در سال‌های اخیر، ارز دیجیتال سوددهی خوبی را برای تریدرها و هولدرهای ارزهای معتبر به همراه داشته است. قطعاً همانند سایر بازارهای مالی، در صورتی که اصول ترید و معامله را در این بازار ندانید و نتوانید علم تحلیل تکنیکال را به خوبی به کار بگیرید، احتمال ضرر کردن و از دست رفتن پولتان به مراتب افزایش می‌یابد. در دوره تحلیل تکنیکال سطوح، آموزش سطوح ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شما هم بتوانید از این بازار مالی جذاب، کسب درآمد کنید.


آموزش ویدئویی سطوح عرضه و تقاضا در تحلیل تکنیکال

مجموعه آموزش تحلیل تکنیکال اکسبیتو آموزش‌ها را به صورت ویدئویی، متنی و عکسی برای دانشجویان عزیز آماده کرده است.

آموزش ویدئویی سطوح تکنیکال | قسمت اول

  • سطوح مقاومت و حمایت
  • سطوح ماژور و مینور
  • سطوح استاتیک و داینامیک

آموزش ویدئویی سطوح تکنیکال | قسمت دوم

  • انواع سطوح استاتیک
  • سطوح داینامیک (خط روند)
  • تمرین روی چارت

آموزش سطوح عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال

در این سطح، دوره آموزشی کلاسیک ارائه می‌شود. دوره رایگان تحلیل تکنیکال از مبتدی تا پیشرفته به شما کمک می‌کند تا سودآوری بالایی را از ترید و معاملات ارزهای دیجیتال به دست آورید. با این تحلیل به خوبی می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی موقع خرید است و چه موقع باید برای فروش ارزهای خود اقدام کنید. با ما همراه باشید با آموزش سطوح ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال آن.


سطوح مقاومت و حمایت چیست؟

ابتدا باید با سطوح حمایت و مقاومت آشنا شوید. دو نوع سطوح ارز دیجیتال برای قیمت ارز داریم:

  • سطح حمایتی: سطوحی است که قیمت از سمت مؤسسات، نهنگ‌ها یا بزرگان بازار حمایت شده است. اردرهای خرید نهنگ‌ها یا مؤسسات بزرگ فعال شده و سبب روند صعودی در بازار شده است.
  • سطوح مقاومتی: مقاومت جایی است که اردرهای فروش مؤسسات و نهنگ‌های بازار فعال شده است و با فروش مقدار زیادی ارز، بازار قیمت ارز مربوطه شروع به ریزش می‌کند.

سطوح مقاومت و حمایت چیست؟

در واقع این سطوح ارز دیجیتال بعد انجام خرید‌های و یا فروش‌های سنگین که قیمت را به بالا یا پایین پرتاب کرده‌آند شکل گرفته‌اند.


انواع سطوح ارز دیجیتال مقاومت و حمایت

سطوح حمایتی و مقاومت بر اساس دو پارامتر قدرت و شکل گیری، دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی این دسته‌بندی‌ها خواهیم پرداخت.

حمایت و مقاومت مینور و ماژور

سطوح حمایت و مقاومت، از لحاظ قدرت به دو دسته ماژور و مینور دسته‌بندی می‌شوند.

حمایت و مقاومت مینور و ماژور

سطح مقاومتی یا ماژور

سطوح ماژور زمانی است که قیمت به آن سطح، بیش از یک یا دو بار واکنش نشان داده است و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ یعنی با برخورد قیمت به این سطوح، احتمال واکنش نشان دادن زیاد است و ممکن است روند را عوض کند ویا یک محدوده رنج را برای ما بسازد. به این سطوح حمایتی یا مقاومتی، سطوح ماژور می‌گویند.


سطوح حمایتی یا مقاومتی مینور

سطوحی هستند که روند را عوض نمی‌کنند و بیشتر به شکل یک اصلاح در روند به‌وجود می‌آیند. مثلاً یک روند صعودی داریم، با رسیدن به یک محدوده عرضه ضعیف، کسانی که در ابتدای صعود خرید انجام داده‌اند، بخشی از خریدشان را می‌فروشند و بازار کمی اصلاح انجام می‌دهد و واکنش ریزی نسبت به این سطح انجام می‌گیرد. این محدوده‌ها پشت سر هم قرار دارند و در اصل، اصلاحات بین آن‌ها انجام می‌گیرد.


⚠️ نکته: زمانی سطوح مینور در نظر گرفته می‌شوند که مثلاً یک لگ صعودی را به سه قسمت تقسیم کند، یا روی یکی از سطوح فیبوناچی قرار بگیرد،. اگر سطوح تشکیل شده به صورت اصلاح خیلی ریز باشد، اصلاً سطح مینور هم حساب نمی‌شود و نیازی به توجه به آن نیست. این نوع ریزش با یک اصلاح خیلی کوچک شروع می‌شود و باز سطح اولیه را رد می‌کند و قیمت حداقل باید تا یک سوم پایین آید و دوباره به بالا حرکت کند تا یک سطح حمایتی مینور را تشکیل دهد.


بررسی سطوح حمایتی مینور و ماژور

در شکل زیر، سطوح ارز دیجیتال حمایتی و مقاومتی را می‌بینید. شکل ۱ حمایت و مقاومت ماژور است. شکل ۲ و ۳ سطوح ارز دیجیتال حمایت و مقاومت‌های مینور را نشان می‌دهد.


حمایت و مقاومت ماژور

⚠️ نکته: هنگامی که سطوح مقاومتی شکسته می‌شوند و قیمت رو به بالا حرکت می‌کند، محدوده مقاومتی قبل که قیمت آن را رد کرده به محدوده حمایتی تبدیل می‌شود.


احتمال دارد اصلاً قیمت به محدوده حمایت نرسد و یک گره معاملاتی باعث شود تا واکنش قبل از حمایت صورت گیرد که باز به آن سطح مینور می‌گویند. گاهی این گره معاملاتی هم خود یک حمایت ضعیف خواهد بود. البته باید به این حمایت‌ها خیلی پایبند نباشید و حمایت اصلی را در نظر داشته باشید. اگر بازار دوباره به این محدوده برسد، در این قسمت کمی درجا می‌زند و به آن نقدینگی می‌گویند تا به حمایت اصلی برسد. این بخش را در انتهای شکل ۲ می‌بینید که با دایره‌های توخالی و روندی رنج نشان داده شده است.


در شکل ۳ نیز یک روند نزولی داریم که قیمت تا حدود ۶۰ درصد آن بالا آمده است و سپس اصلاح داده است. سطوح ارز دیجیتال کف حمایتی خود را شکسته است که یک پیبوت مینور است.


حمایت و مقاومت استاتیک و دینامیک

از لحاظ شکل‌گیری، سطوح حمایتی و مقاومت به دو دسته استاتیک و دینامیک تقسیم می‌شوند. در ادامه با این دو نوع آشنا می‌شوید.


حمایت مقاومت‌های استاتیک

سطوح مقاومتی و یا حمایتی هستند که در قیمت‌ ثابتی وجود دارد و این سطوح ارز دیجیتال از عقبه چارت گرفته می‌شود.


مقاومت یا حمایت دینامیک

سطوحی که در زمان های مختلف تغییر می‌کنند. به بیان دیگر سطوح داینامیک سطوحی هستند که در زمان های گذشته اتفاق نیفتاده‌اند و دارای سابقه تاریخی نمی‌باشند.


مقاومت یا حمایت دینامیک

مثلاً در مقاومت دینامیک، قیمت روند نزولی دارد پیبوت‌های مینور را به هم وصل می‌کنیم. اگر قیمت خط روند را بشکند. در پولبک به همین خط روند واکنش نشان می‌دهد و سوار بر قیمت می‌شود. بخشی که با تیک سبز نشان داده شده است، ابتدا و انتهای مقاومت دینامیک است.


⚠️ نکته: خیلی اوقات خط روند توسط نمودار شکسته می‌شود، سپس به آن سطحباز برمی‌گردد (پولبک‌ می‌زند) و در نهایت با تثبیت شکست، ادامه روند شروع می‌شود. پس باید توجه داشته باشید که قیمت باید خط روند دینامیک را بشکند و آن را پس بگیرد و سپس به بالا حرکت کند.


این اتفاق برای خط روند افزایشی و کاهشی اتفاق می‌افتد. برای روند افزایش، قیمت سطوح ارز دیجیتال در این نمودار کف‌سازی می‌کند، جایی می‌خواهد برگردد. وقت برگشت خط روند صعودی را می‌شکند، کمی رنج می‌زند سپس به سمت سطح بالا می‌رود. اگر خط آبی را شکست در پولبک کف حمایتی اهمیت دارد و سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که کجا وارد معامله شوید. در این حالت احتمال ریزش زیاد است.


حمایت دینامیک

تبدیل حمایت‌ها و مقاومت‌ها به همدیگر

همان‌طور که گفته شد، سطوح ارز دیجیتال به صورت حمایت و مقاومت ماژور داریم که قیمت بین آن‌ها بازی می‌کند و جایی آن را می‌شکند و قیمت به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند. پس از آن نیز، قیمت ارز بین حمایت و مقاومت‌های دیگر حرکت کرده و باز برمی‌گردد. پس از رد کردن یک مقاومت، در اصل آن محدوده نیز به حمایت تبدیل شود. پس مدتی دوباره با برگشت قیمت، به مقاومت تبدیل می‌شود. این سطوح ارز دیجیتال و محدوده‌ها به خصوص اگر در تایم‌های بالاتر مانند یک ساعته، هشت ساعته، روزانه، هفتگی و ... صورت گیرند، برای تحلیل قیمت بسیار اهمیت دارند.


این مقاومت و حمایت‌ها که به همدیگر تبدیل می‌شوند، حمایت‌ها و مقاومت‌های سوآپ گیری هستند و می‌توانید؛ مانند شکل زیر از گوشه که بالاتری قیمت را زده و جایی که قیمت را از بالا تاچ کرده است یک محدوده در نظر بگیرید. البته ممکن است به وضوح دیده نشود و باید روی آن تمرین داشت.


تبدیل حمایت‌ها و مقاومت‌ها به همدیگر

این محدوده را می‌توان در نظر گرفت که هنگامی از پایین توسط قیمت تاچ شود و از آن بگذرد، احتمال افزایش قیمت وجود دارد یا ممکن است باعث ریزش تا حمایت قبلی شود. در اصل این محدوده هم از بالا هم از پایین می‌تواند قیمت را تحت‌تأثیر قرار دهد.


نکته مهم در مورد خط روند دینامیک در سطوح ارز دیجیتال

نکته‌ای در مورد حمایت و مقاومت دینامیک هم باید بدانید و هنگام فعال کردن اردرهای خرید و فروش به آن توجه کنید.

گاهی اوقات حرکت به صورت دیگر است و نمی‌توان خط روند ترسیم کرد که به آن خط روند دینامیک گفت. مانند شکل زیر باید شرایطی وجود داشته باشد تا خط روند دینامیک ایجاد شود. اگر حرکت مانند بخش ۲ در شکل پایین باشد، نمی‌توان خط روند را در نظر گرفت و در صورتی که این خط بشکند، قیمت تا ابتدای فشردگی حرکت می‌کند. در اصل هنگامی خط روند را رسم می‌کنیم که گام‌های حرکتی تقریباً نزدیک به هم باشد. (مانند بخش ۱ شکل پایین) یعنی بین قله‌های متوالی را اندازه می‌گیریم و باید تقریباً مشابه و به یک اندازه باشند.


نکته مهم در مورد خط روند دینامیک

اگر حالتی مثل شکل ۳ باشد، نمی‌توان یک خط روند برای آن‌ها حساب کرد و باید بیش از یک خط مقاومت دینامیک برای آن‌ها ترسیم کرد.


مثال‌های واقعی از سطوح عرضه و تقاضا در نمودار بیت کوین

در اینجا با ذکر چند مثال، نمونه‌های بیشتری را با نمودار واقعی بیت کوین بررسی می‌کنیم:

ارائه مثال با بررسی نمودار قیمت بیت‌کوین-مثال اول

در چارت زیر که مربوط به ارز بیت‌کوین در تایم فریم ۱۲ ساعته است، یک خط روند دینامیک را ترسیم کردیم. همان‌طور که می‌بینید، اندازه دو قله متوالی با قله‌های بعدی تقریباً مساوی است.

حمایت و مقاومت ماژور هم قبل از آن داریم که با خط بنفش مشخص شده‌اند. بارها قیمت به این سطح‌های حمایت و مقاومتی، واکنش نشان داده است. تحلیل‌های زیر را می‌توان روی این نمودار داشت که با بررسی جزئیات آن، می‌توانید بهتر متوجه بررسی نمودار در حالت واقعی شوید. به محدوده بین این دو خط بنفش، محدوده رنج می‌گویند که در زمانی خاص و تا وقتی که مقاومت یا حمایت از دست نرود، قیمت در این محدوده نوسان می‌کند.


ارائه مثال با بررسی نمودار قیمت بیت‌کوین-مثال دوم

خط روند قرمز رنگ در این نمودار ترسیم شده است. چند بار قیمت به آن واکنش نشان داده است. اما در یک پولبک که از کمترین قیمت در این محدوده است، به سقف نرسیده است. (بخش ۱ در نمودار زیر). این سقف خود به عنوان یک مقاومت در نظر گرفته می‌شود. اگر قیمت بتواند این مقاومت را بشکند و در نقطه ۲ خط روند را هم بشکند، افزایش قیمت را داریم و می‌توان در این نقطه وارد معامله شد.


مثال با بررسی نمودار قیمت بیت‌کوین

در همین بخش یک خط روند هم پایین نمودار می‌توان رسم کرد که قیمت این خط را به سمت بالا هم شکسته و افزایش قیمت را بهتر می‌توان در آن مشاهده کرد. البته ممکن است برخی افراد با توجه خط روند پایین نمودار، اقدام به باز کردن معاملات فروش کنند که اشتباه است، چون بعد از پولبک، قیمت پایین پس گرفته نشده است و همین عامل هم باعث شده تا خط روند نشکند و قیمت به سمت بالا حرکت کند.


خط روند در پایین نمودار

بالاترین پیبوت که این پایین‌ترین کف را زده است را زده است، هم خط روند را زده است هم سقف را شکسته است و هم پیبوت را شکسته هم سقف حمایتی را زده است. پس می‌توان یک خط مقاومت در نظر گرفت. در جایی که روند مشخص شده است. قیمت خط روند را رد کرده است و نادیده گرفته است. چون قیمت پایین مهم است باید آن را پس می‌گرفت؛ اما حرکت کرده و به سمت بالا رفته است.


بالاترین پیبوت

اگر بخواهیم در تایم روزانه سوآپ گیری کنیم. حمایت مقاومت را با خط قرمز مشخص کردیم. (خط ۱ و ۲ در نمودار زیر) البته این حمایت و مقاومت به صورت تقریب و حدودی رسم شده‌اند. قیمت چندین بار به این خطوط واکنش نشان داده است. چندین بار ریزش قیمت پس از رسیدن به این مقاومت دیده می‌شود. حمایت را هم مشخص کردیم که می‌بینید چندین بار نسبت به آن قیمت واکنش نشان داده است. در آخر محدوده یعنی بخش ۳، هنگامی که قیمت شکسته شده است، در همین محدوده حمایت دچار دوگانگی شده است و بعد از کمی رنج زدن ریزش شدید داشته است.


دوگانگی در محدوده حمایت

⚠️ نکته: قیمت‌هایی مانند ۲۰، ۲۵، ۳۰ و ... هزار دلار قیمت‌ها و محدوده‌های رند روانی هستند. هنگامی که قیمت به این محدوده می‌رسد، اکثر اوقات واکنش به این قیمت‌ها زیاد است. به عنوان مثال شما خرید خود را در ۲۰ هزار دلار انجام می‌دهید و می‌خواهید در ۳۰ هزار دلار آن را به فروش برسانید. این محدوده روانی ممکن است واکنش را نشان دهد. پس برای فروش سعی کنید مثلاً روی ۲۸۵۰۰ فروش خود را ست کنید؛ زیرا ممکن است اصلاً قیمت به این محدوده نرسد و قبل از آن ریزش شروع شود.