اگر درباره تمام ویژگی‌های جهان ارز دیجیتال و متاورس اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است درباره تفاوت انواع توکن‌ها، ارزهای دیجیتال و حتی NFT، سردرگم شوید. به همین دلیل است که ما در صرافی اکسبیتو قصد داریم تفاوت دو نوع مهم از دارایی‌های دیجیتالی را بررسی کنیم و به شما در تشخیص دارایی مورد نظرتان کمک کنیم.


بسیاری از افراد درباره ماهیت ان اف تی و کریپتو سوالات زیادی دارند. از جمله کسانی که نمی‌دانند NFT چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد و چگونه می‌تواند برای صاحب خود ارزش تولید کند. در این بخش از مقاله ابتدا به توضیح کلی NFT خواهیم پرداخت و سپس با توضیح کریپتوکارنسی مقایسه‌ی این دارایی‌ها را بررسی خواهیم کرد.


ان اف تی (NFT) چیست؟

ان اف تی دارایی‌های دیجیتالی هستند که مالکیت اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، آیتم‌های درون بازی و ویدیوها را در دنیای مجازی نشان می‌دهد. این دارایی‌ها در دنیای مجازی به‌صورت آنلاین و به‌وسیله ارزهای دیجیتال خریدوفروش می‌شوند. این دارایی‌ها با ارزهای رمزنگاری‌شده و در همان پلتفرمی که ساخته می‌شوندکدگذاری می‌شوند. NFTها دارایی‌های دیجیتالی یکتا هستند و نسخه‌ی مشابهی ندارند. داشتن بسیاری از ان اف تی‌ها دستاوردها و کارکرد‌های دیگری هم برای صاحبان خود دارد. نکته مهم درباره ان اف تی این است که NFT نیز مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال توکن هستند اما تفاوت اولیه آن‌ها غیر قابل تعویض بودن آنهاست. اگر علاقه دارید بیشتر درباره ان اف تی بدانید؛


بیشتر بخوانید: توکن غیرقابل تعویض (NFT) چیست؟

ان اف تی چیست؟

کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال چیست؟

کریپتوکارنسی یا ارزهای دیجیتال نوعی ارز هستند که نسخه کاغذی ندارند و شما می‌توانید بدون حمل آن و یا داشتن نسخه فیزیکی آن، خرید انجام دهید. ارز دیجیتال به منظور جایگزین شدن فیات یا ارز رسمی کشورها ایجاد شده است و قرار است جایگزین ارزهای سنتی شود. کریپتوکارنسی پشتوانه سیاسی یا اجتماعی خاصی ندارد و شفافیت کاملی در مورد تراکنش‌ها وجود دارد که پتانسیل این را برای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند که این ارز جایگزین فیات شود.

کریپتوکارنسی چیست؟

از دیگر نکات مهم درباره ارزهای دیجیتال این است که بسیاری از این ارزها تکنولوژی جدیدی را در اختیار مردم قرار دهد و افراد با خرید ارزهای مرتبط با این تکنولوژی، روی این تکنولوژی سرمایه گذارید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارز دیجیتال مقالات دیگر اکسبیتو را بخوانید.


بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟


تفاوت‌های اصلی ارز دیجیتال و NFT

حال باید تفاوت‌های این دو دارایی را به چند دسته تقسیم کنیم و آن‌ها را به صورت مجزا بررسی کنیم.

تفاوت در ارزش

ارزهای دیجیتال به صورت کلی قابل تبدیل به یکدیگر هستند. یعنی شما می‌توانید به عنوان مثال بیت کوین را به تتر تبدیل کنید. اما درباره NFTها اینطور نیست. تفاوت اصلی و مهم توکن‌های غیرقابل تبدیل و ارزهای دیجیتال این است که شما نمی‌توانید NFT را به یک NFT دیگر تبدیل کنید چون ارزش هر NFT با NFT دیگر متفاوت است. در واقع تعویض ارزهای دیجیتال با یکدیگر ضرری به ارزش آن‌ها نخواهد داشت در حالی که NFTها نمی‌توانند یکدیگر تعویض شود.

NFT vs Crypto

قابل تعویض بودن

هر NFT یک امضای دیجیتال است که امکان مبادله یا برابری NFT ها را با یکدیگر غیرممکن می‌کند. بنابراین می‌توان گفت NFTها غیرقابل تعویض هستند و نمی‌توان آن‌ها را با یکدیگر عوض کرد. یعنی زمانی که شما یک NFT خریداری می‌کنید به نام شما ثبت می‌شود و شما مالک آن خواهید بود. NFT مانند سند عمل می‌کند. مثلاً ان اف تی NBA Top Shot با ان اف تی EVERYDAYS برابر نیست هر چند که هر دو NFT هستند و یک شخص خاص مالک آن‌ها است. حتی یک NBA Top Shot لزوماً با یک NBA Top Shot دیگر برابر نیست، چون ممکن است صاحبان آن‌ها یک نفر نباشد.


تمرکز ان اف تی و ارز دیجیتال

ان اف تی‌ها در بسترهای مرتبط به فروش آن‌ها به صورت غیرمتمرکز تنظیم می‌شوند. تمرکز در ارزهای دیجیتال به این معناست که برخی ارزهای دیجیتال توسط شبکه‌های مختلف یا دولت‌های مختلف اداره می‌شود. ارزهای دیجیتال کاملا خصوصی هستند و اطلاعات آن‌ها در دسترس عموم نیست در حالیکه NFT اینگونه نیست و اطلاعات درباره NFT در مارکت کاملا در دسترس است و به صورت غیرمتمرکز توزیع می‌شوند.


اهمیت در سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در جهان دیجیتال در سال‌های اخیر برای تریدرها و سرمایه‌گذاران اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده اند. طرفداران ارزهای دیجیتال و ان اف تی‌ها یک سوال میلیون دلاری می‌پرسند. سرمایه گذاری روی ان اف تی بهتر است یا ارزهای دیجیتال؟

اهمیت در سرمایه گذاری

پاسخ به این سوال چندین جنبه مختلف دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. ابتدا باید گفت که با وجود توکن‌های ارزهای دیجیتال مختلف و تغییر در قیمت آن‌ها در بازار اهمیت زیادی دارد که از خودتان بپرسید قصد شما از سرمایه گذاری کوتاه مدت است یا بلند مدت. این سوال از این جهت اهمیت دارد که بازه‌ای که شما در آن سرمایه خود را در رشد یک ارز دیجیتال دخیل می‌کنید، می‌تواند در میزان و نحوه سود بردن شما در این بازار اهمیت زیادی دارد. می‌توان تصور کرد که برای یک سرمایه گذاری بلند مدت، ان اف تی می‌تواند رشد چندین برابری داشته باشد در حالی که ارزهای دیجیتال صعود و نزول زیادی دارند و پیش بینی بلند مدت از این دارایی‌ها بسیار سخت است.


نکته دوم این است که هدف شما از این سرمایه‌گذاری یا ترید چیست؟ به طور کلی اگر شما قصد ترید یا معامله کردن یک دارایی را داشته باشید، باید بدانید که خرید و فروش ان اف تی با دشواری‌های زیادی انجام می‌شود. این در حالی است که ترید ارز دیجیتال بسیار ساده است و برای ترید دشواری زیادی وجود ندارد.


کمیابی NFTها

یکی از مهمترین نکات درباره ان اف تی ها و تفاوت ان اف تی و کریپتوکارنسی این است که توکن‌های غیر قابل تعویض کمیاب هستند. این توکن‌ها ویژه هستند و مانند ارز دیجیتال قابل جایگزینی نیستند. این یعنی شما نمی‌توانید ان اف تی خود را بفروشید و با همان NFT جایگزین کنید. در حالیکه اگر ارز دیجیتال خود را بفروشید، می‌توانید همان ارز یا ارزهای دیگر را خریداری کنید.

کمیابی ان اف تی ها

کلکسیون‌ NFT

افراد بسیار زیادی که در هنر هستند که به جمع آوری کردن آثار هنری علاقه دارند. این افراد علاقه زیادی به این دارند که آثار هنری که در قابل ان اف تی تولید شده اند را خریداری کنند. این افراد علاوه بر اینکه می‌توانند نسخه دیجیتال اثر هنری را خریداری کنند، نسخه فیزیکی از ان اف تی خود داشته باشند و این قطعا برای کلکسیونرها جذابیت زیادی دارد. پس برای یک کلکسیونر، خریدن یک اثر ان اف تی بسیار جذاب تر از خرید ارز دیجیتال خواهد بود.

کلکسیون ها

اهمیت تفاوت ان اف تی و ارز دیجیتال

چرا مهم است که شما به عنوان یک علاقه‌مند، تریدر یا سرمایه گذار تفاوت این دو دارایی را بدانید؟ دلیل اول و مهمترین دلیل این است که اگر شما قصد داشته باشید ارز دیجیتال یا ان اف تی بخرید، باید بدانید که کدامیک برای شما مناسب تر است و باید کدام را خریداری کنید. علاوه بر این اگر شما قصد کسب درآمد از طریق دارایی‌های دیجیتال را داشته باشید، باید بدانید کدام دارایی، شما را در چه مدت زمانی به درآمد می‌رسانند و چقدر برای شما سود خواهد داشت. برخی افراد در دنیای ارز دیجیتال به دنبال کسب سود نیستند و صرفا با توجه به علاقه خود به محتوای بصری، هنری و… مایل به گردآوری این آثار هستند. از این رو بهتر است بدانید شما جزو کدام دسته از این افراد هستید تا با دید روشنی به دنیای ارزهای دیجیتال یا NFT ورود کنید.


کلام آخر به طور کلی می‌توان گفت که بین توکن‌های غیرقابل تعویض و ارزهای دیجیتال تفاوت زیادی وجود دارد و شما باید با خواندن این مقاله پاسخی به پرسش‌های خود گرفته باشید. اما اگر همچنان سوالی دارید، می‌توانید در زیر همین پست سوالات خود را مطرح کنید.