ارزهای دیجیتال روزبه‌روز نقش خود را در دنیای تجارت و بازارهای مالی پررنگ‌تر می‌کنند. پروژه‌ها و پلتفرم‌های نوظهوری که از ارزهای دیجیتال بهره می‌برند، مدام روبه‌افزایش هستند. در نتیجه کاربرانی که از این ارزها استفاده می‌کنند، مجبورند دارایی ارز دیجیتال‌شان را در انواع کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کنند. کیف پول ارز دیجیتال یا کیف پول بلاک چین فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به‌راحتی ارزهای دیجیتال را در آن ذخیره کنید. اما هر زمانی که صحبت از دارایی دیجیتال می‌شود، باید انتظار فعالیت‌های خراب‌کارانه‌ی هکرها و حمله‌ی تبهکاران اینترنتی را هم داشت.


یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه‌ی کریپتوکارنسی، محافظت از دارایی‌هایشان در انواع کیف پول دیجیتال است. این امکان وجود دارد که شما رمز ورود و یا پسورد بازیابی کیف پول ارز دیجیتال خود را فراموش کنید. از طرفی ممکن است که مورد حمله‌ی خراب‌کارانه‌ی هکرها قرار بگیرید. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که کیف پول مجازی چیست، ساخت کیف پول دیجیتال چگونه است، کیف پول WEB3 چطور کار می‌کند و به تمام سوالاتی از این قبیل خواهیم پرداخت. سپس روش‌هایی را که هکرها برای نفوذ به کیف پول ارز دیجیتال شما استفاده می‌کنند، به‌طور کامل شرح می‌دهیم. در نهایت به شما آموزش خواهیم داد که چگونه از کیف پول بلاکچین خود مراقبت کنید و بتوانید ارزهای دیجیتال و رمز کیف پول خود را بازیابی کنید.


ارزهای دیجیتال چگونه ذخیره می‌شوند؟.png

ارزهای دیجیتال چگونه ذخیره می‌شوند؟

اگر شما به‌تازگی فعالیت خود را در حوزه‌ی کریپتوکارنسی آغاز کرده‌اید، احتمالاً درباره‌ی کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی (Private Key) شنیده‌اید. این دو مفهوم در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار مهم هستند و در هنگام مبادله و استفاده از انواع کیف پول دیجیتال کارایی دارند. شناخت این دو مفهوم به شما کمک می‌کند در هنگام استفاده از ارزهای دیجیتال و فعالیت در حوزۀ بلاک چین، عملکردی صحیح و اصولی داشته باشید.


کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی (Public Key) یا پابلیک کی یک فناوری است که اغلب برای تایید صحت اطلاعات استفاده می‌شود. کلید عمومی از روش رمزنگاری نامتقارن (Asymmetric) استفاده می‌کند. این روش رمزنگاری به‌جای استفاده از یک کلید برای رمزنگاری و رمزگشایی، از دو کلید بهره می‌برد. این فناوری مانند این است که هنگام ورود به یک خانه از یک کلید و در زمان خروج از کلید دیگری استفاده کنید. رمزنگاری نامتقارن نیاز به توابع و فرمول‌های پیچیده‌ی ریاضی دارد و این مسئله امنیت تراکنش‌ها و اطلاعات را بسیار بالا می‌برد. بدون این فناوری شکل‌گیری زیربنای ارزهای دیجیتال تقریباً غیرممکن است.


کلید عمومی شامل توابعی یک‌طرفه می‌شود، که حل‌کردن آن‌ها آسان است، اما شکستن آن‌ها از سمت معکوس تقریباً امکان ندارد. به همین خاطر کسی که بخواهد یک کلید عمومی را هک کند، نیاز به یک ابررایانه و صرف‌کردن زمان بسیار زیادی دارد. در کیف پول ارز دیجیتال و هنگام تبادل این ارزها، شما از یک کلید عمومی استفاده می‌کنید. این کلید عمومی را که رشته‌ای طولانی از اطلاعات است، می‌توانید در اختیار افراد دیگر بگذارید. در واقع این کلید در حکم آدرس ارز دیجیتالی در کیف پول بلاک چین شما عمل کرده و افراد می‌توانند با آن ارزهای دیجیتال را به کیف شما منتقل کنند.


کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی یا "پرایوت کی" هم مانند کلید عمومی، رشته‌ای بسیار بلند از اعداد است و توسط توابع پیچیده‌ی ریاضی به‌دست می‌آید. تفاوت اساسی بین این دو کلید این است که کلید خصوصی را به‌هیچ‌وجه نباید در اختیار افراد دیگر قرار دهید. کلید خصوصی مختص صاحب کیف پول ارز دیجیتال است. این کلید مانند رمزی برای کیف پول بلاک چین شما عمل می‌کند و باید از آن به‌خوبی محافظت کنید. در نتیجه اگر شخصی به هر طریقی کلید خصوصی شما را پیدا کند، به تمام ارزهای دیجیتال شما دسترسی خواهد داشت.


اگرچه که کلید خصوصی به‌صورت کدهایی طولانی از اعداد است، اما توسعه‌دهندگان انواع کیف پول دیجیتال ممکن است که آن را به‌شکل کوتاه‌شده در اختیار شما بگذارند. این کار باعث راحتی شما در ذخیره‌کردن کلید خصوصی‌تان می‌شود. برای مثال در موقع ساخت کیف پول ارز دیجیتال موبایل تراست والت (Trust Wallet) به شما تعدادی کلمه ارائه شده و از شما می‌خواهد که از آن به‌خوبی محافظت کنید. حفظ این کلمات برای بازیابی کیف پول ارز دیجیتال شما ضروری است. در واقع کلید خصوصی شما در پشت این کلمات کاربرپسند پنهان شده‌ است.


به‌خاطر داشته باشید که هرگز نباید این کلمات را در جایی ذخیره کنید که دیگران به آن دسترسی داشته باشند. برای مثال یکی از دوستان من مقداری ارز دیجیتال را با ارزش حدود 5000 دلار در تراست والت قرار داده و کلمات بازیابی خود را در آرشیو تلگرامش ذخیره کرده بود. هنگامی که در گوشی اندروید خود یک فیلتر‌شکن غیر‌معتبر نصب کرد، افرادی که آن فیلترشکن را راه‌اندازی کرده بودند، موفق شدند که به تلگرام او دسترسی پیدا کنند. در نتیجه با استفاده از کلمات بازیابی، تراست والت او را هک کرده و تمام ارز‌هایش را به آدرسی دیگر منتقل کردند.


ارزهای دیجیتال چگونه دزدیده می‌شوند؟.png

ارزهای دیجیتال چگونه دزدیده می‌شوند؟

انواع کیف پول ارز دیجیتال برای محافظت از دارایی‌های کریپتوی شما راه‌اندازی شده‌اند. همان‌طور که گفتیم، این کیف پول‌ها کلیدهایی را برای رمزگذاری ارزهای دیجیتال در اختیار شما می‌گذارند. مراقبت از این کلیدهای خصوصی بر عهده‌ی شماست و باید به این مسئله بسیار اهمیت بدهید. محافظت از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال بسیار مهم است و تقریباً بدون در اختیار داشتن آن هک‌کردن کیف پول شما غیرممکن است.


دزدیده شدن از کیف پول گرم

کیف پول گرم (Hot Wallet) نرم‌افزاری است که فضایی از بلاک چین را برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال در اختیار شما می‌گذارد. به این نوع از انواع کیف پول بلاک چین، کیف پول Web 3 نیز می‌گویند. برای مثال هنگامی که برای ساخت یک کیف پول موبایل اقدام می‌کنید، می‌خواهید از یک کیف پول گرم استفاده کنید. برای استفاده از کیف پول‌های گرم به اینترنت نیاز دارید و این مسئله این کیف‌ها را در معرض حملات خراب‌کاران و سارقان قرار می‌دهد.


در حالی که اغلب کاربران کیف پول‌های گرم را، به‌خاطر راحتی و عدم نیاز به خرید کیف پول ارز دیجیتال، ترجیح می‌دهند، هکرها می‌توانند با استفاده از بدافزارها و سایر روش‌های هک به دارایی موجود در این کیف پول‌ها دسترسی پیدا کنند. طبق آمار ارائه‌شده مدتی پیش چیزی حدود 5 میلیون دلار از کیف‌پول‌های گرم مختلف سرقت شده است. یکی از مدیران شبکه‌ی سولانا در توییتی اعلام کرد، که این سرقت‌ها به‌خاطر مشکلاتی در برخی از کیف پول‌های گرم بوده است.


هک‌کردن کیف پول گرم تنها با دسترسی به کلید خصوصی یا کلمات بازیابی (Seed) امکان‌پذیر است. هکرها می‌توانند به روش‌های زیر به کلیدهای خصوصی افراد دسترسی پیدا کنند:


  • هک‌کردن خود افراد: اگر در گوشی تلفن‌همراه و یا کامپیوتر خود از برنامه‌های غیر‌معتبری استفاده کنید، هکرها می‌توانند با استفاده از بدافزارها و روش‌های دیگر اطلاعات ذخیره‌شده‌ی شما را دریافت و از آن‌ها استفاده کنند. این اطلاعات ممکن است شامل کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال شما باشد.

  • هک‌کردن سایت‌ها: در هنگام استفاده از کیف پول‌های گرم باید از اعتبار و امنیت آن‌ها مطمئن شوید. صرافی‌های مختلف و سایت‌های گوناگون کیف‌ پول‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند و همین‌طور ممکن است که شما از یک کیف پول موبایل یا دسکتاپ استفاده کنید. این کیف پول‌ها به سایت‌هایی متصل هستند که اطلاعاتشان را در فضایی از اینترنت ذخیره کرده‌اند. در نتیجه اگر هکرها قادر به هک این سایت‌ها باشند، می‌توانند به کلید خصوصی کاربران آنها دسترسی داشته باشند.

دزدیده شدن از کیف پول سرد.png

دزدیده شدن از کیف پول سرد

کیف پول سرد (Cold Wallet) در واقع کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال است. این کیف پول‌ها قطعاتی سخت‌افزاری هستند و امن‌ترین روش ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. این قطعات سخت‌افزاری قابل‌حمل هستند و نیازی به اینترنت ندارند. به همین خاطر امن‌ترین گزینه‌ی ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. تنها خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند در زمان اتصال به کامپیوتر است. در نتیجه هنگامی که کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال را به سیستمی متصل می‌کنید، باید از سلامت امنیتی آن کامپیوتر اطمینان داشته باشید.


هکرها از چه تکنیک‌هایی برای دسترسی به کیف پول رمزنگاری شده استفاده می‌کنند؟

گفتیم که استفاده از انواع کیف پول ارز دیجیتال نیاز به احتیاط دارد. هکرها برای دسترسی به اطلاعات شما و برداشت‌کردن ارزهای دیجیتال‌تان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آشنایی با تکنیک‌های سارقان اینترنتی به شما کمک می‌کند، که بتوانید با استفاده از روش‌های پیشگیری، امنیت ارزهای خود را تضمین کنید.


فیشینگ ارزهای دیجیتال

حملات فیشینگ (Phishing Attacks) یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های هکرها برای دسترسی به اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال شما است. به هکری که با استفاده از فیشینگ، دست به عمل مجرمانه می‌زند، فیشر (Phisher) می‌گویند. در واقع فیشینگ عملی مجرمانه است که یک شخص یا گروهی از افراد در فضای اینترنت مرتکب می‌شوند. این روش به این صورت است که تبهکاران اینترنتی به‌روش‌های مختلفی با افراد ارتباط برقرار کرده و با استفاده از کلک‌هایی، آن‌ها را مجاب می‌کنند که اطلاعات مربوط به حساب خود را، مانند کلید خصوصی، در اختیارشان بگذارد.


بنابراین شخصی که مورد حمله‌ی فیشینگ قرار می‌گیرد، به‌صورت آگاهانه اطلاعاتش را در اختیار مجرمان اینترنتی قرار داده است. برای مثال ممکن است که شما با مشاهده‌ی یک محصول بسیار ارزان‌قیمت به خرید آن ترغیب شوید. اگر در هنگام پرداخت به معتبر‌بودن درگاه بانکی توجه نکنید و یا اطلاعات مهم خود را در آن سایت وارد کنید، هکرها می‌توانند حساب‌های شما را هک کنند. ممکن است که یک فیشر مستقیماً از شما اطلاعات حسابتان را نخواهد، بلکه با دریافت اطلاعاتی دیگر به کلید عمومی کیف پول شما دسترسی پیدا کند. بنابراین در ارائه‌ی ساده‌ترین اطلاعات شخصی‌تان به دیگران نیز باید دقت کنید.


استفاده از کیف پول سخت‌افزاری جعلی.png

استفاده از کیف پول سخت‌افزاری جعلی

هکرها برای سرقت ارز دیجیتال شما از روش‌های نوینی استفاده می‌کنند و یکی از تکنیک‌های جدید کلاهبرداری ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های سخت‌افزاری جعلی (Fake Hardware Wallets) است. بنابراین در هنگام خرید کیف پول سخت افزاری باید از اصلی بودن آن مطمئن شوید.


مدتی پیش برخی از کاربران ارزهای دیجیتال گزارشاتی را مبنی بر سرقت دارایی‌هایشان توسط کیف پول سخت افزاری جعلی ارائه کرده‌اند. این افراد از سایت‌های مختلفی به خرید کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger) اقدام کرده بودند اما کیفی که به دستشان رسید جعلی بود. بنابراین با قرار دادن ارزهای دیجیتال‌شان در این کیف پول، تمام دارایی‌شان به سرقت رفت. مایک گرور، محقق حوزه‌ی امنیت اطلاعات، با بررسی این کیف پول‌ها گفت: «ظاهراً تراشه‌ای درون این کیف پول‌های ارز دیجیتال قرار گرفته است تا اطلاعات افراد را به جایی نامعلوم ارسال کند.» بنابراین باید در خرید کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال دقت داشته باشید و حتماً آن‌ها را مراکز معتبر تهیه کنید.


هک کردن احراز هویت دو‌عاملی

⚠️احراز هویت چند‌عاملی (Multi Factor Authentication) یا MFA در عین حال که می‌تواند بهترین روش ایجاد امنیت اطلاعات باشد، اما اگر به‌درستی انجام نشود ممکن است روشی بسیار خطرناک محسوب شود. راجر گریمز (Roger Grimes)، متخصص امنیت اطلاعات، در این باره می‌گوید: «زمانی که مدیران فناوری اطلاعات برای احراز هویت چندعاملی از میانبرها استفاده می‌کنند، این کار می‌تواند فاجعه‌بار باشد.»

منظور از احراز هویت چند‌عاملی این است که در هنگام ورود به یک سایت، نرم‌افزار و یا کیف پول ارز دیجیتال پس از وارد کردن رمز عبورتان، به یک کد یکبار مصرف نیاز دارید. این کدها ممکن است که از طریق پیامک (SMS) و یا نرم‌افزارهای تولیدکننده‌ی کدهای یکبار مصرف ایجاد شوند. روش‌های متداول هک کردن احراز هویت دو‌عاملی (2FA) عبارت‌اند از:


  • وجود رابط میانی در دریافت پیامک: این روش متداول‌ترین شیوه در این نوع از هک است. در این روش ممکن است که هکرها با روش‌هایی به شماره تلفن افراد یا اکانت‌های تلگرام، واتس‌اپ و ... آن‌ها دسترسی داشته باشند. گاهی ممکن است که هکرها با پرداخت رشوه، فردی را در شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات خطوط تلفن‌همراه به کار گرفته باشند. در نتیجه با دسترسی به کد احراز هویت دو‌عاملی می‌توانند انواع کیف بلاکچین کاربران را هک کنند.

  • حملات زنجیره‌ی تامین: در این روش امکان دارد که شرکت ارائه‌کننده‌ی کد احراز هویت دو‌عاملی مورد حمله قرار گرفته باشد. در نتیجه کدهایی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، که توسط هکرها دستکاری شده‌اند.

  • با استفاده از کوکی‌ها: با استفاده از تکنیک‌های کوکی‌ها (Cookies)، هکرها می‌توانند بدون داشتن رمز عبور شما، به حساب‌هایتان دسترسی پیدا کنند. کوکی‌ها مقادیر اندکی از اطلاعات هستند که در حافظه‌ی پنهان مرورگر کامپیوتر و یا تلفن‌همراه شما ذخیره می‌شوند. در واقع در هنگام ورود به یک سایت، کوکی‌ها نشان می‌دهند که کاربر به‌درستی احراز هویت شده و به سایت ورود کرده است. حملات کوکی‌ها (Cookies Attacks) زمانی رخ می‌دهند که یک هکر بتواند به کوکی‌های ذخیره‌شده‌ی شما در هنگام ورود به سایت‌ها دسترسی پیدا کند. در نتیجه این فرد می‌تواند با استفاده از این اطلاعات به کیف پول ارز دیجیتال شما در صرافی‌ها و سایت‌های مختلف متصل شود.

  • حملات SSRF: منظور از SSRF، حملاتی است که در آن، هکرها موفق می‌شوند سرور ارسال‌کننده‌ی کد احراز هویت چند‌عاملی را دستکاری کنند تا کد مورد نظر را به گیرنده‌ی مدنظر خودشان بفرستند.

حملات بدافزاری.png

حملات بدافزاری

بدافزارها (Malwares)، نرم‌افزار‌های کامپیوتری هستند که برای اهداف خراب‌کارانه ساخته می‌شوند. بدافزارها می‌توانند با استفاده از ویروس‌ها و هک‌کردن سایت‌ها و سیستم‌های شخصی، اطلاعات ذخیره‌شده را در اختیار شخصی دیگر قرار دهند. در نتیجه اگر سیستم خود را به منابع ناشناسی وصل کنید، این امکان وجود دارد تا بدون اینکه متوجه شوید، روی سیستم شما بدافزار نصب شود. سارقان از این طریق می‌توانند به کیف پول دیجیتال شما دسترسی پیدا کنند. هکرها با روش‌های زیر می‌توانند بدافزارها را روی کامپیوتر یا گوشی شما نصب کنند:


  • دانلود‌کردن فایل‌های ناشناس از اینترنت

  • نصب‌کردن نرم‌افزارها از منابع غیر‌معتبر

  • بازکردن لینک‌ها و فایل‌های ناشناس

  • اتصال کامپیوتر و تلفن‌همراه به سخت‌افزارهای غریبه

  • وصل‌کردن فلش، هارد و مموری به کامپیوترهای ناامن

چگونه می‌توان کریپتوکارنسی‌های دزدیده شده یا گم شده را بازیابی کرد؟.png

ٰ

چگونه می‌توان کریپتوکارنسی‌های دزدیده شده یا گم شده را بازیابی کرد؟

اگر ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنید، احتمالاً داستان‌هایی را درباره‌ی افرادی شنیده‌اید که مبلغ قابل‌توجهی از ارزهای دیجیتال‌شان را گم کرده‌اند. با‌توجه به آمار وال‌استریت ژورنال حدود یک‌پنجم کل بیت کوین، که مبلغ بسیار زیادی است، به‌خاطر فراموش‌کردن رمزهای کیف پول ارز دیجیتال از بین می‌رود. مفقود‌شدن ارزهای دیجیتال شما ممکن است که به‌خاطر عوامل زیر باشد:


  • هک‌شدن انواع کیف پول دیجیتال و به سرقت رفتن ارزها

  • انتقال ارزها به آدرسی اشتباه و گم‌شدن ارزها

  • استفاده از شبکه‌ی انتقال اشتباهی برای منتقل‌کردن یک ارز دیجیتال

در نتیجه، دغدغه‌ی بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال این است که، آیا می‌توان ارزهای گم‌شده و یا دزدیده‌شده را بازیابی کرد؟ بنابراین در این بخش می‌خواهیم به روش‌های بازیابی ارزهای دیجیتال در انواع کیف پول بلاک چین بپردازیم.


بازیابی ارز دیجیتال از کیف پول گرم

کیف‌ پول‌های گرم یا نرم‌افزاری رایج‌ترین کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال هستند. از آنجایی که این کیف پول‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خراب‌کاری و هک قرار می‌گیرند. در صورت گم‌شدن یا سرقت ارزهای دیجیتال‌تان از کیف پول گرم، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:


1_ ارتباط با صرافی


انواع کیف پول بلاکچین که به‌صورت نرم‌افزاری ارائه می‌شوند، اغلب به صرافی‌های معتبر متصل هستند. بنابراین اگر در عملیات انتقال ارزها به یک آدرس کیف پول ارز دیجیتال دیگر اشتباه کنید، این احتمال وجود دارد که با تماس با صرافی بتوانید ارزهایتان را برگردانید. توجه داشته باشید که این روش بازیابی فقط در زمانی جواب می‌دهد که از شبکه‌ی انتقال اشتباه و یا آدرس نامعتبری استفاده کرده باشید. بنابراین اگر اشتباهاً ارزها را به کیف پول شخص دیگری بفرستید، تقریباً امکان بازیابی آن را ندارید، مگر اینکه آن شخص را پیدا کنید.


از طرفی اگر کیف پول گرم شما مورد حمله‌ی هکرها واقع شود، این احتمال وجود دارد که کاربران دیگر صرافی نیز مورد حمله قرار گرفته باشند. بنابراین اگر صرافی در این مسئله مقصر باشد، حتماً ارزهای شما را بازیابی می‌کند. اما اگر خودتان اطلاعات حسابتان را در اختیار دیگران بگذارید، صرافی در قبال سهل‌انگاری شما هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد.


2- کمک‌گرفتن از کریپتو‌هانتر‌ها


کریپتو‌هانتر (Cryptohunter) فرد یا شرکتی است که به‌دنبال ارزهای دیجیتال گم‌شده یا دزدیده‌شده می‌گردد. این افراد ممکن است که رمزهای فراموش‌شده‌ی شما را نیز بازیابی کنند.


کریپتوهانترها از روش‌هایی مشابه هکرها، اما برای بازگرداندن ارزهای شما استفاده می‌کنند. بنابراین رجوع به این افراد در مواقعی که رمز ورود به کیف‌پول خود را فراموش کرده‌اید و یا هکرها رمز شما را تغییر داده‌اند، مناسب است.


از طرفی یک کریپتو‌هانتر با پیگیری مسیر اطلاعات می‌تواند ارزهای گم‌شده‌ی شما را پیدا کند. احتمال موفقیت این افراد معمولاً بالا است و تنها در عرض چند روز ارزهای شما را بازیابی می‌کنند. کریپتو‌هانترها برای برگرداندن ارزها به کیف پول ارز دیجیتال شما، مبلغی را دریافت می‌کنند.


3_ مراجعه به مراجع قانونی


در صورتی که احتمال می‌دهید، خراب‌کاران از داخل کشور کیف پول ارز دیجیتال شما را هک کرده باشند، می‌توانید با مراجعه به پلیس فتا و طرح شکایت پیگیر ارزهای دیجیتال‌تان شوید. معمولاً هکرها افراد زیادی را مورد هدف قرار می‌دهند و اگر شما این سرقت را گزارش کنید، احتمال پیدا کردن سارقان وجود دارد.


بازیابی ارز دیجیتال از کیف پول سرد

استفاده از کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال یا کیف پول سرد یکی از مطمئن‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال است. اما همان‌طور که گفتیم، حتی بهترین کیف پول سخت‌افزاری هم ممکن است مورد سرقت قرار بگیرد. به همین خاطر در این بخش می‌خواهیم به روش‌های بازیابی ارزها در کیف پول سرد بپردازیم.


  • بازیابی در کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی (Paper Wallet) یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال سرد است. این کیف پول‌ها توسط سایت‌های خاصی ارائه می‌شوند و نشان‌دهنده‌ی دارایی ارز دیجیتال شما هستند. در ابتدا کیف پول‌های کاغذی به‌عنوان امن‌ترین مدل از انواع کیف پول دیجیتال به حساب می‌آمدند اما با‌توجه به آسیب‌پذیربودن کاغذها، این عقیده تغییر کرد.


کیف پول کاغذی بسیار شکننده است و اگر آن را گم کنید تقریباً بازیابی آن امکان‌پذیر نیست. اما اگر کلید خصوصی خود را در جای دیگری یادداشت کرده باشید، این امکان وجود دارد که با مراجعه به سایت ارائه‌کننده‌ی کیف پول ارز دیجیتال کاغذی، آن را دوباره ایجاد کرده و پرینت بگیرید.


  • بازیابی در کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول سخت‌افزاری (Hard Drives) یا پن درایوز (Pen Drives) قطعاتی سخت‌افزاری به‌شکل یک فلش مموری هستند که ارزهای دیجیتال‌تان را در آن‌ها ذخیره می‌کنید. همان‌طوری که ممکن است کیف پول جیبی‌تان را گم کنید، این امکان نیز وجود دارد که بهترین کیف پول سخت‌افزاری نیز آسیب ببیند و یا گم شود.


اگر کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال خود را گم کنید و یا به هر طریقی آسیب ببیند، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی آن را بازیابی کنید. کیف پول سخت‌افزاری از روش خاصی از رمزنگاری (Encrypted) استفاده می‌کند، که امکان هک‌کردن را به صفر می‌رساند. زمانی که کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال را به سخت‌افزار کامپیوترتان متصل می‌کنید، معمولاً فایلی را به نام Wallet.dat که شامل کدهای رمزنگاری‌شده است، در سیستم شما ذخیره می‌کند. برای بازیابی کیف پول خود باید به‌سراغ اطلاعات ذخیره‌شده در این فایل بروید. بهتر است که برای انجام این کار از افراد حرفه‌ای و قابل‌اعتماد کمک بگیرید.


چگونه از کیف پول رمزنگاری شده خود محافظت کنیم؟.png

چگونه از کیف پول رمزنگاری شده خود محافظت کنیم؟

با‌توجه به خطرات زیادی که برای دارایی شما وجود دارد، یادگیری روش‌های محافظت از کیف پول ارز دیجیتال ضروری است. به همین خاطر در این بخش‌ شیوه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم، که با آن‌ها می‌توانید امنیت دارایی ارز دیجیتال‌تان را افزایش دهید.


استفاده از کیف پول غیر‌حضانتی

کیف پول غیر‌حضانتی (Non-Custodial Wallet) یکی از انواع کیف پول دیجیتال است، که هنگام استفاده از آن مدیریت کلید خصوصی صرفاً در اختیار کاربران قرار دارد. بنابراین هیچ شخص ثالثی به کلید خصوصی شما دسترسی ندارد. در نتیجه‌ی استفاده از کیف پول غیر‌حضانتی، خود شما مسئولیت محافظت از کلید خصوصی‌تان را بر عهده دارید و باید به بهترین شکل از آن مراقبت کنید.


از کیف پول‌های قانون‌گذاری نشده استفاده نکنید

همان‌طور که گفتیم اغلب کیف پول‌های ارز دیجیتال متعلق به صرافی‌های معتبر هستند. در دنیای کریپتوکارنسی دو نوع صرافی وجود دارد، که شامل قانون‌گذاری شده (Regulated) و قانون‌گذاری نشده (Unregulated) است. صرافی‌های قانون‌گذاری شده توسط دولت‌ها و نهادهای نظارتی ملزم به تدابیر امنیتی شدید شده‌اند. بنابراین در هنگام ساخت کیف پول دیجیتالی به این مسئله دقت کنید که کیف پول متعلق به یک صرافی قانون‌گذاری شده باشد. این مسئله به شما کمک می‌کند که در زمان از دست رفتن دارایی‌تان از پشتیبانی صرافی کمک بگیرید.


از نرم‌افزارهای احراز هویت دو‌عاملی استفاده کنید

نرم‌افزارهای گوناگونی برای تلفن‌همراه و کامپیوتر وجود دارند که در هنگام ورود به حساب کاربری کد احراز هویت یکبار مصرف را در اختیار کاربران می‌گذارند. بنابراین حتماً بررسی کنید که کیف پول شما از کدام نرم‌افزار احراز هویت دو‌عاملی پشتیبانی می‌کند و آن را دانلود و نصب کنید، تا کسی غیر از شما نتواند وارد کیف پول‌تان شود.


از رمز عبور تکراری استفاده نکنید

برخی از کاربران از یک رمز عبور برای چندین حساب کاربری استفاده می‌کنند. مثلاً اگر یک رمز را بتوانند خوب به خاطر بسپارند، آن را برای ایمیل، توییتر، کیف پول و ... استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که اگر یک حسابشان هک شود، هکرها بتوانند به حساب‌های دیگرشان هم دسترسی پیدا کنند. بنابراین هرگز از یک رمز، دوبار استفاده نکنید.


سخن پایانی


با اینکه خطراتی کیف پول بلاک چین را تهدید می‌کند، اما استفاده از انواع کیف پول ارز دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی اجتناب‌ناپذیر است. هر کاربری که در بازار ارزهای دیجیتال به معامله و تبادل ارز می‌پردازد، باید اقدام به ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال کند. بنابراین آشنایی با روش‌هایی که هکرها برای سرقت ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و یادگیری شیوه‌های پیشگیری از حملات سایبری برای هر کاربری ضروری است. به همین خاطر در این مقاله صفر تا صد خطرات پیرامون استفاده از انواع کیف پول ارز دیجیتال را توضیح دادیم، تا بتوانید به‌بهترین‌شکل از دارایی‌های خود محافظت کنید.