برای خرید هر کالایی باید به مکانی مراجعه کنید که آن کالا را می‌فروشند. برای خرید ارزهای دیجیتال هم باید به صرافی‌های ارز دیجیتال مراجعه کنید. کاربران ایرانی بهتر است از صرافی‌های ایرانی مانند صرافی اکسبیتو استفاده کنند، اما بعضی‌ها هم دوست دارند ارزهای دیجیتال را از طریق صرافی‌های خارجی مانند اوپن اوشن خریداری کنند. در ادامه درباره صرافی اوپن اوشن صحبت خواهیم کرد. جالب است بدانید صرافی اوپن اوشن رمزارزی با همین نام دارد که برای مطالعه درباره آن می‌توانید مقاله ارز دیجیتال اوپن اوشن چیست را مطالعه نمایید.


صرافی اوپن اوشن چیست؟

اوپن اوشن (OpenOcean) یک صرافی زنجیره‌ای است که به‌عنوان یک تجمیع کننده مالی متمرکز و غیرمتمرکز عمل می‌کند. ازآنجایی‌که این پلتفرم فهرستی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را بررسی می‌کند، کارمزد تراکنش کمتری دارد. هر چقدر کارمزد تراکنش‌های یک صرافی کمتر شود، کاربران بیشتری را جذب خواهد کرد چرا که این موضوع به سود کاربران است. این صرافی پروتکل‌های DEX (صرافی غیرمتمرکز) را روی اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، ترون و اونتولوژی تجمیع کرده است.


صرافی غیرمتمرکز DEX چیست؟

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا DEXها یا همان ‌صرافی‌های غیرمتمرکز محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد این محبوبیت از عوامل زیر ناشی می‌شود:


  • آن‌ها نیازی به شخص ثالث برای ذخیره وجوه ندارند. در عوض، شما همیشه مستقیماً کنترل ارزهای خود را در دست دارید و مستقیماً با خریدار و فروشنده ارزهای دیجیتال معامله می‌کنید.
  • DEXها معمولاً از شما اطلاعات شخصی نمی‌خواهند. به همین دلیل به‌سرعت می‌توانید یک حساب کاربری ایجاد کرده و معاملات را شروع کنید.
  • سرورهای آن‌ها در سراسر جهان پخش می‌شوند که منجر به کاهش خطر خرابی سرور می‌شود.
  • آن‌ها اساساً در برابر حملات هکرها مصون هستند.

بااین‌حال، DEXها معمولاً دارای سفارشات با نقدینگی کمتر نسبت به همتایان متمرکز خود هستند.

صرافی غیرمتمرکز DEX چیست؟

چه کسانی اوپن اوشن را تأسیس کردند؟

بنیان‌گذاران صرافی اوپن اوشن، پاتریک بکمن (Patrik Backman)، اکاترینا آلماسک (Ekaterina Almasque)، نیکلاس روزنبرگ (Niklas Rosenberg) و اولی سلرز (Ollie Sellers) هستند. پاتریک بکمن موسس اوپن اوشن است. او پیش از توسعه این پلتفرم به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار در شرکت MariaDB فعالیت داشته و ۶ سال هم به‌عنوان مدیر محصول و توسعه کسب‌وکار در MySQLAB مشغول کار بوده است. اکاترینا آلماسک شریک عمومی (General Partner) در پلتفرم اوپن اوشن است.


کار او سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی و زیرساخت‌های داده است. آلماسک پیش از پیوستن به تیم اوپن اوشن مدیر اجرایی صندوق Samsung Catalyst Fund در اروپا بود. نیکلاس روزنبرگ کارآفرین و علاقه‌مند به تحلیل تکنولوژی است که پیشینه‌ای قوی در صنعت سرویس‌های مالی دارد. اولی سلرز هم تحلیلگر داده تیم اوپن اوشن است. او پیش از پیوستن به تیم اوپن اوشن به‌عنوان محقق و توسعه‌دهنده برای استارتاپ‌های مربوط به سلامت کار کرده است.


کیف پول‌های سازگار با صرافی اوپن اوشن

برای استفاده از صرافی اوپن اوشن باید یکی از کیف پول‌های زیر را داشته باشید. استفاده از این پلتفرم تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کیف پول خود را به پلتفرم متصل کنید.


1- کیف پول سازگار برای اتریوم:

کیف پول متاماسک


2- کیف پول سازگار برای زنجیره هوشمند بایننس:

کیف پول متاماسک و کیف پول زنجیره هوشمند بایننس


3- کیف پول سازگار برای ترون:

کیف پول ترون لینک

کیف پول‌های سازگار با صرافی اوپن اوشن

4- کیف پول سازگار برای سولانا:

کیف پول سولت


5- کیف پول سازگار برای اونتولوژی:

کیف پول Cyano


حجم معاملات صرافی اوپن اوشن

مدل تجمیع اوپن اوشن به کاربران دسترسی گسترده‌تری به نقدینگی می‌دهد. پستی که در شبکه Medium در ماه مارس منتشر شد ادعا کرد که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای استقرار مکانیسم مسیریابی خودکار برای معامله‌گران با سفارش‌های بزرگ است. این مکانیسم به‌طور خودکار در بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز مختلف جستجو می‌کند و از بین آن‌ها یک صرافی آنلاین با کمترین کارمزد و لغزش را انتخاب می‌کند. مسیریابی از طریق صرافی‌های متمرکز و DEX، به کاربران امکان می‌دهد هرازگاهی به بهترین قیمت ارز دیجیتال ارائه‌شده در چند صرافی مختلف دسترسی داشته باشند.


رابط معاملاتی پلتفرم اوپن اوشن

هر پلتفرم معاملاتی دارای یک رابط معاملاتی است. رابط معاملاتی بخشی از وب‌سایت صرافی است که در آن می‌توانید نمودار قیمت یک ارز دیجیتال خاص و قیمت فعلی آن را در بازار ارزهای دیجیتال مشاهده کنید. در رابط‌های معاملاتی معمولاً باکس‌های خریدوفروش هم وجود دارد که می‌توانید برای ارز دیجیتال موردنظر خود سفارش دهید و در اکثر پلتفرم‌ها، همچنین می‌توانید تاریخچه سفارش (یعنی تراکنش‌های قبلی مربوط به رمز ارز موردنظر) را مشاهده کنید. همه‌چیز در یک صفحه روی دسکتاپ شما نمایش داده می‌شود. صرافی اوپن اوشن دو نوع رابط دارد: Classic و Pro. رابط Pro بیشتر جزئیات را روی نمودار نشان می‌دهد و برای افراد حرفه‌ای مطلوب‌تر است. استفاده از رابط Classic هم برای افراد مبتدی راحت‌تر است.


کارمزد معاملات در صرافی اوپن اوشن

وقتی صحبت از صرافی‌های متمرکز به میان می‌آید، بسیاری از آن‌ها از گیرندگان و بسیاری دیگر از سازندگان کارمزد دریافت می‌کنند. گیرندگان افرادی هستند که سفارش‌ها را قبول می‌کنند و سازندگان کسانی هستند که این سفارش‌ها را انجام می‌دهند. صرافی از هردوی این‌ها کارمزد ثابت دریافت می‌کند. کارمزد ثابت به این معنی است که صرافی از گیرنده و سازنده یکسان هزینه می‌گیرد.


وقتی صحبت از صرافی‌های غیرمتمرکز می‌شود، بسیاری از آن‌ها اصلاً کارمزد معاملاتی دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل است که صرافی‌های غیرمتمرکز طرفداران زیادی دارند. صرافی اوپن اوشن ادعا می‌کند که هزینه‌های آن توسط یک مکانیسم قیمت‌گذاری شفاف تعیین می‌شوند. کاربران امور مالی غیرمتمرکز یا Defi هیچ هزینه‌ای برای عملکرد مسیریابی (پیدا کردن بهترین و ارزان‌ترین صرافی) پرداخت نمی‌کنند.

کارمزد معاملات در صرافی اوپن اوشن

کارمزد برداشت صرافی اوپن اوشن

صرافی اوپن اوشن مانند اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ هزینه انتقال یا برداشتی به‌جز هزینه‌های شبکه دریافت نمی‌کند. هزینه‌های شبکه، هزینه‌هایی است که به استخراج‌کنندگان رمز ارز یا بلاکچین مربوطه پرداخت می‌شود و شامل هزینه‌هایی نیست که به خود صرافی پرداخت می‌شود. هزینه‌های شبکه بسته به فشار شبکه متفاوت خواهد بود.


روش‌های سپرده‌گذاری در اوپن اوشن

اوپن اوشن مانند DEXهای دیگر هیچ‌گونه سپرده ارز فیات را نمی‌پذیرد. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بدون ذخایر قبلی نمی‌توانند در این پلتفرم معاملاتی معامله کنند. اگر می‌خواهید اولین ارز دیجیتال خود را بخرید، باید از یک صرافی مانند صرافی اکسبیتو استفاده کنید که پول فیات (ریال) قبول می‌کند.


امنیت صرافی اوپن اوشن

سرورهای DEX معمولاً در سراسر جهان پخش می‌شوند. سرور صرافی‌های غیرمتمرکز با صرافی‌های متمرکزی که معمولاً سرورهایشان متمرکزتر است تفاوت دارد. گسترش سرورها منجر به کاهش خطر خرابی سرور می‌شود و همچنین به این معنی است که DEXها عملاً در برابر حملات هکرها مصون هستند. این موضوع به این دلیل است که اگر یکی از سرورها هم توسط هکرها حذف شود باز هم تأثیر کمی بر کل شبکه خواهد داشت، اما اگر هکرها بتوانند در یک صرافی متمرکز وارد سرور شوند می‌توانند آسیب‌های بسیار بیشتری را به آن وارد کنند.


همچنین، اگر در یک DEX معامله‌ای انجام دهید، خود صرافی هرگز به دارایی‌های شما دسترسی نخواهد داشت. بر این اساس، حتی اگر یک هکر به نحوی بتواند صرافی را هک کند باز هم نمی‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد. اگر در یک صرافی متمرکز معامله کنید، معمولاً دارایی‌هایی را در آن صرافی نگه می‌دارید. تا زمانی که دارایی‌های خود را به کیف پول خصوصی خود انتقال دهید باید آن‌ها را در صرافی نگهداری کنید. بنابراین یک صرافی متمرکز می‌تواند هک شود و وجوه شما که در چنین صرافی نگهداری می‌شود به سرقت برود. این مورد درباره صرافی اوپن اوشن صدق نمی‌کند.

امنیت صرافی اوپن اوشن

کلام آخر

صرافی اوپن اوشن نوعی پلتفرم تجمیع کننده صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است. اوپن اوشن در بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز مختلف جستجو کرده و بهترین صرافی ارز دیجیتال را ازنظر کارمزد و لغزش پیدا می‌کند. بهترین صرافی آن است که کارمزد و لغزش کمتری را ارائه دهد. بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی اکسبیتو است که کارمزد پایین تری دارد و به راحتی می‌توانید در این صرافی سپرده‌های خود را نگهداری کنید.


درست است که پلتفرم اوپن اوشن بهترین مسیر معاملاتی را به شما پیشنهاد می‌کند، اما ازآنجایی‌که کاربران ایرانی به دلیل تحریم نمی‌توانند از هر صرافی استفاده کنند این روش برای آن‌ها زیاد کارآمد نیست. سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند در صرافی ایرانی اکسبیتو ثبت‌ نام کنند و از امکانات آن بهره‌مند شوند.