بسیاری از کسانی که تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند (و حتی برخی از کاربران با تجربه) تفاوت بین اتریوم و اتریوم کلاسیک را نمی‌دانند. نه‌تنها در مورد اینکه کدام یک از این ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری بهتری است، بلکه در وهله اول چه چیزی این دو بلاک چین را متمایز می‌کند، سردرگمی زیادی وجود دارد. این مقاله مقایسه مفصلی از اتریوم (Ethereum) و اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) را ارائه کرده و شباهت‌ها، تفاوت‌ها و مسیرهای آینده آن‌ها را بررسی می‌کند. قبل از پرداختن به یک تحلیل مقایسه‌ای، مهم است که بدانیم چرا دو بلاک چین مجزا با نام‌های بسیار مشابه وجود دارند.


 آشنایی با رمز ارز اتریوم (ETH)

آشنایی با رمز ارز اتریوم (ETH)

اتریوم یک پلتفرم نرم‌افزاری جهانی غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک چین پشتیبانی می‌کند و بیشتر به‌خاطر ارز دیجیتال بومی خود یعنی اتر (ETH) شناخته می‌شود. هر کسی می‌تواند برای ایجاد هر فناوری دیجیتال ایمن از اتریوم استفاده کند. این توکن برای پرداخت جهت کارهای انجام‌شده در پشتیبانی از بلاک چین طراحی شده است، اما شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند از آن برای پرداخت کالاها و خدمات ملموس در صورت پذیرش استفاده کنند. اتریوم به‌گونه‌ای طراحی شده که مقیاس‌پذیر، قابل برنامه‌ریزی، ایمن و غیرمتمرکز باشد. این بلاک چین انتخاب مناسبی برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌هایی است که بر اساس آن فناوری ایجاد می‌کنند تا تعداد صنایعی که درحال فعالیت هستند و نحوه انجام زندگی روزمره ما را تغییر دهند.


اتریوم از قراردادهای هوشمند، یک ابزار ضروری در پشت برنامه‌های غیرمتمرکز، پشتیبانی می‌کند. بسیاری از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سایر برنامه‌ها از قراردادهای هوشمند در ارتباط با فناوری بلاک چین استفاده بهره می‌برند.


Vitalik Buterin، که با مفهوم اتریوم شناخته می‌شود، در سال 2014 یک وایت پیپر برای معرفی اتریوم منتشر کرد. پلتفرم اتریوم در سال 2015 توسط بوترین و جو لوبین، بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری بلاک چین ConsenSys راه‌اندازی شد. بنیان‌گذاران اتریوم جزء اولین کسانی بودند که پتانسیل کامل فناوری بلاک چین را فراتر از فعال کردن روش پرداخت مجازی امن در نظر گرفتند. از زمان راه‌اندازی اتریوم، اتر به دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.


اتریوم

اتر و سایر محصولات مبتنی بر اتریوم، مانند سایر ارزهای دیجیتال، شامل فناوری بلاک چین هستند. یک زنجیره بسیار طولانی از بلوک‌ها را تصور کنید. تمام اطلاعات موجود در هر بلوک به هر بلوک جدید ایجادشده با داده‌های جدید اضافه می‌شود. در سراسر شبکه، یک نسخه مشابه از بلاک چین توزیع می‌گردد. این بلاک چین توسط شبکه‌ای از برنامه‌های خودکار تایید می‌شود که در مورد اعتبار اطلاعات تراکنش‌ها به اجماع می‌رسند. هیچ تغییری در بلاک چین نمی‌توان ایجاد کرد، مگر اینکه شبکه به اجماع برسد.


توافق درباره داده‌ها با استفاده از الگوریتمی که مکانیزم اجماع نامیده می‌شود به دست می‌آید. اتریوم از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند که در آن شبکه‌ای از شرکت‌کنندگان به نام اعتبارسنج بلوک‌های جدیدی ایجاد کرده و با هم کار می‌کنند تا اطلاعاتی که در آن وجود دارد را تایید کنند. بلوک‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد وضعیت بلاک چین، لیستی از تاییدیه‌ها (امضا و رای تاییدکننده در مورد اعتبار بلوک)، تراکنش‌ها و موارد دیگر هستند.


تاریخ پیدایش اتریوم کلاسیک (ETC)

تاریخ پیدایش اتریوم کلاسیک (ETC)

اتریوم کلاسیک (ETC) یک پلتفرم ارز دیجیتال توزیع‌شده منبع‌باز، غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند. اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) در سال 2016 در نتیجه هک The DAO، یک قرارداد هوشمند که بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند، شکل گرفت. بلاک چین اصلی به دو قسمت تقسیم شد و اکثر کاربران تصمیم گرفتند هک را معکوس کنند و وجوه دزدیده‌شده را بازگردانند.


این انشعاب شکاف‌های فلسفی را در جامعه اتریوم آشکار کرد. بر اساس این اصل که «کد قانون است»، تعداد کمی از توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان معتقد بودند که سرمایه‌گذاران DAO باید از عواقب سرمایه‌گذاری در یک پروژه معیوب آسیب ببینند. با‌این‌حال، اکثریت جامعه اتریوم تصمیم گرفتند که بلاک چین را به عقب برگردانده و در واقع کمک مالی برای سرمایه‌گذاران The DAO ایجاد کردند.


اتریوم یک پلتفرم بلاک چین مشابه بیت کوین است؛ با یک تفاوت کلیدی که علاوه‌بر ثبت تراکنش‌های ارزی، می‌تواند به‌عنوان یک سیستم توزیع‌شده برای اجرای قراردادهای هوشمند خوداجرا نیز استفاده شود.


اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک قراردادهای هوشمند را با ارائه مزایای حاکمیت غیرمتمرکز تسهیل می‌کند. به عبارت دیگر، قراردادها بدون دخالت شخص ثالث مانند وکیل قابل اجرا هستند. قراردادهای هوشمند شبیه به بیانیه‌های if-then هستند؛ به این معنی که اگر اقدامات مورد نیاز در قرارداد انجام شده باشند، قرارداد به‌صورت خودکار می‌شود. اگر پارامترهای قرارداد برآورده نشده باشند، بسته به شرایط تعیین‌شده در شروع قرارداد، ممکن است جریمه، کارمزد یا قرارداد باطل شوند.


به‌عنوان مثال، در یک معامله ملکی، اگر در قرارداد قید شده باشد که در تاریخ معینی قرار است سپرده اولیه پرداخت شده و وجه دریافت نشده باشد، می توان قرارداد را باطل کرد. قراردادهای هوشمند در یک دفترکل توزیع‌شده یا شبکه بلاک چین قرار دارند. دفترکل توزیع‌شده دفتر تمام معاملات و قراردادهایی است که به‌صورت غیرمتمرکز در مکان‌های مختلف نگهداری و حفظ می‌شوند.


توافق بین خریدار و فروشنده در خطوط کد در قرارداد هوشمند نوشته شده که بسته به شرایط داخلی قرارداد، خودبه‌خود اجرا می‌شود. در نتیجه، نیازی به نظارت یا سانسور خارجی توسط یک مقام مرکزی وجود ندارد؛ زیرا کدها اجرای قرارداد را کنترل می‌کنند.


در ابتدا، بلاک چین اتریوم به‌عنوان یک شبکه واحد ایجاد شد که در آن تراکنش‌ها با استفاده از ارز دیجیتال اتر یا ETH تسهیل می‌شد. شبکه جدید به‌سرعت جهت عرضه اولیه سکه محبوب شد، زیرا تیم‌های مختلف از این پلتفرم برای راه‌اندازی توکن‌های خود استفاده کردند.


اتریوم

اتریوم یکی از موفق‌ترین عرضه اولیه‌های سکه The DAO بود، یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز که در آن سرمایه‌گذاران به دارایی‌هایی برای سرمایه‌گذاری رای می‌دادند. DAO به سرعت بیش از 11 میلیون ETH از بیش از 18000 سرمایه‌گذار جمع‌آوری کرد، قبل از اینکه هکرهای ناشناس یک اشکال قرارداد هوشمند را کشف کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد حدود یک‌سوم اتر انباشته‌شده DAO را به سرقت ببرند.


با توجه به گستردگی هک، بسیاری از سرمایه‌گذاران پیشنهاد معکوس کردن بلاک چین اتریوم برای نجات سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده را دادند، درحالی‌که برخی دیگر معتقد بودند که انجام این کار، الگویی برای کمک‌های مالی آینده خواهد بود. پس از یک نظرسنجی که عجولانه ترتیب داده شد، 97 درصد از شرکت‌کنندگان به بازگرداندن وجوه از دست رفته از طریق هارد فورک رای دادند.


در نتیجه، بلاک چین اتریوم به دو شبکه مجزا تقسیم شد. شبکه جدیدتر نام اتریوم را به ارث برده و از ETH یا اتر به‌عنوان ارز دیجیتال خود بهره برده و نسخه قدیمی‌تر که با نام اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود، از ETC استفاده می‌کند.


شباهت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک کدامند؟

شباهت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک کدامند؟

هم اتریوم و هم اتریوم کلاسیک به‌عنوان یک وسیله مبادله‌ای عمل کرده و معاملات و مبادلات با سایر ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند. برخی از شباهت‌های آن‌ها عبارت‌اند از:


فناوری بلاک چین غیرمتمرکز

اتریوم یک پروتکل غیرمتمرکز مشابه اتریوم کلاسیک با گره‌های بلاک چین توزیع‌شده در سطح جهانی است که نقاط شکست را حذف کرده و تراکنش‌ها را به‌صورت شبانه‌روزی پردازش می‌کند.


عملکرد قرارداد هوشمند

هم اتریوم و هم اتریوم کلاسیک برنامه‌های غیرمتمرکز و تصمیمات مالی را با استفاده از قراردادهای هوشمند خودکار می‌کنند. قرارداد هوشمند اساساً کدی است که خودبه‌خود اجرا می‌شود و می‌تواند اقداماتی را بر اساس شرایط از پیش تعریف‌شده انجام دهد.


حفاظت از حریم خصوصی

اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو تاکید زیادی بر محافظت از حریم خصوصی کاربران خود دارند. درحالی‌که کلیدهای عمومی برای همه باز هستند، کلیدهای خصوصی تحت کنترل انحصاری کاربر باقی می‌مانند. همچنین کاربران می‌توانند به‌جای نام و سایر جزئیات از نام مستعار استفاده و ناشناس بودن خود را در حین انجام تراکنش‌ها حفظ کنند.


اتریوم و اتریوم کلاسیک چه تفاوت‌هایی دارند؟

اتریوم و اتریوم کلاسیک چه تفاوت‌هایی دارند؟

با توجه به معیارهای زیر به‌راحتی می‌توان تفاوت میان اتریوم و اتریوم کلاسیک را درک کرد.


تغییرناپذیری

در شبکه اتریوم کلاسیک، نمی‌توانید داده‌ها را پس از ورود به سیستم تغییر دهید. در این سیستم، تغییرناپذیری به جلوگیری از دستکاری داده‌ها در بلاک چین کمک می‌کند.


اتریوم به شما این امکان را می‌دهد تا با پرداخت هزینه، تراکنش معلق را جایگزین یا لغو کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند که تراکنش حتی پس از گذشت مدت طولانی از شروع آن وارد بلوک نشود.


محدودیت استخراج

اتریوم کلاسیک از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) برای استخراج استفاده می‌کند. در این فرایند، ماینرها از رایانه‌های ASIC پرقدرت برای یافتن هش‌های معتبر جهت استخراج یک بلوک بهره می‌برند. خود ماینرها به‌عنوان تاییدکننده یک بلوک عمل می‌کنند. ماینر پس از استخراج بلوک، ارز دیجیتال و سایر هزینه‌ها را به‌عنوان پاداش بلوک دریافت خواهد کرد.


اتریوم درحال‎حاضر از اجماع اثبات کار استفاده می‌کند، اما قصد دارد به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر رویه دهد. این تغییر باعث می‌شود شبکه سریع‎‌تر و کارآمدتر شده و مقیاس‌پذیری آن افزایش یابد.


محدودیت

اتریوم کلاسیک دارای محدودیت کلی عرضه تقریبا 210.70 میلیون ETC است. پس از ماینینگ تمام توکن‌های شبکه، ماینرها کارمزد تراکنش را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.


از سوی دیگر اتریوم عرضه نامحدودی دارد. بااین‌حال، نرخ رشد آن به 4.5٪ در سال محدود شده است.


 ارزش

ارزش

اگر ارزش بازار و ارزش توکن فردی را در نظر بگیرید، اتریوم بسیار جلوتر از اتریوم کلاسیک است. ارزش اتریوم همچنین مبتنی بر این واقعیت بوده که سرمایه‌گذاران به آن به عنوان مکانی امن جهت سرمایه‌گذاری اعتماد دارند و همچنین طیف گسترده‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ارائه می دهد.


پروتکل اجماع

اتریوم کلاسیک بر اساس مکانیزم اجماع اثبات کار اجرا می‌شود. از طریق این فرایند، ماینرها مسائل پیچیده ریاضی را با استفاده از تجهیزات قوی حل کرده تا حقوق اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین را به دست آورند. با تایید موفقیت‌آمیز و افزودن بلوک‌های جدید، آن‌ها توکن‌های ETC را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.


اتریوم قبلاً بر اساس مدل اجماع اثبات کار اجرا می‌شد، اما تغییری به‌سمت مکانیزم اثبات سهام انجام داد که در آن گره‌ها باید توکن‌های اتر را به اشتراک بگذارند تا دارای اعتبار شوند. استیکینگ تضمین خواهد کرد که اعتبارسنجی‌ها هیچ تراکنش مشکوکی را به یک بلوک اضافه نمی‌کنند. این تغییر از PoW به PoS به‌عنوان ادغام شناخته می‌شود و در سپتامبر 2022 اتفاق افتاد.


ETC یا ETH؟ کدام‌یک نسخه بهتری از اتریوم است؟

ETC یا ETH؟ کدام‌یک نسخه بهتری از اتریوم است؟

اگر این مطلب را تاکنون دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که پاسخ به این سوال چندان دشوار نیست. با توجه به مواردی که گفته شد، در نظر گرفتن اتریوم کلاسیک به‌عنوان ارزی بهتر از اتریوم، چندان عاقلانه نیست؛ زیرا اولا به‌شکل مستقیم با اتریوم مخالف است و حمله‌ای به این آلت کوین برتر در نظر گرفته می‌شود. اتریوم کلاسیک فقط کاربران جدید را گیج کرده و مانع پذیرش می‌شود. به‌علاوه بارها به‌شکلی موفقیت‌آمیز مورد حمله قرار گرفته است.


حمله 51 درصدی زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماینر بزرگ، بیش از 51 درصد بر نرخ هش شبکه کنترل داشته باشد؛ سپس از آن برای دو برابر خرج کردن و سرقت سکه‌ها استفاده کند. اتریوم کلاسیک چندین‌بار مورد حمله 51 درصدی قرار گرفته که آن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بسیار خطرناک معرفی کرده است.


اتریوم از این بابت قدرتمندتر بوده و بنابراین به‌عنوان یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری بسیار مطمئن‌تری به حساب می‌آید.


سخن پایانی

سخن پایانی


شباهت‌های زیادی بین این دو بلاک چین وجود دارند و این چیزی غیر معمول نیست؛ زیرا اتریوم از اتریوم کلاسیک سرچشمه گرفته است. بااین‌حال، سناریوها و چشم‌اندازهای فعلی این دو پلتفرم بسیار متفاوت هستند.


اتریوم یک بلاک چین بسیار محبوب بوده و با ورود اتریوم 2.0، محبوبیت آن به اوج جدیدی رسیده است. از سوی دیگر، اتریوم کلاسیک به‌دلیل عوامل مختلف محبوبیت خود را از دست داده که یکی از آن‌ها حملات 51 درصدی به شبکه در جولای و آگوست 2020 بود. کمتر احتمال دارد که سرمایه‌گذاران بخواهند پول خود را در اتریوم کلاسیک بگذارند. همچنین، اتریوم دارای مقیاس‌پذیری لایه ۲ است که به آن اجازه می‌دهد بار شبکه خود را به سایر بلاک چین‌ها منتقل کند. Polygon مثال خوبی در این زمینه است.


بنابراین، چه در اتریوم سرمایه‌گذاری کنید و چه در اتریوم کلاسیک، باید قبل از شروع، روندهای فعلی بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. انجام تحقیقات از منابع معتبر نیز ضروری است. همچنین، درک تفاوت‌های بین این بلاک چین‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیمات مرتبط با سرمایه‌گذاری بهتری بگیرید.