در دنیای امروز، ارزهای دیجیتال بسیار پر طرف‌دار هستند و بسیاری از افراد به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول هستند. اگر تجربة انجام معاملات در بستر رمز ارزها را داشته باشید، می‌دانید که ارزهای دیجیتال تمام ویژگی‌های پول را دارند به جز اینکه فیزیکی نیستند. ارز دیجیتال سولانا یک پروژه منبع باز مفید است که بانک‌ها از آن و با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای ارائه راه حل‌های غیرمتمرکز مالی استفاده می‌کنند. ارز در این بخش می‌خواهیم شما را با ارز دیجیتال سولانا آشنا کنم.


نحوه استخراج سولانا

همان‌طور که میدانید علاوه بر خرید ارز دیجیتال روش‌هایی دیگر مانند استخراج آنها وجود دارد اما برخی از ارزها به دلایلی قابل استخراج نیستند و این ارزها تنها قابل خریداری هستند. برای نمونه شما به راحتی و با در اختیار داشتن یک لپتاپ و بهره‌مندی از فضای ابری می‌توانید ارز بیت کوین را استخراج کنید. همچنین می‌توان از دستگاه‌های قوی‌تر و پیشرفته‌تر نیز استفاده کرد.


در اصطلاح به عمل استخراج ماینینگ و به شخص استخراج کننده ماینر گفته می‌شود. سولانا چون از مکانیسم اثبات تاریخ و اثبات سهام استفاده می‌کند استخراج نمی‌شود. اما با استفاده از روش استیک کردن در شبکه سولانا می‌توان توکن سولانا را دریافت کرد.

 نحوه استخراج سولانا

پروتکل سولانا برای تسهیل ایجاد نرم افزارهای غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است. هدف آن بهبود مقیاس‌پذیری از طریق تلفیق الگوریتم اجماع اثبات تاریخ (PoH: Proof-of-History) با الگوریتم اجماع اثبات سهام ( Proof-of-Stake:PoS) بلاک چین است. به موجب همین مدل اجماع ترکیبی مبتکرانه، سولانا به طور یکسان مورد توجه معامله گران انفرادی و سازمانی قرار گرفته است. تمرکز اصلی بنیاد سولانا، در دسترس قرار دادن منابع مالی غیرمتمرکز برای یک بخش بزرگتر است.


مختصری درباره سولانا

ارز دیجیتال سولانا یک پروژه متن باز بسیار مفید است که بانک‌ها جهت معاملات خود و بدون نیاز به مجوز بلاک‌چین، برای ارائه پیشنهادات از آن استفاده می‌کنند. این ارز ویژگی‌های بسیاری دارد. به‌عنوان‌مثال ارز دیجیتال سولانا، به دلیل مدل اجماع ترکیبی مدرن و جدید خود، از مشتریان با طیف گسترده‌ای برخوردار است که شامل معامله گران کوچک و نهادی‌های بزرگ می‌شود. می‌توان گفت هدف اصلی و تمرکز سولانا فراهم کردن فایننس غیرمتمرکز در درجه‌های بزرگ‌تر است.

رمزارز سولانا چیست

سولانا یک پلتفرم بلاک چین عمومی با قابلیت قرارداد هوشمند است. رمز ارز بومی آن SOL نام دارد و با بهره گیری از تراکنش های سریع‌تر و کارمزدهای ارزان‌تر یکی از رقیبان اصلی اتریوم به حساب می آید. سولانا به عنوان سریع‌ترین بلاک چین جهان و سریع‌ترین اکوسیستم در حال رشد در حوزه ی رمزنگاری، هزاران پروژه از جمله DeFi، NFT، Web3 و غیره را تحت پوشش دارد. سولانا یک پروژه ی منبع باز بسیار کاربردی با بانک‌های مبتنی بر فن آوری بلاک‌چین است که ذاتا به ارائه ی یک سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) و راه‌حل‌های مربوطه تمایل دارند. گرچه ایده و کار اولیه ی انجام شده بر روی این پروژه در سال 2017 م / 1395 ش آغاز شد ولی ارز SOL به طور رسمی در مارس 2020 م / اسفند 1398 ش توسط بنیاد سولانا که دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس واقع شده است، راه اندازی شد.

نقطه تمایز ارز دیجیتال سولانا نسبت به سایر کوین‌ها

یکی از خلاقیت‌های اساسی که سولانا اجرا کرده است، اثبات تاریخ است که توسط آناتولی یاکوونکو گسترش داده شده است. این مفهوم مقیاس پذیری بیشتری را برای این شبکه فراهم می‌کند و خود به خود زمینه استفاده از آن را افزایش می‌دهد.


سولانا در بین رمزارزها به دلیل سرعت پردازش تراکنش‌ها معروف است. پروتکل ترکیبی ارز سولانا، زمان اعتبارسنجی مورد نیاز برای معامله و اجرای قرارداد هوشمند را بسیار کم می‌کند. سولانا به دلیل زمان پردازش سریع و کوتاه مدت خود، مورد توجه بسیاری از نهادها قرار گرفته است.

نقطه تمایز ارز دیجیتال سولانا

ویژگی‌های ذکر شده باعث شده تا این ارز دیجیتال برای افراد معامله گر با زمان و مشتریان نهادی انتخاب بسیار مناسبی باشد. یکی از شعارها و وعده‌های اصلی موسسان ارز دیجیتال سولانا به کاربران خود این است که افزایش کارمزدها و مالیات در سولانا بسیار اندک خواهد بود و این نرخ تقریبا ثابت باقی می‌ماند. این پروتکل به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر کارمزد عملیات اندک، پردازش‌های بسیار سریعی را نیز دارا است.


امنیت شبکه ارز دیجیتال سولانا

ارز دیجیتال سولانا به ترکیبی فوق‌العاده از مکانیزم‌های اثبات تاریخ و اثبات سهام پایبند است. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر، از ماهیت عاری از اعتماد بلاک‌چین اطمینان کسب کند. در واقع یکی از دلایل محبوبیت رمز ارز دیجیتال سولانا، امنیت بالای شبکه آن است. البته علاوه بر نوع ارز دیجیتال صرافی آنلاین نیز بسیار تاثیر گذار است. یکی از بهترین صرافی‌های آنلاین اکسبیتو است که شما می‌توانید در امنیت کامل به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

امنیت شبکه ارز دیجیتال سولانا

کیف پول سولانا

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بوده و تحت نظارت هیچ نهادی نیستند، نگهداری از آن‌ها به یک کیف پول امن و مطمئن نیاز دارد. در انتخاب این کیف پول امن و مطمئن باید به موارد زیر دقت کرد:

  • دسترسی راحت و سریع به رابط کاربری
  • وجود کلیدهای کنترل مخصوص
  • وجود هماهنگی سیستم کیف پول با دستگاه کاربری

با توجه به اینکه سولانا ارز دیجیتال جدیدی است کیف پول‌های زیادی در دسترس آن نیست. یکی از کیف‌های مطمئن و امنی که می‌توانید برای نگهداری ارز دیجیتال سولانا از آن استفاده کنید، کیف پول اکسبیتو است که تمام شرایط ذکر شده را دارا است.


کارکرد ارز دیجیتال سولانا

نحوه عملکرد رمز ارز سولانا پیچیده است. اما ما برای فهم راحت‌تر آن یک مثال می‌زنیم. یک شرکت کوچک با ۱۸۰ کارمند را در نظر داشته باشید، با اینکه شبکه‌های مختلفی در این شرکت وجود دارند (برای مثال حسابداری، باربری و تحویل کالا، خدمات مشتریان و غیره)، هر کارمندی می‌داند چطور وظایف دپارتمان‌ها و بخش‌های دیگر را انجام دهد. علاوه بر این، هر کارمند ممکن است برای رئیس و رهبر شدن برای ۱.۶ ساعت پشت سر هم انتخاب شود و در این مدت باید مدارکی را که از سوی دپارتمان‌های مختلف صادر می‌شوند امضا کند که این خود یک مزیت است.


اگرچه اینکه چه کسی رئیس باشد تا حدی اتفاقی است، هر کارمندی یک پنجره کوچک روی صفحه مانیتور خود دارد که ۱۰ فرد بعدی را نشان می‌دهد که به صورت غیر دایم نقش رئیس را پر می‌کنند. این به آنها اجازه می‌دهد کارهای کوچک خود را قبل از اینکه رهبر شوند به این کارمندها واگذار کنند تا بتوانند سریع‌تر کار خود را انجام بدهند.


پیش‌بینی و آینده ارز دیجیتال سولانا

هر وقت که رئیس مدرکی را امضا می‌کند، این مدرک مهر زمانی می‌خورد و به دپارتمان مرتبط ارجاع داده می‌شود تا دوباره بررسی شود و اگر تأیید شد وارد فضای داده‌های شرکت شود. هر دپارتمان می‌تواند مدرک‌ها و اسناد خود را هم‌زمان با دپارتمان‌های دیگر ایجاد کند؛ چون آنها با هم همپوشانی و ارتباط ندارند. هر کارمندی نقشی در ذخیره این مدارک، در بررسی اعتبار آنها و اطمینان یافتن از اینکه رئیس به‌درستی کارش را انجام می‌دهد، دارد. این یک نگاه کلی از نحوه انجام کارها در ارز دیجیتال سولانا است.


اهداف ارز دیجیتال سولانا

بهبود مقیاس‌پذیری: یکی از نوآوری‌هایی که رمز ارز سولانا با خود به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی کرده است، الگوریتم اثبات تاریخ است که آناتولی یاوونکو آن را ایجاد کرده است. این موضوع موجب مقیاس پذیری بیشتر پروتکل می‌شود که به اندازه خود قابلیت استفاده را افزایش می‌دهد.


زمان پردازش کوتاه: سولانا در فضای رمز ارزها به دلیل زمان پردازش منحصر به فرد و کوتاه بلاک‌چین شناخته شده است. ساختار ارز دیجیتال سولانا زمان اعتبارسنجی مورد نیاز برای معامله و تنظیم قرارداد هوشمند را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. با زمان پردازش سریع، سولانا مورد توجه بسیاری از نهادها نیز قرارگرفته است.


کارمزد کم در قبال پردازش سریع: پروتکل سولانا وجود دارد تا هم به کاربران که تایم کافی ندارند و هم به مشتریان سازمانی خدمت کند. همچنین مؤسسان این رمزارز اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای جهت افزایش کارمزد این ارز دیجیتال ندارند و کارمزد آن ثابت باقی می‌ماند.

 اهداف ارز دیجیتال سولانا

استیک کردن رمز ارز سولانا

سولانا امکان استیک کردن بر اساس گواه سهام‌دار را است. پردازش تراکنش‌ها و اجرای شبکه توسط ناظران تأیید کننده صورت می‌گیرد. تأییدکنندگان بر اساس تعداد توکن‌های سولانا استیک شده، برگزیده می‌شوند؛ بنابراین تأییدکننده‌ای که توکن استیک شده زیادتری را داشته باشد، شانس بیشتری برای ورود اطلاعات به بلاک چین سولانا را دارد.

جمع بندی

در این مطلب به ارز دیجیتال سولانا و ویژگی های آن پرداختیم که شامل کارمزد بسیار پایین و سرعت معاملات بالا است. شما میتوانید در اکسبیتو ارزهای دیجیتال را با سرعت بالا خرید و فروش کنید. علاوه بر این، امکان نگهداری ارزهای دیجیتال در یک کیف پول امن برای شما فراهم شده است. با استفاده از سرویس‌های اکسبیتو می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن رمزارزهای خود را مبادله کنید و از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال با خبر شوید. همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از وب سایت شخصی‌سازی‌شده اکسبیتو، از اپلیکیشن اکسبیتو جهت سهولت در انجام مبادلات و بررسی قیمتی استفاده کنند. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.