در دنیای کریپتو با استیبل کوین‌های مختلف و زیادی مواجه خواهید شد که ارزش‌گذاری آن‌ها تعدادی از آن‌ها به‌طور مستقیم با دلار آمریکا مرتبط هستند. در این میان، ارز دیجیتال تتر در این دسته کوین‌ها (استیبل کوین‌) قرار می‌گیرد که وابسته و مرتبط با دلار آمریکاست. بنابراین این نوع رمزارز حکم پشتیبان و محافظ سرمایه افراد را در برابر نوسانات چشمگیر بازار کریپتوکارنسی دارد و ریسک سرمایه‌گذاری و خرید تتر در مقایسه با سایر رمز ارزها، کمتر به نظر می‌رسد.


داستان شروع ارز دیجیتال تتر (USDT)

داستان ارز دیجیتال تتر به این ترتیب است که در جولای 2014 تحت عنوان RealCoin به دنیای کریپتو معرفی شد، در نوامبر 2014 نام خود را به تتر تغییر داد و سرانجام در فوریه 2015 آغاز به معامله در بازار کریپتو کرد. ارز دیجیتال تتر در ابتدای کار خود، بر روی بلاک چین بیت کوین قرار داشت و از طریق پروتکل Omni Layer عرضه و معامله می‌شد.


تتر چیست؟

تتر در ماه مه سال 2022 توانست بعد از بیت کوین و اتریوم، جایگاه سومین ارز دیجیتال برتر را به خود اختصاص دهد و از طرف دیگر، با ارزشی معادل 83 میلیارد دلار جایگاه نخست برترین استیبل کوین را در اختیار بگیرد. علاوه‌براین، در آوریل 2022 دو سوم از مبادلات خارج از بیت کوین به لحاظ ارزش بازار، به USDT تتر تعلق داشت. در واقع می‌توان گفت که حجم بالای معاملات روزانه تتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال باعث شده تا اهمیت و تأثیرگذاری بسیار زیاد این رمز ارز در اکوسیستم کریپتوکارنسی غیرقابل‌انکار باشد.
در حقیقت، محبوبیت زیاد و حجم معاملات بالای تتر، استفاده از این رمز ارز را آسان‌تر از سایر استیبل کوین‌ها کرده است. بر همین اساس، چنانچه بخواهید به خرید و فروش تتر و یا معامله آن بپردازید، می‌توانید به اکثر صرافی‌ها و پلتفرم‌‌های رمزنگاری مراجعه کنید. علاوه‌براین، حجم معاملات بالای تتر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تترهای خود را به راحتی مورد استفاده قرار دهید و با مشکلی مواجه نشوید.
لازم به ذکر است که اگرچه تتر توکن‌هایی وابسته به یورو، یوان چین و طلا را نیز عرضه می‌کند، اما هر سه نسبت به توکن‌های مرتبط با دلار آمریکا یعنی توکن‌های USDT، ارزش بازار پایین‌تری دارند.


ارزش خرید تتر در چیست؟

تتر به دلیل داشتن ثبات نسبت به سایر کوین‌های پرنوسان رمزنگاری که مستعد تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در قیمت هستند، یک رمز ارز ارزشمند به حساب می‌آید. علاوه‌براین، دلیل خرید تتر توسط برخی از کاربران این است که انتقال USDTها نیاز به استفاده از سیستم بانکی ندارد و این رمز ارز می‌تواند از طریق صرافی‌ها و سایر پلتفرم‌های ارز دیجیتال منتقل شوند.


ارزش خرید تتر در چیست؟

برخی از صرافی‌ها USDT تتر را به عنوان یک جفت معاملاتی ارائه می‌کنند. بنابراین کاربران این امکان را دارند که ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را از طریق استیبل کوینی خریداری کنند که به دلار آمریکا مرتبط و وابسته است. این موضوع با توجه به قیمت بی‌ثبات و پرنوسان بیت کوین و آلت کوین‌ها، امری قابل‌ملاحظه و مفید محسوب می‌شود.



علاوه‌براین، با توجه به اینکه مشاغلی مانند صرافی‌ها، کیف پول‌ها، پردازش‌گرهای پرداخت، خدمات مالی و دستگاه‌های خودپرداز، با USDTها می‌توانند در بلاک چین به راحتی از ارزهای سنتی استفاده کنند، خرید تتر را نسبت به سایر ارزهای دیجیتال ارزشمندتر می‌دانند. از سوی دیگر، این استیبل کوین به صرافی‌هایی مانند Bitfinex که نمی­توانند به دلار معامله کنند، نقدینگی ارائه می‌دهد. در واقع حفظ روابط بانکی در فضای کریپتو بسیار مشکل است، بنابراین صرافی‌ها از Tether برای قیمت‌گذاری دارایی‌های رمزنگاری به دلار بدون نیاز به داشتن حساب‌های بانکی دلاری استفاده می‌کنند.


شبکه‌های انتقال تتر کدامند؟

همان طور که در بخش قبلی عنوان کردیم، استیبل کوین تتر برای اولین بار بر روی شبکه بیت کوین و در پلتفرم Omni معرفی و پیاده‌سازی شد. در واقع OMNI (Omni Layer) بستری برای ایجاد دارایی‌های دیجیتال است و در بلاک چین بیت کوین (BTC) قرار دارد. در سال 2017 تیم Tether به شبکه اتریوم روی آورد. در اواخر سال 2019 بخش عظیمی از تتر موجود را از پلتفرم Omni و شبکه بیت کوین خارج کردند و به شبکه اتریوم انتقال دادند.


با توجه به اینکه اتریوم برای ساده کردن ایجاد توکن‌های جدید از یکپارچه‌سازی قراردادهای هوشمند کمک می‌گیرد، انتقال تتر به این شبکه امری منطقی محسوب می‌شود. علاوه‌براین، به دلیل اینکه زمان تأیید بلوک‌ها در اتریوم بسیار سریع و اغلب بین 10 تا 15 ثانیه است، از سال 2019 استخراج تتر مبتنی بر شبکه اتریوم که ERC20 Tether نام دارد، بسیار بیشتر از Omni Tether شد.


از طرف دیگر، TRON را می‌توان یکی دیگر از شبکه‌های اصلی جهت انتقال تتر معرفی کرد. در ماه مارس سال 2019 تتر به شبکه ترون نیز انتقال یافت و این شبکه در سال 2021 خود را به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم تکنیکال تتر معرفی کرد. ترون در ابتدای راه ادعا کرد که سرعت مبادلات، فروش و خرید تتر از طریق این شبکه تا حد امکان و به شکل بی‌سابقه‌ای بالا خواهد بود و انجام هر گونه فعالیتی از طریق تتر ترون یعنی TRC20 مشمول هیچ کارمزدی نمی‌شود. با این وجود، کاربران تتر همچنان از شبکه اتریوم بیش از ترون استفاده می‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده؛ توکن‌های USDT در بلاک چین‌های Solana (SOL)، Eos (EOS) و Algorand (ALGO) و همچنین بیت‌کوین نیز صادر می‌شود و از این شبکه‌ها هم پشتیبانی می‌کند.

کارمزد شبکه چیست و چه نقشی در انتقال دارد؟

در شبکه‌های بلاک چین، کارمزد تراکنش‌ها بر روی دو هدف اصلی متمرکز است. زمانیکه ماینرها و اعتبارسنج‌ها به تأیید تراکنش‌ها کمک کنند و یا از شبکه در برابر حملات هکرها و عوامل مخرب محافظت به عمل آورند، از طریق کارمزدها پاداش دریافت خواهند کرد. کارمزدها توسط کاربران بلاک چین یعنی افراد، مشاغل و حتی صرافی‌های رمزنگاری پرداخت می‌شوند. در شرایطی که کارمزدهای بالای یک شبکه ممکن است باعث کاهش استقبال کاربران بلاک چین شود، کارمزدهای بسیار پایین نیز به طور بالقوه نگرانی‌هایی را در زمینه امنیت شبکه ایجاد خواهد کرد.


کارمزد شبکه و نقش آن در انتقال

میزان کارمزد در هر شبکه به میزان فعالیت و حجم معاملات آن شبکه بستگی دارد. علاوه‌براین، ماینرها و نودهای موجود در شبکه نیز بر میزان کارمزدها تأثیرگذار خواهد بود. چنانچه در معاملات خود کارمزدهای بالاتری بپردازید، اغلب تراکنش‌های شما سریع‌تر تأیید خواهد شد. در شرایط این چنینی ماینرها تراکنش شما را نسبت به تراکنش‌هایی که کارمزد کمتری پرداخت می‌کنند، در الویت قرار می‌دهند. با این وجود، ترافیک کاری شبکه نیز می‌تواند کارمز شبکه را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. به این ترتیب چنانچه میزان استفاده از شبکه افزایش یابد، برخی از کاربران جهت تسریع در تأیید تراکنش‌های خود ترجیح می‌دهند کارمزدهای بالاتری بپردازند. از سوی دیگر، ماینرها خواهان دریافت پاداش‌های بیشتر هستند و کاربرانی که مایل به پرداخت کارمزد بیشتر نیستند، در انتظار خواهند ماند.


به این ترتیب می‌توان با قطعیت ادعا کرد که کارمزدهای شبکه نقش مهمی در مبادلات ارزهای دیجیتال دارند. در واقع همانطور که اشاره شد؛ بیشتر شبکه‌های بلاک چین بر مبنای دو هدف مهم، استفاده از کارمزد را در استراتژی خود می‌گنجانند. در وهله اول، کارمزدها می‌توانند امکان فعالیت عوامل مخرب در شبکه را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای به حداقل برسانند. به این ترتیب هرزنامه‌ها و عوامل آسیب‌رسان برای حمله به شبکه، متحمل هزینه‌های بسیار گزافی خواهند شد. این موضوع امنیت شبکه را تضمین و تأمین خواهد کرد. در وهله دوم، کارمزد تراکنش‌ها برای کاربرانی که به تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها می‌پردازند، به عنوان یک عامل انگیزشی محسوب می‌شود.


کارمزد تتر ERC20 چقدر است؟

در حال حاضر کارمزد انتقال تتر بر شبکه ERC20 یعنی شبکه اتریوم حدود 20 دلار است.

کارمزد تتر TRC20 چقدر است؟

در حال حاضر کارمزد انتقال تتر بر شبکه TRC20 یعنی شبکه ترون حدود 2.5 دلار است.

تفاوت تتر ERC20 و TRC20 در چیست؟

چنانچه تمایل به سرمایه‌گذاری و خرید تتر دارید، بهتر است تفاوت بین تترهای موجود در هر شبکه را بدانید. به همین دلیل ما در این بخش به تفاوت دو استیبل کوین اصلی تتر یعنی ERC20 USDT و TRC20 USDT خواهیم پرداخت. در ابتدا بیایید یک تعریف کلی از هر دو داشته باشیم.


تفاوت تتر erc20 و trc20

تتر ERC20

با توجه به مشکلاتی که برای تتر امنی در شبکه بیت کوین وجود داشت، بخش عمده این رمز ارز بر روی اتریوم قرار گرفت. عملکرد اتریوم مبتنی بر قراردادهای هوشمندی است که ایجاد توکن‌های جدید را بر اساس استاندارهای مختلف امکان‌پذیر می‌کند. در این میان، از استاندارد ERC-20 می‌توان به عنوان محبوب‌ترین پروتکل‌های موجود در اتریوم یاد کرد. این استاندارد با تعیین قوانین اساسی در مورد توکن‌های موجود در اتریوم، کمک می‌کند تا این توکن‌ها با یکدیگر همگام‌سازی و سازگار شوند. استیبل کوین تتر مطابق با استاندارد ERC-20 به میزان بسیار زیادی در اتریوم عرضه شد و به طور تقریبی 50 درصد از عرضه کلی استیبل کوین‌ها شامل تتر ERC20 می‌شود.


تتر TRC20

از طرف دیگر عنوان کردیم که Tether TRC-20 در یکی دیگر از شبکه‌های پرطرفدار رمزنگاری با نام ترون و براساس استاندارد TRC-20 عرضه و معامله می‌شود. اگرچه استاندارد TRC-20 و ERC-20 شباهت‌های بسیار زیادی دارند، اما در نظر داشته باشید که USDT منتشرشده در Tron با USDT منتشرشده در Ethereum تفاوت‌هایی نیز دارد.


تفاوت‌های تتر ERC20 با TRC20:

  • شبکه بلاک چین: برای تتر ERC از شبکه اتریوم و برای توکن‌های TRC از شبکه Tron استفاده می‌شود.
  • سبک آدرس: سبک آدرس توکن‌های ERC20 با 0 و x شروع می‌شود، در حالیکه آدرس توکن‌های TRC20 با T آغاز می‌شود.
  • سرعت انتقال: سرعت انتقال تترهای ERC بین 5 تا 10 دقیقه طول خواهد کشید و توکن‌های TRC برای انتقال به چند ثانیه تا چند دقیقه نیاز دارند.
  • کارمزد: میانگین کارمزد برای تتر ERC20 حدود 30 USDT در نظر گرفته شده و این میزان برای تترهای TRC20 از 1 USDT شروع می‌شود.
  • ایمنی: امنیت تتر ERC20 نسبت به تتر TRC20 بسیار بالاتر است.
  • تعداد تراکنش در ثانیه: ERC20 می‌تواند در هر ثانیه حدود 20 تراکنش را پردازش کند. از سوی دیگر، توکن‌های مبتنی بر TRC20 حدود 2000 تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کنند.
  • تیم توسعه دهنده: هر دو تتر erc20 و trc20 را یک تیم مدیریت و اداره می‌کنند.
  • سرعت: توکن‌های TRC20به نسبت توکن‌های رمزنگاری ERC20 سرعت بالاتری دارند.

روش نگهداری و خرید تتر چگونه است؟

ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاران جهت خرید تتر و فروش این استیبل کوین، مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال است. انواع USDTها در سطح وسیعی توسط معامله‌گران استفاده می‌شوند و در بیشتر صرافی‌های کریپتو موجود هستند. شما می‌توانید USDT خود را مانند هر ارز دیجیتال دیگری، روی انواع کیف پول‌های گرم و یا سرد رمزنگاری نگه دارید. یکی از صرافی‌هایی که می‌توانید از آن خرید تتر با کمترین قیمت را انجام دهید، صرافی اکسبیتو است. در این صرافی می‌توانید تترهای خریداری شده را در ولت اختصاصی اکسبیتو نیز نگهداری کنید.


سرمایه‌گذاران سازمانی و صرافی‌های ارز دیجیتال که به میزان زیادی کریپتو در اختیار دارند، می‌توانند به طور مستقیم از تتر به سایر استیبل کوین‌های صادرشده توسط Tether دسترسی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند از طریق سپرده‌گذاری پول نقد، استیبل کوین خریداری کنند. علاوه‌براین، این امکان را دارند که با بازگرداندن سکه‌های مجازی با نرخ مبادله 1:1، به سرمایه‌گذاری مجدد بپردازند.


آیا باید در تتر سرمایه‌گذاری کنم؟

خرید تتر و سایر استیبل کوین‌ها به منظور سرمایه‌گذاری، اقدامی منطقی به نظر نمی‌رسد. در واقع با توجه به اینکه ارزش استیبل کوین USDT همواره باید برابر با یک دلار است و قرار نیست ارزش آن افزایش یابد، فقط به عنوان ذخیره ارزش عمل می‌کند. علاوه‌براین، خرید تتر به شما کمک می‌کند تا ابزاری مفید را در اختیار داشته باشید و بتوانید به نسبت بیت کوین، تجارت خود را ساده‌تر انجام دهید.

ایا باید در تتر سرمایه‌گذاری کنم؟

البته این ارز دیجیتال هم مانند تمام ارزهای دیجیتال دارای ریسک‌های مخصوص به خود است. برای مثال یکی از عمده معایبی که منتقدان این رمز ارز به آن اشاره می‌کنند، بحث میزان پشتوانه دلاری این استیبل‌کوین است. طبق گزارشات منتشر شده توسط شرکت تتر، تنها حدود۱۲ درصد از تتر‌های منتشر شده دارای پشتوانه مستقیم دلاری هستند و مابقی آن به صورت وام، کامودیتی و باقی رمز ارزها نگهداری می‌شود.
روی هم رفته چنانچه تمایل دارید پول خود را در فضای کریپتو نگه دارید و در عین حال می‌خواهید از نوسانات این بستر در امان باشید، بهتر است به دنبال خرید تتر و اسیبل کوین‌های این چنینی باشید. با این وجود، تتر را نمی‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب کرد.


سخن پایانی
تتر را می‌توان محبوب‌ترین استیبل کوین‌های موجود در بازار به شمار آورد که در عین حال می‌تواند در هر 24 ساعت شبانه‌روز، نقدینگی را برای تراکنش‌هایی با ارزش میلیون‌ها دلار فراهم کند. با وجود دیدگاه‌های مختلف در بین کاربران فضای کریپتو، تتر به عنوان یک نقطه امن در این بازار بسیار پرنوسان محسوب می‌شود. همچنین میلیون‌ها کاربر که به دنبال تأمین مالی غیرمتمرکز در سراسر جهان هستند، به خرید تتر و سرمایه‌گذاری در آن روی آورده‌اند. عرضه کلی تتر در بین بلاک چین‌های مختلف تقسیم شده که از مهم‌ترین شبکه‌های این ارز دیجیتال می‌توان به ترون (بر مبنای استاندارد TRC-20) و اتریوم (بر مبنای استاندارد ERC-20) اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که هر دو تتر منتشرشده توسط استاندارد erc20 و trc20 ویژگی‌ها و ارزش‌های مشابهی را ارائه می‌دهند. چنانچه برای خرید تتر و معامله با این ارز دیجیتال، نیاز به اطلاعات بیشتر و راهنمایی دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.