ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بیشتر به عنوان موسس شبکه اتریوم شناخته می‌شود. دومین بلاک‌چین مهم در جهان بلاک‌چین‌ها و دومین باارزش‌ترین ارز دیجیتال در جهان. بوترین متولد روسیه است اما در کانادا و حومه شهر تورنتو بزرگ شده است. استعداد او در ریاضی باعث شد با او مانند یک کودک نابغه برخورد شود. در این مقاله ما قصد داریم درباره زندگی ویتالیک بوترین و خدمات او به جهان بلاک‌چین‌ها صحبت کنیم. اگر علاقه دارید بیشتر درباره این میلیاردر جوان و نابغه کریپتو آشنا شوید، با ما همراه شوید.


کودکی و جوانی ویتالیک بوترین

بوترین در سال 1994 در کولومنا روسیه به دنیا آمد. پدر ویتالیک یک دانشمند کامپیوتر بود که از کودکی او را به آموختن تشویق می‌کرد. او تا سن شش سالگی در روسیه زندگی می‌کرد بعد از آن، والدینش به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کردند. زمانی که بوترین در کلاس سوم ابتدایی در کانادا بود، در کلاس‌های فوق برنامه قرار گرفت و به ریاضیات، برنامه‌نویسی و اقتصاد علاقه پیدا کرد. بوترین سپس به مدرسه آبلارد، دبیرستانی خصوصی در تورنتو، رفت. بوترین در 17 سالگی از پدرش درباره بیت‌کوین آموخت و به مفهوم پول غیرمتمرکز علاقه زیادی پیدا کرد. این علایق و فعالیت‌ها بستری فراهم کرد که ویتالیک بعدها خدمات زیادی به اقتصاد دیجیتال و جهان کریپتو ارائه دهد.


کودکی و جوانی ویتالیک بوترین

بوترین پس از دبیرستان به دانشگاه واترلو رفت و در آنجا، بعد از گذراندن دوره‌های پیشرفته برنامه‌نویسی، دستیار پژوهشی یان گلدبرگ بود. یان گلدبرگ، استاد ویتالیک و رئیس هیئت سابق پروژه غیرمتمرکز Tor بود. گلدبرگ همچنین در سال 2012 در المپیاد بین‌المللی انفورماتیک ایتالیا مدال برنز را کسب کرد. بوترین اواخر سال 2013، بعد از گشت و گذاری جهانی که در آن ویتالیک توسعه‌دهنگانی از نقاط مختلف جهان را ملاقات کرده بود، به تورنتو بازگشت و وایت پیپر پروپوزال اتریوم را منتشر کرد. او در سال 2014 با دریافت کمک هزینه 100.000 دلاری از سوی Thiel Fellowship، دانشگاه را رها کرد و به طور تمام وقت روی اتریوم کار کرد. در 30 نوامبر 2018، بوترین دکترای افتخاری از دانشکده تجارت و اقتصاد دانشگاه بازل به مناسبت Dies Academicus دریافت کرد.


دوران کاری ویتالیک

دوران کاری ویتالیک بوترین چند بخش مختلف دارد که مهمترین بخش‌های آن زمان کار کردن او هفته نامه بیت‌کوین و البته کار کردن او روی پروژه اتریوم هستند. در ادامه به این دو بخش زندگی کاری او خواهیم کرد.


دوران کاری ویتالیک

نویسندگی در زمینه کریپتو

در سال 2011، بوترین با فردی در یک فورم مربوط به بیت‌کوین آشنا شد که به او پیشنهاد داد تا در مجله بیت‌کوین‌ویکلی بنویسد. مالک مجله به کسی که مقاله‌ای برای او بنویسد پنج بیت‌کوین (حدود 3.50 دلار در آن زمان) پیشنهاد داد. بوترین تا زمانی که سایت به دلیل درآمد کم بسته شود، برای آن نوشت. در سپتامبر 2011، میهای الیسی با بوترین تماس گرفت تا درباره راه‌اندازی مجله‌ای درباره بیت‌کوین با او صحبت کند. بوترین به عنوان یکی از بنیانگذاران آن را پذیرفت و به عنوان یک نویسنده برجسته در آن مشارکت داشت.


مجله بیت‌کوین در سال 2012 بعداً شروع به انتشار نسخه چاپی کرد و از آن به عنوان اولین نشریه جدی مختص به ارزهای‌دیجیتال یاد می‌شود. بوترین در زمانی که برای مجله بیت‌کوین کار می‌کرد، با جد مک‌کالب برای کار در ریپل تماس گرفت و مک‌کالب پذیرفت. با این حال، پس از اینکه ریپل نتوانست از ویزای ایالات متحده را برای بوترین فراهم کند، استخدام نیز کنسل شد. علاوه بر این، او در سال 2016 در هیئت تحریریه لجر، یک مجله علمی معتبر که مقالات تحقیقاتی کامل و اصلی را در مورد موضوعات ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین منتشر می‌کند، فعالیت داشت.


توسعه‌ی اتریوم

در سال 2013 ویتالیک با ذهنی پر از الهام، پیشنهاد اولیه وایت پیپر اتریوم را منتشر کرد. مفهوم اتریوم به رشد خود ادامه داد و تا ژانویه 2014 پروژه اتریوم به طور عمومی اعلام شد و ویتالیک و پنج نفر دیگر این مسئولیت را رهبری کردند. این تیم تصمیم گرفت تا برای توکن بومی در اتریوم، اتر، یک فروش جمعی برگزار کند. ویتالیک معتقد بود بیت کوین برای توسعه اپلیکیشن به یک زبان برنامه نویسی نیاز دارد و زمانی که نتوانست این کار را انجام دهد، توسعه یک پلتفرم جدید با زبان برنامه نویسی عمومی تر را پیشنهاد کرد.


توسعه‌ی اتریوم

در این زمان ویتالیک در دانشگاه واترلو تحصیل می‌کرد. با این حال، Vitalik کمک هزینه 100000 دلاری Thiel را دریافت کرد. یکی از شرایط کمک هزینه این است که گیرنده باید از دانشگاه صرف نظر کند تا ایده خود را بسازد. شعار بنیاد تیل «برخی ایده‌ها نمی‌توانند صبر کنند» است. قطعا این بار درست گفته اند. ویتالیک دانشگاه را رها کرد، کمک هزینه را پذیرفت و مشغول به کار شد. بوترین در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی در میامی در 26 ژانویه اتریوم را به صورت عمومی تر اعلام کرد. بوترین یک سخنرانی 25 دقیقه‌ای ارائه کرد و کامپیوتر جهانی همه‌منظوره را که بر روی یک شبکه غیرمتمرکز بدون مجوز کار می‌کرد، توصیف کرد و با استفاده‌های بالقوه برای اتریوم که از بیمه محصول تا مبادلات غیرمتمرکز و DAO ها را شامل می‌شد، پایان یافت.


پیشرفت شبکه اتریوم

بلاک‌چین اتریوم بنیاد نهاده شد؛ آنچه در ادامه اتفاق افتاد را حتی خود ویتالیک هم پیش‌بینی نمی‌کرد. ظهور چندین و چند پروژه‌ی دیفای و ICO که به گسترش اتریوم کمک کرد. علاوه بر این، توکن‌های غیر قابل‌تعویض که تاثیر بسیار شگفت‌انگیزی بر جهان بلاک‌چین‌ها گذاشت. انفجار NFTها در سال گذشته که در نهایت به عنوان یکی از مهمترین و فعال‌ترین بخش‌های شبکه اتریوم سرمایه بسیار زیادی را به سمت شبکه اتریوم روانه کرد. NFT ها به سرعت به یکی از پرکاربردترین اجزای اکوسیستم اتریوم تبدیل شده اند. در ژانویه، پلتفرم تجارت NFT OpenSea به رکورد فروش ماهانه 5 میلیارد دلار رسید.


البته ان‌اف‌تی‌ها برای ویتالیک که شکل گرفتن آن‌ها را پیش‌بینی نمی‌کرد، یک مزیت و یک چالش بزرگ به ارمغان آوردند. از یک طرف، آن‌ها به افزایش قیمت اتریوم کمک کرده‌اند، که ارزش آن در دو سال گذشته بیش از ده برابر شده است. اما حجم بالای آن‌ها شبکه را تحت‌الشعاع قرار داده است که منجر به افزایش شدید هزینه‌های تراکم شده است.


باورهای Buterin

به نظر بوترین، تمرکززدایی اهمیت بسیار زیادی دارد و شبکه اتریوم نیز برای گسترش تمرکز زدایی در پروژه‌های مختلف ایجاد کرده‌است. دلیل بیزاری او از تمرکز البته، به یک تجربه تلخ در سال‌های نوجوانی برمی‌گردد. بوترین در سن هفده سالگی علاقه زیادی به بازی World of Warcraft داشت و زمان زیادی هم برای بازی می‌گذاشت اما کاراکتر مورد علاقه او در بازی حذف شد. او در این‌باره گفت"من با خوشحالی World of Warcraft را در طول سال های 2007-2010 بازی کردم، اما یک روز بلیزارد مولفه آسیب را از طلسم Siphon Life جنگجوی محبوب من حذف کرد. تا صبح گریه کردم تا بخوابم، و در آن روز متوجه شدم که خدمات متمرکز چه آسیب‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد. خیلی زود تصمیم گرفتم استفاده از خدمات متمرکز را ترک کنم."


پیش‌بینی‌ها، نگرانی‌ها و جهان‌بینی بوترین

از نظر بوترین، بدترین سناریو برای آینده ارزهای دیجیتال این است که فناوری بلاک چین در نهایت در دستان دولت‌های دیکتاتوری متمرکز شود و از عرضه بیت کوین در السالوادور به عنوان ارز قانونی ناراضی است. چشم انداز استفاده دولت‌ها از این فناوری برای سرکوب مخالفان یکی از دلایلی است که مخالفت بوترین در مورد غیرمتمرکز ماندن رمزارزها قاطعانه است. او این فناوری را قوی‌ترین اکولایزر برای فناوری نظارتی می‌بیند که توسط دولت‌ها (مانند چین) و کمپانی‌های قدرتمند (مانند متا) به طور یکسان به کار گرفته شده است.


پیش‌بینی‌ها، نگرانی‌ها و جهان‌بینی بوترین

هزینه تراکنش‌های بسیار زیاد باعث شده کاربران ناامید از اتریوم، به دنبال بلاک‌چین‌های جدیدتر مانند Solana و BNB Chain هستند که ناشی از چشم‌انداز هزینه‌های تراکنش کمتر، ابزارهای ساختاری جایگزین یا ارزش‌های فلسفی متفاوت است. بوترین دلیل اینکه چرا مردم از اتریوم دور می‌شوند را درک می‌کند. برخلاف تقریباً هر رهبر دیگری در یک صنعت تریلیون دلاری، او می‌گوید که با این مسئله مشکلی ندارد؛ به خصوص با توجه به اینکه مشکلات فعلی اتریوم از این واقعیت ناشی می‌شود که کاربران بسیار زیادی دارد. (از دست دادن ثروت بسیار زیاد او را نگران نمی کند: سال گذشته، او 6 میلیارد دلار ژتون شیبا اینو را که به او هدیه داده بودند، دور ریخت و توضیح داد که می خواهد مقداری را به خیریه بدهد، به حفظ ارزش میم سکه کمک کند.


ویتالیک بوترین و سیاست

بسیاری در جهان، اهمیت ارزهای دیجیتال را در سیاست متوجه شده اند و البته سیاستمداران آمریکایی هم از این قاعده مستثنی نیستند. نهادهای دولتی زیادی سعی می‌کنند به نحوی در جهان رمزارزها وارد شوند. بوترین که در سال‌های گذشته علاوه بر دغدغه‌های مربوط به تکنولوژی، نگرانی‌های زیادی درباره سیاست دارد؛ در ETHDenver، یک گفتگوی خصوصی با فرماندار کلرادو، جارد پولیس، یک دموکرات که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند، انجام داد. بوترین در این گفتگو درباره استفاده جهوری‌خواهان از ارزهای دیجیتال و نگرانی خودش از این بابت صحبت کرد.


کلام آخر
ویتالیک بوترین قطعا یکی از تاثیر‌گذار‌ترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال است که در سن خیلی کم شبکه اتریوم را راه‌اندازی کرد. در نیمه اول سال 2021 و همزمان با رشد انفجاری قیمت اتریوم و رسیدن قیمت هر واحد آن به بالای 3500 دلار، بوترین تبدیل به جوان‌ترین میلیاردر در حوزه رمز‌ارزها شد، در ماه‌های اخیر هم ویتالیک بوترین با تغییر موفقیت‌آمیز الگوریتم اجماع این شبکه از اثبات کار به اثبات سهام گام مهمی برای آینده این شبکه برداشت. به‌نظر شما قدم بعدی ویتالیک بوترین چیست؟