کیف پول‌های ارز دیجیتال، امکان ارسال، دریافت و ذخیره دارایی‌های دیجیتالی را به کاربران این بازار می‌دهند. هنگامی‌که کاربر یک پلتفرم یا صرافی مانند صرافی ایرانی اکسبیتو را برای انجام تراکنش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کند، باید یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار با آن پلتفرم نیز انتخاب کند. کیف پول‌ها درمجموع به دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند، اما آیا تفاوت این دو را میدانید؟


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

دارایی‌های دیجیتال به‌جای پلتفرم‌های مبادله آنلاین ارزهای دیجیتال باید در کیف پول ذخیره شوند. بازار ارزهای دیجیتال مستعد تهدیدات سایبری است و بنابراین انتخاب یک پلتفرم قابل‌اعتماد و ایمن برای نگهداری و خریدوفروش ارزهای دیجیتال ضروری است. در مقاله مقایسه و بررسی بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری گفتیم که این کیف پول‌ها برای ارزهای دیجیتالی مانند ارز بیت کوین، اتریوم ارز دیجیتال و ... دستگاهی هستند که به کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند شما متصل می‌شوند، اما کیف پول‌های نرم‌افزاری همان‌طور که از اسمشان پیداست، یک نرم‌افزار هستند.


ایجاد یک حساب کیف پول ارز دیجیتال برای ذخیره دارایی‌های شما از همان ابتدا ممکن است مشکل‌ساز باشد، اما ضروری است که این کار را انجام دهید. برای کاربران مبتدی مهم‌ترین انتخاب بین کیف پول سخت‌افزاری و همچنین کیف پول نرم‌افزاری است. در اینجا مزایا و معایب کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم یکی از آن‌ها را برای خود انتخاب کنید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

تجزیه و تحلیل کیف پول‌های سخت‌افزاری

در دنیای ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های سخت‌افزاری را معمولاً کیف پول سرد هم می‌نامند. کیف پول‌های ذخیره‌سازی سرد نیازی به سرورهای آنلاین ندارند و می‌توانند دارایی‌ها را در کیف پول‌ها که دستگاه‌های فیزیکی هستند ذخیره کنند. برنامه نرم‌افزاری کیف پول سخت‌افزاری به کاربران این امکان را می‌دهند که دارایی‌های خود را در حالت آفلاین ایمن نگه دارند و تنها زمانی که دستگاه به سیستم کامپیوتر متصل شد، امکان دسترسی از طریق کلید خصوصی را فراهم می‌کند.


در کیف پول‌های سخت‌افزاری حملات سایبری کاهش می‌یابد، زیرا دارایی‌ها در هیچ سرور آنلاینی ذخیره نمی‌شوند، بلکه به‌صورت آفلاین کار می‌کنند. این نوع ذخیره‌سازی امنیت بسیار بالایی را برای دارایی‌های دیجیتال فراهم می‌کند، زیرا هیچ شخص ثالثی نمی‌تواند از طریق اینترنت و بدون کلید خصوصی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. هیچ شخص ثالثی در یک کیف پول سخت‌افزاری دخیل نیست.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری

در اصل دو بخش مجزا برای کیف پول‌های سخت‌افزاری وجود دارد. بخش اول یک دسکتاپ، موبایل یا وب است که به اینترنت متصل است و تقریباً تمام ویژگی‌های اساسی یک کیف پول داغ معمولی را دارد. این کیف پول نرم‌افزاری تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند آن‌ها را امضا کند. جایی که بخش دوم یعنی کیف پول سخت‌افزاری فیزیکی که حاوی کلیدهای خصوصی شما است، وارد می‌شود. تراکنش باید به کیف پول سخت‌افزاری آفلاین شما فرستاده شود، توسط شما تأیید شده و سپس امضا شود.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری

درمجموع، داشتن یک کیف پول سخت‌افزاری برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال به‌صورت آفلاین بهترین راه در میان سایر کیف پول‌های ارزهای دیجیتال است. کیف پول‌های سخت‌افزاری انواع مختلفی با قیمت‌های متفاوت دارند.


تجزیه و تحلیل کیف پول‌های نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری را می‌توانید به‌عنوان برنامه‌های کاربردی از طریق گوشی هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت دانلود کنید. این اپلیکیشن‌ها رابط کاربری ساده‌ای دارند و تنها کاربر می‌تواند از طریق کلیدهای خصوصی خود به آن‌ها دسترسی داشته باشد. بین کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول‌های نرم‌افزاری نوعی کیف پول دیجیتالی هستند که می‌توانند تمام داده‌ها و تراکنش‌های شما را روی یک دستگاه تلفن همراه ذخیره کنند.


انتخاب کیف پول ارز دیجیتال برای سال 2022

کیف پول‌های نرم‌افزاری دارای کلیدهای خصوصی و عمومی هستند که به کاربران کمک می‌کنند تا به کیف پول خود دسترسی داشته باشند و همچنین بتوانند تراکنش‌های خود را انجام دهند. حتی اگر کلیدهای خصوصی کیف پول خود را گم کنید، دردسر زیادی نخواهید داشت. کلیدهای خصوصی کیف پول‌های آنلاین به‌راحتی قابل بازیابی هستند. فرآیند تأیید دومرحله‌ای و کلیدهای خصوصی دارایی‌های شما را از نقض‌های امنیتی در امان نگه می‌دارند.


اگرچه اکثر کیف پول‌ها در پلتفرم‌های مختلف مبادلات ارز دیجیتال مستعد هک شدن هستند، اما وجود کیف پول نرم‌افزاری روی بلاکچین به این معنی است که کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را بدون نگرانی در مورد امنیت آن ذخیره کنند. بلاکچین از طریق نرم‌افزار خود از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران به‌طور کامل محافظت می‌کند.

انتخاب کیف پول ارز دیجیتال برای سال 2022

کیف پول گرم بهتر است یا سرد؟

کیف پول گرم به کیف پولی گفته می‌شود که اتصال فعالی به اینترنت داشته باشد یا در کل به‌صورت آنلاین در فضای اینترنت قابل‌استفاده باشد. کیف پول‌های گرم تقریباً با تمام ارزهای دیجیتال جدید سازگار هستند. این کیف پول‌ها کاربرپسند تر از کیف پول‌های سرد هستند. انتقال وجه به داخل و خارج از این کیف پول‌ها با استفاده از اینترنت سریع و آسان است. متأسفانه این سهولت استفاده با معایبی نیز همراه است، مانند مستعد بودن در برابر هک شدن، کلاه‌برداری‌های فیشینگ و سایر آسیب‌ها. نمونه‌هایی از کیف پول‌های گرم عبارت‌اند از آن‌هایی که توسط صرافی‌ها یا کیف پول‌های تحت وب ارائه می‌شوند.


کیف پول سرد به هر کیف پولی اطلاق می‌شود که به‌صورت آفلاین ارزهای دیجیتال را ذخیره کند. کیف پول سرد به چندین روش قابل‌دسترسی است: مانند ایجاد یک کیف پول کاغذی با QR کد، ذخیره یک کیف پول در یک کامپیوتر بدون اتصال به اینترنت یا استفاده از کیف پول سخت‌افزاری. درحالی‌که کیف پول‌های سرد نسبت به کیف پول‌های گرم ایمن‌تر به‌حساب می‌آیند، اما استفاده از کیف پول‌های سرد معمولاً کند است، به یک جسم فیزیکی نیاز دارد و ممکن است آسیب ببیند. کیف پول‌های سخت‌افزاری نوع خاصی از کیف پول سرد هستند که به دلیل ویژگی‌های امنیتی اضافی محبوبیت زیادی دارند.


تفاوت کیف پول سخت‌افزاری با کیف پول نرم‌افزاری

ویژگی‌های آفلاین کیف پول‌های سخت‌افزاری آن‌ها را از کیف پول‌های نرم‌افزاری ایمن‌تر می‌کند زیرا هیچ وابستگی به شخص ثالث وجود ندارد. کیف پول سخت‌افزاری از هرگونه تهدید امنیتی و از دست دادن دارایی در امان هستند. اگر کیف پول سخت‌افزاری شما گم شود، به سرقت برود یا آسیب ببیند، تا زمانی که به Seed بازیابی 12، 18 یا 24 کلمه‌ای دسترسی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی و به‌صورت ایمن تمام دارایی‌های دیجیتال خود را بازیابی کنید.

تفاوت کیف پول سخت‌افزاری با کیف پول نرم‌افزاری

تمام ارز دیجیتال شما در شبکه بلاکچین جمعی ذخیره می‌شوند. کیف پول سخت‌افزاری Seed بازیابی را به‌صورت آفلاین، روی کاغذ یا حتی بهتر از آن، روی یک دستگاه پشتیبان از جنس فولاد ضدزنگ ذخیره می‌کند. فرض کنید دیگر به کیف پول سخت‌افزاری خود دسترسی ندارید. در این صورت می‌توانید seed بازیابی را به کیف پول دیگری وارد کنید و دوباره به تمام حساب‌ها، موجودی‌ها و داده‌های تراکنش‌های خود دسترسی داشته باشید.


لایه‌های امنیتی متعددی که کیف پول‌های سخت‌افزاری ارائه می‌کنند، آن‌ها را پرهزینه اما ارزشمند می‌کند. در مقایسه با خدمات سایر کیف پول‌های آنلاین و کیف پول‌های بیت کوین، یک کیف پول سخت‌افزاری بدون ایجاد تغییراتی در سیستم، عمر طولانی‌تری خواهد داشت. دارایی‌های دیجیتال نباید برای مدت طولانی در کیف پول‌های آنلاین نگهداری شوند تا از هک شدن یا سایر تهدیدات امنیتی جلوگیری شود. کیف پول‌های سخت‌افزاری دارایی‌ها را ذخیره می‌کنند تا کاربر به ذخیره‌سازی آنلاین نیاز نداشته باشد. کیف پول‌های سخت‌افزاری را باید خریداری کنید.


کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند یک برنامه هستند که بر روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند نصب می‌شوند. استفاده از این کیف پول‌ها راحت‌تر است، اما ایمنی کمتری دارند، زیرا به‌صورت آنلاین کار می‌کنند. برای استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری باید همیشه اینترنت داشته باشید. این کیف پول‌ها معمولاً به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند.

تفاوت کیف پول سخت‌افزاری با کیف پول نرم‌افزاری

کلام آخر

بسیاری از پلتفرم‌ها و صرافی‌های ارزهای دیجیتال کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های نرم‌افزاری مختلفی را ارائه می‌دهند. انتخاب نهایی بیشتر به خود کاربر و میزان سرمایه‌گذاری او بستگی دارد. هر دو نوع کیف پول مزایا و معایب خود را دارند. کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار امن‌تر هستند. دسترسی به کیف پول نرم‌افزاری در هر زمان ممکن است.


طیف بسیار گسترده‌تری از کیف پول‌های نرم‌افزاری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری وجود دارد، زیرا هر ارز دیجیتال جدیدی می‌تواند با کیف پول نرم‌افزاری خود وارد بازار ارزهای دیجیتال شود. قانون اصلی این است که یک کیف پول امن متناسب با نیازهای خود پیدا کنید.