بازارهای مالی همیشه حالتی ثابت ندارند و دائما در حال تغییر شرایط هستند. معمول‌ترین حالاتی که برای بازارهای مالی وجود دارد، بازار صعودی، نزولی و range است. هر‌کدام از این شرایط، ویژگی‌های خود را دارند و استراتژی‌های معاملاتی خاصی برای سود کردن از آن‌ها تعریف شده است. نمادهای «گاو» و «خرس» برای خریداران و فروشندگان در بازارهای مالی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال بازار گاوی و بازار خرسی دو اصطلاحی هستند که برای بازارهای صعودی و نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قرار است به بررسی بازار گاوی یا صعودی و ویژگی‌های خاص آن بپردازیم. دانستن نکات لازم درباره این شکل بازار به کسب سود از بازار مالی که در آن فعالیت دارید کمک خواهد کرد.


بازار گاوی چیست؟.png

بازار گاوی چیست؟

فرقی نمی‌کند در کدام یک از بازارهای مالی فعالیت داشته باشید، به هر حال با بازار گاوی و خرسی روبرو خواهید شد. گاو در بازار مالی نماد خریداران است و وقتی بازار گاوی می‌شود اصطلاحا می‌گویند «زور گاوها از خرس‌ها بیشتر بوده». احتمالا برایتان سوال شده که چرا گاو به عنوان نماد خریداران مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ متاسفانه برای این موضوع علت دقیقی ذکر نشده و آنچه در مطالب مختلف گفته می‌شود صرفا نظریه هستند. یکی از این نظریه‌ها حاکی از این است که گاو هنگام آماده کردن خود برای مبارزه شاخ‌هایش را رو به بالا می‌گیرد و از آنجایی که این حرکت مشابه روند صعودی بازار است اصطلاح بازار گاوی برای این روند استفاده می‌شود.


بازار گاوی مفهوم پیچیده‌ای ندارد، در واقع هر زمان که قیمت یک ارز بعد از یک افت 20 درصدی، بیش از 20 درصد رشد کند، اصطلاح بازار گاوی برای آن به کار برده می‌شود. پیشبینی بازار مالی کار دشواری است به همین خاطر تحلیل‌گران بعد از این که بازار گاوی (یا خرسی) به وجود آمد می‌توانند آن را شناسایی کنند.


اصطلاح بازار گاوی تنها مربوط به یک ارز نیست، به عنوان مثال می‌توان از این اصطلاح برای بازار کریپتوکارنسی هم استفاده کرد. بازار گاوی دوره زمانی خاصی ندارد و می‌تواند از چند هفته تا چند سال ادامه پیدا کند. بازار صعودی در سرمایه گذاران خوش‌بینی ایجاد می‌کند و به آن‌ها برای افزایش قیمت‌ها امید می‌دهد، به همین خاطر در وال استریت هم مجسمه گاو نر وجود دارد.


دلایل ایجاد بازار گاوی کدامند؟.png

دلایل ایجاد بازار گاوی کدامند؟

برای شکل‌گیری بازار گاوی، باید عوامل متعددی دست به دست یکدیگر بدهند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر چند دلیل مهمی که در به‌وجود آمدن این بازار نقش اساسی دارند خواهیم پرداخت:

⚠️ یکی از اصلی‌ترین عواملی که در ایجاد بازارهای گاوی نقش دارند، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به شرایط بازار است. این خوش‌بینی می‌تواند از دلایل مختلفی نشات بگیرد. نشانه‌های مثبت تکنیکالی یکی از این دلایل هستند. وقتی شرایط بازار از نظر تکنیکالی مثبت می‌شود، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران احساس خوش‌بینی می‌کنند و سرمایه‌های خود را وارد بازار می‌کنند.

نشانه‌های مثبت فاندامنتالی مثل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ از دیگر عواملی هستند که باعث مثبت شدن نگاه سرمایه‌گذاران به بازار خواهند شد. به عنوان مثال زمانی که خبرهای مثبتی از جانب ایلان ماسک (صاحب شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس) درباره بیت کوین منتشر شد، بازار ارزهای دیجیتال برای مدتی رشد خوبی را تجربه کرد.


یکی از ملزومات ایجاد بازار گاوی، شرایط اقتصادی قوی و افزایش سود شرکت‌هاست. شرایط اقتصادی خوب هم برای سرمایه‌‌گذاران، سرمایه مورد نیاز را فراهم می‌کند و هم شرکت‌ها در این شرایط فرصت خوبی برای رشد دارند. وقتی سود شرکت‌ها بیشتر می‌شود، سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به شرکت در بازار سرمایه خواهند داشت.


بازارهای مالی حالت چرخه‌ای دارند. این چرخه شامل دوره‌هایی است که قیمت یک ارز از کمترین تا بیشترین حد خود را طی می‌کند. در این چرخه فازهای مختلف بازار گاوی نیز قرار دارند. فاز امید، فاز خوش‌بینی، فاز هیجان و سرخوشی، و نهایتا فاز اعتماد به نفس کاذب، فازهای مختلف بازار گاوی هستند که در یک چرخه شکل می‌گیرند.


ویژگی‌های بازار گاوی چیست؟.png

ویژگی‌های بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی طی شرایط خاصی به وجود می‌آید به همین خاطر ویژگی‌هایی دارد که مختص همین بازار است. دانستن این ویژگی‌ها کمک خواهد کرد که به بهترین شکل در این نوع بازار فعالیت کنید. در ادامه شاخصه‌های اصلی یک بازار صعودی را برایتان شرح می‌دهیم:


  • اعتماد به نفس بالای سرمایه‌گذاران

وقتی اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران بالا می‌رود، تصمیم‌های جسورانه‌تری می‌گیرند و با تزریق پول به بازار، به رشد آن کمک می‌کنند. این اعتماد به نفس در واقع از همان خوش‌بینی عمومی نسبت به بازار مالی حاصل می‌شود.


  • سودآوری کسب و کارها

این شاخصه بیشتر برای بازار سهام است. بازار سهام بازتابی از شرایط کسب و کارها است. در واقع وقتی یک کسب و کار سودآور می‌شود و رشد می‌کند،‌ سرمایه‌گذاران شروع به خرید سهام آن می‌کنند. وقتی شرایط اقتصادی به گونه باشد که اغلب شرکت‌ها در سودآوری باشند، بازار هم حالت صعودی به خود می‌گیرد.


  • نرخ‌های بهره خاص

وقتی یک بانک مرکزی، مثل فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره را کاهش می‌دهد، بازار سهام به یک گزینه سرمایه‌گذاری مطلوب، تبدیل می‌شود و شرایط ایجاد بازار گاوی به‌وجود می‌آید. با افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به عنوان یک سرمایه‌گذاری کم ریسک مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند به بازار صعودی لطمه بزند. تاثیر فدرال رزرو بر بازار کریپتوکارنسی را به خوبی در سال‌های گذشته می‌توان مشاهده کرد.


چگونه از بازار گاوی سود کسب کنیم؟.png

چگونه از بازار گاوی سود کسب کنیم؟

بازار گاوی یکی از بهترین فرصت‌ها برای کسب سود از بازار مالی است. برای بهره بردن از بازار صعودی، راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. در ادامه استراتژی‌هایی را برایتان آورده‌ایم که ریسک آن‌ها کمتر از دیگر استراتژی‌هاست.


  • خرید و نگهداری

یکی از استراتژی‌های اصلی و ساده ترید در طول بازار گاوی، خرید ارز و نگهداری آن است. در این استراتژی باید اهداف قیمتی خود را مشخص کرده و به محض این که ارز به قیمت‌های مد نظر شما رسید شروع به فروش آن کنید. مشخص کردن نقاط خرید و فروش می‌تواند با استفاده از اندیکاتورها و سطوح حمایت-مقاومت انجام شود.


  • افزایش خرید و نگهداری

یک استراتژی جانبی برای خرید و نگهداری این است که به طور مداوم، وقتی بازار گاوی ادامه پیدا می‌کند، به سبد هولد‌تان ارز بیشتری اضافه کنید. ریسک این استراتژی، نسبت به خرید و نگهداری ساده، بیشتر است. در این روش با ادامه یافتن بازار صعودی، سرمایه‌گذاران در هر مرحله، مقدار مشخصی ارز به سبد هولد خود اضافه می‌کنند.


  • خرید در دوره اصلاح

هر روندی در بازار دوره‌‌های اصلاح قیمت هم دارد. دوره اصلاح زمانی است که روند بازار برای مدتی برعکس می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، در بازار صعودی از این فرصت برای خرید ارزهای دیجیتال و سهام‌ها استفاده می‌کنند. پشتوانه این خرید، اطمینان به بالا رفتن دوباره قیمت‌ها است. در واقع سرمایه‌گذار، زمانی در این مقطع خرید را انجام می‌دهد که از صعودی بودن شرایط بازار مطمئن باشد.


  • معامله در نوسانات

ریسکی‌ترین روش این لیست، استراتژی معامله در نوسانات است. در این روش سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا بیشترین سود را با نوسان‌گیری از بازار به دست بیاورند. این روش ریسک بالایی دارد و افرادی باید به سراغ استفاده از آن بروند که در بازار مالی به اندازه کافی تجربه دارند. وقتی ترند بازار صعودی است، بر خلاف بازارهای Range و نزولی، معامله‌گران سعی می‌کنند بیشتر به پوزیشن‌های لانگ فکر کنند.


سخن پایانی


در این مقاله همه جوانب بازار گاوی یا صعودی را مورد بررسی قرار دادیم. بازار گاوی، یک فرصت خوب برای سرمایه‌گذاران است تا با ریسک کم سرمایه خود را رشد دهند. برای این کار استراتژی‌هایی تعریف شده است که به آنها اشاره کردیم. در آخر باید گفت، چه در بازار صعودی و چه در بازار نزولی صبر کردن در سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد، پس برای ترک بازارهای مالی با سود، باید صبر کردن را به خوبی تمرین کنید.