تا کنون، ارزهای دیجیتال حوزه‌های مختلفی را دگرگون کرده‌اند. ماهیت این ارزها به‌گونه‌ای است که می‌توانند روش‌های نوینی را برای انجام کارهای سنتی پیشنهاد بدهند. یکی از زمینه‌هایی که اخیراً توسط رمزارزها متحول شده، امور خیریه (Charitable) و بشردوستی (Philanthropy) است.


اگرچه امور خیریه یکی از سنتی‌ترین روش‌های بشردوستی محسوب می‌شود و تاریخ بسیار کهنی دارد؛ اما ادغام آن با دنیای کریپتو، می‌تواند شیوه‌های جدیدی را پیش روی افراد نیکوکار بگذارد. به‌خاطر همین، در این مقاله، به‌سراغ بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال بر امور خیریه رفته‌ایم تا ببینیم که این روش جدید بشردوستی چگونه است.


بشردوستی کریپتویی (Crypto Philanthropy) چیست؟

بشردوستی کریپتویی (Crypto Philanthropy) چیست؟

یکی از پیشرفت‌های هیجان‌انگیز ارزهای دیجیتال، بشردوستی کریپتویی (Crypto Philanthropy) است. در سال‌های اخیر، بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال، از روش‌های نوین پرداخت خیریه استقبال کرده‌اند. در واقع، مؤسسات غیرانتفاعی خیریه از این روش‌ها استفاده می‌کنند تا کمک‌های بشردوستانه‌ی افراد را به‌صورت غیرمتمرکز و مستقیم، از سراسر جهان جمع‌آوری کنند.


ازآنجایی‌که مؤسسات خیریه همیشه به‌دنبال ارائه‌ی شیوه‌های متنوع کمک‌های مالی بوده‌اند؛ بشردوستی کریپتویی به یکی از راه‌های کاربردی و مفید برای دریافت این کمک‌ها تبدیل شده است. از این طریق، امکان برقراری ارتباط با خیرین نقاط مختلف جهان فراهم می‌شود. همچنین، آمارها نشان می‌دهند که با استفاده از روش‌های پرداخت ارزهای دیجیتال، طیف وسیعی از کاربران در رده‌های سنی مختلف، به مخاطبین هدف مؤسسات خیریه تبدیل شده‌اند.


ارزهای دیجیتال چه تاثیری بر امور خیریه می‌گذارند؟

ارزهای دیجیتال به روش جدیدی برای امور خیریه تبدیل شده‌اند که با استفاده از فناوری بلاک چین می‌توانند شفافیت، امنیت و کارایی را برای این حوزه فراهم کنند. این مسئله باعث می‌شود که واسطه‌های مالی سنتی کنار گذاشته شوند و امکان کمک به سراسر جهان برای خیرین فراهم شود. به‌خاطر همین، در این بخش، به ویژگی‌های بشردوستی کریپتویی می‌پردازیم.


ارزهای دیجیتال چه تاثیری بر امور خیریه می‌گذارند؟

کمک‌های مالی سریع و کارآمد در سراسر جهان

با کنار رفتن روش‌های سنتی، کمک‌های بین‌مرزی با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شوند که مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:


  • کاهش کارمزدهای نقل‌و‌انتقال دارایی‌ها

  • امکان ارسال کمک‌های نیکوکارانه به سراسر جهان

  • اطمینان از سرعت و کارآمدی کمک‌های مالی

کمک به استقلال فردی افراد

از این طریق، امکان کمک به افراد ساکن در کشورهای درحال‌توسعه فراهم می‌شود که مزایای زیر را دارد:


  • امکان کمک به ساکنان کشورهایی که بانک‌هایشان تحریم شده‌اند، فراهم می‌شود.

  • ساکنان کشورهای درحال‌توسعه می‌توانند از این کمک‌ها برای افزایش استقلال فردی خود استفاده کنند.

  • ارزهای دیجیتال به رونق اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه کمک می‌کنند.

کمک‌ها قابل‌ردیابی هستند

ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین کار می‌کنند؛ بنابراین، باعث شفافیت و مسئولیت‌پذیری در حوزه‌ی امور خیریه می‌شوند. فناوری بلاک چین به افراد نیکوکار اجازه می‌دهد که تراکنش‌های خود را ردیابی کنند و از رسیدن کمک‌ها به مقصد صحیح مطمئن شوند. این مسئله اعتماد خیرین را بالا می‌برد و می‌تواند روی افزایش کمک‌های بشردوستانه تأثیر بگذارد.


حذف هزینه‌های واسطه‌ها

در روش‌های سنتی امور خیریه، مؤسسات بخش از کمک‌ها را به هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان خود اختصاص می‌دهند. این مسئله بر کیفیت امور خیریه تأثیر منفی می‌گذارد و باعث نارضایتی نیکوکاران می‌شود. در سوی مقابل، ارزهای دیجیتال باعث حذف واسطه‌ها و هزینه‌های مرتبط با آن‌ها می‌شوند.


حریم خصوصی و ناشناس ماندن

یکی دیگر از مزایای امور خیریه‌ی مبتنی بر ارزهای دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن خیرین است. ارزهای دیجیتال سطحی از حریم خصوصی را برای نیکوکاران فراهم می‌کنند که در روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. در نتیجه، افراد می‌توانند بدون اینکه شناسایی شوند، به هر نقطه از دنیا که می‌خواهند، هدایایشان را ارسال کنند.


امکان ایجاد پلتفرم‌های غیرمتمرکز خیریه

فناوری بلاک چین به توسعه‌دهندگان نیکوکار اجازه می‌دهد که پلتفرم‌های خیریه را به‌صورت غیرمتمرکز راه‌اندازی کنند. از این طریق، امکان جمع‌آوری کمک‌های کریپتویی از سراسر جهان فراهم می‌شود. همچنین، افراد نیکوکار نیز می‌توانند به‌راحتی به این پلتفرم‌ها مراجعه کنند و آمار دقیقی را از گزارش فعالیت خیریه ببینند.


همکاری با سازمان‌های خیریه‌ی معروف

تا کنون، همکاری‌های گوناگونی میان پلتفرم‌های دیفای و سازمان‌های خیریه‌ی سرشناس صورت گرفته است. ازآنجایی‌که پلتفرم‌های دیفای، مانند صرافی‌ها، کاربران زیادی دارند، این اتفاق می‌تواند تأثیر مثبتی بر افزایش کمک‌های بشردوستانه بگذارد. از طرفی، بسیاری از این پلتفرم‌ها، بخشی از کارمزدهای دریافتی خودشان را به خیریه اختصاص داده‌اند. این مسئله نیز تأثیر مثبتی روی گسترش امور خیریه‌ی غیرمتمرکز خواهد داشت.


معافیت‌های مالیاتی

از گذشته، کشورهای مختلفی، مانند ایران، به شرکت‌هایی که در امور خیریه مشارکت دارند، معافیت‌های مالیاتی را اهدا می‌کنند. حالا برخی از کشورها برای بشردوستی‌های کریپتویی نیز این معافیت‌ها را در نظر گرفته‌اند. این مسئله باعث می‌شود که شرکت‌های مختلف به ارسال کمک‌های نیکوکارانه علاقه‌مند شوند. از طرفی، چون نیکوکاری کریپتویی بدون مرز است، شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند به کشورهای درحال‌توسعه کمک‌های خوبی داشته باشند.


چه راه‌هایی برای بشردوستی کریپتویی وجود دارند؟

چه راه‌هایی برای بشردوستی کریپتویی وجود دارند؟

حالا که با تاثیر ارز دیجیتال بر امور خیریه آشنا شدید، باید ببینیم که با چه روش‌های می‌توان ارزهای دیجیتال را به‌صورت نیکوکارانه اهدا کرد. تا کنون، دو راه اساسی برای بشردوستی کریپتویی معرفی شده‌اند:


سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO)

در واقع، این سازمان‌ها شبیه مؤسسات خیریه‌ی سنتی هستند؛ با این تفاوت که به‌صورت غیرمتمرکز و توسط خود کاربران اداره می‌شوند. در نتیجه، واسطه‌های سنتی حذف شده‌اند و کاربران می‌توانند برای نحوه‌ی مدیریت هدایا تصمیم بگیرند. این سازمان‌ها بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کنند؛ در نتیجه، شفافیت بالایی دارند و امکان ردیابی تراکنش‌هایشان وجود دارد.


پلتفرم‌های نیکوکاری

این پلتفرم‌ها به افرادی که به شرکت در یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) تمایلی ندارند، کمک می‌کنند که به‌صورت انفرادی، ارزهای دیجیتال را اهدا کنند. اگرچه برخی از صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی نیز چنین امکانی را فراهم کرده‌اند؛ اما برخی از پلتفرم‌های نیکوکاری معروف‌تر هستند و به‌طور تخصصی برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه راه‌اندازی شده‌اند.


معروف‌ترین سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAOs) نیکوکاری

در میان سازمان‌های غیرمتمرکز خودمختار (DAOs)، دو سازمان نیکوکاری از بقیه معروف‌تر هستند:


  • CowgirlDAO: این سازمان توسط اهالی هنر راه‌اندازی شده است و در حوزه‌ی بشردوستی کریپتویی شهرت زیادی دارد. موسس آن، مولی دیکسون (Molly Dickson)، هنرمند سرشناسی در زمینه‌ی توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) محسوب می‌شود و بارها فروش آثارش را به امور خیریه اختصاص داده است. البته نحوه تخصیص هدایای دیکسون و همه‌ی کاربران توسط جامعه‌ی این سازمان تعیین می‌شود.

  • GitCoin: یکی دیگر از سازمان‌های سرشناس غیرمتمرکز خیریه است که هدایای دریافتی را به زمینه‌های مختلفی، مانند محیط‌زیست، فناوری و... اختصاص می‌دهد. شیوه‌ی تخصیص منابع این سازمان نیز توسط نظرسنجی از کاربران تعیین می‌شود.

معروف‌ترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز نیکوکاری

معروف‌ترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز نیکوکاری

همان‌طور که گفتیم، پلتفرم‌های غیرمتمرکزی نیز برای دریافت کمک‌های بشردوستانه راه‌اندازی شده‌اند. مهم‌ترین پلتفرم‌های این حوزه عبارت‌اند از:


  • The Giving Block: این پلتفرم به مؤسسات غیرانتفاعی خیریه‌ی واجد شرایط کمک می‌کند. در نتیجه، کاربرانی که به این سایت مراجعه می‌کنند، در حال کمک به یک مؤسسه‌ی غیرانتفاعی هستند و نمی‌توانند درباره‌ی نحوه تخصیص کمکشان تصمیم بگیرند.

  • GivePackt: این پلتفرم نیز برای کمک به مؤسسات غیرانتفاعی واجد شرایط است؛ با این تفاوت که افراد نیکوکار می‌توانند سابقه‌ی کمک‌های خود را دریافت کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند.

  • AidCoin: این پلتفرم خیریه با هدف ایجاد شفافیت در حوزه‌ی نیکوکاری، با استفاده از قراردادهای هوشمند، راه‌اندازی شده است.

  • Binance Charity: پلتفرم خیریه‌ی صرافی سرشناس بایننس، یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌هایی است که در زمینه‌ی بشردوستی کریپتویی فعالیت می‌کند. این پلتفرم مدام پروژه‌های خیریه‌ی جدید را به کاربران معرفی کرده و حجم بالایی از هدایای نیکوکاری را جمع‌آوری می‌کند.

اکسنیکو؛ قهرمان ارزهای دیجیتالِ اکسبیتو

اکسنیکو؛ قهرمان ارزهای دیجیتالِ اکسبیتو

اکسنیکو پلتفرم نیکوکاری صرافی ایرانی ارز دیجیتال اکسبیتو است. اکسنیکو با هدف انجام مسئولیت اجتماعی جامعه‌ی کریپتو، توسط صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو راه‌اندازی شده و شما به‌راحتی می‌توانید کمک‌های کریپتویی خود را از طریق این پلتفرم به سازمان‌ها و بنیادهای داوطلب اهدا کنید.


فرهنگ و سنت‌های ایرانی از دیرباز با کمک به هم‌نوع آمیخته بوده است و حالا اکسنیکو با ارائه‌ی خدمات نیکوکاری ارز دیجیتال، می‌تواند بشردوستی و امور خیریه را رونقی دوباره ببخشد. برای استفاده از اکسنیکو کافی است که به صرافی اکسبیتو مراجعه کرده و از بخش اکسنیکو، کمک‌های کریپتویی خود را اهدا کنید.


چالش‌های پیش روی بشردوستی کریپتویی کدام‌اند؟.

چالش‌های پیش روی بشردوستی کریپتویی کدام‌اند؟

درحالی‌که استفاده از ارزهای دیجیتال برای اهداف نیکوکاری مزایای زیادی دارد؛ اما چالش‌هایی نیز در این مسیر قرار گرفته‌اند:


  • نوسانات قیمت: ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارند و این مسئله باعث می‌شود که کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، بر روی کیفیت هدایای افراد نیکوکار تأثیر منفی بگذارد.

  • محیط نظارتی: در سال‌های اخیر، نهادهای نظارتی قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای بازار کریپتو در نظر گرفته‌اند. این قوانین باعث محدودشدن فعالیت‌های سازمان غیرمتمرکز خیریه می‌شوند.

  • نیاز به آموزش: ازآنجایی‌که هنوز افراد زیادی در سراسر دنیا با ارزهای دیجیتال آشنا نیستند؛ ترویج نیکوکاری کریپتویی به آموزش‌های گسترده‌ای نیازمند است.

تبدیل به پول نقد: ازآنجایی‌که حجم کمک‌های کریپتویی بالا است، در بسیاری از موارد، مؤسسات غیرانتفاعی در تبدیل کمک‌ها به پول فیات دچار مشکل می‌شوند.


مالیات: یکی از چالش‌های اساسی این حوزه مالیات است. بسیاری از کشورها برای تراکنش‌های کاربران مالیات‌هایی را وضع می‌کنند. درصورتی‌که تراکنش‌های نیکوکاری معاف از مالیات نباشند، اهداکنندگان باید مالیات تراکنش خود را بپردازند.


سخن پایانی


ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، روش‌های نوینی را به حوزه‌های مختلف سنتی پیشنهاد داده‌اند. این روش‌ها تحولات گسترده‌ای را در تعاملات بشری ایجاد کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین تحولات نیز مربوط به تاثیر ارزهای دیجیتال بر امور خیریه است. با توجه به مزایای گسترده‌ی بشردوستی کریپتویی، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، این کمک‌ها باعث تحول اقتصادی در نقاط مختلفی از جهان شوند.