پول و ثروت برای همه وسوسه‌انگیز است. اگر کسی بگوید به پول یا ثروتمند شدن بی‌علاقه‌ است،‌ به احتمال زیاد دروغ می‌گوید. راه‌های بسیاری برای پولدار شدن وجود دارد و رمزارزها فرصت تازه‌ای را برای تحقق این رویا فراهم کرده‌اند. اگر شما هم قصد دارید ثروتمند شوید و در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید، می‌توانید از تجربیات فعالان موفق این حوزه استفاده کنید؛ افرادی که با کمی صبر و تلاش و ایده‌هایی نو توانسته‌اند ثروت عظیمی به دست بیاورند.


چه کسانی در بازار ارزهای دیجیتال موفق می‌شوند؟

پس از حمایت و تبلیغ دوج کوین توسط ایلان ماسک، نوآوری‌های وب ۳ (Web3)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و نوسانات ارز بیت کوین و دیگر توکن‌های رمزنگاری دنیای ارزهای دیجیتال به‌شدت مورد توجه افراد مختلف قرار گرفته است. در میان همه این اقدامات، هیچ محدودیتی برای کسب درآمد از طریق بازار 2 تریلیون دلاری ارزهای دیجیتال وجود ندارد. فقط کافی است از 19 میلیاردر در فهرست سالانه میلیاردرهای فوربز بپرسید که چگونه از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین درآمد کسب کرده‌اند.


تازه واردان لیست میلیاردها بنیان‌گذاران شرکت زیرساخت Web3 Alchemy و بنیان‌گذاران OpenSea (بازاری برای توکن‌های غیرقابل تعویض) هستند. سه نفر از ثروتمندترین‌های این فهرست هم چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، سام بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) و برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) هستند که همگی صرافی‌های ارز دیجیتال دارند.


افراد ثروتمند حوزه ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟

در این مقاله به معرفی ثروتمندترین فعالان حوزه ارز دیجیتال در سال 2022 می‌پردازیم. چانگ‌پنگ جائو (Changpeng Zhao)، سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، گری وانگ (Gary Wang)، کریس لارسن (Chris Larsen)، کامرون وینکلووس (Cameron Winklevoss)، تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss)، سونگ چی-هیانگ (Song Chi-hyung)، بری سیلبرت (Barry Silbert)، جد مک‌کیلب (Jed McCaleb)، نیکیل ویسوانتان (Nikil Viswanathan)، جوزف لو (Joseph Lau)، دیوین فینزر (Devin Finzer)، الکس اتالا (Alex Atallah)، فرد ارسام (Fred Ehrsam)، کیم هیانگ نیون (Kim Hyoung-nyon)، مایکل سیلر (Michael Saylor)، متیو رزاک (Matthew Roszak) و تیم دراپر (Tim Draper)، ثروتمندترین افراد در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال هستند. در ادامه درباره‌ی هر کدام از این افراد توضیح می‌دهیم.


چانگ‌پنگ جائو (Changpeng Zhao)

ثروتمندترین فرد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی بایننس است. چانگ‌پنگ جائو را در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «CZ» می‌شناسند. مدیرعامل بایننس با دارایی خالص ۶۵ میلیارد دلار، نوزدهمین فرد ثروتمند در جهان است. مجله فوربز تخمین می‌زند که چانگ پنگ ژائو، حداقل 70 درصد از بایننس، پلتفرم جهانی پیشرو برای تجارت ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. این مرد 44 ساله همچنین مقداری بیت کوین و توکن بومی بایننس (BNB) دارد.

چانگ‌پنگ جائو (Changpeng Zhao)

سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)

سم بنکمن فراید 30 ساله در اواخر سال 2021 از هنگ‌کنگ به کشور دوستدار ارز دیجیتال یعنی باهاما نقل‌مکان کرد. او یک صرافی به نام FTX با ارزش 32 میلیارد دلار دارد و با نقل‌مکان خود توانست در ماه ژانویه 400 میلیون دلار به ارزش صرافی خود اضافه کند. FTX در ایالات‌متحده نیز اخیراً توسط سرمایه‌گذاران 8 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. دارایی خالص بنکمن فراید 24 میلیارد دلار است. او یک طرفدار نوع‌دوستی است و قول داده که تمام دارایی خود را در طول عمرش ببخشد. او حدود نیمی از FTX و بیش از ۷ میلیارد دلار FTT، توکن بومی این پلتفرم را در اختیار دارد.


سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

مدیرعامل و بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase)، یکی از ثروتمندترین افراد در جهان است. برایان آرمسترانگ در آوریل سال ۲۰۲۱، سرمایه‌گذاری در سهام کوین‌بیس را عمومی کرد و در آن زمان، ارزش این صرافی به 100 میلیارد دلار رسید. هر چند ارزش بازار صرافی کوین‌بیس در حال حاضر چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار است،اما هنوز آن‌قدر خوب است که آرمسترانگ با 19 درصد سهامش به‌عنوان سومین فرد ثروتمند در حوزه ارزهای دیجیتال شناخته ‌شود. دارایی خالص آرمسترانگ 6.6 میلیارد دلار است و این فعال رمزارزی 39 ساله 133 میلیون دلار برای یک عمارت Bel-Air (یک شهرک در لس‌آنجلس)، یکی از گران‌ترین معاملات خانه تا به امروز هزینه کرده است.

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

گری وانگ (Gary Wang)

گری وانگ هم بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری صرافی FTX، این صرافی ارز دیجیتال را با «بنکمن فراید» در سال 2019 راه‌اندازی کرد. وانگ دارای 16 درصد سهام در تجارت جهانی FTX و بیش از 600 میلیون دلار FTT، توکن بومی FTX است. گری وانگ قبل از ورود به حوزه ارزهای دیجیتال، یک مهندس نرم‌افزار در گوگل بود و به ساخت پلتفرم رزرو آنلاین گوگل فلایتز (Google Flights)کمک می‌کرد. هم‌بنیان‌گذار FTX، ریاضیات و علوم کامپیوتر را در دانشگاه MIT خوانده است. دارایی خالص ونگ هم 5.9 میلیارد دلار برآورد شده است.

گری وانگ (Gary Wang)

کریس لارسن (Chris Larsen)

لارسن هم بنیان‌گذار و رئیس اجرایی شرکت بلاکچین ریپل است. توکن XRP شرکت ریپل هشتمین ارز دیجیتال بزرگ است. لارسن همچنان مشغول مبارزه با شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار مبنی بر عرضه اولیه غیرقانونی ریپل است. لارسن و ریپل این تخلف را تکذیب کرده‌اند. جدا از چالش‌های قانونی، لارسن 61 ساله با گروه‌های حامی آب‌وهوا برای راه‌اندازی کمپینی به نام «تغییر کد، نه آب‌وهوا» همکاری کرده است تا جامعه بیت کوین را برای کاهش کربن ایجادشده از استخراج این ارز دیجیتال تحت ‌فشار قرار دهد. لارسن پنجمین فرد ثروتمند حوزه ارزهای دیجیتال با دارایی خالص 4.3 میلیارد دلار است.

کریس لارسن (Chris Larsen)

کامرون وینکلووس (Cameron Winklevoss) و تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss)

کامرون و تایلر وینکلووس، برادران دوقلویی هستند که بیشتر از هر چیزی به‌عنوان دشمنان کالج مارک زاکربرگ شناخته می‌شوند. اگر فیلم‌سینمایی «شبکه اجتماعی» را تماشا کرده باشید، برادرانی را به خاطر می‌آورید که ایده‌ی اولیه‌ی فیس‌بوک را به زاکربرگ داده بودند. پس از دادگاه‌های بسیار، کامرون و تایلر موفق شدند از مارک زاکربرگ غرامت دریافت کنند.


آ‌ن‌ها 65 میلیون دلار از کسی که اکنون به عنوان خالق و مدیرعامل فیسبوک می‌شناسیم، غرامت گرفتند و همه‌ی پولشان را به طلای دیجیتال یا به عبارت بهتر «بیت کوین» تبدیل کردند. این دو برادر، خرید بیت کوین را در سال 2012 آغاز کردند و از آن زمان به دارایی‌های دیجیتال خود تنوع بخشیدند. پس از سرمایه‌گذاری‌های بسیار در زمینه ارزهای دیجیتال، کامرون و تایلر وینکلووس صرافی رمزنگاری جمینی (Gemini) را راه‌اندازی کردند.


کامرون وینکلووس (Cameron Winklevoss) و تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss)

سونگ چی-هیانگ (Song Chi-hyung)

سونگ چی-هیانگ، بنیان‌گذار صرافی آپ‌بیت (Upbit) است. آپ‌بیت یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال در کره‌جنوبی است و مشتریان خاص خود را دارد. چی هیانگ توانسته از معاملات رمزارزی در صرافی آپ‌بیت 46 میلیارد دلار درآمدزایی کند. دارایی خالص این فعال رمزارزی 3.7 میلیارد دلار است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سونگ چی هیانگ، یک‌چهارم شرکت مادر آپ بیت Upbit یعنی دونامو (Dunamu) را در اختیار دارد.

سونگ چی-هیانگ (Song Chi-hyung)

بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سیلبرت، بنیان‌گذار گروه سرمایه‌گذاری دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group) یک مجموعه ارز دیجیتال متنوع ساخته است. دیجیتال کارنسی گروپ، شرکت سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل (Grayscale) را کنترل می‌کند. این گروه سرمایه‌گذاری، در بیش از 200 استارتاپ رمزنگاری سرمایه‌گذاری کرده است. بری سیلبرت، پیش از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، بانکدار و کارآفرین بود. سیلبرت در سال ۲۰۱۵، پلتفرم معاملات سهام سکند مارکت (Second Market) را به مبلغی نامشخص به بورس سهام نزدک فروخت. در حال حاضر دارایی خالص سیلبرت 3.2 میلیارد دلار است.

بری سیلبرت (Barry Silbert)

جد مک‌کیلب (Jed McCaleb)

مک‌کیلب مؤسس پلتفرم ریپل است و بیشتر ثروت خود را از ریپل لبز (Ripple Labs) و رمزارز XRP به دست آورده است. مک کیلب در سال 2013 پس از درگیری با لارسن و سایر اعضای تیم، پروژه را ترک کرد. از آن زمان به بعد او بخش عمده‌ای از XRP خود را با افزایش‌های دوره‌ای قیمت این ارز دیجیتال فروخت. جد مک کیلب، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری ارز دیجیتال استلار (Stellar) نیز هست. دارایی خالص مک‌کیلب 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

جد مک‌کیلب (Jed McCaleb)

نیکیل ویسوانتان (Nikil Viswanathan) و جوزف لو (Joseph Lau)

ویسوانتان و لو، بنیان‌گذاران بلاکچین decacorn Alchemy هستند. این دو کارآفرین،اولین بار در سال 2011 در استنفورد با هم آشنا شدند. هر دو آن‌ها به‌عنوان TA (کمک‌ مربی) در کلاس علوم کامپیوتر کار می‌کردند. آن‌ها از دوران دانشجویی تاکنون بیش از 10 محصول را باهم ساخته‌اند. اولین موفقیت نیکیل ویسوانتان و جوزف لو، اپلیکیشن شبکه اجتماعی میت‌آپ (Meetup Down To Lunch) بود که در آوریل 2016 به‌عنوان برترین برنامه اپ استور شناخته شد.

نیکیل ویسوانتان (Nikil Viswanathan) و جوزف لو (Joseph Lau)

بعدازآن این دو نفر Alchemy را در سال 2017 به‌عنوان ابزاری برای کارآفرینان و توسعه‌دهندگان بلاکچین راه‌اندازی کردند. اکنون Alchemy یک پلتفرم توسعه پیشرو برای برنامه‌های وب ۳ (Web3)، ازجمله پلتفرم اوپن‌سی (NFT OpenSea) و صرافی غیرمتمرکز کایبر (Kyber) است. در ماه فوریه سال جاری، شرکت الشمی، 200 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و ارزش آن به 10.2 میلیارد دلار رسید. دارایی خالص این دو هم 2.4 میلیارد دلار تخمین زده شده است.


دیوین فینزر (Devin Finzer) و الکس اتالا (Alex Atallah)

فینزر و اتالا، بازار اوپن‌سی را که یک استارتاپ بلاکچینی برای فروش توکن غیرقابل تعویض یا NFT است، تاسیس کردند. اوپن‌سی سبب رونق فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه شد. این پلتفرم همتا به همتا به کاربران کمک می‌کند توکن غیرقابل تعویض بسازند و آن را با قیمت دلخواه معامله کنند.

دیوین فینزر (Devin Finzer)و الکس اتالا (Alex Atallah)

سال 2018، دیوین فینزر و الکس اتالا، وارد برنامه شتاب‌دهنده وای کامبینیتور (Y Combinator) شدند.ایده اولیه فینزر و اتالا، پرداخت پول از طریق ارز دیجیتال بود. اوپن‌سی در ژانویه سرمایه خود را به ارزش 13.3 میلیارد دلار افزایش داد که در مقایسه با 1.5 میلیارد دلار در شش ماه قبل از آن بسیار بیشتر شده بود. فینزر و اتالا هرکدام 18.5 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند و دارایی خالص آن‌ها 2.2 میلیارد دلار است.


فرد ارسام (Fred Ehrsam)

فرد ارسام یکی از بنیان‌گذاران کوین بیس است که اکنون شرکت پارادایم (Paradigm)را اداره می‌کند. این شرکت معمولاً در شرکت‌های ارز دیجیتال و توکن‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کند. پارادایم در شرکت Citadel Securities که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای معاملات سهام ایالات‌متحده است، سرمایه‌گذاری کرد و سرمایه‌ی ارسام را افزایش داد. فرد ارسام 34 ساله در سال 2017 کوین بیس را ترک کرد، اما همچنان در هیئت‌مدیره این صرافی باقی مانده و 6 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. این فعال رمزارزی، قبل از کشف ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک تریدر ارز خارجی در گلدمن ساکس کار می‌کرد. دارایی خالص فرد ارسام چیزی حدود 2.1 میلیارد دلار برآورد شده است.

فرد ارسام (Fred Ehrsam)

کیم هیانگ نیون (Kim Hyoung-nyon)

کیم هیانگ نیون، معاون اجرایی صرافی رمزارز دونامو (Dunamu) در کره جنوبی است. او حدود 13 درصد از سهام صرافی دونامو را در اختیار دارد که یک دهه پیش با همکار میلیاردر خود، سونگ چی هیانگ آن را تأسیس کرد. دارایی خالص کیم هیانگ نیون 1.9 میلیارد دلار است.

 کیم هیانگ نیون (Kim Hyoung-nyon)

مایکل سیلر (Michael Saylor)

مایکل سیلر مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی است. او شرکت نرم‌افزاری مایکرواستراتژی را در سال 1989 تأسیس کرد و در سال 2020 با ذخایر نقدی و وام، بیش از 70 هزار بیت کوین خرید. اولین خرید بیت کوین توسط مایکل سیلر، با هزینه‌ تقریبی 1.1 میلیارد دلار انجام شد. با افزایش ارزش بیت کوین، این خرید نتیجه داد. سهام مایکرواستراتژی در دو سال گذشته چهار برابر شده و سیلور را به باشگاه سه کاما (لیست ثروتمندان فوربز) بازگردانده است.


سیلور 57 ساله که یک میلیاردر دوران دات کام بود، ثروتش را در طول سقوط دات کام و در پی یک رسوایی حسابداری از دست داده بود. او در اواخر مارس اعلام کرد که یک وام 205 میلیون دلاری برای خرید ارزهای دیجیتال پیشرو گرفته است. دارایی خالص او هم 1.6 میلیارد دلار برآورد شده است.

مایکل سیلر (Michael Saylor)

متیو رزاک (Matthew Roszak)

رزاک در سال 2012 خرید بیت کوین را آغاز کرد و در عرضه اولیه این عرض دیجیتال شرکت کرد. او توکن‌هایی مانند مستر کوین (Mastercoin)، فکتوم (Factom) و مید سیف (Maidsafe)را در سال 2013 خریداری کرد. رزاک همچنین در استارتاپ‌های رمزنگاری مختلف، ازجمله صرافی‌های محبوب کوین بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) سرمایه‌گذاری کرده است. قبل از ورود به دنیای رمزرازها، رزاک به‌عنوان سرمایه‌دار در شرکت‌هایی مانند سیلک رود ایکویتی (SilkRoad Equity)و ادونت اینترنشنال (Advent International)در بریتانیا کار می‌کرد. دارایی خالص رزاک، 1.4 میلیارد دلار برآورد شده است.

متیو رزاک (Matthew Roszak)

تیم دراپر (Tim Draper)

تیم دراپر که یک سرمایه‌دار ریسک‌پذیر بود، برای اولین بار در سال 2012 در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. دو سال بعد، در سال 2014، تیم دراپر در حراج توکن‌هایی که از مارشال‌های ایالات‌متحده مصادره شده بود، 29656 بیت کوین را به قیمت 18.7 میلیون دلار خرید. قیمت بیت کوین برای دراپر 632 دلار تمام شد. این مزایده در جاده ابریشم (سیلک رود) انجام شد که بازار سیاه کالا و خدمات غیرقانونی است. در روزهای نخست سال جاری میلادی، تیم دراپر به فوربز گفت که معتقد است بیت کوین تا پایان سال 2022 به 250 هزار دلار خواهد رسید. بیت کوین در زمان نگارش این مقاله به قیمت 41498 دلار معامله می‌شود. دارایی خالص دراپر، 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است.

تیم دراپر (Tim Draper)

کلام آخر

در مقاله‌ای که مطالعه کردید، به بررسی ثروتمندترین افراد دنیای رمزارزها پرداختیم. بیشتر افراد ثروتمند در حوزه ارزهای دیجیتال به تأسیس شرکت و یا خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول هستند. این افراد، قدم به قدم و با برنامه‌ریزی توانستند ثروت زیادی زا از این راه کسب کنند. اگر شما هم می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال به موفقیت دست پیدا کنید، باید با برنامه پیش بروید.