سازمان غیرمتمرکز مستقل یا DAOها روشی مؤثر و ایمن برای کار با افراد همفکر در سراسر جهان هستند. اگر بتوانید با گروهی از افراد هم‌فکر چیز جدیدی بسازید و منابع خود را برای حمایت از اهداف مشترک سرمایه‌گذاری کنید، درنهایت می‌توانید به اهداف خود نزدیک شوید. سازمان غیرمتمرکز مستقل DAO هم تقریباً همین ایده را اجرایی می‌کند. یکی از ایده‌های بنیادین تکنولوژی بلاکچین و ارزهای دیجیتال، تمرکز زدایی است. این تمرکززدایی، فقط به پرداخت‌های مالی محدود نمی‌شود و بلاک چین قصد دارد از همه فرایندهای متمرکز تمرکززدایی کند. برای آشنایی با سازمان دائو (DAO) این مقاله را تا انتها بخوانید.


آغاز راه سازمان غیرمتمرکز مستقل DAO

خبر خوب این است که با DAOها، اصول اولیه نحوه انجام کارهای گروهی برای شما گسترده‌تر، روان‌تر، باز و قابل‌دسترس‌تر می‌شوند. دائوها در حقیقت قراردادهای هوشمندی هستند که تاکنون بیشتر آن‌ها روی بلاکچین اتریوم اجرا شده‌اند؛ اما هر بلاک‌چینی که از فناوری قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، می‌تواند میزبان یک دائو هم باشد. کلمه DAO مخفف Decentralized Autonomous Organization به معنی سازمان غیرمتمرکز مستقل است. در واقع، دائو، گروهی از افراد است که یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و از یک بلاکچین برای تصمیم‌گیری به روشی شفاف و کارآمد استفاده می‌کنند. شما می‌توانید یک DAO را مانند یک گروه تعاونی در نظر بگیرید که توسط مجموعه‌ای از آئین‌نامه‌ها به هم متصل شده و این آیین‌نامه‌ها روی بلاکچین به‌صورت سخت‌گیرانه‌ای کدگذاری شده‌اند.


دائو، امکانات زیادی را به شما ارائه می‌دهد. سازمان غیرمتمرکز دائو، بسیار شبیه NFT یا توکن‌ غیرقابل تعویض عمل می‌کند. آن‌ها یک فناوری انعطاف‌پذیر هستند. یک DAO می‌تواند خیلی ساده و متشکل از گروهی از دوستان باشد که سرمایه‌های خود را برای خرید وسایل سفر جمع‌آوری می‌کنند، یا مانند یک سازمان خصوصی سطح بالا با صدها اهداکننده، ده‌ها عضو هیئت‌مدیره و میلیون‌ها دلار سرمایه باشد.

آغاز راه سازمان غیرمتمرکز مستقل DAO

همان‌طور که NFTها تخیل سازندگان و کاربران را تسخیر می‌کنند، DAOها به‌طور فزاینده‌ای بخش مهمی از بلاکچین را نشان می‌دهند. همکاری و خلاقیت دست‌به‌دست هم می‌دهند و DAOها موج بعدی امکانات را برای سرمایه‌گذاری‌های هنرمندان، گالری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و موارد دیگر ایجاد می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، ما اینجا هستیم تا نکاتی را در مورد نحوه عملکرد این سازمان‌ها، آنچه برای شروع نیاز دارید و پتانسیلی که آن‌ها می‌توانند برای ساختن آینده‌ای مشارکتی باز کنند، به اشتراک بگذاریم.


سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) سازمانی بدون رهبری مرکزی است. در DAO تصمیم‌گیری‌ها توسط همه‌ی اعضای سازمان گرفته می‌شوند و توسط جامعه‌ای سازمان‌دهی شده با مجموعه‌ای خاص از قوانین اعمال‌شده در بلاکچین اداره می‌شوند. دائوها، سازمان‌های بومی اینترنتی هستند که به‌طور جمعی متعلق به اعضای خود هستند. آن‌ها دارای خزانه‌های داخلی هستند که فقط با تأیید اعضا قابلیت دسترسی دارند. تصمیمات از طریق پیشنهادهایی که گروه در یک دوره معین به آن‌ها رأی می‌دهد، گرفته می‌شوند.


یک دائو می‌تواند اهداف زیادی را دنبال کند. شبکه‌های فریلنسری که در آن قراردادها وجوه خود را برای پرداخت تعیین می‌کنند، سازمان‌های خیریه که اعضای آن کمک‌های مالی را تأیید می‌کنند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز متعلق به یک گروه، همگی با این سازمان‌ها امکان‌پذیر هستند. قبل از شروع مهم است که یک دائو که سازمان بومی اینترنتی است را از The DAO که یکی از اولین سازمان‌هایی است که تاکنون ایجاد شده متمایز کنیم. The DAO، پروژه‌ای بود که در سال 2016 تأسیس شد و درنهایت شکست خورد. پروژه The DAO، عامل تقسیم و فورک شبکه اتریوم است.


آغاز راه سازمان غیرمتمرکز مستقل DAO 2

دائو چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، دائو، سازمانی است که در آن تصمیمات از اول تا آخر توسط اعضا گرفته می‌شود و مجموعه‌ای از اعضا مالک این سازمان هستند. راه‌های مختلفی برای شرکت در دائو وجود دارد که معمولاً از طریق مالکیت یک توکن است. دائوها، با استفاده از قراردادهای هوشمند کار می‌کنند که اساساً بخش‌هایی از یک کد هستند که هر زمان که مجموعه‌ای از معیارها برآورده شوند به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. امروزه قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین‌های متعددی مستقر شده‌اند، اگرچه اتریوم اولین پلتفرمی بود که از آن‌ها استفاده کرد.


این قراردادهای هوشمند قوانین دائو را تعیین می‌کنند. افرادی که در یک دائو سهام دارند، حق رأی پیدا می‌کنند و ممکن است با تصمیم‌گیری یا پیشنهادهای حکومتی جدید بر نحوه عملکرد سازمان تأثیر بگذارند. البته یک پیشنهاد تنها زمانی تصویب می‌شود که اکثر سهامداران آن را تأیید کنند. نحوه تعیین این اکثریت آرا از یک دائو به دائوی دیگر متفاوت است و در قراردادهای هوشمند از قبل مشخص شده است. دائوها کاملاً مستقل و شفاف هستند. ازآنجایی‌که آن‌ها بر روی بلاکچین-های اوپن سورس یا منبع باز ساخته شده‌اند، هرکسی می‌تواند کد خود را مشاهده کند. هرکسی همچنین می‌تواند خزانه‌های داخلی خود را حسابرسی کند، زیرا بلاکچین تمام تراکنش‌های مالی را ثبت می‌کند.

دائو چگونه کار می‌کند؟

چرا به DAO نیاز داریم؟

راه‌اندازی یک سازمان به بودجه و پول زیاد نیاز دارد. همچنین سازمان‌ها برای شروع به افرادی احتیاج دارند که به آن‌ها اعتماد کنند،اما سخت است که به کسی اعتماد کنید که فقط با او در اینترنت ارتباط داشته‌اید. با استفاده از دائو، نیازی نیست به هیچ‌کس دیگری در گروه اعتماد کنید. شما فقط به کد دائو احتیاج خواهید داشت که 100 درصد شفاف بوده و توسط هرکسی قابل‌تأیید است. این امر فرصت‌های جدیدی را برای همکاری و هماهنگی در سطح جهانی باز می‌کند.


نمونه‌هایی از DAO

برای درک بهتر دائو، چند مثال از نحوه استفاده از این سازمان غیرمتمرکز را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

دائو و موسسه خیریه

شما می‌توانید عضویت و کمک‌های مالی را از هرکسی در جهان بپذیرید و گروه می‌تواند تصمیم بگیرد که چگونه می‌خواهد کمک‌های مالی را خرج کند.

دائو و ساخت یک شبکه فریلنسری

شما می‌توانید شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا جذب کنید که می‌خواهند دارایی خود را در فضاهای اداری و استارتاپی سرمایه‌گذاری کنند.

دائو، سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های مالی

شما می‌توانید یک صندوق سرمایه‌گذاری ایجاد کنید که سرمایه‌گذاران بتوانند وجوه خود را به آنجا منتقل کنند و به سرمایه‌گذاری‌ها رأی دهد. این پول می‌تواند به‌عنوان وام به افرادی که به پول نیاز دارند داده شود و سود بازپرداخت شده، می‌تواند در آینده بین اعضای دائو (DAO) تقسیم شود.

نمونه‌هایی از DAO

مزایای مشارکت در DAO چیست؟

دائو، روشی رمزنگاری برای هماهنگ کردن گروهی از افراد است که هدفی مشترک دارند. این سازمان‌ها مشابه مدل کسب‌وکار تعاونی مشارکت‌کنندگان را تشویق می‌کنند تا زمان و منابع خود را سرمایه‌گذاری کنند، زیرا هر یک در موفقیت آینده سازمان سهم دارند. DAOها بسیار کارآمدتر از ساختارهای تجاری سنتی هستند، زیرا فرآیندهای تصمیم‌گیری آن‌ها کاملاً شفاف و خودکار است. این یعنی DAOها پتانسیل کمتری برای سوءاستفاده از قدرت و فضای همکاری، نوآوری و آزمایش دارند. در اینجا به برخی از مزایای DAOها اشاره می‌کنیم:


1- شفافیت:
یک DAO مجموعه‌ای واضح از قوانین و مقررات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اعضای یک DAO می‌توانند کد حاکم بر شبکه و تمام تراکنش‌هایی را که روی بلاکچین انجام می‌شوند مشاهده کنند.
2- کارایی:
DAOها راهی عالی برای همکاری در سطح جهانی هستند، زیرا این فناوری واقعاً بدون مرز است. قوانین مشارکت نیز به‌طور صریح بیان می‌شود و پس از تصمیم‌گیری بر اساس چارچوب DAO، قراردادها به‌طور خودکار اجرا می‌شوند.
3- مستقل بودن:
ازآنجایی‌که DAOها توسط اعضای خود اداره می‌شوند می‌توانند بدون کنترل یک قدرت یا نهاد واحد عمل کنند و از اعضای خود برای مدیریت استفاده کنند.
4- ناشناس بودن:
اعضای این سازمان‌ها می‌توانند به‌صورت ناشناس در یک DAO سرمایه‌گذاری کنند. این یعنی آن‌ها می‌توانند به‌راحتی در هر جایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند.

مزایای مشارکت در DAO چیست؟

آیا DAO قانونی است؟

در حال حاضر DAOها در یک منطقه بی‌طرف ازنظر قانونی قرار دارند، زیرا مقررات با این فناوری سازگاری ندارد. به‌طورکلی، تشکیل یک DAO ساده‌تر از تشکیل یک تعاونی، تجارت یا صندوق قانونی است، زیرا آن‌ها در حال حاضر قانونی نیستند. درحالی‌که قانونی نبودن به آن‌ها امکان می‌دهد انعطاف‌پذیرتر باشند و به‌راحتی از دور خارج شوند، اما به این معنی است که هیچ نظارتی بر روی آن‌ها وجود ندارد.


عضویت در DAO

مدل‌های مختلفی برای عضویت در DAO وجود دارد. عضویت می‌تواند نحوه عملکرد رأی‌گیری و سایر بخش‌های کلیدی DAO را تعیین کند.

عضویت مبتنی بر توکن

این نوع عضویت معمولاً کاملاً بدون مجوز است و به توکن مورداستفاده در پلتفرم بستگی دارد. عمدتاً این توکن‌های حاکمیتی را می‌توان بدون مجوز در یک صرافی غیرمتمرکز معامله کرد. برای خرید ارز دیجیتال و استفاده از آن‌ها در DAO می‌توانید به صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو رفته و خرید خود را به‌راحتی انجام دهید. MKR ارز دیجیتال پلتفرم MakerDAO است که به‌طور گسترده در صرافی‌های غیرمتمرکز در دسترس است. بنابراین با داشتن این ارز دیجیتال هرکسی می‌تواند قدرت رأی‌دهی در آینده پروتکل Maker را داشته باشد.

عضویت مبتنی بر اشتراک

دائوهای مبتنی بر اشتراک دارای مجوز هستند، اما هنوز هم کاملاً باز هستند و بدون مجوز هم می‌توان در آن‌ها فعالیت کرد. هر عضو احتمالی می‌تواند پیشنهادی برای پیوستن به DAO ارائه کند. MolochDAO بر تأمین مالی پروژه‌های اتریوم متمرکز است. آن‌ها به عضویت مبتنی بر اشتراک نیاز دارند تا بتوانند ارزیابی کنند که آیا سرمایه‌گذاران تخصص و سرمایه لازم برای قضاوت آگاهانه در مورد این سازمان را دارند یا خیر.

عضویت در DAO

کلام پایانی

محبوبیت دائوها در حال افزایش است و این سازمان‌ها هرروز برای موارد بیشتری قابل‌استفاده می‌شوند. انفجار NFTها در سراسر اینترنت علاقه به DAOها را برانگیخته است و با حرکت روبه‌جلو احتمالاً افراد زیادی را خواهیم دید که در این سازمان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین شاهد تشکیل سازمان‌های بیشتری (مانند سازمان‌های غیرانتفاعی، استارتاپ‌ها و فراتر از آن) به‌عنوان DAO خواهیم بود.


این تازه شروع کار است و اقدامات زیادی در حال انجام هستند تا فرصت‌های بیشتری را برای DAOها برای خرید، ایجاد، تعامل و یا اشتراک‌گذاری یکپارچه NFTها ایجاد کنند. برای انتقال و ارسال ارزهای دیجیتال به اشخاص دیگر نیازی به افتتاح حساب های بانکی و خدمات بانک یا سازمان های دیگر نخواهید داشت چون کیف پول شما درواقع بانک شما است و این کیف پول ارز دیجیتال در اکسبیتو به صورت رایگان و امن در اختیارتان قرار می گیرد.