تتر یک استیبل کوین (Stablecoin) است؛ در واقع، تتر اولین استیبل کوین و ارز باثبات در بازار ارزهای دیجیتال بود که در سال 2014 ظهور کرد. استیبل کوین‌ها دارای یک پشتوانه هستند و نرخ نسبتاً ثابتی دارند. پشتوانه تتر نیز دلار آمریکا است؛ به همین خاطر، قیمت تتر با قیمت دلار آمریکا با نسبت 1:1 برابری می‌کند. به‌دنبال تتر، چندین استیبل کوین دیگر با پشتوانه‌های فیات و حتی غیرفیات عرضه شدند، اما همچنان تتر بیشترین سهم بازار استیبل‌ کوین‌ها در کریپتو را به خود اختصاص داده است. می‌توان نقش تتر را فراهم کردن نقدینگی و محافظت در برابر نوسانات بازار در نظر گرفت. ارزش تتر (USDT) کاملاً به ذخایر دلاری آن بستگی دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تتر و مزایای آن بپردازیم.


تاریخچه پیدایش تتر (USDT).

تاریخچه پیدایش تتر (USDT)

ارز دیجیتال تتر (Tether) که با نماد «USDT» شناخته می‌شود، برای اولین‌بار در اکتبر 2014 با نام ریل کوین (Realcoin) توسط براک پیرس (Brock Pierce)، کریگ سلرز (Craig Sellars) و ریو کالینز (Reeve Collins) که جزء بنیاد اومنی (Omni) بودند، ارائه شد. در 20 نوامبر 2014، ریل کوین به تتر تغییر نام پیدا کرد. تتر در ابتدا در شبکه اومنی که بر روی بلاک چین بیت کوین قرار دارد، ارائه شد؛ اما بعدها سایر بلاک چین‌هایی همچون اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، ایاس (EOS) و... نیز از آن پشتیبانی کردند. شرکت آیفینکس (iFinex) به‌عنوان اصلی‌ترین ارائه‌دهنده تتر شناخته می‌شود. آیفینکس مالک صرافی بیت فینکس (BitFinex) است؛ به همین خاطر، تترهایی که برای اولین‌بار در گردش قرار می‌گیرند، توسط این صرافی عرضه می‌شوند.


سرمایه‌گذاری فعلی بازار و توکنومیک تتر USDT به چه صورت است؟

در سال 2023 عرضه در گردش تتر، بیش از 84 میلیون واحد ارزیابی شده است؛ این مقدار با توجه به تقاضا و نقدینگی فعلی بازار می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه تتر برای مبادله ارزهای دیجیتال و ذخیره ارزش سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری باشد.


بازار کریپتوکارنسی‌ در سال 2022 نوسانات شدید و بسیاری را تجربه کرد؛ اما به نظر می‌رسد این بازار در سال 2023 با عبور از طوفان به ثبات بیشتری نزدیک شده باشد. به‌هر‌حال، در هر شرایطی تتر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ چراکه:


وقتی بازار ارزهای دیجیتال دچار نوسان‌های متعدد و شدید می‌شود، سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه خود در برابر اُفت قیمت، دارایی‌های دیجیتالی خود را به تتر تبدیل می‌کنند که نرخ ثابتی دارد و سرمایه آن‌ها را در یک نرخ خاص حفظ می‌کند.


در شرایطی که بازار ارزهای دیجیتال به‌سمت ثبات بیشتر پیش می‌رود، سرمایه‌گذاران دارایی‌های فیات خود را به تتر تبدیل می‌کنند تا بتوانند از آن برای مبادله سایر ارزهای دیجیتال و کاهش نرخ کارمزد و انتقال استفاده کنند. می‌بینید که بازار کریپتو در هر شرایطی که باشد، تتر می‌تواند یک توکن اصلی برای ذخیره و مبادله سایر ارزهای دیجیتال باشد. بنابراین، شما می‌توانید در هر زمان روی این توکن حساب کرده و آن را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.


چرا باید از تتر USDT استفاده کنیم؟

چرا باید از تتر USDT استفاده کنیم؟

چندین دلیل اصلی برای استفاده از تتر وجود دارند که تا به اینجا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. اما اگر بخواهیم سه مورد از اصلی‌ترین دلایل استفاده از تتر را نام ببریم، موارد زیر در اولویت قرار دارند:


1- تراکنش‌های سریع و آسان (Quick and easy transaction)

تتر توسط تمام کیف پول‌ها و صرافی‌های رمز ارزی در جهان پشتیبانی می‌شود. بنابراین شما در هر بستری که معامله کنید، می‌توانید تتر را سریع و آسان به سایر پلتفرم‌ها انتقال دهید. در واقع، در هر زمان می‌توان تتر را به‌سرعت و ارزان به سراسر جهان ارسال کرد؛ همین امر آن را برای تراکنش‌های بین‌المللی ایدئال می‌کند.


2_ عدم نوسان قیمت (Lack of Price Volatility)

ایده پشت تتر این است که بتوان با آن پول نقد را به یک ارز دیجیتال باثبات تبدیل کرد؛ به همین خاطر است که در برابر هر تتری که در بازار کریپتو عرضه شده، یک دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه ذخیره می‌شود. تا زمانی‌که تتر دارای ذخیره دلاری باشد، نرخ آن به‌صورت ثابت با نسبت 1:1 با دلار آمریکا برابری می‌کند. بنابراین همیشه ثبات قیمت تتر می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای ذخیره ارزش دارایی در برابر تمام قیمت‌های بی‌ثبات دیگر در بازار کریپتوکارنسی‌ باشد.


موارد فوق دلایل اصلی و منطقی‌ای هستند که سبب می‌شوند تریدرها و سرمایه‌گذاران فعال در بازار کریپتو از تتر استفاده کنند.


مزایای استیبل کوین تتر USDT چیست؟.

مزایای استیبل کوین تتر USDT چیست؟

از جمله مزایای استیبل کوین تتر می‌توان موارد زیر را بیان کرد:


1- پشتیبانی از چندین بلاک چین

همان‌طور که گفته شد، تتر بر بستر بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی عرضه می‌شود. می‌توان گفت درحال‌حاضر توکن‌های تتر بر روی شبکه‌های بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، الگوراند (Algorand)، آوالانچ (Avalanche)، ایاس (EOS)، ترون (TRON)، سولانا (Solana)، پالیگان (Polygon)، پولکادات (Polkadot)، تزوس (Tezos) و چند شبکه دیگر ارائه شده‌اند که ادغام و پذیرش آسان آن را امکان‌پذیر کرده است.


2- نقدینگی بالا

توکن‌های تتر از نظر حجم روزانه جزء پرمعامله‌ترین توکن‌های کریپتو هستند که نقدینگی بی‌نظیری را ارائه می‌دهند. همین امر سبب شده تا کاربران بدون نگرانی از نقدینگی بتوانند از تتر برای پرداخت‌ها و معاملات خود استفاده کنند.


3- پذیرش گسترده

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، استیبل کوین تتر در تمام صرافی‌ها، کیف‌ پول‌ها و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای خدمات پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پشتیبانی گسترده از تتر سبب شده تا استفاده از این توکن در هر شرایطی برای تمام افراد امکان‌پذیر باشد.


4- شفافیت

تتر در طول دوران عرضه خود با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده و بارها محکوم به متمرکز بودن شده است. بااین‌وجود، درحال‌حاضر مراحل صدور تتر منتشر می‌شوند که توسط کاربران قابل ردیابی هستند. در واقع، مقدار تتر صادرشده و ذخیره توکن‌های تتر به‌صورت عمومی و به‌روز در دسترس قرار دارند که شفافیت بالایی را برای تتر ایجاد کرده و انگشت‌های اتهام‌ را از روی آن برداشته‌اند.


امنیت

5- امنیت

تتر دارای سطحی از حریم خصوصی است که ارز فیات یا سایر مؤسسات مالی سنتی فاقد آن هستند. کاربران می‌توانند اطلاعات مالی خود را در استفاده از تتر خصوصی نگه‌ دارند؛ چراکه تراکنش‌های موجود در تتر ناشناس می‌مانند. این خصوصیت برای کسانی که نگران حریم خصوصی و امنیت خود هستند، اهمیت زیادی دارد. البته از طرفی دیگر، تتر معیارهای استاندارد انطباق در سطح جهانی برای مبارزه با پولشویی (AML)، مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، تحریم و شناخت قوانین و مقررات مشتریان خود (KYC) را حفظ می‌کند. بنابراین به‌صورت کلی می‌توان گفت که استفاده از تتر امن است.


6- هزینه کم

در جریان تبدیل و انتقال ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات، ممکن است مجبور باشید هزینه زیادی را پرداخت کنید؛ اما درصورتی‌که از تتر برای سواپ‌های خود استفاده کنید، این هزینه برای شما کمتر خواهد بود.


7- تبدیل آسان به ارزهای دیجیتال و فیات

تتر به‌عنوان یک استیبل کوین محبوب، به‌عنوان یک واسطه برای تبدیل «رمز ارز به رمز ارز» و «رمز ارز به فیات» مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع در صرافی‌های داخلی نیز اهمیت بسیاری دارد؛ به‌طوری که در صرافی معتبر ایرانی می‌توان تتر را به‌صورت مستقیم به تومان تبدیل کرده و آن را برداشت کرد. همچنین تبدیل تومان به تتر از طریق صرافی‌های داخلی به‌آسانی امکان پذیر است. شما نیز همین حالا می‌توانید با پرداخت ریالی در صرافی اکسبیتو، دارایی خود را به تتر تبدیل کرده و سپس تترهای خود را برای خرید سایر ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار دهید.


حفظ ارزش دارایی‌ها

8-حفظ ارزش دارایی‌ها

یکی از ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال، وجود نوسان در آن است. بنابراین شما وقتی روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، امکان افزایش یا کاهش قیمت آن وجود دارد؛ اما وقتی یک استیبل کوین مانند تتر را خریداری می‌کنید، نرخ سرمایه شما تقریباً ثابت باقی خواهد ماند. این موضوع برای کاربران ایرانی اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه با توجه به نرخ بالای تورم در کشورمان، تبدیل سرمایه به یک ارز دیجیتال امن می‌تواند سرمایه شما را در برابر تورم و همچنین نوسانات سایر ارزهای دیجیتال حفظ کند.


می‌بینید که استفاده از تتر می‌تواند مزایای بسیاری را شامل شود. اگر شما یک تریدر باشید، می‌توانید از تتر برای معاملات خود بهره بگیرد. اگر یک سرمایه‌گذار هستید، می‌توانید بخشی از سرمایه خود را به تتر تبدیل کنید. اگر یک کاربر مبتدی نیز به حساب می‌آیید که به‌تازگی می‌خواهد وارد حوزه ارزهای دیجیتال شود، می‌توانید خرید ارز دیجیتال خود را با تتر شروع کنید.


سخن پایانی


تتر مشهورترین و محبوب‌ترین استیبل کوین در بازار کریپتو است که حجم بازاری نزدیک به 90 میلیارد دلار را در اختیار دارد. تتر نقدینگی بیشتری را نسبت به هر دارایی دیجیتال دیگر ارائه می‌دهد؛‌ به این معنی که شما هر زمان که بخواهید می‌توانید تترهای خود را به ارزهای فیات مانند دلار، یورو و حتی ریال تبدیل کنید. قیمت ثابت تتر ثبات قیمت تتر سبب شده است تا این ارز دیجیتال به یک گزینه ویژه برای ذخیره ارزش تبدیل شود. شما می‌توانید ضمن سرمایه‌گذاری روی تتر، از این ارز دیجیتال برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر یا تبدیل ارز دیجیتال به فیات استفاده نمایید. همچنین قادر خواهید بود که همین حالا در کنار بازار ریالی اکسبیتو، از بازار تتری آن نیز برای معامله و سرمایه‌گذاری در کریپتو بهره ببرید.