بلاک چین اتریوم محل فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای است؛ از بازارها و بازی‌های NFT گرفته تا اکوسیستم روبه‌رشد دیفای. بااین‌حال، محبوبیت روزافزون این برنامه‌ها، تراکنش‌های زیادی را به بلاک چین اتریوم اضافه کرده و در نتیجه، کارمزدهای تراکنش در این شبکه در مقاطعی سر به فلک می‌کشد.


پالیگان (Polygon) یک راه‌حل لایه ۲ (یا زنجیره جانبی) می‌باشد که برای ارائه تراکنش‌های سریع‌تر و کارمزدهای کمتر برای کاربران اتریوم ساخته شده است. این شبکه به‌عنوان یک بلاک چین موازی در کنار بلاک چین اصلی اتریوم عمل می‌کند. برای استفاده از آن، می‌توانید برخی از رمز ارزهای خود را به پالیگان انتقال دهید و سپس با طیف گسترده‌ای از برنامه‌های محبوب که زمانی منحصر به بلاک چین اصلی اتریوم بودند، تعامل کنید.


 آشنایی با ارز دیجیتال متیک (Matic)

آشنایی با ارز دیجیتال متیک (Matic)

MATIC ارز دیجیتال بومی شبکه پالیگان است که از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین و استیکینگ (Staking) استفاده می‌شود که در ایمن‌سازی شبکه نقش بسیار مهمی دارد. شما با استیک کردن توکن‌های متیک خود در شبکه، به اجرا و پشتیبانی از این زنجیره کمک کرده و درصد سود سالانه دریافت می‌کنید. فراتر از این، توکن MATIC می‌تواند برای حاکمیت پروتکل نیز استفاده شود. حاکمیت غیرمتمرکز به دارندگان ارز دیجیتال متیک این امکان را می‌دهد تا تحولات آتی شبکه پالیگان را هدایت ‌کنند و به پیشنهادات برای به‌روزرسانی‌ آن رأی دهند.


قابل ذکر است که MATIC یک توکن ERC-20 می‌باشد. این بدان معناست که از استانداردهای فنی دقیقی پیروی می‌کند و به‌عنوان یک دارایی دیجیتال در بلاک چین اتریوم میزبانی می‌شود.


پالیگان متیک چگونه به شبکه اتریوم کمک می‌کند؟

پالیگان متیک چگونه به شبکه اتریوم کمک می‌کند؟

پالیگان یک شبکه لایه ۲ با هدف افزایش مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود؛ آن‌ هم به‌لطف زنجیره‌های جانبی فراوانی که هدف همه آنها رفع ازدحام شبکه اتریوم به‌شیوه‌ای موثر و مقرون‌به‌صرفه است.


زنجیره‌های جانبی، بلاک چین‌های منحصربه‌فردی هستند که به بلاک چین اصلی اتریوم متصل شده و از بسیاری از پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) موجود در اتریوم پشتیبانی می‌کنند. به‌این‌ترتیب، پالیگان را می‌توان با سایر شبکه‌های رقیب مانند سولانا (Solana)، پولکادات (Polkadot)، کازماس (Cosmos) و اولانچ (Avalanche) مقایسه کرد.


معماری پالیگان

معماری پالیگان

هسته اصلی شبکه پالیگان، کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) آن است که برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز سازگار با اتریوم به‌عنوان زنجیره‌های جانبی و اتصال آن‌ها به بلاک ‌چین اصلی استفاده می‌شود.


زنجیره‌های جانبی را می‌توان با استفاده از یکی از روش‌های مقیاس‌پذیری زیر اجرا کرد:


1- Plasma Chains: تراکنش‌ها را در بلاک‌ها دسته‌بندی می‌کند و آن‌ها را به‌صورت دسته‌بندی‌شده در یک فایل به بلاک چین اتریوم انتقال می‌دهد.


2- zk-Rollups: نقل و انتقالات متعدد را در یک تراکنش تجمیع می‌کند.


3- Optimistic Rollups: شبیه به زنجیره‌های پلاسما است، اما مقایس‌پذیری قراردادهای هوشمند اتریوم را نیز افزایش می‌دهد.


زنجیره اصلی پالیگان یک زنجیره جانبی اثبات سهام (PoS) است که در آن شرکت‌کنندگان شبکه می‌توانند توکن‌های MATIC را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و رأی دادن به ارتقای شبکه سهام‌گذاری (استیک) کنند.


توسعه‌دهندگان می‌توانند از فناوری Polygon برای ساخت برنامه‌های کاربرپسند روی بلاک چین آن بهره ببرند. از نمونه‌ برنامه‌های غیرمتمرکزی که بر روی پالیگان ساخته شده عبارت‌اند از سوشی (Sushi)، یک صرافی غیرمتمرکز، آگور (Augur)، یک بازار پیش‌بینی و اوشن پروتکل (Ocean Protocol)، پلتفرمی که به کسب‌وکارها و افراد امکان تبادل و کسب درآمد از داده‌ها و خدمات مبتنی بر داده را می‌دهد.


کاربرد متیک پالیگان در دنیای ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد متیک پالیگان در دنیای ارز دیجیتال چیست؟

پالیگان دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها است؛ از جمله برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، بازی و صرافی‌های غیرمتمرکز. با استفاده از پالیگان، کاربران می‌توانند از تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر در مقایسه با شبکه اصلی اتریوم بهره ببرند.


علاوه‌بر این، Polygon قابلیت همکاری با سایر بلاک چین‌ها را ارائه داده و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی بسازند. به‌طور کلی، تطبیق‌پذیری و مقیاس‌پذیری پالیگان آن را به گزینه‌ای محبوب برای پروژه‌هایی تبدیل کرده است که به‌دنبال استفاده از مزایای فناوری بلاک چین بدون هزینه گس (Gas) بالا و سرعت پایین تراکنش‌های شبکه اتریوم هستند. در ادامه بیشتر با کاربردهای این شبکه آشنا می‌شویم.


 امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

شبکه Polygon این پتانسیل را دارد که تأثیر قابل توجهی بر بخش دیفای بگذارد. این شرکت درحال کار بر روی مکانیزمی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا رتبه‌های اعتباری کاربرانی را که به شبکه آن‌ها می‌پیوندند، ارزیابی کنند. این مکانیزم تاریخچه تراکنش‌های کاربران را ارزیابی خواهد کرد تا به رتبه‌های اعتباری آنها دست یابد. شبکه پالیگان متیک دارای ارزش کل قفل‌شده (TVL) تقریباً 5 میلیارد دلاری در دیفای است. رشد سریع آن را می‌توان به دپ‌ها (dApps) نسبت داد.


این شبکه از نظر کارایی به یکی از رقبای بلاک چین‌ اتریوم تبدیل شده و به‌دلیل پذیرش آن توسط دو پروتکل مهم دیفای، یعنی کامپاند (Compound) و آوه (Aave)، رشد ثابتی را تجربه می‌کند. ضمن اینکه Aave به‌عنوان یک اپلیکیشن وام‌دهی، بیش از 1 میلیارد دلار در بازارهای پالیگان قفل کرده است.


زیرساخت مقیاس‌پذیر و تعامل‌پذیر پالیگان که هدفش تبدیل شدن به پایگاهی برای تمامی پلتفرم‌های دیفای است، کاربران را قادر می‌سازد تا با برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف تعامل داشته باشند.


توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

یکی دیگر از کاربردهای حیاتی پالیگان معاملات NFT است. این شبکه برای خرید و فروش NFTها کارمزد تراکنش پایینی دریافت می‌کند. پالیگان همچنین میزبان یکی از محبوب‌ترین بازارهای توکن‌های غیرقابل تعویض، OpenSea است که معاملات NFT زیادی در آن انجام می‌شوند.


شبکه متیک امکان ساخت و خرید و فروش NFTها را فراهم کرده و دسترسی وسیع‌تری به هنرمندان دیجیتال ارائه می‌دهد. کلکسیونرها می‌توانند از پروتکلی بهره‌مند شوند که با چندین بلاک چین مختلف قابلیت همکاری دارد و شانس آنها را برای ارتباط با کلکسیونرهای بیشتر و فروش NFTهایشان افزایش می‌دهد.


بازی‌های بلاک چینی

پالیگان Polygon Studios را در سال 2021 راه‌اندازی کرد تا به حوزه وب ۳ ورود کند. این برنامه بر ارائه یک پلتفرم حمایتی برای توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به ساخت بازی‌های کریپتویی با استفاده از شبکه پالیگان تمرکز دارد.


Polygon Studios به‌تدریج درحال تبدیل شدن به بهترین گزینه برای توسعه‌دهندگان بازی در فضای بلاک چین است. این پلتفرم امکان افزایش مقیاس‌پذیری بازی‌های وب ‌۳ را برای بهبود سرعت و عملکرد آنها ارائه می‌دهد و مبادلات سریع و کم‌هزینه NFTهای درون بازی را تسهیل می‌کند. برخی از برترین بازی‌های پالیگان شامل Sandbox ،Aavegotchi و Mojo Melee هستند.


برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)

Polygon می‌تواند توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز را با حل مشکل مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری اتریوم متحول کند. این شبکه ابزارهای گسترده‌ای را برای پیاده‌سازی سریع‌ برنامه‌های غیرمتمرکز و با هزینه‌های کمتر ارائه می‌دهد. همچنین از زنجیره‌های جانبی برای توزیع یکنواخت بار تراکنش در دپ‌ها (dApps) استفاده می‌کند.


درحال‌حاضر، محبوب‌ترین بلاک چین برای استقرار نرم‌افزارهای غیرمتمرکز، شبکه اتریوم است؛ اما مشکلاتی مانند کارمزد تراکنش بالا و سرعت پایین تراکنش نیز گریبان‌گیر این بلاک چین می‌باشد. پالیگان یک پلتفرم کارآمد برای توسعه دپ‌ها مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است. برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز پالیگان شامل Quickswap و Sushiswap هستند. ضمن اینکه راه‌حل‌ مقیاس‌پذیری پالیگان آن را به گزینه‌ای ایدئال برای برنامه‌های زنجیره تامین نیز تبدیل کرده است.


راه‌حل‌های سازمانی

راه‌حل‌های سازمانی

شرکت‌هایی که می‌خواهند از شبکه‌های بلاک چین بهره ببرند، باید بلاک چین‌های خصوصی بسازند که بسته، حسابرسی‌نشده و متمرکز باشند. بااین‌حال، در صورت استفاده از یک بلاک چین عمومی مانند اتریوم، کارمزدها بسیار بالا و سرعت تراکنش پایین هستند. ازاین‌رو، پالیگان برای شرکت‌ها ایدئال است؛ زیرا یک زیرساخت مقیاس‌پذیر با هزینه‌های تراکنش پایین بدون به خطر انداختن امنیت ارائه می‌دهد.


یکی دیگر از مزایایی که پالیگان به شرکت‌ها ارائه می‌کند، توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی است. توکنیزه کردن دارایی‌ها در پالیگان یک فرایند انقلابی بوده و مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاری و دنیای مدیریت دارایی به‌همراه دارد. توکن‌سازی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا توزیع درآمد را خودکار کرده، نقدینگی عملیات‌ها را فراهم کنند و اختلافات بر سر مالکیت دارایی را حل نمایند.


توکن‌سازی باعث می‌شود دارایی‌ها به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شوند و به سرمایه‌گذاران فرصت خرید کسری از سهم را می‌دهد. این ویژگی می‌تواند در دنیای مدیریت دارایی مفید باشد.


پالیگان همچنین شناسایی و احراز هویت غیرمتمرکز را برای شرکت‌ها ارائه می‌دهد. Polygon ID راه‌حلی است که از فناوری دانش صفر (Zero knowledge) استفاده می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا هویت خود را بدون افشای اطلاعات حساس ثابت کنند.


سخن پایانی

سخن پایانی


راه‌حل‌های لایه ۲ برنامه‌هایی هستند که به پروتکل‌های مختلف بلاک چین اجازه می‌دهند با یکدیگر تعامل داشته باشند و انتقال رمز ارزها را تسهیل کنند. راه‌حل لایه ۲ پالیگان برای توسعه روان برنامه‌های اتریوم با امکان انتقال داده‌ها و دارایی‌ها بین برنامه‌های کاربردی در زنجیره‌های مختلف ایجاد شده است.


این شبکه یک رابط واحد برای انتقال داده و دارایی فراهم می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا چندین زنجیره و سیستم را به هم متصل کنند. همچنین به شرکت‌ها چارچوبی برای مدیریت و ادغام داده‌های خود در زنجیره‌های مختلف از طریق یک کانال واحد ارائه می‌دهد.


Polygon می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر دیفای داشته باشد. به‌دلیل افزایش محبوبیت برنامه‌های دیفای، نیاز به قابلیت همکاری بین پروتکل‌های مختلف وجود دارد. این شبکه به کاربران امکان می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال را بین برنامه‌های مختلف به‌سادگی جابه‌جا کنند. این ویژگی به کاربران امکان دسترسی به نقدینگی شبکه‌های مختلف را می‌دهد و ایجاد پروتکل‌های بین‌زنجیره‌ای دیفای را آسان می‌کند.