[تریلینگ استاپ یا دستور توقف ضرر متحرک یا شناور (Trailing Stop) نوع جدید و اصلاح‌شده‌ی دستور توقف ضرر (Stop Loss) است که استفاده از آن، برای تریدرها بسیار مفید خواهد بود. به‌خاطر همین، در این آموزش، به‌سراغ سفارش Trailing Stop رفته‌ایم تا با آن آشنا شوید و بتوانید با استفاده از توقف ضرر متحرک، ضرر خود را کاهش داده و سودتان را حفظ کنید.


سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست؟

فرض کنید که در یک نقطه از بازار، معامله‌ی خرید (Buy) را آغاز کرده‌اید. با گذشت زمان، قیمت دارایی بالا رفته و شما وارد محدوده‌ی سود شده‌اید. پس، برای اینکه بتوانید سود خود را کنترل کنید، قیمت توقف ضرر (SL) خود را بالاتر آورده‌اید. از این طریق، با بالارفتن قیمت، پله‌به‌پله استاپ‌لاس خود را بالاتر می‌برید. در این مواقع، اصطلاحاً می‌گوییم که استاپ شما تریل (Trail) شده است.


سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست؟

برای تریل کردن استاپ، می‌توانید حجم معامله را کاهش دهید و یا اینکه صرفاً استاپ‌لاس را بالاتر بیاورید. از این طریق، در صورت کاهش قیمت، مبلغ کمتری را از دست خواهید داد. به‌خاطر همین، صرافی‌های خارجی، گزینه‌ای را به‌عنوان تریلینگ استاپ (Trailing Stop) در نظر گرفته‌اند.

آموزش ویدیوئی سفارشات Trailing Stop


ثبت سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop) در صرافی

فرض کنید که می‌خواهید یک معامله‌ی خرید را در بازار اسپات انجام دهید. در این معامله، مطمئن نیستیم که قیمت به حد سود یا TP ما برسد.


ثبت سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop) در صرافی

به‌خاطر همین، به صرافی می‌رویم و از سفارش Trailing Stop استفاده می‌کنیم. به‌این‌ترتیب، پیش از ورود به معامله، می‌توانیم گزینه‌ی تریلینگ استاپ را انتخاب کنیم.


ثبت سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop) در صرافی (2)

فرض کنید که قیمت معامله را روی 30،400 دلار آغاز کرده و حجم معامله را روی 10 بیت کوین قرار می‌دهیم. در قسمت "Trailing Delta" مشخص می‌کنیم که قیمت باید چند درصد خلاف جهت معامله‌ی ما حرکت کند تا از معامله خارج شویم.


ثبت سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop) در صرافی (3)

!%Quote text="⚠️در این مثال، ما تریلینگ استاپ را روی 2 درصد گذاشتیم. یعنی وقتی قیمت بالا می‌رود، معامله ادامه پیدا می‌کنید و زمانی که 2 درصد کاهش داشته باشد، معامله تمام خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که معمولاً در بازار اسپات از درصدهای بالاتری مانند 3 یا 4 درصد استفاده می‌شود. در سوی مقابل، در معاملات فیوچرز، تریدرها از درصدهای پایینی مانند 0.5 یا 0.1 درصد استفاده می‌کنند. " %!


سخن پایانی


با استفاده از سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop)، استاپ‌لاس شما به‌صورت خودکار تریل می‌شود. اگرچه بهتر است که نقطه‌ی دقیق ورود و خروج را بدانید؛ اما در مواقعی که اطمینان کافی را ندارید، می‌توانید با استفاده از تریلینگ استاپ، به‌موقع از معامله خارج شوید. در نتیجه، حتی اگر قیمت به TP شما نرسد، سود خوبی را از معامله کسب خواهید کرد. پس حتی اگر به صرافی دسترسی نداشته باشید، خیال شما راحت خواهد بود که در صورت کاهش قیمت، از معامله خارج خواهید شد.