جاستین سان (Justin Sun) یکی از جنجالی‌ترین چهره‌ها در حوزه رمزنگاری است. سان مدیرعامل TRON و BitTorrent است که ارزهای دیجیتال آن چیزی حدود 6 میلیارد دلار ارزش بازار دارد که او را در لیست ثروتمندترین افراد فعال در جهان کریپتو قرار می‌دهد. این غول جوان پیشروی حرفه‌ای خود را در چین و ایالات متحده دیده است. سان که موسس شرکت‌های متعددی در زمینه فناوری و رمزنگاری است، پروژه‌هایش را در چین به اتهام سرقت ادبی در ایالات متحده ممنوع کرده‌است. در تمام این مدت، میلیون‌ها نفر او را در توییتر دنبال می‌کنند و هر حرکت او را دنبال می‌کند. اگر به دانستن درباره این شخصیت معروف در فضای دیجیتال علاقه دارید با ما همراه باشید.


سال‌های اول زندگی جاستین سان

او در سال 1990 در خانواده‌ای متوسط ​​در شانگهای متولد شد و در استان جنوبی گوانگدونگ بزرگ شد. مادرش خبرنگار روزنامه محلی بود و پدرش در دفتر برنامه‌ریزی شهری کار می‌کرد. پدر و مادرش در هشت سالگی طلاق گرفتند و مادرش به ایتالیا گریخت و دوباره ازدواج کرد. بلافاصله پس از آن، جاستین به مدرسه شبانه روزی منتقل شد. در این مدت از خانواده دور شد و تنهایی و بی مهری خانواده را انگیزه‌ای کرد برای کسب موفقیت بیشتر در طول زندگی خود. در یک مقطع، او می‌خواست استاد بازی قدیمی چینی GO شود. از همان ابتدا آشکار بود که او می‌خواهد به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود.

سالهای اول زندگی جاستین سان

دوران دانشجویی

سان، اولین بار در سال 2011 با مدرک لیسانس تاریخ از دانشگاه پکن فارغ‌التحصیل شد. او در چین رهبری گروهی از لیبرال‌های زیرزمینی را برعهده داشت و از رهبری مدرسه و دانشجویان انتقاد کرد و با واکنش شدیدی مواجه شد. تجارب او در چین نشان‌دهنده تضاد آشکار با ارزش‌های سوسیالیستی این کشور بود. در سال 2012، سان شروع به سرمایه گذاری در بیت کوین کرد و ظاهراً از مقدار زیادی از شهریه های کالج خود استفاده کرد. او سپس در سال 2013 مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه پنسیلوانیا در رشته اقتصاد سیاسی، با تخصص در مطالعات شرق آسیا گرفت. او به عنوان یک مشکل‌ساز در مدرسه شهرت پیدا کرد، جایی که کارهایی مانند پاسخ دادن هدفمند به تست‌های انگلیسی به زبان چینی انجام می‌داد. او با نزدیک شدن به معلمانش توانست هنوز در مدرسه خوب عمل کند.


سان که در ابتدا دانشجوی علوم انسانی بود، می‌خواست نویسنده شود. در UPenn، او یک مجله آنلاین به نام "جوانان جدید" راه اندازی کرد. بدون بحث و جدل نبود، مجله او اتهامات عمومی مبنی بر سرقت ادبی دریافت کرد که سان به شدت آن‌ها را رد کرد. در حالی که در ایالات متحده بود، آین رند و کارآفرینی را مطالعه کرد. او ابتدا معتقد بود که رازهای پیشرفت اجتماعی در ذهن مورخان و نویسندگان نهفته است. اما زمانی که سان در ایالات متحده بود، به این ارزش‌ها فکر کرد و به این نتیجه رسید که اگر می‌خواهد دنیا را تغییر دهد، باید یک کارآفرین شود.


بر اساس صفحه لینکدین سان، او تحصیلات خود را در دانشگاه هوپان، یک مدرسه تجاری چینی که توسط بنیان‌گذار علی بابا، جک ما، تأسیس شد، ادامه داد. سان یکی از 30 دانش‌آموزی بود که توسط ما به صورت دستی برای عضویت در کلاس افتتاحیه انتخاب شد و تنها فارغ التحصیل هزاره‌ای از دانشگاه هوپان است. جاستین سان خود را بسیار شبیه به جک ما می‌بیند. بنیان‌گذار علی بابا همچنین مدتی است که یک چهره بحث‌برانگیز در تجارت چین بوده و به دلیل ثروت هنگفت و نفوذ شخصی خود بر اقتصاد چین مورد سرزنش دولت چین قرار گرفته است. جاستین سان خیلی دنبال مسیری است که توسط مردانی مانند جک ما هموار شده است. اینترنت دریچه‌ای برای بسیاری از چینی‌ها به سوی ارزش‌های غربی بوده است . جک ما و جاستین سان هر دو به دلیل اقدامات خود با مناقشه‌هایی در داخل چین مواجه شده‌اند. تمام این اقدامات باعث شده جاستین سان به دنبال جدیدترین و بهترین تکنولوژی برود و به هرچه علاقه پیدا می‌کند، در آن دست به نوآوری و خلاقیت بزند و تمام قوانین را بشکند.


آغاز کار جاستین سان

سان تقریباً در هر مقطع، شاهد جنجال و موفقیت بوده است و این بنیان‌گذار ارز دیجیتال، مطمئناً می‌داند که چگونه در کانون توجه قرار گیرد. در اوایل کار خود، جاستین سان به دلیل اعتبار فناوری TRON خود، که صفحات کد را بدون ذکر نام صاحبان و منابع آن‌ها کپی می‌کرد، با حملات و افشای مواجه شد. طبق گفته TheVerge، نیروهای او حتی در بیت تورنت در میان جاه‌طلبی‌های بزرگ او برای شفاف کردن رویدادهای فضای دارک وب دست به شورش زدند. در ادامه به بررسی فرایند زندگی شغلی او تا رسیدن به شبکه ترون خواهیم پرداخت.


قبل از تأسیس TRON در سال 2017، او در سیلیکون ولی با کار در آزمایشگاه ریپل شروع به کار کرد و سپس برنامه چت محبوب چینی Peiwo را راه اندازی کرد. سان حتی تحت الحمایه غول مشهور چینی جک ما قرار گرفت و اولین فارغ التحصیل هزاره ای از مدرسه تجاری شخصی ما، دانشگاه هوپان شد. سان هم یک مخالف و هم یک پیشتاز است، یک نور درخشان در رمزارزها است و یک چهره مهم در سراسر شکاف شرق و غرب است.


بسیاری از موفقیت‌های او را می توان به توانایی مستمر او در رفتن به دنبال جنجال و موفقیت تشبیه کرد. زمانی که سان در سال 2014 در چین بود، Peiwo را راه‌اندازی کرد، بزرگترین برنامه چت جریان صوتی این کشور که بیش از 4 میلیارد مکالمه منطبق را به دست آورد. اپلیکیشن همسان سازی صوتی بعدها در چین به دلیل ترویج افکار غیر سوسیالیستی ممنوع شد. اپلیکیشن Sun یکی از چندین اپلیکیشنی بود که به دلایل مشابه در چین ممنوع شد، اما او به دلیل سوزاندن پل‌های بیشتری نسبت به اتصال آن‌ها شهرت داشت.


جاستین سان و کریپتو

جاستین سان به عنوان یک سرمایه گذار اولیه بیت‌کوین شناخته می شود. او بین سال‌های 2010 تا 2012 شهریه‌های دانشگاه را روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد. پس از فارغ التحصیلی در سال 2013، قبل از ورود رسمی به حوزه بلاک چین به عنوان یکی از مؤسسان رمزارز، اولین شغل جاستین کار در آزمایشگاه ریپل مستقر در سیلیکون ولی بود. ریپل، که به خاطر توکن XRP خود شناخته می‌شود، توسط Sun به عنوان یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز با پشتیبانی از ارزش شبکه توصیف می‌شود که به ارزهای مختلف اجازه می‌دهد آزادانه و با تاخیر صفر مبادله کنند. سان در نهایت رئیس ریپل چین شد. ریپل یک مقدمه عالی برای جاستین به دنیای تمرکززدایی و دنیای فناوری ایالات متحده بود.

جاستین سان و کریپتو

سه سال پس از راه اندازی Peiwo، او TRON را در شبکه اصلی اتریوم تأسیس کرد. Tron به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ایجاد شد تا امکان اشتراک گذاری آسان محتوای سرگرمی دیجیتال را فراهم کند. به طور خلاصه، TRON به دنبال غیرمتمرکز کردن کل اینترنت است. منتقدان به دلیل رویکرد جامع و لیبرال او به محتوا به سان شلیک کرده اند.


در سال 2018، TRON اتریوم را ترک کرد تا شبکه اصلی خود را بسازد؛ منظور شبکه بلاک‌چینی است که می‌تواند برای انتقال ارز دیجیتال استفاده شود. TRON از ارز دیجیتال خود به نام TRX استفاده می‌کند که می‌تواند برای خرید محتوا در پلتفرم مورد استفاده قرار گیرد.


او با ترون متوقف نشد. در سال 2018 او همچنین بیت تورنت (که اکنون با نام Rainberry شناخته می‌شود) را خریداری کرد و به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب شد، زیرا این سایت زمانی محبوب، شروع به زوال کرد. بیت تورنت برای اشتراک گذاری آنلاین فایل استفاده می‌شود و بیش از 170 میلیون کاربر دارد. این پروتکل توسط شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، گوگل، فیس‌بوک و توییتر استفاده می‌شود. Sun BitTorrent را در سیستم TRON ادغام کرد و TRON را به بزرگترین پلتفرم اینترنتی غیرمتمرکز جهان تبدیل کرد.


ارز دیجیتال ترون

برجسته‌ترین سرمایه‌گذاری سان فارغ از UPenn، TRON است که او در سپتامبر 2017 تاسیس کرد. هدف TRON استفاده از بلاک‌چین برای حذف واسطه بین سازندگان و مصرف‌کنندگان است. هدف از این سرمایه‌گذاری این است که هر کسی بتواند محتوا را در پلتفرم آپلود کند و بینندگان بتوانند انتخاب کنند که برای محتوای مورد نظر خود به سازندگان پول پرداخت کنند. جاستین سان از مشخصات رو به رشد خود برای جذب سرمایه‌گذاران با نفوذ به پروژه استفاده کرد، از جمله تانگ بینسن، بنیانگذار کلش آف کینگز و مدیر عامل استارت آپ اشتراک دوچرخه OFO Dai Wei.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

TRON با کوین TRX دلار دیجیتال شده همراه است که می‌توان از آن برای خرید محتوا در نرم افزار استفاده کرد. $TRX در اصل در شبکه اصلی اتریوم بود، اما در سال 2018 زمانی که TRON برای ساخت شبکه اصلی خود را ترک کرد، به شبکه ترون مهاجرت کرد. برخلاف سایر ارزهای رمزپایه منتشر شده در آن زمان، دلار TRX بر جدا کردن خود از دیدگاه تکنولوژیک تمرکز نکرد.


اگرچه بسیاری آن را بسیار شبیه به اتریوم می‌دانند، دلار TRX تلاش کرد تا خود را از طریق استراتژی اصلی خود برای رفتن به بازار متمایز کند. کد این پروتکل با اتهامات قابل توجهی به نقش قانون کپی رایت مواجه شده است، در حالی که برخی سعی کرده‌اند سان را به دلیل اقدامات مکرر او در سرقت‌ و نقض کپی رایت انتقاد کنند.


فعالیت‌های جاستین سان و ترون

بیت تورنت پس از خرید توسط TRON، توکن خود ($BTT) را در بلاک چین TRON در سال 2019 راه اندازی کرد. این سایت تلاش سان برای نمایش محتوای تاریک وب بود تا همه دنیا بتوانند آن را ببینند. BitTorrent محصولی به نام BT Live داشت که Sun می‌خواست به جعبه پاندورا برای بهترین و بدترین در اینترنت تبدیل شود. سان ظاهراً چشم‌انداز بزرگی از سوراخ کردن فایروال بزرگ چینی از طریق ماهیت غیرمتمرکز BitTorrents داشت. BT Live پس از درگیری بین Sun و سازندگان متوقف شد.

sun and tron

اگر TRON موفق می‌شد، به طور بالقوه شرکت‌های فناوری بزرگی را که در حال حاضر بر صنعت پخش سرگرمی تسلط دارند، حذف می‌کرد. با این حال، بسیاری از منتقدان TRON ادعا می‌کنند که این ترون نسبت به اتریوم پایین‌تر است و به نقض کپی رایت و طراحی ضعیف آن اشاره می‌کنند و توصیه می‌کنند به طور کامل از پروژه اجتناب کنید. زمان نشان خواهد داد که آیا ترون می تواند به منتقدان ثابت کند که اشتباه می کنند یا خیر. ‌این موارد بخش بزرگی از زندگی کاری و شخصی جاستین سان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است اما همچنان نمیتوان منکر این واقعیت شد که جاستین سان یکی از شگفت‌انگیزترین افراد در جهان ارزهای دیجیتال است. ‌

اهمیت سان در کریپتو

مهم نیست که او را دوست داشته باشید یا از او متنفر باشید؛ جاستین سان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در جهان رمزارزها است. او طوماری از منتقدان دارد؛ تا جایی که یک کارمند سابق حتی او را یک نابغه شیطانی خواند که نمی‌توان جلویش را گرفت. فقط زمان نشان خواهد داد که آیا او می‌تواند به اهداف سنگینی که برای پلتفرم TRON خود تعیین کرده است، عمل کند. اگر TRON به پتانسیل خود دست یابد، می‌تواند منجر به تغییر گسترده‌ای در ساختار رسانه‌های دیجیتال، سرگرمی و اقتصادی که حول محور آن وجود دارد، شود. باید تاکید کرد که سرگرمی یکی از پرپول‌ترین و گران‌قیمت‌ترین بخش‌های تجارت در جهان امروز است.

اهمیت سان ر کریپتو

بدیهی است که عملکرد سکه TRX دلار به شدت به موفقیت کل پلتفرم بستگی دارد، اما برخی سرمایه‌گذاری روی آن را شرطی برای موفقیت مداوم رسانه‌های آنلاین در آینده می‌دانند. مصرف‌کنندگان مستقیماً به سازندگان پول پرداخت می‌کنند و به آن‌ها پاداش منصفانه‌تری برای کارشان می‌دهند و نیاز به پلتفرم‌هایی مانند YouTube یا Netflix را از بین می‌برند. این سایت می‌تواند به سنگر لیبرالیسم تبدیل شود تا شکاف شرق و غرب را که سان می‌خواهد، پر کند. می‌توان فرض کرد که تنها یک شخصیت بحث‌برانگیز مانند سان می‌تواند با موفقیت شکاف تکنولوژیک کنونی بین شرق و غرب را از بین ببرد.


رویدادهای قابل توجه در زندگی Sun

سال 2010: Sun سرمایه گذاری اولیه خود را در بیت‌کوین با استفاده از شهریه دانشگاه‌ش انجام داد.
سال 2013: جاستین کار حرفه ای خود را با آزمایشگاه های ریپل به عنوان نماینده و مشاور آغاز کرد.
سال 2014: Sun Peiwo را تأسیس کرد.
سال 2017: برای Peiwo App در لیست مهمترین افراد فوربز ذکر شد.
سال 2017: Sun شرکت TRON را تأسیس کرد.
سال 2018: سان بیت تورنت را تصاحب کرد.
سال 2018: فارغ التحصیلان دانشگاه هوپان، که برای آن یکی از 30 نفری بود که جک ما (و تنها هزاره) به عنوان رهبران تجاری آینده در چین انتخاب کرد.
سال 2020: سان از شام با وارن بافت صرف نظر کرد. جنجال‌های مهمی پیرامون این رویداد وجود داشت که رهبر جوان ارزهای دیجیتال را در مرکز یک شکست ژئوپلیتیکی قرار داد.


کلام آخر
در این مقاله هرآنچه برای شناخت جاستین سان نیاز داشتید را با شما به اشتراک گذاشتیم. جاستین سان به عنوان یکی از بحث‌برانگیزترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. اگر درباره جاستین سان، حوزه فعالیت او و هر آنچه اینجا گفته شد، پرسشی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.