معامله‌گران از روش‌های مختلفی برای اوردر (Order) یا سفارش‌گذاری در بازارهای مالی، مانند ارزهای دیجیتال، فارکس، بورس و... استفاده می‌کنند. نحوه سفارش‌گذاری به استراتژی معاملاتی تریدرها بستگی دارد. به‌هرحال، استفاده از سیستم‌های سفارش‌گذاری، دقت معاملات را افزایش می‌دهد و ریسک معاملات را پایین می‌آورد. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ آموزش نحوه ورود به معاملات با لیمیت اردر (Limit order) رفته‌ایم تا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مختلف سفارش‌گذاری مانند مارکت، لیمیت، استاپ لیمیت و OCO را به شما معرفی کنیم.


آموزش ویدیوئی نحوه ورود به معاملات با لیمیت اوردر



سفارش‌گذاری لیمیت اوردر (Limit Order) چیست؟

سفارش محدود، اوردر لیمیت یا لیمیت اردر (Limit Order) پرکاربردترین نحوه‌ی سفارش‌گذاری است که به‌طور گسترده توسط تریدرها استفاده می‌شود. در صرافی‌های ایرانی به اوردر لیمیت، «سفارش محدود» گفته می‌شود. برخی به‌اشتباه گمان می‌کنند که منظور از سفارش محدود این است که شما برای سفارش‌دادن با محدودیت مواجه هستید؛ اما این تصور درست نیست. در واقع، منظور از سفارش محدود این است که قیمت مشخصی را برای ورود به معامله تعیین کنید. برای مثال، اگر قیمت فعلی اتریوم 1700 دلار باشد و شما سفارش خرید خود را روی 1680 دلار قرار دهید، فقط در صورتی معامله‌ی شما آغاز می‌شود که قیمت به 1780 دلار برسد. از این طریق، برای صرافی یا بروکر مشخص می‌کنید که قیمت‌های دیگر را برای آغاز معاملات شما نادیده بگیرد.


سفارش‌گذاری لیمیت اوردر (Limit Order) چیست؟

در سوی مقابل، برای فروش یا Sell هم می‌توانید اوردر لیمیت یا سفارش محدود تنظیم کنید. مثلاً شما مقداری اتریوم دارید که آن‌ها را در قیمت 1600 دلار خریده‌اید. حالا می‌توانید یک قیمت بالاتر را برای فروش آن به‌صورت اوردر لیمیت تعیین کنید. در این مثال، می‌توانید قیمت 1800 را برای سفارش محدود فروش مشخص کرده و اوردر لیمیت را ثبت کنید. در نتیجه، زمانی که قیمت به 1860 یا 1880 دلار برسد، اتریوم شما فروخته خواهد شد؛ بنابراین، صرافی یا بروکر قیمت‌های دیگر اتریوم را برای شما نادیده می‌گیرد.


سفارش‌گذاری لیمیت اوردر (Limit Order) چیست؟ (2)

اوردر لیمیت (Limit Order) چقدر کاربرد دارد؟

نحوه سفارش‌گذاری لیمیت یا اردر لیمیت یکی از پرکاربردترین سیستم‌های ثبت سفارش است و 90 درصد معامله‌گران با این روش سفارشات خود را ثبت می‌کنند. در واقع، این معامله‌گران با تحلیل تکنیکال نمودار قیمت، زمان ورود به معامله‌ را پیدا کرده و نقطه‌ی دقیقی را بر اساس حمایت‌ها و مقاومت‌های قیمت برای ورود به معاملات تعیین می‌کنند.


نحوه ثبت اوردر لیمت (Limit Order) در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

نحوه ثبت اوردر لیمت (Limit Order) در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

با مراجعه به بخش بازار صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، می‌توانید خرید و فروش را به‌صورت «سفارش محدود» یا اوردر لیمیت و یا سفارش فوری یا مارکت اردر ثبت کنید. قیمت ورود به معامله را می‌توانید بر اساس ریال یا تتر مشخص کرده و نقطه‌ی مشخصی را برای لیمیت اردر انتخاب کنید. برای مثال، اگر قصد معامله‌ی اتریوم را دارید، در بالای صفحه گزینه‌ی «اتریوم-تتر» را انتخاب کنید، اگر این گزینه را روی «بازارهای جهانی» بگذارید، معاملات شما با تتر انجام می‌شود و درصورتی‌که این گزینه را روی «بازارهای اکسبیتو» قرار دهید، معامله‌ی شما با ریال صورت می‌گیرد. سپس، به‌راحتی می‌توانید سفارش محدود را بر اساس تتر یا ریال تنظیم کنید.


برای مثال، قیمت خرید تتر را بر اساس تحلیل تکنیکال، روی 1680 دلار قرار می‌دهیم و در بخش قیمت خرید می‌نویسیم. مقدار اتریومی که می‌خواهید بخرید، بستگی به حجم معامله (Position Size) شما دارد. مثلاً شما 10،000 دلار پول دارید و می‌توانید 2 یا 5 درصد روی آن ریسک کنید. باید به نرم‌افزار ماشین حساب یا سایت Cal.trade بروید و سایز معامله‌ی خود را محاسبه کنید. با ارائه‌ی اعداد ورود و حد ضرر (SL)، این ماشین حساب‌ها به شما می‌گویند که در چنین معامله‌ای، باید چه مقدار اتریوم را خریداری کنید. در این مثال فرض می‌گیریم که حجم معامله‌ی ما 2 اتریوم است. پس عدد 2 را در مقدار اتریوم وارد کرده و گزینه‌ی «ورود» را انتخاب می‌کنیم. از این طریق، سفارش محدود یا لیمیت اوردر ما ایجاد می‌شود و در بخش سفارشات اکسبیتو (Order Book) قابل‌مشاهده است. این سفارشات بر اساس تاریخ و قیمت دسته‌بندی می‌شوند؛ بنابراین، سفارش ما در قیمت‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد. در نتیجه، زمانی که قیمت به 1680 دلار برسد، معامله‌ی ما فعال خواهد شد.


سخن پایانی


آشنایی با سیستم‌های سفارش‌گذاری به شما کمک می‌کند که معاملات دقیقی را تنظیم کنید و ریسک معاملات را کاهش دهید. دراین‌بین، پرکاربردترین روش سفارش‌گذاری، اوردر لیمیت یا سفارش محدود است که 90 درصد معامله‌گران از آن استفاده کرده و صبر می‌کنند تا قیمت به یک ناحیه‌ی مشخص برسد. همچنین، از اوردر لیمیت می‌توانید برای تعیین حد ضرر (Stop Loss) نیز استفاده کنید. در نتیجه، پس از تحلیل دقیق نمودار قیمت و یافتن نقطه‌ی مناسب ورود، با استفاده از اردر لیمیت، می‌توانید معاملاتی دقیق و پرسود را تنظیم کنید.