با رشد قیمت اخیر بیت کوین و اخبار مهمی که هر روز پیرامون آن در رسانه‌ها منتشر می‌شوند، به نظر می‌رسد اکنون فرصت خوبی است تا به برخی از باورها و تصورات غلط در مورد این ارز دیجیتال نگاهی بیندازیم. برای مثال، اگر فکر می‌کنید که بیت‌کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد یا به‌عنوان یک روش پرداخت بیش از حد نوسانی است، این مقاله برای شما خواهد بود. در این مقاله، ما باورهای دروغین را از واقعیات جدا می‌کنیم تا به شما در کشف حقایق در مورد پادشاه ارزهای دیجیتال کمک کنیم؛ اما قبل از آن بیایید به مفهوم بیت کوین در بلاک چین بپردازیم.


مفهوم بیت کوین در بلاک چین چیست؟

مفهوم بیت کوین در بلاک چین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال بوده که بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده است. بلاک چین یک پایگاه داده غیرمتمرکز به حساب می‌آید که توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها در سراسر جهان نگهداری و اجرا می‌شود. این شبکه از رمزنگاری (کریپتوگرافی) برای ایمن‌سازی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند و به‌گونه‌ای طراحی شده است که در برابر دستکاری اطلاعات مقاوم باشد. بیت کوین از این نظر منحصربه‌فرد است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به یک مرجع مرکزی، مانند بانک یا دولت، پول ارسال و دریافت کنند.


تراکنش‌ها در این شبکه توسط ماینرها (Miners) اعتبارسنجی می‌شوند و کاربران می‌توانند بیت‌کوین‌های جدید را از طریق فرایندی به نام ماینینگ (استخراج) به دست بیاورند. بیت کوین به‌عنوان یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز و همتابه‌همتا که تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه را ارائه می‌دهد، در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.


باور دروغین درباره بیت کوین که نباید باور کنید!

باور دروغین درباره بیت کوین که نباید باور کنید!

به‌طور کلی، هر فناوری جدیدی که ظهور می‌کند، با برخی باورهای نادرست و اطلاعات غلط همراه می‌شود که بسیاری از مردم به‌اشتباه آن‌ها را قبول می‌کنند؛ دلیل آن هم عمدتاً دانش فنی پایین و عدم آگاهی است. بیت کوین نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باورهای غلط زیادی در مورد این ارز دیجیتال در اذهان عمومی وجود دارند؛ اما این تصورات غلط در مورد بیت کوین که بسیار رایج هم هست کدامند؟ چه واقعیاتی وجود دارند که مردم از آن‌ها ناآگاه هستند؟ در ادامه به این موارد می‌پردازیم.


بیت کوین یک حباب است


گرچه عده‌ای از مردم از بیت کوین برای سوداگری و کسب سودهای هنگفت استفاده می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که این ارز دیجیتال یک حباب است. حباب‌ها چرخه‌هایی اقتصادی هستند که در پی افزایش ناپایدار قیمت ایجاد می‌شوند. این حباب‌ها زمانی که سرمایه‌گذاران بفهمند که قیمت‌ دارایی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است، در نهایت می‌ترکند.


قیمت بیت کوین در طول بیش از 12 سال چرخه‌های متعددی را پشت‌سر گذاشته و هر بار سقف‌های قیمتی جدیدی را به ثبت رسانده است. برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ بیت کوین بر این باورند که نوسانات این رمز ارز با توجه به نوپدید بودن این بازار، امری عادی به حساب می‌آیند. آن‌ها معتقدند که این نوسانات تا زمانی که بازار ارز دیجیتال بزرگ شود و ارزش آن به رقم معناداری برسد، ادامه خواهد داشت.


بیت کوین هیچ کاربرد واقعی ندارد

بیت کوین هیچ کاربرد واقعی ندارد


دومین باور دروغین بیت کوین کاربرد نداشتن این ارز دیجیتال است. منتقدان ادعا می‌کنند که بیت کوین در دنیای واقعی کاربرد ندارد یا اگر کاربردی هم داشته باشد، بیشتر برای فعالیت‌های غیرقانونی است؛ اما هیچ یک از این گفته‌ها درست نیست، زیرا بیت کوین سال‌هاست که به‌عنوان وسیله پرداخت استفاده می‌شود.


همچنین این ارز دیجیتال مشابه طلا به‌عنوان یک حفاظ در برابر تورم عمل می‌کند. امری که باعث شده به آن لقب «طلای دیجیتال» را بدهند. ضمن اینکه تعداد فزاینده‌ای از صندوق‌های بزرگ و شرکت‌های سهامی عام (تسلا، اسکوئر، میکرواستراتژی) تاکنون میلیاردها دلار بیت کوین خریداری کرده‌اند و از آن برای سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های خود استفاده می‌کنند.


بیت کوین ارزش واقعی ندارد

بیت کوین ارزش واقعی ندارد


از دیگر تصورات غلط درباره بیت کوین این است که این رمز ارز ارزش واقعی ندارد! بله، بیت کوین توسط یک دارایی فیزیکی مانند طلا پشتیبانی نمی‌شود، اما جالب است بدانید که حتی برترین ارز فیات در جهان یعنی دلار آمریکا نیز پشتوانه‌ فیزیکی ندارد. ضمن اینکه بیت کوین به‌گونه‌ای کدنویسی شده است که کمیاب باشد، ویژگی‌ای که در هیچ ارز فیاتی نخواهید دید.


پیرو این موضوع، باید گفت که تنها 21 میلیون BTC در دنیا وجود خواهند داشت و نه بیشتر. این کمیابی عامل اصلی ارزشمند بودن این ارز دیجیتال است. بیت کوین همچنین ارزش خود را از کاری که ماینرهای موجود در شبکه انجام می‌دهند به دست می‌آورد، به‌این‌صورت که کامپیوترهای قدرتمند در سرتاسر جهان حجم زیادی از قدرت پردازشی خود را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها مصرف می‌کنند و در ازای آن بیت کوین پاداش می‌گیرند. در نهایت، همه این فرایندها به‌عنوان پشتوانه شبکه بیت کوین عمل‌ می‌کنند.


یک ارز دیجیتال دیگر جایگزین بیت کوین خواهد شد

یک ارز دیجیتال دیگر جایگزین بیت کوین خواهد شد


چهارمین باور دروغین در مورد بیت کوین این است که در نهایت یک ارز دیجیتال دیگر بیت کوین را به زیر خواهد کشید. در پاسخ به این باور غلط باید گفت که بیت کوین اولین پول دیجیتال موفق دنیا بود. درحالی‌که هزاران رمز ارز دیگر وعده داده بودند که با ارائه قابلیت‌های جدید از بیت کوین پیشی بگیرند، هیچ‌کدام به پادشاه بازار کریپتو حتی نزدیک هم نشده‌اند.


به‌رغم ظهور هزاران رمز ارز مختلف در یک دهه گذشته، بیت‌کوین همیشه باارزش‌ترین رمز ارز جهان بوده است؛ به‌طوری که حدود 60 درصد از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهد.


سرمایه‌گذاری در بیت کوین قمار است.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین قمار است


پنجمین باور دروغین بیت کوین این بوده که سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال به‌مثابه قمار است. گرچه بیت کوین در دهه گذشته نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده، اما این برای یک بازار جوان و روبه‌رشد کاملاً عادی به نظر می‌رسد. از زمان بلاک پیدایش بیت کوین در سال 2010، این رمز ارز به‌طور پیوسته روبه‌افزایش بوده و ارزش بازار آن از سطح 1 تریلیون دلار نیز عبور کرده است.


سرمایه‌گذاران بیت کوین همیشه یک دلیل اساسی برای خرید بیت کوین و انتظار کسب سود دارند: اینکه قیمت این ارز دیجیتال همیشه در طول تاریخ صعودی بوده است. البته باید اشاره کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که روندهای تاریخی همیشه تکرار شوند.


قابل به ذکر است که نوسانات بیت کوین در مقایسه با سال‌های قبل درحال کاهش هستند. طبق گزارش‌ها، افزایش مشارکت‌ سرمایه‌گذاران سازمانی و اثر تثبیت‌کننده آنها عامل اصلی این افت نوسانات می‌باشد. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌منظور کاهش تأثیر نوسانات قیمت بر دارایی‌های خود، از استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging) استفاده می‌کنند. طبق این استراتژی، شما هر هفته یا هر ماه یک مقدار ثابت بیت کوین خریداری می‌کنید؛ بدون توجه به این که قیمت در چه سطحی قرار دارد. این استراتژی معمولاً در بلند‌مدت با سود همراه است.

در نهایت، انتخاب اینکه بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری به سبد سرمایه‌گذاری شما اضافه شود، بستگی به شرایط شخصی، تحمل ریسک و افق زمانی سرمایه‌گذاری شما دارد. اگرچه بیت کوین در یک دهه گذشته به‌طور کلی روبه‌افزایش بوده، اما چرخه‌های نزولی قابل توجهی را نیز پشت‌سر گذاشته است. بنابراین سرمایه‌گذاران باید مراقب نوسانات بازار باشند.


بیت کوین امن نیست.

بیت کوین امن نیست


از دیگر شایعه‌های اشتباه راجب بیت کوین امن نبودن آن است. شبکه بیت کوین هرگز هک نشده و کد متن‌باز آن توسط بسیاری از کارشناسان امنیت سایبری و دانشمندان کامپیوتر مورد بررسی قرار گرفته است. ضمن اینکه بسیاری از تصورات غلط در مورد امنیت بیت کوین ناشی از حملات هکری به پلفترم‌ها و خدمات شخص ثالثی بوده که از بیت کوین استفاده می‌کنند و این مسئله ربطی به شبکه بیت کوین ندارد.


باید توجه داشت که شبکه بیت کوین از زمان آغاز به کار خود در سال 2009 در 99.9 درصد مواقع به‌صورت امن درحال کار بوده است. همچنین، حجم وسیع توان محاسباتی ماینرها این شبکه را بسیار ایمن می‌کند. ضمن اینکه ماینرهای بیت کوین در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، به این معنی که هیچ‌کسی قدرت این را ندارد که کنترل شبکه را به دست بگیرد.


همچنین بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی بود که مشکل دو بار خرج کردن (Double Spending) را حل نموده و مفهوم ارز همتابه‌همتا (P2P) را به واقعیت تبدیل کرد. علاوه‌بر این، تمام تراکنش‌های بیت کوین برگشت‌ناپذیر هستند، امری که امنیت این شبکه پرداخت را دوچندان می‌کند.


بیت کوین برای محیط‌زیست مضر است

بیت کوین برای محیط‌زیست مضر است


استخراج بیت کوین یک فرایند انرژی‌بر بوده؛ اما تعیین اثرات زیست‌محیطی آن دشوار است. در واقع، تمام جنبه‌های اقتصاد دیجیتال نیاز به انرژی دارند. کل سیستم بانکی جهانی و تمام انرژی مورد نیاز برای پردازش تراکنش‌های بانکی و ساختمان‌های اداری، دستگاه‌های خودپرداز، شعب محلی و بسیاری موارد دیگر به انرژی نیازمندند.


‌ صندوق سرمایه‌گذاری آرک اینوستمنت ((Ark Investment Management در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده که بیت کوین بسیار کارآمدتر از بانکداری سنتی و استخراج طلا در مقیاس جهانی است. همچنین بخش قابل توجهی از استخراج بیت کوین توسط منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی، آبی و خورشیدی تامین می‌شود.


سخن پایانی


در این مقاله به بررسی ۷ باور غلط در مورد بیت کوین پرداختیم، از جمله اینکه دارای حباب است، امن نیست، کاربرد و ارزش ندارد و اثرات مخربی روی محیط زیست می‌گذارد. متاسفانه عدم آگاهی و انتشار اطلاعات نادرست در مورد بیت کوین در رسانه‌ها باعث شده که بخش قابل توجهی از مردم هنوز نسبت به سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال مردد باشند و روی خوشی به آن نشان ندهند؛ اما انتظار می‌رود به‌مرور زمان و با افزایش آگاهی عمومی، این تصورات نادرست کم‌کم رنگ ببازند و روزی شاهد پذیرش گسترده این ارز دیجیتال در دنیا باشیم.