ریپل (Ripple) یک سیستم است که هم یک شبکه پرداخت برای معاملات مالی و هم یک ارز دیجیتال به‌حساب می‌آید. ریپل در سال 2012 به بازار آمد. این پلتفرم توسط Chris Larsen (کریس لارسون) و Jed McCaleb (جد مک کالب) ساخته شد. پلتفرم ریپل به سیستم سویفت شباهت زیادی دارد و برای انتقال پول در سطح بین‌المللی توسط بانک‌ها و واسطه‌های مالی از آن استفاده می‌شود.


توکن اصلی پلتفرم ریپل همان ریپل نام دارد که نماد اختصاری آن XRP است. XRP یا ریپل از مهم‌ترین رمزارزها در جهان به‌ حساب می‌آید. این رمزارز برخلاف رمزارزهای بزرگ و مشهوری مانند ارز دیجیتال بیت کوین، به‌ صورت غیرمتمرکز در بازار عرضه نمی‌شود. ارز دیجیتال ریپل با چندین بانک و شرکت سرمایه‌ گذاری در سراسر جهان کار می‌کند. در این مقاله می خواهیم بدانیم که آینده ریپل و آینده قیمت ریپل چه می شود.


هدف از ایجاد ریپل چیست؟

هدف اصلی ریپل سرعت بخشیدن به معاملات و ارائه یک ارز دیجیتال ارزان‌قیمت است. این ویژگی به بانک‌ها، که مشتری اصلی ریپل هستند، این امکان را می‌دهد که پول را به‌سرعت و با کمترین هزینه جابجا کنند. بعضی از افراد بادانش در حوزه ارز دیجیتال معتقدند که ریپل با این ویژگی‌هایی که دارد، درنهایت جای سیستم SWIFT را خواهد گرفت. سیستم‌های موجود برای انتقال پول همگی از سرعت کمی برخوردار بوده و کارمزد بالایی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند. باوجود ویژگی‌های ریپل، این پلتفرم در آینده احتمالا به بهترین پلتفرم در این زمینه تبدیل خواهد شد.

ripple

بسیاری از معامله گران و تحلیلگران بازار بر این باورند که ارتباط ارزهای دیجیتال با شرکت‌ها و بانک‌ها به نفع آن‌ها نیست، اما در مورد ریپل به نظر می‌رسد که این اتفاق درنهایت منجر به موفقیت این ارز دیجیتال خواهد شد و بر آینده قیمت ریپل نیز تاثیر خواهد گذاشت. باید باگذشت زمان ببینیم که آینده ریپل چه خواهد شد.


تاریخچه ارز دیجیتال ریپل

ایده اولیه ریپل در سال 2004 توسط شخصی به نام Ryan Fugger (رایان فوگر) عنوان شد. هشت سال بعد یعنی در سال 2012 دو فرد به نام های Jed McCaleb و Chris Larsen پروژه ریپل را اجرایی کردند. در سال 2012 این پروژه اوپن کوین نام داشت، اما بعدها نام آن به ریپل تغییر کرد. آینده ریپل با نوسانات زیادی همراه است که در ادامه به آن ها می پردازیم.


پروژه ریپل درواقع یک استارتاپ بود که در سانفرانسیسکو اجرایی شد. این پلتفرم که در ابتدا یک سیستم پرداخت بود، رفته‌رفته گسترش پیدا کرد و به یک سیستم انتقال پول برای بانک‌ها تبدیل شد. بعد از مدتی این سیستم محبوبیت زیادی در بین بانک‌ها و مؤسسات مالی پیدا کرد. کم‌کم شرکت ریپل اعلام کرد که با بانک‌های زیادی کار می‌کند، زیرا از سرعت خوبی برخوردار است و هزینه‌های بانک‌ها را به‌صورت چشمگیری کاهش می دهد.


سیستم ریپل یک نرم‌ افزار را به بانک‌ها ارائه می‌دهد. بانک‌ها با استفاده از این نرم‌افزار که xCurrent نام دارد، نقل و انتقالات بین‌المللی و برون‌مرزی خود را به‌سرعت و بسیار راحت انجام می‌دهند. بااین‌حال تریدرها و سرمایه‌ گذاران هم می‌توانند ارز دیجیتال این پلتفرم یعنی XRP را معامله کنند. این افراد می‌توانند معاملات خود را از طریق صرافی‌های ایرانی همانند اکسبیتو و کارگزاری‌ های مختلف انجام دهند.


مشتریان ریپل چه کسانی هستند؟

ریپل مشتریان زیادی دارد، زیرا خدمات و امکانات زیادی را ارائه می‌دهد. مؤسسات Santander، American Express، UniCredit و Western Union از مشتریان ریپل هستند. بیشتر مؤسسات مالی و بانک‌ها از امکانات xCurrent و xRapid که از محصولات RippleLabs هستند، استفاده می‌کنند. هدف این محصولات برطرف کردن نیازهای مؤسسات مالی و بانک‌ها است. تمام بانک‌ها و موسساتی که از محصولات ریپل برای انتقال پول در سطح بین‌ المللی استفاده می‌کنند، با کاهش 70 درصدی در هزینه‌های خود مواجه می‌شوند که امکان خوبی برای آن‌ها به حساب می آید، بنابراین آینده ریپل نقش زیادی در موفقیت این مؤسسات خواهد داشت.


قیمت ریپل چقدر است؟

قیمت ارز دیجیتال ریپل از زمان ورود به بازار تا به امروز با نوسانات زیادی همراه بوده است. قیمت دقیق این ارز دیجیتال تا روز 22 بهمن معادل 0.82710 دلار است. در ادامه به بررسی قیمت این ارز دیجیتال در سال‌های گذشته می‌پردازیم تا بفهمیم که قیمت این ارز چقدر نوسان کرده است. قیمت ریپل از سال 2012 که به بازار آمد تا اوایل سال 2017 تقریباً ثابت بود. در پایان سال 2017 قیمت این ارز دیجیتال با افزایشی 35 هزار درصدی مواجه شد! آن زمان حدود 100 بانک در شبکه RippleNet ثبت‌ نام کرده بودند و باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال ریپل شدند.


ریپل نت یا همان RippleNet یک شبکه جهانی است که توسط ریپل ارائه شده و بانک‌ها و شرکت‌های مختلفی در آن حضور دارند. در این شبکه، ریپل به بانک‌ها و مؤسسات مالی در انتقال پول در سطح جهانی کمک می‌کند. این شرکت ها و بانک ها در آینده ریپل نقش اساسی ایفا می کنند.

ripple

قیمت ارز دیجیتال ریپل در روز 4 ژانویه 2018 به بالاترین سطح خود رسید، اما این افزایش قیمت ثابت نماند و یک ماه دیگر با کاهش 76 درصدی روبرو شد. این کاهش قیمت به دلیل مقررات جدید بود که در آسیا وضع‌شده بود و بازارهای آسیایی مجبور به اطاعت از این قوانین بودند. این قوانین بر کل بازار ارز دیجیتال تأثیر گذاشت و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در سال 2018 در حدود 43 درصد کاهش یافت.


روند نزولی ریپل تا اواخر فوریه ادامه داشت و بعدازآن شدت بیشتری گرفت. این روند نزولی چند عامل داشت. یکی شرکت متا (فیس‌بوک سابق) بود که اعلام کرد که هیچ تبلیغی برای ارزهای دیجیتال و عرضه اولیه سکه انجام نخواهد داد. علت بعدی قانون‌ گذاران ایالت متحده بودند که صرافی Bitfinex و ارز دیجیتال Tether را به دادگاه کشاندند. یکی دیگر از عوامل روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال وزیر دارایی هند بود که استفاده از ارزهای دیجیتال را در این کشور ممنوع کرد.


اما سال 2018 با این روند ادامه پیدا نکرد. در سپتامبر سال 2018 ارز ریپل افزایش قیمت زیادی داشت. این افزایش قیمت در اواخر ماه سپتامبر از 140 درصد فراتر رفت. در سال 2019 قیمت ارز دیجیتال ریپل تغییر زیادی نداشت. ارز دیجیتال ریپل در آسیای جنوب شرقی طرفداران زیادی دارد و معاملات زیادی در این بخش انجام می‌شود، بنابراین اخبار و اتفاقات این قسمت از آسیا تأثیر به سزایی بر قیمت ریپل دارد. مثلا زمانی که ژاپن و کره جنوبی بر سر کاهش هزینه و زمان انتقال پول بین‌المللی بین خودشان به تفاهم رسیدند، قیمت ریپل افزایش پیدا کرد، اما در اواخر سال 2019 روند قیمت ریپل بازهم نزولی شد.


قیمت ریپل در سال 2020 و 2021 چگونه بود؟ گذشته ارز دیجیتال ریپل!

قیمت ارز ریپل در سال 2020 نوسان زیادی نداشت. ریپل در ابتدای سال 2020 یک روند صعودی داشت، اما این روند از ماه فوریه تا مارس دوباره نزولی شد. قیمت ریپل در ماه جولای دوباره صعودی شد اما این روند صعودی کمتر از یک ماه دوام آورد و بازهم قیمت ریپل کاهش یافت. در ماه نوامبر قیمت ریپل به بالاترین حد خود یعنی 0.79 دلار رسید.


علت این نوسانات، بیتکوین بود. زیرا تمام حرکات و تغییرات بیتکوین روی قیمت ریپل تأثیر می‌گذاشت. از عوامل دیگر تغییر قیمت ریپل رفتار سرمایه‌گذاران و میزان عرضه و تقاضای این ارز دیجیتال در بازار بود. یکی از مؤسسان ریپل به نام Jed McCaleb در ماه آوریل 2020 به مقدار 54 میلیون ریپل به فروش رساند. با پخش شدن این خبر سرمایه‌گذاران دیگر هم شروع به فروش ریپل کردند و درنتیجه قیمت این ارز دیجیتال کاهش پیدا کرد.


یکی دیگر از دلایل نوسانات ریپل، امضای قرارداد با بانک‌های مختلف بود. مثلا در ماه اوت ریپل و بزرگ‌ترین بانک هند یعنی HDFC Bank Limited با یکدیگر قرارداد همکاری بستند. در ماه نوامبر هم ریپل با دومین بانک آمریکا یعنی the Bank of America به توافق رسید. چند صرافی معتبر آمریکا ازجمله Coinbase و Binance در ماه نوامبر اعلام کردند که می‌خواهد توکن های Spark را توسط شبکه Flare ایردراپ کنند. آن‌ها ایردراپ را انجام دادند و 45 میلیارد توکن Spark را به دارندگان ارز ریپل هدیه دادند. پس از این اتفاق قیمت ریپل افزایش پیدا کرد، اما این روند صعودی دوام نداشت.


شکایت از ریپل در سال 2020

در پایان سال 2020 اتفاق بدی برای شرکت ریپل افتاد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، SEC، شرکت ریپل، مدیرعامل این شرکت براد گارلینگ هاوس و کریستین لارسن یکی از مؤسسان ریپل را به دادگاه کشاند. SEC مدعی شد که ریپل در سال 2013 معادل 1.3 میلیارد دلار اوراق بهادار ثبت نشده را به سرمایه‌گذاران آمریکایی فروخته است. ریپل معتقد بود که ارز دیجیتال نوعی پول است و اوراق بهادار به‌ حساب نمی‌آید. اما SEC با این نظریه موافق نبود و بنابراین شرکت ریپل را به دادگاه کشاند و این ارز دیجیتال را از اکثر صرافی‌های رمزنگاری‌ شده حذف کرد.


پس از این اتفاق، ریپل با مشکلات زیادی مواجه شد که خیلی از آن‌ها همچنان وجود دارند. قیمت ریپل طی روزهای 22 و 23 سپتامبر 2020 از حدود 0.50 دلار به کمتر از 0.30 دلار نزول پیدا کرد. ریپل از جایگاه سوم مهم‌ترین ارز دیجیتال به جایگاه چهارم و بعد از استیبل کوین تتر نزول کرد. در ادامه میبینیم که آینده ریپل بعد از شکایت از این شرکت چه خواهد شد.


آینده ریپل بعد از شکایت از این شرکت

ارز دیجیتال ریپل در آغاز سال 2021 کمترین قیمت را داشت. در روز 30 ژانویه 2021 قیمت ریپل به بیشتر از 0.40 دلار رسید. از 30 ژانویه تا 4 آوریل، قیمت ریپل بین 0.40-0.60 دلار نوسان داشت. از روز 5 تا 14 آوریل، ریپل روند صعودی خوبی داشت و قیمت آن به بالاترین قیمت ژانویه 2018 یعنی به 1.80 دلار افزایش یافت. در این مدت دادگاه دو حکم به نفع ریپل داده بود که روند صعودی قیمت ریپل را در پی داشت.


قیمت ریپل از آوریل تا ژوئن 2021 با کاهش شدیدی روبرو شد و از 1.83 دلار به 0.51 دلار رسید. علت این کاهش قیمت مشکلات حقوقی بین SEC و ریپل و روند منفی بازار ارزهای دیجیتال بود. این مشکلات در آینده ریپل تأثیرات زیادی داشت. در ماه ژوئن SEC خواستار ادامه روند رسیدگی به پرونده ریپل شد و این پرونده دو ماه باز بود تا اینکه در این دو ماه قیمت ریپل از 0.51 دلار به 1.39 دلار افزایش پیدا کرد.

ripple

در ادامه ریپل نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد و در روز 7 سپتامبر با کاهش قیمت روبرو شد. کاهش قیمت بیتکوین علت کاهش قیمت ریپل در روز 7 سپتامبر بود. در همان روز ارز السالوادور به یک ارز دیجیتال قانونی تبدیل شده بود. بجای اینکه این اتفاق اثرات مثبتی بر بازار بگذارد، روند بازار را نزولی کرد.


شرکت ریپل از راه‌اندازی بازاری برای شرکت‌های مالی در 9 نوامبر خبر داد. این بازار جدید که Liquidity Hub نام دارد، به مشتریان شرکت‌های خدمات مالی امکانات جدیدی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. البته شروع به کار این بازار جدید به سال 2022 موکول شد. با استفاده از پلتفرم Liquidity Hub، مشتریان شرکت‌های خدمات مالی می‌توانند از منابع مختلف اقدام به خریداری ارزهای رمزنگاری‌ شده بکنند. پخش شدن این خبر باعث افزایش قیمت ریپل نشد، چون پرونده SEC و ریپل هنوز در جریان بود، اما منتظریم راه‌اندازی این پلتفرم در سال 2022 در آینده ریپل و افزایش قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.


> برای مشاهده دیگر ارزهای دیجیتال همراه با نمودار ارز دیجیتال و تحلیل ارز دیجیتال می توانید وارد صفحه ارزهای دیجیتال در اکسبیتو شوید.


قیمت ریپل در سال 2022

قیمت ریپل در آینده و آینده ریپل 2022 به نتیجه دادگاه ریپل و SEC بستگی دارد. کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز دیجیتال می‌گویند که سال 2022 یک سال صعودی برای بازار ارزهای دیجیتال است. بااین‌حال در مورد ریپل باید همه‌چیز را به بعد از نتیجه دادگاه موکول کرد. اگر حکم نهایی دادگاه به نفع ریپل باشد و بازار ارز دیجیتال به رشد خود ادامه دهد، قیمت این ارز دیجیتال با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.


برخی معتقدند که در صورت برنده شدن ریپل در دادگاه، قیمت این ارز دیجیتال به 5 دلار هم می‌رسد. اگر نتیجه دادگاه به نفع SEC باشد و ریپل در دادگاه بازنده شود، شرایط این ارز بسیار پیچیده خواهد شد و شاید تا مرز نابودی هم پیش برود. در حال حاضر قیمت ارز دیجیتال ریپل به شایعات، اخبار و وضعیت کلی بازار بستگی دارد.


آیا سرمایه‌ گذاری روی ریپل پیشنهاد می‌شود؟

قرار است در سال آینده مقررات جدیدی برای بازار ارز دیجیتال وضع شده و مقررات قبلی هم تشدید شوند. قانون‌گذاران و دولت‌های مختلف نمی‌خواهند پول‌های نقد از بین بروند و بنابراین به‌شدت به گسترش ارزهای دیجیتال واکنش نشان می‌دهند. در نقطه مقابل همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد که محبوبیت بازارهای مجازی ازجمله بازار ارز دیجیتال را افزایش داده است. هیچ‌کس نمی‌داند که این ویروس کی تمام می‌شود، پس تقاضا برای ارزهای دیجیتال و ریپل همچنان ادامه خواهد داشت. ویروس کرونا حتی بر روی آینده ریپل هم تأثیرگذار است.


بااین‌وجود، تا مشخص نشدن نتیجه دادگاه و آینده ارز دیجیتال ریپل بهتر است از خرید این ارز دیجیتال منصرف شده و ارزهای دیگر را بررسی کنید. اگر هم برای خرید ریپل اصرار دارید، بهتر است مقدار کمی از سرمایه خود را به این ارز اختصاص دهید.


کلام پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم، دو عامل در آینده ریپل نقش اساسی دارند. یکی نتیجه دادگاه SEC و دیگری روند بازار ارز دیجیتال. با مشخص شدن نتیجه دادگاه در سال 2022 چهره واقعی ارز دیجیتال ریپل نیز مشخص می‌شود و افراد می‌توانند برای خریدن یا نخریدن این ارز تصمیم بگیرند. قبل از خرید این ارز دیجیتال خیلی خوب روی مزایا و معایب آن فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید. اگر خواستید این ارز را خریداری کنید، مقدار کمی بخرید و روی سرمایه خود ریسک نکنید.