برای ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال کیف پول‌های مختلفی وجود دارد. یکی از کیف پول‌های مدرن و پیشرفته‌ای که برای این کار وجود دارد کیف پول سلسله مراتبی یا قطعی است. این کیف پول‌ها که به کیف پول اچ دی (HD Wallet) نیز معروف هستند از امنیت بالایی برخوردارند و از قابلیت‌های متنوعی پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های سلسله مراتبی تفاوت زیادی با سایر کیف پول‌ها دارند و با توجه به قابلیت پشتیبان گیری و امکان ایجاد کلیدهای عمومی جدید برای انجام تراکنش جزو بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که کیف پول سلسله مراتبی و قطعی (HD Walley) چیست و چه کاربردی دارد. پس اگر قصد آشنایی با کیف پول سلسله مراتبی را دارید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با صرافی اکسبیتو همراه باشید.


کیف پول سلسله مراتبی و قطعی یا اچ دی (HD Wallet) چیست؟

کیف پول سلسله مراتبی و قطعی یا اچ دی (HD Wallet) چیست؟

کیف پول سلسله مراتبی (HD Wallet) نوعی از کیف پول‌های دیجیتال است که برای نگهداری ارزهایی همچون بیت کوین، اتریوم و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیف پول‌های قابلیت‌های متنوعی دارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید از کیف پول خود بک‌آپ تهیه کنید. کیف پول‌های اچ دی دارای 12 کلمه اختصاصی هستند که به آن‌ها seed گفته می‌شود.


در این مقاله از صرافی اکسبیتو، بررسی می‌کنیم که کیف پول سلسله مراتبی (HD Wallet) چیست و چرا یک گزینه ایده‌آل برای نگهداری ارزهای دیجیتال بشمار می‌رود.


با استفاده از کیف پول اچ دی بدون در دست داشتن کلیدهای خصوصی می‌توانید کلیدهای عمومی جدید ایجاد کنید. این در حالی است که در سایر کیف پول‌ها کلیدهای عمومی و خصوصی همیشه ثابت هستند. کیف پول‌های قطعی از امنیت بالایی برخوردارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید دارایی‌های خود را در یک محیط امن و پیشرفته نگهداری کنید.


انواع کیف پول‌های قطعی کدامند؟

انواع کیف پول‌های قطعی کدامند؟

کیف پول‌های قطعی یا سلسله مراتبی انواع مختلفی دارند. هر یک از انواع کیف پول قطعی ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه مناسبی برای ذخیره رمز ارزها تلقی می‌شوند. پس اگر قصد دارید که یک کیف پول اچ دی مناسب برای این کار انتخاب کنید لازم است که انواع آن را به خوبی بشناسید. به‌طور کلی انواع کیف پول قطعی عبارت‌اند از:


کیف پول قطعی (Deterministic wallet)

کیف پول قطعی به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که کلیدهای عمومی را از یک نقطه شروع به نام Seed دریافت می‌کند. Seed به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند به‌راحتی و بدون نیاز به اطلاعات دیگری از کیف پول خود پشتیبان تهیه کنند. همچنین در برخی موارد این قابلیت به شما اجازه ایجاد آدرس‌های عمومی بدون داشتن کلید خصوصی را می‌دهد.


کیف پول سلسله مراتبی قطعی (Hierarchical deterministic wallet)

کیف پول سلسله مراتبی قطعی (HD Wallet) نوعی از کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید از کلید عمومی اصلی کلیدهای عمومی جدید ایجاد کنید. با استفاده از این کیف پول‌ها می‌توانید برای هر تراکنش یک کلید عمومی جدید تولید کنید و با حفظ حریم خصوصی امنیت دارایی‌های خود را افزایش دهید.


کیف پول قطعی آرموری (Armory deterministic wallet)

کیف پول آرموری یکی دیگر از انواع کیف پول قطعی است که بر اساس کلید اصلی (root key) و کد زنجیره‌ای (chain code) شکل می‌گیرد. نسخه‌های قدیمی کیف پول‌های آرموری نیاز به پشتیبان گیری از کلید اصلی و کد زنجیره‌ای داشتند. اما در نسخه‌های جدید شما می‌توانید از طریق کلیدهای خصوصی شروع به استخراج کدهای زنجیره‌ای به‌صورت غیر قابل برگشت کنید.


تفاوت بین کیف پول‌های سلسله مراتبی و غیر سلسله مراتبی چیست؟

تفاوت بین کیف پول‌های سلسله مراتبی و غیر سلسله مراتبی چیست؟

تمام کیف پول‌ها دارای کلید عمومی و خصوصی هستند. کلید خصوصی برای حفاظت از کیف پول و کلید عمومی برای نقل و انتقال دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کیف پول‌های غیر سلسله مراتبی (Non-hierarchical wallet) کلید عمومی و خصوصی ثابت است. یعنی شما نمی‌توانید کلید عمومی جدید ایجاد کنید و برای نقل و انتقال دارایی باید از همان کلید عمومی ثابت استفاده کنید.


اما در کیف پول‌های سلسله مراتبی (hierarchical wallet) این قضیه کاملا متفاوت است. کیف پول‌های اچ دی به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید بدون دانستن کلیدهای خصوصی، کلیدهای عمومی جدید بسازید. در واقع شما با استفاده از یک کلید عمومی می‌توانید کلیدهای عمومی دیگر تولید کنید. این کار باعث می‌شود که تراکنش‌های شما غیر قابل شناسایی باشد و امنیت دارایی‌های شما افزایش یابد.


کیف پول سلسله مراتبی و قطعی یا HD Wallet چگونه کار می‌کند؟

کیف پول سلسله مراتبی و قطعی یا HD Wallet چگونه کار می‌کند؟

کیف پول‌ سلسله مراتبی (HD Wallet) با هدف افزایش امنیت دارایی‌ها و حفظ حریم خصوصی کاربران طراحی شده‌اند. این کیف پول‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید برای هر تراکنش از کلید عمومی تازه استفاده کنید و تراکنش‌هایی غیر قابل شناسایی انجام دهید. کیف پول اچ دی دارای سلسله مراتبی از آدرس‌های عمومی و خصوصی است و با قابلیت تولید آدرس جدید به حل مشکلات کاربران کمک می‌کند.


هر بار که داخل کیف پول اچ دی درخواست آدرس جدید می‌دهید دیگر نیاز به استفاده از آدرس قبلی نیست. چون شما می‌توانید از آدرس جدید برای نقل و انتقال دارایی‌های خود استفاده کنید. کیف پول سلسله مراتبی یک عبارت 12 کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید از طریق آن برای پشتیبانی کیف پول استفاده کنید. در صورتی که شما کیف پول خود را از دست بدهید یا گم کنید، با استفاده از این 12 کلمه می‌توانید کیف پول خود را بازیابی کرده و دارایی‌های خود را برگردانید.


تمام آدرس‌های جدید از seed اصلی سرچشمه می‌گیرند به همین جهت پشتیبان گیری از کیف پول کاملا راحت است. این کیف پول‌ها دارای آدرس‌های مختلف به هم چسبیده هستند که شکل درختی دارند. به همین علت به این کیف پول‌ها، کیف پول سلسله مراتبی قطعی می‌گویند. دقت داشته باشید که کلید خصوصی اصلی کیف پول اچ دی بر پایه استاندارد BIP 32 است. BIP 32 پیشنهاد دهنده بهبود بیت کوین است که توسعه یک کیف پول با ساختار سلسله مراتبی درختی را معرفی کرده است.


در کیف پول‌های سلسله مراتبی، پشتیبان گیری با استفاده از Seed انجام می‌شود. شما باید در نگهداری از سید اصلی هوشیار باشید و تحت هیچ شرایطی آن را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید. چرا که همه چیز به این کلید خصوصی اصلی بستگی دارد و در صورتی که آن را از دست بدهید باعث از دست رفتن دارایی‌های شما خواهد شد. در حالت کلی کیف پول اچ دی از امنیت بالایی برخوردار است و با بهره‌مندی از قابلیت پشتیبان گیری به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید دارایی‌های خود را در یک محیط امن نگهداری کنید.


مزایا و معایب کیف پول HD چیست؟

مزایا و معایب کیف پول HD چیست؟

کیف پول‌های اچ دی یکی از بهترین کیف پول‌های دیجیتالی برای ذخیره و محافظت از ارزهای دیجیتال هستند. این کیف پول‌ها همانند سایر محصولات موجود در بازار دارای یک سری مزایا و معایب خاص هستند. بنابراین اگر قصد استفاده از کیف پول سلسله مراتبی (HD Wallet) را دارید باید این ویژگی‌ها را به‌طور کامل بشناسید.


مزایای کیف پول اچ دی

کیف پول‌های اچ دی مزایای بسیار زیادی دارند به همین جهت مورد توجه کاربران گرفته‌اند و جزء گزینه‌های ایده‌آل برای ذخیره ارزهای دیجیتال تلقی می‌شوند. به‌طور کلی مزایای کیف پول HD عبارت‌اند از:


  • استفاده از این کیف پول‌ها راحت است و نیاز به دانش زیادی ندارد.

  • امنیت بسیار بالایی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تراکنش‌های خود را غیر قابل شناسایی کنید.

  • از قابلیت ایجاد آدرس جدید پشتیبانی می‌کند. بنابراین شما می‌توانید آدرس عمومی کیف پول خود را هر بار تغییر دهید.


  • این کیف پول‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند و برای شرکت‌های امنیتی، نرم‌افزاری، حسابداری و افراد حقیقی مناسب هستند.

  • کلمات کلیدی این کیف پول‌ها به‌صورت آفلاین ذخیره می‌شود به همین جهت امکان هک و سایر حملات سایبری وجود ندارد.

معایب کیف پول HD

همان طور که بیان کردیم کیف پول‌های HD مزایای بسیار زیادی دارند و جزو بهترین گزینه‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. با این حال، کیف پول‌های سلسله مراتبی نیز دارای یک سری معایب خاص هستند که باید بدانید. این معایب عبارت‌اند از:


  • در صورت دسترسی سایرین به کلید خصوصی یا عمومی کیف پول شما، احتمال از بین رفتن دارایی شما وجود دارد.

  • در صورت گم شدن کیف پول یا از بین رفتن آن، تهیه نسخه پشتیبان از همه کلیدها دشوار است.

آیا کیف پول‌های HD امن هستند؟

آیا کیف پول‌های HD امن هستند؟

کیف پول‌های اچ دی جزو امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال بوده و به اندازه رسانه فیزیکی یا دیجیتالی که روی آن ذخیره می‌شوند امن هستند. کیف پول‌های HD با بهره‌مندی از قابلیت BIP-32 به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید یک ساختار سلسله مراتبی مثل یک نمودار درختی از کلیدهای خصوصی ایجاد کنید. بهره‌مندی از این ویژگی به شما کمک می‌کند که در صورت گم شدن دستگاه یا از بین رفتن کیف پول بتوانید به‌راحتی آن را بازیابی کنید. دقت داشته باشید که شما قادر خواهید بود تمام کلیدهای خصوصی کیف پول را به دست آورید.


کیف پول‌های سلسله مراتبی به حفظ حریم خصوصی کاربران اهمیت زیادی می‌دهند و در مقایسه با سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال از امنیت بالاتری برخوردارند. داخل این کیف پول‌ها شما برای هر تراکنش جدید یک آدرس جدید در اختیار خواهید داشت. به لطف این ویژگی شما می‌توانید به آدرس‌های عمومی نامحدودی دسترسی داشته باشید و برای تراکنش‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. به عبارت ساده‌تر سلسله مراتبی بودن این کیف پول‌ها باعث ناشناس ماندن تراکنش‌ها می‌شود و هک کیف پول را غیرممکن می‌کند. به همین دلیل است که می‌گوییم کیف پول‌های سلسله مراتبی (HD Wallet) امنیت بالایی دارند.


دقت داشته باشید که شما باید کلیدهای خصوصی و عمومی کیف پول را در یک محیط امن نگهداری کنید تا خطری دارایی‌های شما را تهدید نکند. همچنین بهتر است که هنگام انتخاب عبارت اولیه برای کیف پول اچ دی از نام کاربری خود یا جزئیات شخصی استفاده نکنید. با انجام این کار شانس هک کیف پول به صفر می‌رسد و مهاجمان نمی‌توانند به کیف پول یا دارایی‌های شما دسترسی داشته باشند.


معروف‌ترین کیف پول‌های HD کدامند؟

معروف‌ترین کیف پول‌های HD کدامند؟

امروزه انواع مختلفی از کیف پول‌های سلسله مراتبی در نسخه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، دسکتاپ و تحت وب به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از این کیف پول‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه ایده‌آلی برای نگهداری ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. در این بخش پرطرفدارترین کیف پول‌های HD را به شما معرفی می‌کنیم.


معروف‌ترین کیف پول‌های HD کدامند؟

از نظر من کیف پول‌های HD یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری از ارزهای دیجیتال هستند چرا که قابلیت‌های متنوعی دارند و به شما این امکان را می‌دهند که دارایی‌های خود را در یک محیط امن نگهداری کنید. با استفاده از لیست بالا می‌توانید مناسب‌ترین کیف پول سلسله مراتبی را برای خودتان انتخاب کنید.


سخن پایانی


کیف پول‌های ارز دیجیتال تنوع بسیار زیادی دارند و این موضوع سبب شده است که شما بتوانید گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید. کیف پول سلسله مراتبی (HD Wallet) جزو بهترین و کاربردی‌ترین کیف پول‌های موجود در بازار است که از امنیت بالایی برخوردار است. این کیف پول‌ها مزایای بسیار زیادی دارند و به شما این امکان را می‌دهند که با پشتیبان گیری، ذخیره آفلاین کلیدهای خصوصی، ایجاد آدرس‌های بیشتر و ذخیره ارزهای متنوع بتوانید به‌راحتی نیازهای خود را برطرف کنید. پس اگر می‌خواهید دارایی‌های خود را داخل یک کیف پول امن و جذاب نگهداری کنید، کیف پول‌ اچ دی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در این مقاله بررسی کردیم که کیف پول سلسله مراتبی چیست، انواع، مزایا و کاربرد آن کدامند. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.