در دنیای ارزهای دیجیتال اگر انواع تحلیل‌ها را بلد نباشید نمی‌توانید خیلی در این بازار دوام بیاورید. تحلیل تکنیکال یکی از انواع تحلیل است که الگوهای بسیاری دارد. معامله‌گران می‌توانند از این الگوها برای شناسایی فرصت‌های سودآور در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند. پرچم صعودی ( Bull flag) و پرچم نزولی (Bear flag) از محبوب‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال هستند. اگر این دو الگو را یاد بگیرید می‌توانید در بازار سود خوبی به دست بیاورید. در این مقاله به بررسی الگوی پرچم در ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.


الگوی پرچم چیست؟

الگوی پرچم یک الگوی ادامه‌دهنده است که به دلیل شباهت آن به پرچم روی میله، الگوی پرچم نام‌گذاری شده است. یک "پرچم" از یک حرکت قیمت قوی و انفجاری تشکیل شده است که میله پرچم را تشکیل می‌دهد و به دنبال آن یک عقب‌نشینی منظم و متقارن مورب که پرچم را شکل می‌دهد. هنگامی‌که مقاومت خط روند روی پرچم شکسته می‌شود، مرحله بعدی حرکت روند را آغاز می‌کند و سهام به جلو حرکت می‌کند. آنچه بازار را در پرچم، از یک شکست کلی یا شکست معمولی نجات می‌دهد، تشکیل قطب پرچم است که تقریباً یک حرکت اولیه قیمت عمودی را نشان می‌دهد. الگوهای پرچم می‌توانند صعودی یا نزولی باشند.الگوی پرچم می‌تواند نقش بسیار مهمی در تحلیل تکنیکال دارد. اگر علاقه دارید درباره تحلیل تکنیکال اطلاعات بیشتری کسب کنید؛
بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال چیست؟


آموزش ویدیوئی الگوی پرچم



انواع الگوی پرچم

الگوهای پرچم از لحاظ ادامه دهندگی بازار و وضعیت بازار به دو دسته صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی هریک از این پرچم‌ها خواهیم پرداخت.

الگوی پرچم صعودی چیست؟

الگوی پرچم صعودی (Bull flag) با افزایش حجم خرید، یک دارایی یا سهام است که منجر به صعود قیمت می‌شود. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که قیمت در حرکتی اصلاحی به همراه کاهش قیمت و حجم معاملات باشد و به دنبال آن با افزایش شدید حجم معاملات، قیمت تغییر زیادی می‌کند. معامله گران از این الگو حمایت می‌کنند، زیرا تقریباً همیشه قابل پیش‌بینی و واقعی است.


الگوی پرچم صعودی

بنابراین، الگوی پرچم صعودی در ابتدا با یک روند صعودی شدید و سپس تثبیت دوره مشخص می‌شود. در اکثر الگوهای پرچم صعودی، حجم معاملات هنگام تشکیل قطب افزایش می‌یابد، سپس در طول دوره تثبیت کاهش می‌یابد. اگرچه شکست همیشه دارای افزایش حجم بالایی نیست، اما افزایش حجم می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که خریداران جدید به بازار ارزهای دیجیتال هجوم آورده‌اند.


الگوهای صعودی چگونه کار می‌کنند؟

معامله گران می‌توانند از شناسایی الگوهای پرچم صعودی با ادامه روندهای صعودی طولانی سود ببرند. اگر میله پرچم با حرکت به سمت بالا تشکیل شده باشد، یک پرچم صعودی را تشکیل می‌دهد. اگر مقاومت در یک پرچم صعودی شکسته شود، معامله گران می‌توانند اطمینان بیشتری داشته باشند که قیمت ارز دیجیتال در طول قطب افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، اگر حمایت از پرچم صعودی شکسته شود، معامله گران احتمال می‌دهند که این الگو نامعتبر بوده است.


الگوی پرچم صعودی چه شکلی است؟

الگوی پرچم صعودی از خطوط موازی بر روی یک حرکت ثابت تشکیل شده است. هنگامی‌که این خطوط در یک روند صعودی همگرا می‌شوند، معمولاً به آن‌ها علامت Bull می‌گویند. برای شناسایی الگوی پرچم صعودی، معامله گران می‌توانند مراحل زیر را انجام دهند:


  • قطب پرچم را شناسایی کنید. این قطب، رشد شدید قبلی است که معمولاً با افزایش حجم تکمیل می‌شود، زیرا معامله گران به حرکت قیمت واکنش نشان می‌دهند. اگر دارایی به حرکت در جهت تثبیت ادامه دهد، بعید است که نمودار الگوی پرچم صعودی را تشکیل دهد، زیرا روند قطب پرچم به معکوس شدن ادامه داده است. اگر دارایی به‌جای آن در جهت قطب پرچم حرکت کند، الگوی پرچم صعودی شناسایی می‌شود.

  • نقطه‌ای که حرکت قیمت، پرچم را می‌شکند معمولاً زمانی است که معامله گران سفارش‌های خود را انجام می‌دهند. طول میله پرچم معمولاً برای محاسبه هدف سود استفاده می‌شود، اگرچه یک استراتژی محافظه‌کارانه‌تر استفاده از ارتفاع میله پرچم به‌جای طول آن است.

  • پرچم‌های صعودی مانند بیشتر شکل‌های ادامه‌دار مثل یک آرامش کوتاه در یک حرکت بزرگ‌تر هستند. ازاین‌رو، آن‌ها معمولاً در وسط حرکت نهایی شکل می‌گیرند. علاوه بر این، آن‌ها به‌عنوان دارایی به‌سختی در یک خط مستقیم برای یک دوره طولانی حرکت می‌کنند، زیرا این حرکت‌ها توسط دوره‌های کوتاه‌تر ایجاد می‌شوند.

الگوی پرچم نزولی چیست؟

پرچم نزولی (Bear flag) کاهش شدید حجم و اصلاح صعودی قیمت در یک روند قوی نزولی است و زمانی شکل می‌گیرد که قیمت یک دارایی با حرکت جانبی به سمت قیمت بالاتر در حجم معاملاتی کمتر حرکت کند و به دنبال آن با افزایش حجم دوباره قیمت به روند نزولی خود ادامه دهد. الگوی پرچم نزولی با کاهش شدید اولیه و سپس یک دوره تثبیت مشخص می‌شود.


الگوی پرچم نزولی

در اکثر الگوهای پرچم نزولی، حجم با تشکیل قطب افزایش می‌یابد، سپس در سطح جدید خود باقی می‌ماند. حجم معمولاً در طول دوره تجمیع کاهش نمی‌یابد، زیرا روندهای نزولی اغلب یک چرخه معیوب هستند که ناشی از ترس سرمایه‌گذاران از کاهش قیمت‌ها است. به‌این‌ترتیب، حجم معاملات افزایش می‌یابد، زیرا سرمایه‌گذاران باقی‌مانده احساس می‌کنند مجبور به معامله هستند.


الگوهای نزولی چگونه کار می‌کنند؟

معامله گران می‌توانند با شناسایی الگوهای پرچم نزولی در روندهای نزولی سود ببرند. اگر میله پرچم با حرکت به سمت پایین تشکیل شده باشد، یک پرچم نزولی را تشکیل می‌دهد. اگر حمایت یک پرچم نزولی شکسته شود، معامله گران می‌توانند اطمینان بیشتری داشته باشند که قیمت در طول قطب به سمت پایین حرکت می‌کند.


الگوی پرچم نزولی چه شکلی است؟

الگوی پرچم نزولی از دو خط روند برای یک موج اصلاحی صعودی تشکیل شده است. هنگامی‌که این خطوط به هم نزدیک می‌شوند، بسته به نوع پرچم، معمولاً به آن‌ها یک پرچم صعودی یا پرچم نزولی می‌گویند. پرچم‌های نزولی هم مانند پرچم‌های صعودی در بیشتر مواقع واقعی هستند. آن‌ها کمی بیشتر از یک آرامش کوتاه در یک حرکت بزرگ‌تر به سمت پایین را نشان می‌دهند.


برای الگوی پرچم نزولی، معامله‌گران تکنیکال می‌توانند با کم کردن ارتفاع پرچم از سطح شکست نهایی، هدف قیمتی را به دست بیاورند. برای شناسایی الگوی پرچم نزولی، معامله گران می‌توانند مراحل زیر را انجام دهند:


  • قطب پرچم را پیدا کنید که نمایانگر کاهش اولیه است. این قطب می‌تواند شیب زیاد یا ملایم داشته باشد. اگر دارایی به حرکت درهمین جهت ادامه دهد، بعید است که نمودار الگوی پرچم نزولی را تشکیل دهد، زیرا روند قطب پرچم معکوس شده است. اگر دارایی در یک حرکت اصلاحی صعودی در جهت قطب پرچم حرکت کند، الگوی پرچم نزولی شناسایی می‌شود.

ویژگی‌های الگوی پرچم

هر الگوی پرچم صعودی و نزولی با شش ویژگی اصلی شناخته می‌شود. به صورت کلی الگوی پرچم با شش ویژگی کلی شناخته می‌شود. در ادامه به این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.


ویژگی الگوی پرچم

مساحت پرچم

ناحیه تثبیت در قیمت که به دنبال یک حرکت شدید قیمت قبلی و مقابله با آن ایجاد می‌شود. پرچم تشکیل شده نباید بیشتر از پنجاه درصد قطب پرچم را اصلاح کند. در ضمن مساحت پرچم می‌تواند به شکل مستطیل یا مثلث باشد.


قطب پرچم

فاصله از نقطه‌ای که روند شروع می‌شود و تا بالاترین یا پایین‌ترین نقطه پرچم کشیده می‌شود قطب نام دارد. در واقع قطب پرچم خطی از آغاز پرچم تا نقطه پایانی آن است.


نقطه شکست

نقطه خاصی که در آن قیمت دارایی بالاتر از سطح مقاومت حرکت می‌کند. نقطه شکست، توسط معامله‌گران برای شناسایی یک پرچم استفاده می‌شود و اغلب به‌عنوان نقطه ورود یک معامله عمل می‌کند.


پیش‌بینی قیمت

حرکت پیش‌بینی‌شده قیمت دارایی به سمت بالا پس از رسیدن به نقطه شکست، پیش‌بینی قیمت نام دارد. معامله گران از پیش‌بینی قیمت به‌عنوان بخشی از محاسبات ریسک یا سود و استراتژی‌های مدیریت ریسک خود استفاده می‌کنند.


سطح مقاومت

به خط روند کاهشی اشاره دارد که موازی با سطح حمایت (پرچم صعودی) است. از سوی دیگر، این سطح نشان‌دهنده یک سطح مقاومت در روند صعودی به‌موازات سطح حمایت (پرچم نزولی) است.


سطح حمایت

یک سطح حمایتی رو به کاهش به‌موازات سطح مقاومت (پرچم نزولی)، یا افزایش سطح حمایتی که موازی با سطح مقاومت است (پرچم صعودی) را نشان می‌دهد.



معامله به کمک الگوی پرچم

مهم‌ترین جزء هر تجارت الگوی پرچم ورودی است. به‌طورکلی توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه سفارش منتظر بمانید تا کندل آن بالاتر از نقطه شکست بسته شود تا باعث از بین رفتن سیگنال نشوید. اکثر معامله گران در روز پس از شکسته شدن قیمت از خط روند وارد یک معامله الگوی پرچم می‌شوند. معامله گران روزانه ممکن است فقط چندین کندل بعد از معاملات کوتاه‌مدت وارد کنند، اگرچه این کار خطر بسیار بیشتری برای ورود بر اساس یک سیگنال نادرست دارد. درک این نکته ضروری است که فقط به دلیل این‌که پرچم‌ها، الگوهای ادامه‌دار هستند، به این معنی نیست که شما باید بلافاصله پس از شناسایی یک معامله، وارد معامله دیگر شوید.


معامله به کمک الگوی پرچم

چگونه با یک الگوی پرچم صعودی معامله کنیم؟

تجارت با الگوهای پرچم صعودی در مقایسه با انواع دیگر نمودارها نسبتاً آسان است، زیرا یک استراتژی را می‌توان از شکل خود الگو استخراج کرد. هر الگوی پرچم صعودی خوب باید از این دو عنصر تشکیل شود:


1- توقف ضرر:


اکثر معامله گران از طرف مقابل الگوی پرچم به‌عنوان توقف ضرر استفاده می‌کنند تا از خود در برابر حرکت قیمت در جهت برعکس محافظت کنند. فرض کنید یک الگوی پرچم صعودی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر خط روند بالا 43 هزار دلار و خط روند پایین 40 هزار دلار باشد، در این صورت می‌توانید حد ضرر خود را در نقطه‌ای زیر 40 هزار دلار قرار دهید.


2- هدف سود:


طول قطب پرچم معمولاً برای محاسبه هدف سود استفاده می‌شود. فرض کنید یک الگوی پرچم صعودی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر 1000 دلار تفاوت وجود داشته باشد و نقطه ورود 43 هزار دلار باشد، هدف سود 44 هزار دلار محاسبه می‌شود. داشتن یک هدف قیمتی معقول بسیار مهم است، زیرا اگر خیلی خوش‌بین باشید، ممکن است قبل از اینکه بتوانید سود خود را بگیرید قیمت معکوس شود.


چگونه با یک الگوی پرچم نزولی معامله کنیم؟

الگوهای پرچم نزولی به همان شیوه الگوهای پرچم صعودی عمل می‌کنند، فقط برعکس آن هستند. هر تجارت الگوی پرچم نزولی خوب باید از دو عنصر تشکیل شود:


1- توقف ضرر:


اکثر معامله گران از طرف مقابل الگوی پرچم به‌عنوان توقف ضرر استفاده می‌کنند تا از خود در برابر حرکت قیمت در جهت دیگر محافظت کنند. فرض کنید یک الگوی پرچم نزولی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر خط روند بالا 43 هزار دلار و خط روند پایین 40 هزار دلار باشد، در این صورت می‌توانید حد ضرر خود را در نقطه‌ای بالاتر از 43 هزار دلار قرار دهید.


2- هدف سود:


طول قطب پرچم معمولاً برای محاسبه هدف سود استفاده می‌شود. فرض کنید یک الگوی پرچم نزولی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر 1000 دلار تفاوت وجود داشته باشد و نقطه ورود 43 هزار دلار باشد، هدف سود 42 هزار دلار محاسبه می‌شود.


تفاوت پرچم صعودی و نزولی

پرچم صعودی و پرچم نزولی به‌عنوان دو نوع الگوی پرچم صرفاً به‌عنوان شاخص‌های توسعه روند عمل می‌کنند و تفاوت آن‌ها در موارد زیر است:


تفاوت پرچم صعودی و نزولی

- روند نزولی در مقابل روند صعودی
پرچم صعودی و پرچم نزولی هر دو الگوهای ادامه‌دار هستند و زمانی شکل می‌گیرند که قیمت سهام یا دارایی از روند غالب در یک کانال موازی عقب‌نشینی کند.


- پرچم صعودی
پرچم صعودی افزایش حجم شدید و قوی یک دارایی یا سهام است که یک تحول مثبت را به تصویر می‌کشد.


- پرچم نزولی
پرچم نزولی کاهش شدید حجم در یک تحول منفی را نشان می‌دهد.


ویژگی‌های یکسان الگوهای پرچم صعودی و نزولی شامل سطوح حمایت و مقاومت، پرچم، قطب پرچم، نقاط شکست و پیش‌بینی قیمت است.