بسیاری از تاجران، شرکت‌ها و مشاغل مختلف برای تنظیم دقیق امورات مالی و تجاری خود، به تبدیل دقیق نرخ ارزهای خارجی به ریال و برعکس نیاز دارند. ازآنجایی‌که گاهی قیمت‌های متفاوتی برای ارزهای فیات در بازار و سایت‌ها مختلف مشاهده می‌شوند، این مسئله می‌تواند باعث سردرگمی افراد شده و برنامه‌ریزی‌های مالی آنان را با چالش مواجه کند. به همین خاطر، سایت بن بست دات کام (bonbast.com) برای نمایش نرخ لحظه‌ای ارزهای فیات، طلا و سکه در بازار ایران، راه‌اندازی شده است. ازاین‌رو، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، قصد داریم که به‌طور کامل، بن بست دات کام را به شما معرفی کنیم.


سایت بن بست دات کام چیست؟

اصولاً قیمت ارزهای خارجی، در ایران، به دو صورت «نرخ رسمی دولت» و «نرخ بازار آزاد» محاسبه می‌شود. نرخ رسمی دولت برای واردات و دریافت خدمات دولتی کاربرد دارد؛ بنابراین، معامله‌گران و شرکت‌ها نمی‌توانند از این نرخ برای امور مالی و تجاری خود استفاده کنید. در عوض، نرخ بازار آزاد همان قیمتی است که به‌واسطه‌ی خرید و فروش‌های روزانه شکل می‌گیرد و شرکت‌ها باید معاملات خود را بر اساس آن تنظیم کنند.


این مسئله ضرورت دسترسی به نرخ لحظه‌ای بازار آزاد را نشان می‌دهد. بااین‌حال، وقتی شما قیمت یک ارز خارجی را در گوگل جستجو می‌کنید، با نرخ‌های متنوعی مواجه خواهید شد. عدم وجود یک نرخ دقیق برای بازار آزاد، در معامله‌گران، تاجران و شرکت‌ها سردرگمی ایجاد می‌کند و می‌تواند به رویکردهای مالی آن‌ها آسیب بزند.


ازاین‌رو، سایت بن بست دات کام با هدف ارائه‌ی نرخ دقیق بازار آزاد راه‌اندازی شده است. شما در این سایت، می‌توانید قیمت بیش از 170 ارز فیات را به تومان به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. همچنین، بن بست دات کام از قابلیت تبدیل نرخ ریال به ارزهای خارجی نیز پشتیبانی کرده و قیمت‌های طلا و انواع سکه‌های بهار آزادی را نیز به شما ارائه می‌کند.


در سایت بن بست دات کام چه اطلاعاتی را مشاهده می‌کنیم؟

برای اینکه بتوانید از سایت بن بست دات کام به‌شکل بهینه استفاده کنید، قصد داریم که به‌صورت تصویری این سایت را برای شما توضیح دهیم. به همین خاطر، در این بخش، به‌سراغ خدمات مختلف بن بست دات کام خواهیم رفت.


خانه بن بست دات کام (bonbast.com)

وقتی شما وارد سایت بن بست دات کام می‌شوید، با صفحه‌ی اصلی آن (Home) مواجه خواهید شد. البته توجه داشته باشید که بن بست دات کام فیلتر است و شما باید با وی‌پی‌ان از این سایت دیدن کنید. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، صفحه‌ی اصلی بن بست دات کام، اطلاعات لحظه‌ای نرخ ارزهای خارجی را به شما ارائه می‌دهد. در جدول نرخ ارزهای خارجی، در مقابل هر ارز، شما قیمت لحظه‌ای فروش و خرید در بازار آزاد را به‌طور جداگانه مشاهده خواهید کرد. علاوه‌بر آن، در بالای صفحه، قیمت تتر و طلا نیز بر اساس اونس، مثقال و گرم ارائه شده و شما می‌توانید نرخ سکه امامی را هم مشاهده کنید.


خانه بن بست دات کام (bonbast.com)

اگر به پایین این صفحه بروید، با جدول دیگری مواجه می‌شوید. در این جدول، قیمت سکه بهار آزادی، سکه طرح امامی، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه گرمی را مشاهده خواهید کرد. در پایین این جدول، دوباره قیمت طلا ذکر شده و شما می‌توانید نرخ بیت کوین را هم مشاهده کنید.


در انتهای صفحه، ابزاری برای تبدیل نرخ ارزها به یکدیگر در نظر گرفته شده است. با استفاده از این ابزار، شما به‌راحتی می‌توانید قیمت مقدار دلخواهی از یک ارز را به مقداری از یک ارز دیگر تبدیل کنید. این ابزار برای تاجران و شرکت‌ها بسیار مفید است. ازاین‌طریق، آن‌ها می‌توانند معاملات و امورات مالی خود را با دقت بسیار بالایی تنظیم کنند.


آرشیو بن بست دات کام

آرشیو بن بست دات کام (bonbast.com)

دومین بخش از نوار بالای صفحه‌ی بن بست دات کام، آرشیو (Archive) است. با ورود به بخش آرشیو، شما می‌توانید تاریخچه قیمتی ارزها و سکه‌های مختلف را ببینید. برای دسترسی به این تاریخچه، تنها کافی است که تاریخ مورد نظر خود را انتخاب کنید.


آرشیو بن بست دات کام

گراف بن بست دات کام (bonbast.com)

سومین بخش سایت بن بست دات کام، گراف یا همان نمودار قیمت ارزها است. در این صفحه، شما می‌توانید قیمت مهم‌ترین ارزهای خارجی را بر اساس تومان، بر روی نمودار مشاهده کنید. در ضمن، برای دریافت گراف قیمتی، می‌توانید محدوده‌های زمانی گوناگونی را در نظر بگیرید.


گراف بن بست دات کام

در پایین همین صفحه، جدولی قرار دارد که میانگین (Average)، حداقل (Min) و حداکثر (Max) قیمت خرید و فروش ارز مورد نظر را در بازه‌ی زمانی مد نظرتان، به شما نمایش می‌دهد.


گراف بن بست دات کام

رابط کاربری بن بست دات کام (bonbast.com)

بخش بعدی سایت بن بست دات کام، مربوط به رابط کاربری (API) است. این رابط کاربری برای فروشگاه‌ها و کسب‌و‌کارهایی در نظر گرفته شده که به نمایش لحظه‌ای ارزهای خارجی نیاز دارند. در واقع، این مشاغل می‌توانند این API را با نرم‌افزار و یا سایت فروشگاهی خود ادغام کرده و قیمت لحظه‌ای بیش از 28 ارز فیات و انواع سکه بهار آزادی را به کاربران خود نمایش دهند. همچنین، با توجه به نوع رابط کاربری دریافت‌شده، امکانات مختلفی مانند تبدیل نرخ ارزها به یکدیگر و موارد مورد نیاز کسب‌و‌کارها ارائه خواهد شد.


در بالای این صفحه، شما می‌توانید زبان مورد نظر خود را بین انگلیسی و فارسی انتخاب کنید. کمی پایین‌تر، انواع نرخ‌های پرداختی برای دریافت رابط کاربری را مشاهده خواهید کرد. در پایان هم، نمونه‌ای از کدهای برنامه‌نویسی این رابط کاربری ارائه شده است.


رابط کاربری بن بست دات کام (bonbast.com)

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، طرح‌های مختلفی برای این رابط کاربری در نظر گرفته شده‌اند و شما باید هزینه‌ی آن‌ها را به دلار انتخاب کنید. بااین‌حال، باید توجه داشته باشید که برای خرید این رابط کاربری، شما نمی‌توانید پرداخت دلاری انجام دهید و صرفاً گزینه‌ی پرداخت با ارز دیجیتال در اختیار شما قرار دارد. بهترین روش برای این کار، استفاده از ارز دیجیتال تتر (USDT) است که قیمتی برابر با دلار دارد. خرید تتر بسیار ساده است و شما به‌راحتی و با پرداخت ریالی می‌توانید مقدار تتر مد نظر خود را از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو تهیه کنید. برای این کار، کافی است که در صرافی اکسبیتو ثبت‌نام کرده و مقدار تتر مورد نظر را با کمترین قیمت خریداری کنید. سپس، با دریافت آدرس کیف پول سایت بن بست دات کام، می‌توانید به سرعت تتر را برای این سایت واریز کرده و رابط کاربری خود را دریافت کنید.


نرم افزار بن بست (Bonbast) چیست؟

سایت بن بست دات کام (bonbast.com) نرم افزار بن بست را برای سیستم عامل اندروید ارائه کرده و شما به‌راحتی می‌توانید آن را از گوگل‌پلی دانلود کنید. این نرم‌افزار دارای بخش‌های مختلفی است و نرخ لحظه‌ای ارزهای خارجی و سکه‌های طلا را در بازار آزاد، به شما ارائه می‌کند. با دانلود و نصب این نرم‌افزار، همیشه می‌توانید با گوشی هوشمند خود، آخرین قیمت‌های بازار را مورد بررسی قرار دهید. به‌خاطر همین، در این بخش، قسمت‌های مختلف نرم افزار بن بست را برای شما توضیح خواهیم داد.


نرخ ارزهای خارجی در نرم افزار بن بست

پس از نصب و باز کردن نرم‌ افزار بن بست، شما با صفحه نرخ ارزهای خارجی مواجه می‌شوید. راه‌اندازی این نرم‌افزار، به هیچ نیاز به ثبت‌نام و یا ارائه‌ی اطلاعات ندارد. در این صفحه، شما آخرین قیمت ارزهای خارجی و بیت کوین را مشاهده خواهید کرد. در پایین صفحه، دو گزینه وجود دارد که یکی برای به‌روزرسانی قیمت‌ها است و دیگری به شما کمک می‌کند تا ارزهای مورد نظر خود را در لیست مشاهده قرار دهید.


نرخ ارزهای خارجی در نرم افزار بن بست

نرخ سکه و طلا در نرم افزار بن بست

صفحه‌ی دوم این نرم‌افزار، به قیمت‌های طلا و سکه‌ها اختصاص دارد. در این بخش، شما می‌توانید آخرین نرخ طلا را به گرم، مثقال و اونس مشاهده کنید. همچنین، قیمت‌های لحظه‌ای سکه‌ بهار آزادی، سکه طرح امامی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی هم به شما ارائه خواهد شد. در ضمن، از گزینه‌ی پایین صفحه، می‌توانید برای به‌روزرسانی قیمت‌ها استفاده کنید.


نرخ سکه و طلا در نرم افزار بن بست

تبدیل نرخ ارزها در نرم افزار بن بست

بخش سوم این نرم‌افزار، به تبدیل نرخ ارزها اختصاص دارد. در این قسمت، شما می‌توانید قیمت هر مقداری از یک ارز خارجی را به میزان مورد نظرتان از ارزی دیگر تبدیل کنید. علاوه‌بر آن، امکان تبدیل نرخ بیت کوین به ریال هم در این بخش، به شما ارائه شده است.


تبدیل نرخ ارزها در نرم افزار بن بست

آیا سایت بن بست دات کام معتبر است؟

سایت بن بست دات کام (bombast.com) یکی از معتبرترین مراجع ارائه‌دهنده‌ی نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران است. تا کنون، بسیاری از سایت‌ها و مجلات معتبر خارجی در مقالات خود، برای بیان نرخ ریال، به سایت بن بست دات کام ارجاع داده‌اند. با مراجعه به بن بست، شما می‌توانید لیستی از ارجاعات سایت‌های خارجی را مشاهده کنید. برخی از مهم‌ترین سایت‌ها در این زمینه، عبارت‌اند از:


  • رویترز (Reuters)

  • وال استریت ژورنال (WSJ)

  • اخبار بی بی سی (BBC News)

  • یاهو فایننس (Yahoo Finance)

  • فوربس (Forbes)

  • بلومبرگ (Bloomberg)

مزایا و معایب بن بست دات کام چیست

مزایا و معایب بن بست دات کام چیست؟

دیدیم که بن بست دات کام یکی از معتبرترین مراجع ارائه‌ی نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران است. بااین‌حال، در هنگام استفاده از سایت و نرم افزار بن بست با کاستی‌هایی نیز مواجه می‌شوید. به‌خاطر همین، در این بخش، قصد داریم که مزایا و معایب بن بست را برای شما توضیح دهیم.


مزایای بن بست دات کام

مزایای بن بست عبارت‌اند از:


  • بن بست نرخ دقیق و لحظه‌ای ارزهای خارجی در بازار ایران را ارائه می‌دهد.

  • این سایت از حدود 170 ارز خارجی پشتیبانی کرده است.

  • در بخش تبدیل، شما می‌توانید نرخ ارزها را بر اساس مقدار مورد نظرتان به یکدیگر تبدیل کنید.

  • بسیاری از سایت‌ها و مجلات معتبر خارجی، در مقالات خود، به قیمت‌های بن بست ارجاع داده‌اند.

  • نرم‌ افزار بن بست حجم پایینی داشته و نیاز به ثبت‌نام ندارد.

  • این سایت قیمت بیت کوین، طلا و انواع سکه‌ها را نیز ارائه کرده است.

  • رابط کاربری بن بست، ابزار بسیار مفیدی برای کسب‌و‌کارها و فروشگاه‌ها خواهد بود.

معایب بن بست دات کام

معایب بن بست عبارت‌اند از:


  • اولین ایراد اساسی این سایت، فیلتر بودن آن است.

  • سایت بن بست از زبان فارسی پشتیبانی نکرده و تنها یک بخش آن، به گوگل ترنسلیت مجهز است.

  • ممکن است که نرخ رابط‌های کاربری بن بست برای بسیاری از افراد زیاد باشد.

  • این سایت هیچ بخشی را برای معرفی خود در نظر نگرفته است.

  • از ارزهای دیجیتال دیگر، به‌جز بیت کوین، پشتیبانی نمی‌کند.

  • خرید رابط کاربری فقط با ارز دیجیتال و از طریق ایمیل امکان‌پذیر است.

  • نسخه سیستم‌عامل ios را ارائه نداده است.

  • برای استفاده از نرم‌افزار بن بست، حتماً باید تبلیغات آن را تماشا کنید.

سخن پایانی


سایت بن بست دات کام (bonbast.com) یکی از معتبرترین مراجع ارائه‌دهنده‌ی نرخ لحظه‌ای ارزهای خارجی در بازار ایران است. این سایت به مشاغل مختلف کمک می‌کند که با دریافت آخرین قیمت ارزها، معاملات خود را با دقت بالایی تنظیم کنند. همچنین، رابط کاربری این سایت، با فروشگاه‌های مجازی ادغام شده و در دسترس کاربرانشان قرار می‌گیرد. بن بست دات کام نرم‌افزار خود را برای سیستم‌عامل اندروید هم ارائه کرده است و کاربران می‌توانند، در هر لحظه، با استفاده از گوشی هوشمند، به آخرین نرخ‌های بازار دسترسی داشته باشند.