بازار ارزهای دیجیتال مانند دریایی طوفانی است که مدام دچار تلاطم می‌شود. قیمت‌های رمز ارزها نوسانات بسیار زیادی دارند و سرمایه‌های کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهند. به همین خاطر، تتر (USDT)، به‌عنوان اولین استیبل کوین، پدید آمد تا به ساحلی امن برای معامله‌گران تبدیل شود. این استیبل کوین که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در صورت لزوم، توکن‌های خود را بفروشند و به‌جایشان USDT بخرند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.


بعد از تتر، استیبل کوین‌های مختلفی پدید آمدند که مهم‌ترین آن‌ها نیز قیمتی برابر با دلار آمریکا دارند. یکی از همین استیبل کوین‌ها، دلار بایننس (BUSD) است. BUSD به‌عنوان رقیبی برای تتر در نظر گرفته می‌شود و همین امر باعث شده تا شهرت زیادی را کسب کند. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، بررسی می‌کنیم که دلار بایننس چیست و چه تفاوتی با USDT دارد.


دلار بایننس (BUSD) چیست؟.

دلار بایننس (BUSD) چیست؟

دلار بایننس (Binance USD)، با نماد اختصاری BUSD، استیبل کوینی است که توسط شرکت «پکسوس» (Paxos) و صرافی سرشناس «بایننس» (Binance) صادر می‌شود. این استیبل کوین تحت‌نظارت وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) قرار دارد. صرافی بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است که BUSD را به‌عنوان جایگزینی برای دلار، به کاربران کریپتو عرضه می‌کند. BUSD توسط دلار آمریکا وثیقه شده است؛ یعنی به‌ازای هر واحد از این استیبل کوین، 1 دلار در حسابی بانکی ذخیره شده تا این رمز ارز بتواند همیشه قیمت خود را ثابت نگه دارد.


دلار بایننس، در سال 2019، توسط صرافی بایننس عرضه شد تا امکان انجام تراکنش‌هایی سریع و ارزان در این پلتفرم معاملاتی فراهم شود. BUSD دارای استاندارد ERC-20 بوده و به‌طور هم‌زمان بر روی دو شبکه اتریوم (Ethereum) و بایننس (BNB) حضور دارد. این مسئله امکان جابه‌جایی ارزش دلار را بین این دو شبکه فراهم کرده و ضمن کاهش هزینه‌های انتقال، انعطاف‌پذیری بالایی را برای BUSD به ارمغان می‌آورد.


ازآنجایی‌که در ابتدا، تمام ذخایر BUSD به‌طور مداوم ممیزی می‌شدند، این رمز ارز شفافیت بالایی را ارائه کرده و خیال کاربران بابت این استیبل کوین راحت بود؛ بااین‌حال، در سال 2023، اتفاق ناگواری برای آن رخ داد. در فوریه این سال، شرکت پکسوس اطلاعیه‌ای را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالت متحده (SEC) دریافت کرد، مبنی بر اینکه دلار بایننس یک اوراق بهادار ثبت‌نشده است. اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) نیز اعلام کرد که این استیبل کوین به‌اندازه کافی پشتوانه دلاری ندارد؛ ازاین‌رو، پکسوس مجاز نیست که توکن‌های جدید BUSD را صادر کند. به همین خاطر، خود صرافی بایننس هم پشتیبانی از BUSD را متوقف کرده و قصد دارد که استیبل کوین دیگری را جایگزین آن کند.


دلار بایننس (BUSD) چگونه کار می‌کند؟.

دلار بایننس (BUSD) چگونه کار می‌کند؟

دلار بایننس (BUSD)، مانند بسیاری از استیبل کوین‌ها، ارزشی برابر با 1 دلار آمریکا دارد؛ یعنی قیمت این رمز ارز به‌صورت 1:1 به USD متصل شده است. ازاین‌رو، BUSD می‌تواند ارزش دلار را در دنیای کریپتو نمایندگی کند. دلار بایننس به دسته‌ای از استیبل کوین‌ها تعلق دارد که توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند؛ بنابراین، شرکت پکسوس مدعی است که به‌ازای هر واحد دلار بایننس، یک دلار آمریکا در حساب‌های این شرکت وجود داشته و این حساب‌ها نیز همگی بیمه شده‌اند. بااین‌حال، گزارشات اخیر نشان می‌دهند که این ادعا صحت ندارد.


بایننس با استفاده از فناوری قراردادهای هوشمند، توکن‌های BUSD را مدیریت کرده و بر اساس نیاز بازار آن‌ها را صادر می‌کند. زمانی که شرکت پکسوس دلار آمریکا را به حساب‌های بانکی انتقال می‌دهد، امکان صدور توکن‌های جدید دلار بایننس فراهم می‌شود. ازاین‌طریق، BUSDهای جدید به کیف پول‌های متقاضیان منتقل خواهند شد. در سوی مقابل، دلار بایننس از خاصیت سوزاندن نیز سود می‌برد. وقتی که توکن‌های BUSD به شرکت پکسوس ارسال شوند، این شرکت توکن‌ها را سوزانده و معادل دلاری آن‌ها را به کاربران بازپرداخت می‌کند.


همچنین، این استیبل کوین از ویژگی «بایننس کانورت» (Binance Convert) بهره می‌برد تا امکان انتقال میان‌زنجیره‌ای BUSD فراهم شود. به‌این‌ترتیب، دلار بایننس به یک توکن همه‌کاره تبدیل شده است که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد و در این بین، صرافی بایننس در حکم یک واسطه عمل می‌کند.


علاوه‌بر آن، صرافی بایننس با هدف کاهش کارمزد معاملات، این رمز ارز را ایجاد کرد. ازاین‌رو، اگر کاربران برای پرداخت هزینه‌های معاملاتشان، BUSD را انتخاب می‌کردند، مشمول تخفیف‌های خوبی می‌شدند. البته درحال‌حاضر، صرافی بایننس خدمات BUSD را متوقف کرده است و از کاربران خواسته تا به تعویض دلار بایننس با سایر استیبل کوین‌ها اقدام کنند.


دلیل شهرت BUSD چیست؟.

دلیل شهرت BUSD چیست؟

دلار بایننس (BUSD) توسط شرکت پکسوس و صرافی بایننس ایجاد شده است. صرافی بایننس بزرگ‌ترین پلتفرم معاملاتی دنیای کریپتو محسوب می‌شود که انواع خدمات مالی را به کاربران ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب، کاربران در این صرافی، به گزینه‌های مختلفی برای معامله‌گری و سرمایه‌گذاری دسترسی دارند. از طرفی، بایننس کاربردهای گوناگونی را برای BUSD در نظر گرفت؛ به‌طوری که کاربران می‌توانستند هزینه استفاده از خدمات مالی مختلف را با این رمز ارز بپردازند. ازاین‌طریق، هزینه معاملات آن‌ها نیز کاهش می‌یافت. ازآنجایی‌که صرافی بایننس کاربران بسیار زیادی در نقاط مختلف دنیا دارد، BUSD با سرعت مشهور شد و به صرافی‌های رمز ارزی گوناگون راه پیدا کرد.


یکی دیگر از دلایل شهرت دلار بایننس، از میان برداشتن شکاف میان بازار ارزهای دیجیتال و امور مالی سنتی است. ازآنجایی‌که این رمز ارز قیمتی برابر با 1 دلار دارد، می‌تواند دسترسی به USD را به‌شکلی آزادانه‌تر فراهم کند. گسترش امور مالی غیرمتمرکز (Defi) نیز باعث شد که کاربردهای متعددی برای BUSD تعریف شوند. در واقع، این استیبل کوین می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند وام‌دهی، استیکینگ، ییلد فارمینگ و... به کار رود.


تا قبل از اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا BUSD را به چالش بکشد، این استیبل کوین به‌عنوان یکی از رقبای اصلی خرید و فروش تتر (USDT) به حساب می‌آمد و توانسته بود که سهم خوبی از بازار را در اختیار بگیرد. بااین‌حال، پس از توقف صدور آن، بسیاری از کاربران به فروش BUSDهای خود اقدام کردند و در مدت کوتاهی، حدود 6 میلیون دلار از این رمز ارز به فروش رسیدند.


به چه منظوری می‌توان از BUSD در خارج از اکوسیستم بایننس استفاده کرد؟.png

به چه منظوری می‌توان از BUSD در خارج از اکوسیستم بایننس استفاده کرد؟

دیدیم که BUSD کاربردهای فراوانی در صرافی بایننس دارد. بااین‌حال، استفاده از دلار بایننس به این پلتفرم معاملاتی محدود نمی‌شود و کاربران دیگر دنیای کریپتو نیز از این استیبل کوین در زمینه‌های مختلفی بهره می‌برند. به همین خاطر، در این بخش، قصد داریم که به سایر موارد استفاده BUSD بپردازیم.


فاصله گرفتن از نوسانات بازار

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای استیبل کوین‌ها، از جمله دلار بایننس، فرار از نوسانات زیاد بازار کریپتو است. در واقع، زمانی ‌که معامله‌گران به سود مد نظر خود می‌رسند و یا وقتی که می‌خواهند جلوی ضرر بیشتر را بگیرند، رمز ارزهای خود را به استیبل کوین‌ها تبدیل کرده و از موقعیت‌های معاملاتی خارج می‌شوند. این روش به آن‌ها کمک می‌کند تا ارزش سرمایه‌شان را حفظ کنند. در نتیجه، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای BUSD، استفاده به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش است.


معاملات آربیتراژ.

معاملات آربیتراژ

وقتی شما یک رمز ارز را در یک صرافی با قیمت کمتری خریداری کنید و سپس، آن را با قیمت بالاتری در صرافی دیگری بفروشید، می‌توانید از این فاصله قیمتی سود کسب کنید. به این نوع از معاملات، آربیتراژ (Arbitrage) گفته می‌شود. در بسیاری از موارد، این اختلاف قیمت بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بُروز می‌کند. از طرفی، دلار بایننس در اکثر صرافی‌های رمز ارزی لیست شده است و فرصت مناسبی را برای معاملات آربیتراژ فراهم می‌کند.


ازآنجایی‌که اغلب صرافی‌های غیرمتمرکز از بازارساز خودکار بهره می‌برند، معمولاً نمی‌توانند قیمت خود را با سرعت به‌روز کنند. ازاین‌رو، شما می‌توانید با خرید BUSD از یک صرافی متمرکز و فروش آن در صرافی‌های غیرمتمرکز، سود به دست آورید. بااین‌حال، توجه داشته باشید که معاملات آربیتراژ سود اندکی دارند و شما باید این کار را به دفعات زیاد و با نقدینگی بالا انجام دهید.


نقدینگی.

نقدینگی

پیش از پیدایش استیبل کوین‌ها، سرمایه‌گذاران مجبور بودند که رمز ارزها را با ارزهای فیات مبادله کنند. یعنی وقتی آن‌ها می‌خواستند از بازار خارج شوند، باید به‌جای توکن‌های قابل تعویض، ارزهایی مانند دلار، یورو و پوند دریافت می‌کردند. این فرایند بسیار زمان‌بَر و پرهزینه بود. در عوض، حالا سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود را بفروشند و به‌جایشان دلار بایننس دریافت کنند. این استیبل کوین نقدینگی مورد نیاز افراد را تأمین خواهد کرد و در نتیجه، آن‌ها نیازی به استفاده از ارزهای فیات ندارند.


امور مالی غیرمتمرکز (Defi)

علاوه‌بر امکانات مالی متعددی که صرافی بایننس به کاربران ارائه می‌دهد، برخی از پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای دیفای نیز BUSD را به‌عنوان ابزار پرداخت می‌پذیرند. ازاین‌طریق، کاربران می‌توانند با استفاده از دلار بایننس به یک اقتصاد آزاد و غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند و هزینه خدمات را با کمک BUSD بپردازند.


تفاوت دلار بایننس (BUSD) با تتر (USDT) چیست؟

تفاوت دلار بایننس (BUSD) با تتر (USDT) چیست؟

دلار بایننس (BUSD) به‌عنوان یکی از رقبای اصلی تتر (USDT) به بازار آمد و توانست بخشی از بازار این استیبل کوین را به دست گرفت. بااین‌حال، اتفاقاتی که برای BUSD رخ دادند، این رمز ارز را از میدان مسابقه بیرون بردند و حالا دیگر دلار بایننس رقیبی برای تتر محسوب نمی‌شود. بااین‌حال، در این بخش، قصد داریم که به تفاوت‌های این دو استیبل کوین بپردازیم.


سال عرضه به بازار (Launch Year

سال عرضه به بازار (Launch Year)

تتر اولین استیبل کوین دنیا است و در سال 2014 به بازار عرضه شد. در سوی مقابل، دلار بایننس 5 سال بعد، یعنی در سال 2019 به بازار کریپتو آمد. ازاین‌رو، تتر سابقه بسیار بیشتری دارد و حتی برخی از افرادی که در بازار رمز ارزها فعالیت نمی‌کنند نیز این استیبل کوین را می‌شناسند.


بلاک چین‌ها (Blockchains)

یکی از تفاوت‌های اساسی دلار بایننس و تتر مربوط به بلاک چین‌های آن‌ها است. BUSD با استاندارد ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم صادر شده و در شبکه بایننس نیز حضور دارد. در سوی مقابل، تتر برای اولین‌بار، با استفاده از لایه اومنی (Omni)، در شبکه بیت کوین ایجاد شد؛ اما درحال‌حاضر، این استیبل کوین با شبکه‌های متعددی، مانند اتریوم، پالیگان، ترون، الگوراند، آوالانچ و... ادغام شده است. در نتیجه، تتر بیشتر در دسترس کاربران کریپتو قرار دارد و می‌تواند در انواع قراردادهای هوشمند به کار گرفته شود.


ثبات (Stability)

ثبات (Stability)

اغلب کاربران گمان می‌کنند که استیبل کوین‌ها همیشه قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارند، اما در عمل با چنین رویکردی مواجه نیستیم. در واقع، این رمز ارزها تلاش می‌کنند که قیمت خود را در محدوده مشخصی نگه دارند؛ بنابراین، به‌طور مداوم در اطراف 1 دلار نوسان می‌کنند. در این زمینه، هرچه نوسانات یک استیبل کوین کمتر باشد، ارز باثبات‌تری به حساب می‌آید. تاریخچه قیمت دلار بایننس و تتر نشان می‌دهد که USDT نوسانات کمتری داشته و می‌توانیم آن را باثبات‌تر در نظر بگیریم.


شاخص استرس نقدینگی (Liquidity Stress Indicator)

اگرچه بسیاری از صرافی‌ها، USDT و BUSD را به‌عنوان یکی از جفت‌ارزهای معاملاتی خود پذیرفته‌اند، اما باید به شاخص استرس نقدینگی این دو رمز ارز نیز توجه داشت. این شاخص به ما نشان می‌دهد که امکان نقد شدن یکی از جفت‌های معاملاتی چقدر است. اصولاً تتر در صرافی‌های معاملاتی نقدینگی بالاتری دارد و به معامله‌گران کمک می‌کند که با سرعت بالاتری معاملات خود را به پایان برسانند. خصوصاً پس از اعلام عدم پشتیبانی بایننس از BUSD، نقدینگی این استیبل کوین، در صرافی‌های مختلف، کاهش چشمگیری داشته است.


ارزش بازار (Market Cap)

ارزش بازار (Market Cap)

منظور از ارزش بازار یک ارز دیجیتال، حاصل‌ضرب تعداد توکن‌های رمز ارز مورد نظر در قیمت آن است. با این تعریف، ارزش بازار تتر و دلار بایننس به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست. درحال‌حاضر (دسامبر 2023)، USDT مارکت کپی در حدود 90.6 میلیارد دلار دارد، درحالی‌که ارزش بازار BUSD در حدود 1.2 میلیارد دلار است. تتر قدرت بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری که از نظر مارکت کپ، پس از خرید و فروش بیت کوین و اتریوم، در رتبه سوم بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.


حجم معاملات (Trade Volume)

حجم معاملات (Trade Volume)

درحال‌حاضر، تتر بیشترین حجم معاملات را نسبت به تمام ارزهای دیجیتال داشته و با حدود 50.4 میلیارد دلار، بالاتر از بیت کوین قرار گرفته است. در سوی مقابل، BUSD تنها حجم معاملاتی در حدود 82 میلیون دلار دارد.


موارد استفاده (Use Cases)

امروزه تتر به‌طور گسترده مورد پذیرش کاربران قرار گرفته است و در زمینه‌های مختلفی، مانند سرمایه‌گذاری، معامله‌گری، استیکینگ، بازی‌های غیرمتمرکز و... کاربرد دارد. اگرچه ممکن است که شما چنین کاربردهایی را برای دلار بایننس هم بیابید، اما پلتفرم‌هایی که این خدمات را برای دلار بایننس ارائه می‌کنند، بسیار اندک هستند. در واقع، بیشترین کاربرد BUSD مربوط به خود صرافی بایننس می‌شد که حالا این صرافی هم پشتیبانی از دلار بایننس را متوقف کرده است.


سخن پایانی


دلار بایننس (BUSD) استیبل کوینی است که توسط شرکت پکسوس و صرافی ارز دیجیتال بایننس به بازار عرضه شد. ازآنجایی‌که بایننس بزرگ‌ترین صرافی رمز ارزی دنیا محسوب می‌شود، BUSD توانست به‌سرعت طرفداران زیادی پیدا کند و به رقابت با تتر بپردازد. بااین‌حال، در سال 2023، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اعلام کرد که دلار بایننس یک اوراق بهادار ثبت‌نشده است. این مسئله باعث شد که شرکت پکسوس و صرافی بایننس خدمات این استیبل کوین را متوقف کنند. در سوی مقابل، تتر سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که به‌طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته و در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. درصورتی‌که شما هم به رمز ارز USDT علاقه دارید، به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی اکسبیتو به خرید آن اقدام کنید. صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان خرید و فروش تتر را با بهترین قیمت و کمترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.