جک دورسی با استفاده از ION که یک پروتکل دو لایه‌ای است، بلاک‌چین بیت‌کوین را می‌سازد.


برخلاف برنامه‌های وب۳ که از شبکه‌هایی مانند اتریوم استفاده می‌کند، وب ۵ ساخت و فروش توکن‌های جدید را شامل نمی‌شود. مایک بروک (Mike Brock)، مسئول TBD در توییتی نوشت: «بگذارید همین حالا برای همه شفاف‌سازی کنم، هیچ توکنی برای سرمایه‌گذاری در وب ۵ وجود ندارد. ممنون»

جک دورسی به دنبال پیاده‌سازی بیت‌ کوین روی وب ۵ (Web5)

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با معرفی وب ۵ توسط شرکت TBD، چه اتفاقی برای وب ۴ می‌افتد؟ آیا قرار نیست هیچ‌وقت وب ۴ ایجاد شود؟