سرمایه‌گذاران بیت کوین، از روش‌های مختلفی برای به‌دست آوردن این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند که استخراج مهم‌ترین و تاحدودی سخت‌ترین راه دریافت BTC به حساب می‌آید. برای اینکه بتوانید بدون خرید بیت کوین، این ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشید، باید آن را استخراج کنید. استخراج ارز هم به فرآیند حل معادلات پیچیده توسط ماینرها اشاره دارد. ماینرها برای دریافت پاداش بلاک با یکدیگر رقابت می‌کنند. با شرکت‌کنندگان بیشتر و قدرت محاسباتی بیشتر، قدرت کل شبکه برای استخراج افزایش می‌یابد. در این مسیر مشکلات و سختی‌هایی هم مانند سختی استخراج و سختی شبکه وجود دارد که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.


استخراج ارز دیجیتال چیست؟

سه روش اصلی برای به دست آوردن ارز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد. شما می‌توانید آن‌ها را در صرافی‌هایی مانند اکسبیتو خریداری کنید، آن‌ها را به‌عنوان پرداخت برای کالاها یا خدمات دریافت کنید یا آن‌ها را استخراج کنید. در اینجا سومین روش یعنی استخراج ارز دیجیتال را برای شما توضیح می‌دهیم. شاید به این موضوع فکر کرده باشید که خودتان استخراج بیت کوین را امتحان کنید. یک دهه پیش، هرکسی که یک کامپیوتر خانگی مناسب داشت می‌توانست ارز دیجیتال استخراج کند، اما با رشد بلاکچین، قدرت محاسباتی موردنیاز برای حفظ آن افزایش یافته است.


در اکتبر ۲۰۱۹، برای استخراج یک بیت کوین به ۱۲ تریلیون برابر بیشتر از زمانی که اولین بلاک‌ها در ژانویه ۲۰۰۹ استخراج شدند به قدرت محاسباتی نیاز بود. در نتیجه، استخراج بیت کوین بعید است برای علاقه‌مندان مبتدی سودآور باشد. در حال حاضر تقریباً تمام ماینینگ‌ها توسط شرکت‌های تخصصی یا گروه‌هایی از افراد انجام می‌شود که منابع خود را با هم ترکیب می‌کنند. استخراج ارز دیجیتال برای تولید ارزهای جدید و عرضه آن‌ها به بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.


در مقاله پاداش بلاک چطور محاسبه می‌شود به طور مفصل درباره‌ی این موضوع صحبت کردیم که در سازوکار اجماع اثبات کار (PoW)، استخراج ارز دیجیتال شامل دو مرحله می‌شود. این دو مرحله، تأیید تراکنش‌ها و حل معادلات پیچیده ریاضی برای ایجاد بلوک هستند. اولین ماینری که بتواند این معادلات را حل کند، پاداش بلاک دریافت می‌کند. ماینرها با حل کردن معادلات استخراج ارز دیجیتال را انجام می‌دهند و به آن‌ها با توکن بومی پلتفرم پاداش داده می‌شود.


به طور مثال، ماینرها در بلاکچین بیت کوین این ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. استخراج ارز دیجیتال فرآیندی رقابتی است که در آن تراکنش‌های جدید را برای یک ارز دیجیتال که از روش اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، تأیید و به بلاکچین اضافه می‌کند. ماینری که در رقابت برنده می‌شود مقداری از ارز و یا کارمزد تراکنش را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

سختی ارز دیجیتال چیست؟

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که از بلاکچین‌های اثبات کار استفاده می‌کنند، از طریق فرآیند استخراج ایجاد می‌شوند. ماینرها تراکنش‌هایی را که روی یک بلاکچین انجام می‌شود تأیید می‌کنند و وظایف حسابرسی برای جلوگیری از تقلب و اطمینان از درست بودن تراکنش‌ها را بر عهده دارند. ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال توسط بنیان‌گذار بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو طراحی شد.


در این سیستم، ماینرها که نرم‌افزار ارز دیجیتال را روی کامپیوترهای خود اجرا می‌کنند برای یافتن یک بلاک جدید باهم رقابت کرده و جدیدترین دسته از داده‌های تراکنش را به زنجیره اضافه می‌کنند. زمانی که تراکنش‌های کافی تایید شدند، یک بلاک جدید به بلاک‌چین اضافه می‌شود. میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج یک بلاک (بلوک) با سختی ارز دیجیتال نشان داده می‌شود.


مدت‌زمانی که برای یافتن یک بلاک جدید طول می‌کشد به سطح دشواری ارز دیجیتال و شانس تصادفی آن بستگی دارد. برای اندازه‌گیری سختی ارز دیجیتال یک بلاک جدید، درک قدرت هش مهم است. هش (Hash) نشان‌دهنده قدرت محاسباتی ترکیبی مورد استفاده برای استخراج و پردازش تراکنش‌های روی بلاکچین است.


سختی استخراج چیست؟

سختی استخراج یک ارز دیجیتال نشان‌دهنده این است که در واقع یافتن هش مناسب برای هر یک از بلاک‌ها چقدر دشوار و همچنین وقت‌گیر است. قدرت هش به قدرت محاسباتی ارائه‌شده از طرف ماینرها گفته می‌شود. سختی استخراج را می‌توان به‌عنوان یک واحد اندازه‌گیری تعریف کرد که مثلاً در فرآیند استخراج بیت کوین استفاده می‌شود. سختی نشان می‌دهد که حل معادلات پیچیده در استخراج ارز دیجیتال چقدر دشوار است.

سختی استخراج چیست؟

دشواری استخراج بلاک‌های جدید می‌تواند در طول زمان افزایش یا کاهش یابد و این موضوع به تعداد ماینرهای داخل شبکه و قدرت هش بستگی دارد. هرچه تعداد ماینرها بیشتر باشد، استخراج ارز دیجیتال دشوارتر است. بااین‌حال، افزایش سختی معمولاً ضروری است، زیرا زمان تولید بلوک هدف را ثابت نگه می‌دارد. بیایید از بیت کوین مثال بزنیم. هنگامی‌که یک ارز دیجیتال محبوب می‌شود، تعداد کامپیوترهایی که در شبکه همتا به همتا مشارکت می‌کنند افزایش می‌یابند. ماینرها برای دریافت پاداش بلاک با یکدیگر رقابت می‌کنند و با شرکت‌کنندگان بیشتر و همچنین قدرت محاسباتی بسیار بیشتر، قدرت هش کل شبکه نیز افزایش می‌یابد.


سختی استخراج بیت کوین

میانگین زمان ایجاد یک بلاک جدید برای بیت کوین ۱۰ دقیقه است، بنابراین برای حفظ این زمان سختی باید تنظیم شود. بالا یا پایین بودن مقدار سختی استخراج بیت کوین، به تعداد شرکت‌کنندگان در شبکه ماینینگ و همچنین قدرت هش ترکیبی آن‌ها بستگی دارد. اولین ماینرها از CPU برای استخراج بیت کوین استفاده کردند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که کارت‌های گرافیک (GPU) برای استخراج مناسب‌تر هستند.


امروزه ASICها به‌طور ویژه برای فرآیند استخراج توسعه یافته‌اند. ASICها جدیدترین دستگاه‌های استخراج‌کننده ارز دیجیتال هستند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از طریق استخرهای ماینینگ استخراج می‌شوند. در این استخرها بسیاری از ماینرها به یکدیگر می‌پیوندند و نرخ هش خود را ترکیب می‌کنند تا قدرت هش افزایش یابد و آن‌ها بتوانند پاداش بلاک دریافت کنند. به این سختی، سختی استخراج گفته می‌شود که با درک اصول اولیه استخراج بیت کوین به‌راحتی متوجه آن خواهید شد.


 سختی استخراج بیت کوین

سختی شبکه چیست؟

سختی معیاری است که نشان می‌دهد استخراج یک بلاک بیت کوین یا به بیان فنی‌تر، یافتن هش برای استخراج چقدر دشوار است. دشواری بالای شبکه به این معنی است که برای استخراج همان تعداد بلاک، قدرت محاسباتی بیشتری لازم است و شبکه در برابر حملات ایمن‌تر می‌شود. دشواری شبکه بیشتر نیاز به قدرت محاسباتی بیشتری برای استخراج موفقیت‌آمیز بلاک بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر دارد.


این موضوع مانع از تسلط کلاهبرداران و هکرها بر شبکه و دست‌کاری تراکنش‌ها می‌شود که به آن خرج مضاعف نیز گفته می‌شود. همان‌طور که داده‌های Blockchain.com نشان می‌دهد، دشواری شبکه بیت کوین از اول اوت ۲۰۲۱ تقریباً یک روند صعودی یک‌ساله داشته است. قبل از آن، در فاصله بین ماه‌های می و ژوئیه ۲۰۲۱، یک جدول زمانی بود که سختی شبکه بیت کوین در آن از ۲۵/۰۴۶ تریلیون به ۱۳/۶۷۳ تریلیون کاهش یافت. این کاهش چیزی حدود ۴۵/۵ درصد بود. این کاهش سختی در آن زمان نگرانی‌های لحظه‌ای را در مورد آسیب‌پذیری شبکه بیت کوین ایجاد کرد.


سختی شبکه بیت کوین چگونه افزایش پیدا کرد؟

شبکه بیت کوین با اطمینان از موقعیت خود به‌عنوان مقاوم‌ترین شبکه بلاکچین در برابر حملات، برای دومین بار در ماه آوریل سال ۲۰۲۲، سختی شبکه بی‌سابقه جدیدی را ثبت کرد و از بالاترین رکورد قبلی خود یعنی ۲۵/۵۸۷ تریلیون به ۲۹/۷۹۴ تریلیون رسید. با تقویت بیشتر انعطاف‌پذیری بیت کوین در برابر حملات ۵۱ درصدی، نرخ هش شبکه بیت کوین در ۲۸ آوریل نیز یک اوج قیمت (ATH) جدید ۲۵۸ هش ریت بر ثانیه (EH/s) را ثبت کرد.


نرخ هش شبکه بیت کوین تا پایان آوریل به ۲۲۰ EH/s کاهش یافت و هیچ تاثیر منفی قابل‌مشاهده‌ای بر سختی شبکه بیت کوین نداشت. ماه آوریل همچنین شاهد یکی از کمترین میانگین کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین بود که هزینه مربوط به انتقال بیت کوین را به همراه داشت. برای اولین بار در دو سال گذشته، در ۱۸ آوریل میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین به ۱/۰۳۹ دلار کاهش یافته و به ۶۲/۷۸۸ دلار رسید. در آوریل ۲۰۲۱ نیز زمانی که قیمت بیت‌کوین ۶۸۷۸۹ دلار شده بود، نرخ هش کمتری داشت. بیت کوین با توجه به امنیت و قیمت کلی، فرصت این را دارد تا به بالاترین رکورد خود برسد. با این همه، افزایش کاهش قیمت این رمزارز، همچنین عرضه و تقاضا روی افزایش یا کاهش میزان سختی شبکه تاثیر می‌گذارد.