در بازارهای مالی از روش‌های گوناگونی برای کنترل قیمت و کاهش تورم پول‌ استفاده می‌شود. این مسئله در بازار کریپتوکارنسی نیز وجود دارد و مدیران پروژه‌های ارز دیجیتال با استفاده از روش‌هایی سعی می‌کنند که جلوی تورم توکن‌های اختصاصی خود را بگیرند. برای مثال این اتفاق در بیت کوین (Bitcoin) با کاهش ایجاد بلوک‌های بلاک چین و عرضه‌ی بیت کوین اتفاق می‌افتد. یکی از روش‌های رایجی که مدیران پروژه‌های گوناگون کریپتو برای کنترل قیمت ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند، توکن‌سوزی (Token Burning) است. توکن سوزی، با کاهش نقدینگی یک کوین یا توکن در بازار رمزارز‌ها، باعث کنترل تورم آن ارز می‌شود. این اتفاق باعث تغییر قیمت ارز موردنظر شده و از این نظر برای فعالان حوزه‌ی کریپتو، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بسیار مهم است.


یکی از ارزهای معروفی که با توکن‌سوزی، قیمت خود را کنترل می‌کند، ارز ریپل (Ripple) با نماد اختصاری XRP است. به همین خاطر، در این مقاله به‌سراغ توکن‌ سوزی ریپل رفته‌ایم، تا به شما بگوییم که مرگ ریپل چیست، انفجار قیمت ریپل چگونه رخ می‌دهد و چه عواملی بر آینده ریپل اثر می‌گذارند.


توکن ریپل (XRP) چیست؟.png

توکن ریپل (XRP) چیست؟

ریپل (Ripple) یک پروتکل منبع باز بر بستر بلاک چین است و مجموعه‌ای از خدمات پرداخت را برای استفاده‌ی سازمانی (بانک‌ها، موسسات مالی و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز) ارائه می‌کند. ارز XRP در سال 2012، توسط جد مک‌کالب (Jed McCaleb)، آرتور بریتو (Arthur Britto) و کریس لارسن (Chris Larsen) راه‌اندازی شد و توکن اختصاصی پروژه‌ی ریپل محسوب می‌شود. توکن XRP به سازمان‌های مختلف کمک می‌کند که شبکه‌ی پرداختی غیرمتمرکز و گسترده‌تر داشته باشند و محدودیت‌های روش‌های پرداخت سنتی را برطرف کنند.


ایده‌ی راه‌اندازی ریپل (XRP) بسیار ساده و کاربردی است و در واقع این توکن راه‌حلی برای پرداخت شبکه‌ی پرداخت همتابه‌همتا محسوب می‌شود. بنابراین ریپل را می‌توان یک ارز دیجیتال سریع، ارزان و کم‌مصرف دانست، که سرعت انجام تراکنش‌ها را بسیار بالا برده و هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. کاربردهای ارز XRP بر آینده و قیمت ریپل تأثیرگذارند و شامل موارد زیر می‌شوند:


  • ارز ریپل (XRP) به سازمان‌ها، شرکت‌ها و نرم‌افزارهای گوناگون اجازه می‌دهد که با استفاده از شبکه‌ی ریپل، روش‌های پرداخت اختصاصی خود را در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

  • امکان خرید، فروش، مبادله و معامله‌ی ارز ریپل وجود دارد و هر سرمایه‌گذاری می‌تواند آن را در کیف‌پول خود ذخیره کند.

توکنومیک ریپل (XRP) چگونه بنا شده است؟.png

توکنومیک ریپل (Ripple) چگونه بنا شده است؟

در تاریخ دوم ژوئن 2012، آرتور بریتو، یکی از سه بنیان‌گذار ریپل، 100 میلیارد XRP را ایجاد کرد. از این 100 میلیارد توکن، تعداد 20 میلیارد XRP در اختیار خود مالکان پروژه قرار گرفت. از طرفی تعداد عرضه‌ی کل ریپل نیز همین 100 میلیارد واحد خواهد بود. بنابراین XRP یک توکن از پیش استخراج‌شده محسوب می‌شود. با این حال، تمام واحدهای این ارز یکجا ارائه نشد و فقط مقداری از آن برای معامله در فهرست صرافی‌های مختلف قرار گرفت. شرکت بنیان‌گذار ریپل، وظیفه‌ی توزیع باقی 80 میلیارد XRP را برعهده دارد. این شرکت هر ماه 1 میلیارد XRP را به بازار عرضه می‌کند.


⚠️ یکی از مهم‌ترین اقدامات این پروژه برای کنترل قیمت ریپل، توکن‌سوزی است. از آنجایی که تعداد واحدهای XRP و همین‌طور عرضه‌ی ماهانه‌ی آن بسیار زیاد است، تیم مدیریت پروژه برای جلوگیری از تورم و کاهش قیمت ریپل، مقداری از این ارز را می‌سوزاند. توکن‌سوزی ریپل به این صورت اتفاق می‌افتد که، مقداری از توکن‌هایی که به‌عنوان کارمزد به خود شرکت بازمی‌گردند، در یک کیف‌پول ارز دیجیتال قرار گرفته و رمز آن فراموش می‌شود. در نتیجه دیگر کسی به آن ارزها دسترسی نخواهد داشت. توکن‌ سوزی XRP با کاهش نقدینگی این ارز در بازار، باعث افزایش ارزش و قیمت ریپل می‌شود.

نرخ توکن‌سوزی روزانه XRP چقدر است؟.png

نرخ توکن‌سوزی روزانه ریپل (XRP) چقدر است؟

نرخ توکن‌سوزی روزانه‌ی XRP ارتباط مستقیمی با تعداد تراکنش‌های شبکه‌ی ریپل دارد. هربار که یک تراکنش XRP روی شبکه‌ی ریپل ثبت شود، مقدار 0.00001 از یک واحد XRP سوزانده می‌شود. بنابراین هرچه تعداد تراکنش‌های XRP در یک روز بیشتر شود، نرخ توکن‌سوزی این ارز هم بالاتر می‌رود. به همین خاطر نمی‌توان نرخ ثابتی را برای توکن‌سوزی روزانه‌ی ریپل در نظر گرفت، اما به‌طور میانگین حدود 5000 تا 25000 واحد XRP در روز می‌سوزد. در نتیجه با افزایش توکن‌سوزی XRP، مقدار نقدینگی این ارز در بازار کاهش پیدا کرده و تورم کنترل می‌شود. این مسئله می‌تواند تاثیر مثبتی روی آینده ریپل و قیمت این ارز بگذارد.


تا به الان چه‌مقدار ریپل (Ripple) سوزانده شده است؟

دیدیم که میزان توکن‌سوزی ریپل بستگی به تعداد تراکنش‌های آن در روز دارد. البته برخی از تراکنش‌های پیچیده‌تر و چند امضایی، کارمزد بالاتری دارند و منجر به توکن‌سوزی بیشتری می‌شوند. بنابراین با توجه به آمار سایت XRPScan تا تاریخ نگارش این مقاله، یعنی هشتم آوریل 2023، مصادف با 19 فروردین 1402، تعداد کل توکن‌سوزی XRP حدود 11 میلیون واحد بوده است.


آیا با توکن‌سوزی  ریپل (Ripple) بازار سقوط خواهد کرد؟.png

آیا با توکن‌سوزی ریپل (Ripple) بازار سقوط خواهد کرد؟

برخی از فعالان بازار کریپتو، گمان می‌کنند که سرعت توکن‌سوزی XRP باعث مرگ ریپل خواهد شد، اما در واقع تعداد توکن‌های ریپل آن‌قدر زیاد است که صدها سال طول می‌کشد تا کل واحدهای آن بسوزد. بنابراین توکن‌سوزی ریپل، به همین راحتی باعث نایاب‌شدن آن نمی‌شود. به همین خاطر مدتی پیش، در اخبار ریپل شاهد این مسئله بودیم که کاربران، تقاضای توکن‌سوزی بیشتری را از مدیران این پروژه داشتند.


در نتیجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و دارندگان XRP، در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از مدیران ریپل خواستند که توکن‌هایی را که خودشان در اختیار دارند، بسوزانند. به همین خاطر براد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل شرکت ریپل، در پاسخ به این درخواست، گفت: «من هیچ‌چیزی را رد نمی‌کنم و گمان می‌کنم که اگر ایده‌ای باعث پیشرفت اکوسیستم ریپل شود، باید آن را مورد بررسی قرار دهیم.»


سخن پایانی


در سال‌های اخیر اخبار ریپل و حواشی XRP یکی از بحث‌های رایج دنیای کریپتوکارنسی بوده و این مسئله ریپل را به یکی از معروف‌ترین ارزهای بازار رمز ارزها تبدیل کرده است. از سوی دیگر اخبار ریپل و تکنولوژی پیشرفته‌ی این پروژه، باعث ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید XRP می‌شود؛ و اگر شما هم یکی از افرادی هستید که به سرمایه‌گذاری روی ریپل تمایل دارید، باید از تمام جنبه‌های مختلف توکن XRP مطلع باشید. به همین خاطر، در این مقاله به یکی از عوامل موثر بر قیمت ریپل، یعنی توکن‌سوزی XRP پرداختیم، تا در هنگام سرمایه‌گذاری، بهترین تصمیم را بگیرید و بدانید که چه عواملی روی آینده ریپل تاثیرگذار است.