اگر اهل تکنولوژی و فضای کامپیوتری باشید، حتما تا به الان مفاهیمی مانند بلاکچین و رمزارز به‌گوش‌تان خورده‌اند. فناوری‌های نوین در دنیای امروزی، راننده خودرو تغییرات زندگی ما انسان‌ها هستند. اگر برای‌تان جالب است بدانید که شهر بلاکچین چیست و چگونه زندگی میلیون‎ها انسان را تحت تاثیر قرار می‎دهد؟ مبادلات مالی و خرید و فروش توسط کریپتوکارنسی‌ها انجام می‌شود؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


زندگی انسان‌ها، روزبه روز هوشمند‎تر می‎شود!

بر اساس یک آماری که اخیرا از سوی سازمان ملل متحد منتشر شده است (طی ده سال آینده 68 درصد از مردم زمین در شهرها زندگی می‌کنند)، دولت‎ها باید به فکر راهی باشند تا بتوانند یکی از مهم‎ترین وظایف‎شان را انجام دهند، یعنی برطرف کردن چالش‎های مردم شهر. حالا برای انجام این کار خیلی از دولت‎ها، تصمیم گرفتند که از سیستم جدید بلاک‌چین استفاده کنند.


بلاکچین را بهتر بشناسید

برای این که با شهر بلاکچین بیشتر آشنا شوید، بهتر است در ابتدا کمی در مفهوم بلاکچین عمیق شویم تا بتوانید دیدگاه بهتری نسبت به این شهرها به دست آورید. این فناوری را می‌توانید مانند یک دفتر کل توزیع اطلاعات درنظر بگیرید، که تمامی اطلاعات لازم را از معاملات به امن‎ترین شیوه ممکن در خود ثبت می‎کند.

 بلاکچین را بهتر بشناسید


به عبارت دیگر فناوری بلاکچین نیاز به طرف سوم در معاملات را از بین برده است. یعنی شما می‎توانید با هر شخصی در هر کجای دنیا، یک قرارداد آنلاین امضا کنید و در امنیت کامل، سرمایه لازم را جابه‎جا کنید. با ترکیب کردن اینترنت اشیا، بلاکچین و صنایع مختلف، در سال‎های آینده می‎توانیم شاهد تغییرات بزرگی در دنیا باشیم.


شهر بلاکچین

ظهور فناوری بلاکچین کارایی‌های زیادی از نظر اقتصادی و هم از نظر غیراقتصادی برای شهروندان کل جهان داشته است. این فناوری می‎تواند تا حد امکان کلاه‎برداری‎ها را کاهش دهد و تمامی قراردادها را هوشمند کند. شهر هوشمند یا همان شهر بلاکچین ، شهری است که از این فناوری برای برطرف کردن نیازهای مردم استفاده می‎کند.


شهرهای هوشمند از بلاکچین برای توسعه، ترویج و استقرار اهدافی استفاده می‌کند که باعث از بین رفتن نیازهای شهرها می‎شود. بخش بزرگی از این فعالیت به عهده اینترنت اشیا و جمع‌آوری کردن اطلاعات خانه‎ها، تجزیه و طبقه‎بندی‌کردن‎ آن‏‎ها است. سپس این اطلاعات در اختیار نهادهای مربوطه قرار می‏‎گیرد تا بتوانند عملکرد بهتری در زمینه اداره شهر داشته باشند.


با وجود شیوع ویروس کرونا در سال 2019 نیز، احساس نیاز برای بهینه‎کردن مدیریت شهرها، به شدت احساس شد. میان سال‎های 2020 تا 2024، انتظار می‎رود که شهرهای هوشمند از فناوری بلاکچین در سیستم سلامت، امنیت و انرژی شهرها استفاده شود. همچنین انتظار می‎رود نرخ استفاده از این فناوری به 23 درصد برسد که تقریبا مساوی است با 2.3 میلیارد نفر در دنیا.


شهرهای مبتنی بر بلاکچین چگونه هستند؟

شهرهای مبتنی بر بلاکچین یا همان شهر بلاکچین یا بهتر است بگوییم شهر هوشمند، از فناوری‎های جدید استفاده می‏کند تا بتوانند شرایط زندگی بهتری را برای شهروندان فراهم کند. برخلاف عقیده بسیاری از مردم، شهر بلاکچین باعث از بین رفتن موقعیت‌های شغلی نمی‌شود. بلکه با توجه به این که دسترسی مردم یک شهر را به اینترنت و امکانات آنلاین برابر می‎کند، موقعیت‎های شغلی بیشتری نیز برای شهروندان فراهم می‎کند، در بخش بعدی به‏طور مفصل به مزایای شهر بلاکچین پرداخته‌ایم.


شهرهای مبتنی بر بلاکچین چگونه هستند؟

اما در این قسمت از مطلب شهر بلاکچین، سعی داریم با نحوه کارایی این شهرها بیشتر آشنا شویم. همانطور که اشاره شد، بلاکچین یک سیستم ذخیره اطلاعات ایمن است که اطلاعات مورد نیاز را از معاملات به ایمن‌ترین شیوه ممکن ذخیره می‎کند. امنیت این سیستم به‌قدری بالا است که امکان هک کردن آن تقریبا صفر می‎باشد.


فناوری‌های مختلف مانند اینترنت اشیا که در ادامه بیشتر آن را توضیح خواهیم داد، اطلاعاتی را برای نهادهای مدیریتی ذخیره و دسته‎بندی می‎کند که به آن‎ها امکان‎ تصمیم‎گیری‎های بهتر را می‎دهد.


به‌‌عنوان مثال در یک شهر بلاکچین اگر شما از مسیر الف به مسیر ب هر روز با اتوبوس یا مترو بروید. همچنین این میسر در میان شهروندان محله یا شهرها، مسیر متداولی باشد، اینترنت اشیا برای نهادهای مدیریتی، این اطلاعات را فراهم می‏‎کنند. در نتیجه شهرداری یا هر نهاد مربوطه‌ای، تصمیم می‎گیرد که راه‌های حمل‌ونقل مردم از نقطه الف و ب را افزایش دهد. همچنین سعی می‎کند تا حد امکان از انرژی کمی برای انجام این کار استفاده کند.


بنابراین می‎توان گفت که در یک شهر بلاکچین تمامی شهروندان به‌یکدیگر متصل هستند و رفتارهای کاربری آن‎ها به مدیریت سیگنال تصمیم‎گیری می‌دهد. اگر می‎خواهید با مفهوم اینترنت اشیا بیشتر آشنا شوید، ادامه این قسمت را با دقت بیشتری مطالعه کنید.


اینترنت اشیا چیست و چه کمکی به شهرهای هوشمند می‎کند؟

اینترنت اشیا یا همان Internet of Things یکی از مفاهیم تقریبا جدید در دنیای تکنولوژی است که بهتر است با آن آشنایی داشته باشید. اینترنت اشیا که با نام اینترنت چیزها نیز شناخته می‎شود، به میلیاردها دستگاه‌ هوشمندی در سراسر جهان گفته می‎‌شود که با جمع‎آوری اطلاعات و دسته‏‎بندی کردن‎ آن‎ها، می‎توانند این اطلاعات را باهم به اشتراک‌ بگذارند.


اینترنت اشیا چیست؟

به عبارت ساده با اینترنت اشیا، دستگاه‎های هوشمند ما می‎توانند قابلیت‎های بهتری داشته باشند تا بتوانیم از آن‎ها استفاده کنیم. برای درک بهتر این موضوع، گوشی‎های موبایل را در نظر بگیرید که با وصل شدنش به اینترنت چه قابلیت‏‎هایی در اختیار ما قرار داد.


مزایای شهرهای هوشمند بلاکچین چیست؟

انتقال شهروندان به شهرها، به‌طور جهانی در حال رخ دادن است و همانطور که می‎توانید حدس بزنید، بیشتر شهروندان خارج از شهر تمایل دارند تا از امکانات شهری بهره‎مند شوند. این قضیه نتایج خوب بسیاری دارد، مانند زیاد شدن استعدادها در شهرها و همچنین رشد اقتصادی. اما انتقال شهروندان به شهرها، مشکلاتی را نیز به همراه دارد. یکی از مهم‎ترین چالش‏‎ها، نیاز به منابع بیشتر برای مردم است.


حالا مدیریت کردن شهرها نیاز به یک فناوری جدید دارد. بلاکچین گزینه عالی برای این نیاز است که پیش‎بینی می‎شود بتواند به شهرداری‎ها و نهادهای مدیریتی کمک زیادی کند. شهر بلاکچین یک مفهومی است که شاید هم‎اکنون برای شما عجیب باشد، اما بدانید این فناوری نیز تا سال‎های دیگر برای شما عادی خواهد شد. بنابراین یکی از مزایای اصلی شهر بلاکچین ، بهتر شدن شرایط مدیریت شهر است.


از دیگر مزایای شهر بلاکچین می‌توان موارد زیر را نام برد.


انرژی هوشمند؛ سوخت کم‏تری مصرف کنید

یکی از مهم‎ترین دلایل محبوب شدن مفهوم شهر بلاکچین این روزها، بهینه‎تر شدن مصرف انرژی در شهرها است. بلاکچین قدرت این را دارد که کمک کند یک محیط بهتر برای صنایع تولید انرژی ایجاد کند که بتوانند به‎صورت مستقیم نیاز شهروندان برای انرژی‎های کم‏هزینه را برطرف کند.


مدیریت شهرها می‌تواند استفاده عالی از سیستم بلاکچین داشته باشند تا بتوانند مدیریت بهتری بر روی مصرف انرژی داشته باشند و این مصرف را به بهینه‏ترین حالت خود برسانند. این فناوری می‎تواند یک شبکه قدرتمند برای مدیریت مصرف انرژی ایجاد کند که یکی از بهترین مزایای شهر بلاکچین به شمار می‎رود.


جابه‌‏جایی هوشمند؛ یکی از ارکان اصلی شهر بلاکچین

مفهوم جابه‎‌جایی هوشمند یا همان Smart mobility به این معنا است که شهروندان بتوانند دسترسی راحت‌تری به سرویس‌های انتقال مدرن داشته باشند. این ویژگی هم می‌تواند برای کاربران سودمند باشند، هم برای طبیعت مفید می‎باشد و همچنین شهرها را به محیط‌ امن‌تری برای جابه‎جایی تبدیل می‎کند.


یکی از مهم‏ترین مزایای شهر بلاکچین همین جابه‌جایی هوشمند است. یکی از مشکلات اساسی که مدیریت تمامی شهرهای جهان دارند، کنترل کردن شبکه انتقال و جابه‎جایی در کشور است. با استفاده از این فناوری و همچنین اینترنت اشیا، حمل‌ونقل شهری به بهترین شکل دسته‎بندی می‎شوند و اطلاعات موردنیاز را در اختیار نهادهای مدیریتی قرار می‏دهد.


استفاده از فناوری‌های نوین در شهر بلاکچین، این امکان را فراهم می‎‌کند که شهرداری‌ها بتوانند مسیر‎های بهتری را به حمل‌ونقل به شهروندان ارائه کنند. همچنین می‏توانند مسیرهای پرتردد را شناسایی کنند و وسایل بیشتر برای حمل‌ونقل مردم فراهم کنند.


فراهم شدن موقعیت‌های شغلی بیشتر برای مردم

از دیگر مزایای شهر بلاکچین این است که موقعیت‎های شغلی بیشتر برای شهروندان ایجاد می‎شود. این مزیت، همواره درمیان مردم و نهادهای مدیریت، یک مزیت برتر به‌حساب می‎آمده است. از آنجایی که در شهر بلاکچین شهروندان دسترسی یکسانی به منابع، موقعیت‎های شغلی و همچنین اینترنت دارند، می‎توانند شغل‌های بیشتر را پیدا کنند و در آن موقعیتها مشغول به کار شوند.


طبیعت دوستی شهر بلاکچین از همه چیز مهم‌تر است

همانطور که گفته شد، شهر بلاکچین مزایای زیادی دارد که یکی از مهم‎ترین آن‎ها طبیعت‎دوستی‌اش است. برای چه کسی طبیعت اهمیت ندارد؟ هیچکس. البته به غیر از کسانی که آخر هفته‌ها شمال می‎روند و آنجا را پر از زباله می‎کنند! شهر بلاکچین نیز از آنجایی که تا حد امکان سعی می‎کند تعاملات شهروندان و استفاده از انرژی را بهینه کند، به طبیعت کمک می‌کند. بنابراین با استفاده از تکنولوژی بلاکچین در شهرها، می‎توانیم هوای تمیزتری داشته باشیم و در نتیجه از سلامت بهتری نیز بهره‎مند شویم. این تکنولوژی برای مردم تهران مانند یک هدیه آسمانی است!


دسترسی یکسان به امکانات دیجیتال

شهروندان یک شهر باید دسترسی یکسانی به امکانات ساده‏ای مانند تکنولوژی داشته باشند. در شهر بلاکچین، این امکان توسط فناوری اینترنت اشیا و بلاکچین در اختیار تمامی مردم قرار می‎گیرد. در صورتی که این فناوری در شهرها گسترده شود، شهروندان می‎توانند با دستگاه‎های هوشمند، به راحتی به اینترنت سرعت‌بالا دسترسی داشته باشند.


در شهر بلاکچین خبری از کلاهبرداری نیست!

از آنجایی که نهادهای مدیریتی می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، بر تمامی معاملات مردم نظارت کنند، تا حد امکان کلاه‏‎برداری‌ها کم می‏شوند. همچنین اگر دقت کرده باشید یک مزیت دیگر، منجر به کم شدن آمار جرم در شهرهای هوشمند می‎شود. با بالا رفتن میزان موقعیت‎های شغلی در شهرها، شهروندان بی‌بضاعت نیز می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند و از دزدی و کلاهبرداری دست می‎کشند.


معرفی برخی از مشهورترین شهرهای بلاکچین

برخی از معروف‌ترین شهرهای هوشمند دنیا را قصد داریم در این بخش معرفی کنیم. این شهرها در سراسر کره زمین یعنی از شرق گرفته تا غرب گسترده هستند. به عنوان مثال یکی از بهترین شهرهای هوشمند آلمان به نام زوریخ، که احتمال می‎رود به‎زودی تکنولوژی‌های جدیدترین در این شهر مشاهده کنیم، از مشهورترین شهرهای هوشمند دنیا هستند.


در زوریخ سیستم مدیریت ساختمان‎ها، از جدیدترین فناوری‎های روز دنیا استفاده می‎کند. نهادهای مدیریتی این شهر توانسته‌اند، با استفاده از کمک فناوری‎های جدید، حمل و نقل‌ را برای کسانی که با خودرو جابه‎جا نمی‎شوند، آسان‎ کرده است. همچنین در این شهر می‎توانید پلتفرم‎های آنلاینی را تماشا کنید که به شیوه عادلانه به تمامی شهروندان خدمات ارائه می‎کند.

از دیگر شهرهای هوشمند دنیا، می‎توانیم موارد زیر را نام ببریم.


اسلو؛ جزو بهترین شهرهای هوشمند

اسلو یکی از بهترین شهرهای هوشمند دنیا است که در فناوری‎های روز دنیا مانند بلاکچین و اینترنت اشیا استفاده می‎کند. پیش‎بینی می‎شود که این شهر تا سال 2030 دیگر از سوخت‎های فسیلی استفاده نمی‎کند و انرژی مورد نیاز مردم را تماما با سوخت‎های تجدیدپذیر فراهم می‏کند. همچنین در شهر اسلو تا سال 2028 تمامی وسایل حمل‌‎ونقل عمومی، الکتریکی خواهند شد. از این رو باید انتظار داشت که از این شهر هوشمند در سال‎های آینده، زیاد بشنویم.

شهر اُسلو (Oslo) بزرگترین شهر و پایتخت کشور نروژ است.

اسلو

سنگاپور؛ شهر بلاکچین

سنگاپور نیز از دیگر شهرهای هوشمند است که در سالیان اخیر پیشرفت خیره کننده ‎ای داشته است. یکی از پروژه‌های شگفت ‏انگیز این شهر، تبدیل کردن زباله به انرژی قابل‎مصرف است. بالای 200 میلیون دلار برای این تحقیقات خرج شده است که نتیجه بی‎نظیری نیز داشته است. سنگاپور، یک شهر بلاکچین دوست‎دار محیط‌زیست!

سنگاپور در شمال خط استوا قرار دارد. کشوری ثروتمند و مدرن است.

سنگاپور

هلسینکی؛ از انواع شهر بلاکچین

هلسینکی نیز از بهترین شهرهای هوشمند دنیا است که توانسته به وسیله فناوری‌های نوین مانند بلاکچین، خدمات بهتری را به شهروندان خود ارائه کند. با توجه به ساختار بی‌نظیر شهر هلسینکی، شهروندان این شهر به مصرف بهینه انرژی و همچنین به‌دست آوردن اهداف اجتماعی تشویق می‎شوند. بنابراین شهر بلاکچین، نه‎تنها شرایط زندگی بهتری برای شهروندان یک شهر فراهم می‎کند، بلکه باعث می‎شود تا به‎صورت جمعی نیز کارهای انسان‎دوستانه انجام شود.

هِلسینکی پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشور فنلاند است.

هلینسکی

بیلبائو

بیلبائو نیز شهری هوشمند در اسپانیا است که با استفاده از فناوری‎های مدرن، آلودگی کم‎تری دارد. همچنین شهروندان این شهر با توجه به ساختار هوشمند بودن آن‎، توانسته‎اند به موقعیت‎های شغلی زیادی دست پیدا کنند. از این رو مهاجرت‎کنندگان به شهر بیلبائو در سالیان اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

بیلبائو شهری است در شمال اسپانیا. این شهر بزرگ‌ترین شهر سرزمین باسک و پایتخت استان بیسکای است.

بیلبائو

با بلاکچین، دنیا جای بهتری است!

شهر بلاکچین شهری است که با فناوری‎های مدرن دنیا، مانند بلاکچین و اینترنت اشیا، شرایط زندگی بهتری برای شهروندان کل دنیا فراهم کرده است. این شهرها، هوای پاکیزه‌تری دارند، شهروندان انرژی کم‎تری مصرف می‎کنند و سوخت‎های فسیلی دیگر معنایی ندارند. به یک عبارت دیگر، شهر بلاکچین، آینده بشر است که هم مزایای خود را دارد و هم معایب.