ترون یک پلتفرم بلاک‌چین غیرمتمرکز است که به دنبال ایجاد انقلابی در سرگرمی است. این بلاک‌چین علاوه بر این به دنبال ایجاد تغییرات چشمگیر در اشتراک گذاری محتوای دیجیتال است. توکن بومی آن با نام ارز دیجیتال ترون (TRX) شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی شبکه ترون، اهمیت و نحوه عملکرد آن بپردازیم.


شبکه ترون چیست؟

ترون یک پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین است. Tron در سال 2017 توسط یک سازمان غیرانتفاعی در سنگاپور تأسیس شد. جاستین سان(Justin Sun) موسس و مدیر عامل شبکه ترون است. این پلتفرم هم اکنون دفاتری در سنگاپور و سانفرانسیسکو دارد. جاستین سان در سال 1990 متولد شد و علاوه بر شبکه ترون، مدیر عامل BitTorrent، برنامه اشتراک فایل هم هست. این بلاک‌چین، توکن خود را نیز دارد و توکن این بلاک‌چین، ارز دیجیتال ترون (TRX) است.

شبکه ترون چیست؟

هدف ترون، میزبانی از یک سیستم سرگرمی جهانی برای به اشتراک‌گذاشتن محتوای دیجیتال بدون واسطه است. ترون که در ابتدا در آسیا به بازار عرضه شد، اکنون در مقیاس جهانی شناخته شده است. شبکه ترون خود را با استراتژی بازار متمرکز بر آسیا، متمایز کرد که به شدت به بنیانگذار و خالق خود، جاستین سان متکی بود. جمعی از طرفداران کارهای سان، برای نشان دادن علاقه خود به رویکرد آینده‌نگر او، از پروژه جدیدش حمایت کردند. این پلتفرم تا اوت 2021 بیش از 50 میلیون کاربر داشت.


Tron به عنوان یک چالش مستقیم برای صنعت رسانه از جمله غول‌های مبتنی بر وب، مانند آمازون و نتفلیکس ایجاد شد. شعار آن "تمرکززدایی وب" است و هدف آن، بیرون راندن واسطه‌های شرکتی از روند مصرف رسانه‌ها است. فراتر از رونق فعلی ارزهای دیجیتال، مطمئناً موفقیت آتی آن حداقل تا حدی به کیفیت برنامه‌نویسی که برای کاربرانش ارائه می‌کند بستگی دارد.


تاریخچه شبکه ترون

Tron یک پروژه مبتنی بر بلاک‌چین است که در سال 2017 راه اندازی شد. این پروژه در آن زمان کاملاً منحصر به فرد بود زیرا به دنبال تبلیغ هیچ رمزنگاری یا بهبودهای مرتبط با طراحی شبکه نبود. شبکه ترون از همان تکنولوژی‌های موجود در جهان بلاک‌چین استفاده کرد. ترون با کمک قرارداد هوشمند و اثبات سهام کار و اصول مشابه آن در بلاک‌چین‌ها استفاده کرد. بعضی افراد از فقدان نوآوری در پروژه انتقاد کردند، بسیاری استفاده از ویژگی‌های قبلاً آزمایش شده و ثابت شده را به جای تلاش برای ساختن سیستمی جدید به هر طریقی تایید کردند. استفاده از روش‌های قبلی به توسعه‌دهندگان امکان تمرکز بیشتر روی تجربه کاربری و طراحی را داده است.


تاریخچه شبکه ترون

قبل از ایجاد ترون، جاستین سان برنامه محتوای صوتی Peiwo را تاسیس کرده بود. علاوه بر این، او در سال 2015 به عنوان نماینده ریپل عمل کرد. با این حال، پس از تأسیس بنیاد ترون، این سمت را ترک کرد. سوابق تجاری سان مورد توجه سرمایه گذاران اولیه قرار گرفت، از جمله تانگ بینسن، بنیانگذار کلش آف کینگز، و همچنین مدیرعامل استارت‌آپ اشتراک دوچرخه OFO Dai Wei.

نحوه عملکرد شبکه ترون

ترون از ویژگی‌های فناوری شبکه بلاک‌چین (P2P) استفاده می‌کند تا واسطه‌ها را حذف کند و به سازندگان محتوا اجازه دهد کارهای خود را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند. توسعه دهندگان نرم‌افزار، از زبان برنامه نویسی Solidity برای ایجاد برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که بر روی پلت‌فرم ترون میزبانی می‌شوند. ارز مورد استفاده در این شبکه، TRX است. کاربران شبکه از TRX برای پرداخت مستقیم به سازندگان محتوا برای دسترسی به برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. سازندگان محتوا کارمزد تراکنش به Tron را نمی‌پردازند. (تراکنش‌های TRX نیز در پلتفرم رایگان هستند.) کاربران می‌توانند دارایی‌های رمزنگاری خود را در کیف پول دسکتاپ، موبایل یا سخت‌افزار ذخیره کنند.

نحوه عملکرد شبکه ترون

مکانیزم DPoS

در قلب ترون یک مکانیسم توافقی (الگوریتم اجماع) وجود دارد که به عنوان اثبات سهام واگذار شده یا DPoS شناخته می‌شود. برخلاف بیت‌کوین، ترون از اثبات کار استفاده نمی‌کند، مدلی که برای حفظ امنیت شبکه خود به شبکه‌ای از رایانه‌ها برای حل مسائل ریاضی متکی است. این یک فرآیند بسیار انرژی‌بر است که منجر به انتقاد از تأثیر زیست محیطی بیت کوین شده است.


در عوض، DPoS تکامل مکانیزم اثبات سهام است که توسط بلاکچین‌هایی مانند اتریوم استفاده می‌شود. در این سیستم، مردم رای می‌دهند که کدام گره‌ها باید اجازه پردازش تراکنش‌های شبکه را داشته باشند. در شبکه ترون، 27 مورد از این "نمایندگان فوق العاده" وجود دارد.


کار آن‌ها اعتبارسنجی تراکنش‌ها، ایجاد بلوک‌های جدید و رقابت برای پاداش برای؟؟؟ رفتار خوب در شبکه است. سیستم رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان فوق‌العاده ادامه دارد، به این معنی که اگر کسی بدرفتاری کند، می‌توان آن‌ها را جایگزین کرد.


امنیت شبکه ترون

ویژگی اصلی امنیتی Tron مکانیزم اجماع اثبات سهام است. سیستم اعتبار سنجی، شبکه را هر شش ساعت یکبار می‌چرخاند و هر یک از این اعتبار سنجی‌ها توسط رای دهندگان (کاربرانی که توکن TRX خود را به اشتراک گذاشته اند) انتخاب می‌شوند.


در روشی جدید از جمع‌سپاری برای مبارزه با جریان دائمی باگ‌هایی که می‌تواند با توسعه نرم‌افزار مرتبط باشد، انجمن Tron این شانس را دارد که با شرکت در برنامه Bug Bounty، هم در توسعه مشارکت داشته باشد و هم جوایزی کسب کند. در این برنامه، بنیاد ترون پاداش‌های سخاوتمندانه TRX را برای هر گونه باگ یا آسیب پذیری افشا شده ارائه می‌دهد.


مزایای شبکه ترون (TRX)

شبکه ترون مزیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه به بعضی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

مزیت شبکه ترون

قدرت پردازش بالا

TRON می‌تواند از تعداد زیادی برنامه در حال اجرا پشتیبانی کند. در حال حاضر این شبکه قادر به پردازش 2000 تراکنش در ثانیه است.


هزینه تراکنش پایین

کارمزد تراکنش‌های Tron تقریباً وجود ندارد زیرا هر زمان که تراکنش انجام می‌دهید فقط باید 0.000005 دلار بپردازید. توانایی TRON هنگام اجرای راه اندازی خالص اصلی خود و همچنین استفاده از توکن آن توسط معامله گران و علاقه مندان، عامل تعیین کننده نهایی خواهد بود که آیا این کارمزدهای پایین تراکنش همچنان در آینده نزدیک ثابت باقی می‌ماند یا خیر. اهمیت آن‌ها در دراز مدت معلوم می‌شود.


انتقال تتر در شبکه ترون

شبکه ترون علاوه بر تمام نوآوری‌ها و فعالیت‌های خود، به عنوان بزرگترین بستر برای گردش استیبل کوین‌ها شناخته می‌شود. این شبکه در سال 2021 از شبکه اتریوم سبقت گرفت و بیشترین کوین در گردش استیبل‌کوین‌ها را به خود اختصاص داد. با توجه به شواهد موجود و رقیبان شبکه ترون، این شبکه ارزان‌ترین راه انتقال تتر(Tether) است. زیرا شما کمترین هزینه تراکنش یا گس فی را پرداخت می‌کنید. هزینه تراکنش در شبکه‌هایی با عملکرد مشابه، مثل اتریوم، بسیار بالاتر است.


شبکه ترون ارزان ترین راه انتقال تتر

کلام آخر
در این مقاله به بررسی شبکه ترون پرداختیم. علاوه بر این نکات حائز اهمیت زیادی درباره این شبکه بلاک‌چین وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. اگر همچنان پرسشی دارید، می‌توانید در کامنت‌ها از ما بپرسید.