کوین گکو (Coingecko) یک وب سایت در زمینه جمع آوری و تحلیل اطلاعات بازار رمز ارزها محسوب می‌شود. این وب سایت در سال 2014 توسط دو فرد مالزیایی، Bobby Ong و TM Lee افتتاح شد که هدف آن افزایش آگاهی میان فعالان بازار رمز ارزها عنوان شده است. در حال حاضر این سرویس یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های داده برای اطلاعات بازار رمز ارزها محسوب می‌شود که توانسته اطلاعات مربوط به 10 هزار دارایی دیجیتال در میان 517 صرافی را رصد کند. هدف بنیانگذاران این سرویس، ارائه ابزار بهتر و شفاف‌تری برای بررسی عملکرد دارایی دیجیتال عنوان شده است.


در این مقاله به بررسی دقیق‌تر پلتفرم کوین گکو و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.


کوین گکو (Coingecko) چیست؟

کوین گکو (Coingecko) چیست؟

پلتفرم کوین گکو اساسا یک برج دیدبانی در بازار رمز ارزها و دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود که به وسیله آن می‌توانید آموزش ببینید، اطلاعات بازار را لحظه به لحظه دریافت کنید و نهایتا حرکت ارزهای مدنظر خود را هدفمندتر رصد کنید. کوین گکو (Coingecko) فراتر از یک هاب اطلاعاتی عمل می‌کند چرا که این پلتفرم سعی دارد تا میان کاربران خود اطلاعات و فرصت‌های برابری برای فعالیت در بازار ایجاد کند.


کوین گکو (Coingecko) چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم کوین گکو دارای بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد است که کاربران را در مقایسه و رصد بازار رمز ارزها یاری می‌کند. فیلترهای دسته بندی این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که دارایی‌ها را بر اساس معیارهایی که برایشان مهم است طبقه‌بندی کنند. با وجود امکانات متنوع و ابزارهای متفاوت، تجربه کاربری در مواجه با کوین کگو بسیار روان و ساده است. ضمن اینکه کاربران می‌توانند اطلاعات قیمتی را بر اساس ساعت، روز، هفته یا ماه آخر مرتب کنند. بنابراین خدمات کوین گکو می‌تواند برای اسکالپرها، معامله گران روزانه و هولدرها به طور یکسان استفاده شود.


⚠️محبوب ترین ویژگی این پلتفرم در برگه

همچنین از سال 2017 کوین گکو با انتشار گزارش فصلی از بازار رمز ارزها، حرکت نرخ‌ها و تاثیر وقایع بر بازار را تحلیل می‌کند.


دسترسی به این گزارش‌های فصلی رایگان است و هرکس می‌توان به آن دست پیدا کند. در همین سال API کوین گکو نیز برای استفاده در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر راه اندازی شد که بدین وسیله هر توسعه دهنده نرم افزار می‌تواند در محصول خود اطلاعات کاملی از بازار رمز ارزها قرار دهد.


چند نوع حساب کاربری در کوین گکو (Coingecko) فراهم شده است؟

چند نوع حساب کاربری در کوین گکو (Coingecko) فراهم شده است؟

سرویس کوین گکو (Coingecko) به دو صورت رایگان و پریمیوم عرضه می‌شود که تمام اطلاعات اساسی برای تحلیل بازار در اشتراک رایگان پوشش داده می‌شود. با این حال یک نسخه پریمیوم با مبلغ ماهانه 10 دلار در دسترس است. در ادامه ویژگی‌های اکانت رایگان و اکانت پریمیوم پوشش داده می‌شود:


اشتراک رایگان

  • اطلاعات لحظه‌ای، نمودارها و همچنین اطلاعات تاریخی بیش از 10 هزار رمز ارز

  • کندی‌های روزانه

  • مشاهده پرتفوی

  • رصد بازارها بر روی موبایل

اشتراک پریمیوم

  • بدون تبلیغات

  • دوهفته نامه گکو – هر دو هفته، تحلیلگران کوین گکو (Coingecko)پروژه‌‌ها، ترند‌ها و موضوعات مورد نظر را به اینباکس شما ارسال می‌کنند.

  • خلاصه هفتگی – اگر قادر نیستید هر روزه اخبار را دنبال کنید، این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا اتفاقات مهم را به صورت مختصر و مفید رصد کنید.

  • کندی‌های بیشتر

  • ان اف تی‌ انحصاری کوین گکو پریمیوم

  • دسترسی به نشریات و کتب منتشر شده کوین گکو

  • چت خصوصی با تحلیگران کوین گکو (Coingecko)

  • دسترسی زودهنگام به ویژگی‌های بتا

ویژگی‌های کوین گکو (Coingecko) کدامند؟

ویژگی‌های کوین گکو (Coingecko) کدامند؟

آنچه کوین گکو را از سایت های رقیب متمایز می‌کند، ویژگی هایی است که این سایت به کاربران ارائه می‌دهد. معمولا یک تریدر، از همه ویژگی‌های کاربردی چنین سایت‌هایی استفاده نمی‌کند و بیشتر به دنبال استفاده هدفمند از این ویژگی هاست. در ادامه به توضیح و شرح ویژگی‌هایی می‌پردازیم که کوین گکو در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


  • 100 ارز برتر

یکی از ویژگی‌هایی که کاربران می‌توانند در کوین گکو مشاهده کنند، 100 ارز برتر دنیای کریپتوکارنسی است. این 100 ارز بر اساس مارکت کپ، رتبه بندی می‌شوند. کاربر می‌تواند تعیین کند که این مارکت کپ بر اساس کدام یک از ارزهای فیات یا کریپتوکارنسی‌ها محاسبه شود.


  • دسته بندی براساس الگوریتم هشینگ

در کوین گکو این امکان برای کاربران وجود دارد که ارزها را براساس الگوریتم هش ریت دسته بندی کنند. فرض کنید که به دنبال ارزهایی هستید که از الگوریتم Ethash استفاده می‌کنند. با استفاده از فیلتر سایت کوین گکو به راحتی می‌توانید ارزهای مورد نظر خود را پیدا کنید. علاوه براین فاکتورهای دیگری نیز می‌توانید به این فیلترها اضافه کنید.


  • فیلتر کردن ارزها بر اساس پلتفرم

یکی دیگر از قابلیت‌های سایت کوین گکو این است که می‌توانید به آسانی دنبال ارزهایی بگردید که توسط پلتفرم خاصی ارائه شده‌اند. کافی است پلتفرم مد نظر خود را در فیلتر وارد کنید تا تنها ارزهای استفاده کننده از آن پلتفرم خاص برای شما نمایش داده شوند.


ویژگی‌های کوین گکو (Coingecko) کدامند؟ (2)

  • فیلتر کردن ارزها با دسته بندی های مختلف

صدها دسته بندی در سایت کوین گکو وجود دارد که شما می‌توانید ارزها را براساس آن‌ها مشاهده کنید. یک ارز ممکن است در چند دسته بندی مختلف قرار داده شده باشد. همچنین این امکان وجود دارد که ارزهای موجود در چند دسته بندی خاص را یکجا مشاهده کنید. ارزهای مربوط به صرافی‌ها، شبکه‌های اجتماعی، توکن‌های حاکمیتی و صدها دسته بندی دیگر در سایت وجود دارد تا کاربران بتوانند به راحتی ارز مورد نظر خود را بیابند.


  • دیدن بالاترین قیمت هر ارز

یکی از معیارهایی که برخی سرمایه گذاران برای انتخاب ارزها برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند، بالاترین سقف قیمتی ارز مورد نظرشان است. در سایت کوین گکو قسمتی طراحی شده که به راحتی و در کمترین زمان می‌توان بالاترین قیمتی که هر ارز به آن دست یافته است را در آن مشاهده کرد. در این بخش می‌توانید ببینید که یک ارز تا چه قیمتی بالا رفته و از آن زمان تاکنون چند درصد ریزش داشته است. این فیلتر، All-Time high نام دارد.


  • رتبه بندی کوین‌‌‌‌ها براساس فعالیت توسعه دهندگان

یکی دیگر از رتبه بندی‌هایی که در کمتر سایت مشابهی می‌توانید مشاهده کنید، رتبه بندی کوین‌ها براساس فعالیت توسعه دهندگان است. دیدن این رتبه بندی به کاربران کمک می‌کند تا مقدار رشد یک ارز را در آینده حدس زده و پیشبینی کنند. این رتبه بندی با در نظر گرفتن چندین معیار انجام می‌شود و تاکنون مورد استفاده بسیاری از کاربران کوین گکو قرار گرفته است.


  • رتبه بندی ارزها براساس میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیر بسزایی در رشد و توسعه رمز ارزها دارد. امروزه تیم‌های توسعه دهنده ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی مختلفی نظیر تلگرام، توییتر، اینستاگرام و... فعالیت دارند و به شرح فعالیت‌های خود در جهت توسعه ارز خود می‌پردازند. معمولا این اکانت‌ها شبکه‌های اجتماعی منبعی برای دریافت اخبار درباره رمز ارزها هستند. در کوین گکو می‌توان رتبه بندی ارزها براساس میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را نیز مشاهده کرد.


  • رتبه بندی ارزها براساس معیارهای بلاکچینی

هر بلاک چین دارای یکسری معیارهای فنی است که برخی کاربران علاقه به دانستن آن‌ها دارند. به عنوان مثال مکانیزم اجماعی که یک ارز از آن استفاده می‌کند، یکی از این معیارهاست. از معیارهای دیگر می‌توان به تعداد نودها، تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه، میزان ارز در گردش، میزان کلی ارز و ... اشاره کرد که در این رتبه بندی‌ها قابل مشاهده است.


  • دیدن بازارهای مشتقات (View Derivatives Markets)

بازارهای مشتقات به بازارهایی نظیر فیوچر می‌گویند. در کوین گکو می‌توانید همه اطلاعات مربوط به این بازارها را به دست بیاورید. به عنوان مثال می‌توانید ببینید کدام صرافی‌ها در معامله کدام قراردادهای فیوچرز محبوب‌تر هستند.


  • اطلاعات بازارهای مشتقاتی (Derivative Market Info)

همچنین در این سایت بخشی برای دیدن اطلاعات بازارهای مشتقاتی در نظر گرفته شده است که در آن می‌توانید اطلاعاتی نظیر حجم معاملات 24 ساعته را برای تمام ارزها در هر‌کدام از صرافی‌ها مشاهده کنید.


  • پرطرفدارها (Trending)

لیستی در سایت کوین گکو وجود دارد که در آن ارزهای به اصطلاح Trend وجود دارند. این ارزها یا حرکت قیمتی بزرگ داشته‌اند، یا بیشتر از بقیه جستجو شده‌اند و یا اخیرا در صرافی‌ها لیست گردیده‌اند.


  • رتبه بندی صرافی ها

در بخشی از سایت کوین گکو، صرافی‌ها براساس معیارهای مختلفی دسته بندی شده‌اند. تعداد ارزهای لیست شده، حجم معاملات 24 ساعته، تعداد جفت ارزها و... برخی از این معیارها هستند. همچنین کوین گکو یک «امتیاز اعتماد» نیز دارد که به صرافی‌ها داده می‌شود. در حال حاضر بایننس، بیت فینکس، کراکن، کوکوین و بیت ترکس، بیشترین امتیاز اعتماد را دارند.


  • آخرین اخبار و اطلاعات کریپتوکارنسی

در کوین گکو می‌توانید به آخرین اخبار و اطلاعات حوزه کریپتوکارنسی دسترسی داشته باشید. اخرین رویدادها و رویدادهای پیش رو، آپدیت‌های رابط های کاربری، آخرین اخبار تیم‌های توسعه دهنده و ده‌ها نوع اطلاعات و اخبار دیگر در این سایت قابل مشاهده است.


  • اطلاعات خاص درباره هر ارز

هر ارز در سایت کوین گکو یک صفحه کامل دارد که در آن همه اطلاعات مربوط به آن در صفحه مورد نظر نوشته شده است. اطلاعات این صفحه تقریبا مشابه صفحه هر ارز در سایت کوین مارکت کپ است. لینک وبسایت، کیف پول‌ها، سورس کدها، شبکه های اجتماعی و ده‌ها آمار و ارقام دیگر در این صفحه‌ها قابل مشاهده است.


  • تحلیل های تکنیکال

در سایت کوین گکو بخشی هم به تحلیل‌های تکنیکال اختصاص داده شده است که این تحلیل‌ها با استفاده از ربات به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. منبعی که از آن برای انجام این تحلیل‌ها استفاده می‌شود تریدینگ ویو است.


  • برنامه های تلفن همراه

کوین گکو برنامه‌ای برای گوشی‌های موبایل عرضه کرده است که با استفاده از آن می‌توانید چند هزار ارز دیجیتال را رصد کنید و به اطلاعات ضروری کریپتوکارنسی دسترسی داشته باشید.


  • افزونه مرورگر کروم

علاوه بر برنامه موبایل، کوین گکو افزونه‌ای هم برای مرورگر کروم دارد که کارکرد آن شبیه به برنامه تلفن همراه آن است. با استفاده از این افزونه می‌توانید به آنچه در وبسایت کوین گکو قرار دارد دسترسی داشته باشید.


  • حالت روز و شب

مثل خیلی از سایت‌های دیگر، کوین گکو هم برای راحتی کاربران مد روز و شب دارد. با فعال کردن مد شب، قسمت های سفید صفحه سیاه می‌شود و نور مانیتور در طول شب به چشم آسیب نمی‌رساند.


ویژگی‌های کوین گکو (Coingecko) کدامند؟ (3)

  • پشتیبانی از چندین زبان

سایت کوین گکو از چندین زبان پشتیبانی می‌کند. انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، لهستانی، رومانیایی، مجارستانی، هلندی، پرتغالی، سوئدی، ترکی، روسی، کره‌ای، ژاپنی، چینی، عربی، تایلندی، مالایی و اندونزیایی زبان‌هایی هستند که در حال حاضر سایت کوین گکو از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.


  • داشتن شفافیت درباره روش کار

کوین گکو بیش از هر وب سایت مشابه دیگری، درباره روش کار خود اطلاعات ارائه می‌دهد. این شفافیت امتیازی مثبت برای این سایت به حساب می‌آید. به عبارتی کوین گکو شفاف سازی درباره روش کار، شیوه لیست شدن ارزها، رتبه بندی ارزها و صرافی ها و... را به کاربران نشان می‌دهد.


  • نبود کارمزد برای لیست کردن ارز‌ها

کوین گکو از ارزها بابت لیست شدن در سایت کارمزدی دریافت نمی‌کند، تنها کافی است که ارزها شرایط لازم برای لیست شدن در این سایت را داشته باشند. از مهم ترین این شرایط می‌توان به داشتن وایت پیپر و وبسایت اشاره کرد. تاکنون بیش از 6000 ارز در کوین گکو لیست شده است.


  • امتیاز گکو

امتیاز گکو، امتیازی کلی است که سایت کوین گکو به هرکدام از ارزها می‌دهد. این امتیاز با در نظر گرفتن عناصری مانند فعالیت توسعه دهندگان، فعالیت در شبکه های اجتماعی و... محاسبه می‌شود.


آیا کوین گکو (Coingecko) امن است؟

در پلتفرم کوین گکو اطلاعات، نمودارهای قیمتی و قیمت‌های لحظه‌ای برای رمز ارزها و دارایی‌های دیجیتال رصد می‌شود. از اینجایی که معاملات داخل کوین گکو انجام نمی‌گیرد، خطر خسارت مالی نیز برای کاربران آن مطرح نیست و می‌توان گفت از این نظر اطلاعات کاربران نیز ایمن باقی می‌ماند. همچنین ماهیت بی‌طرفانه کوین گکو (Coingecko) آن را به یک منبع اطلاعاتی قابل اتکا و مطمئن برای بررسی و رصد بازار تبدیل کرده است. هر یک از ارزهایی که در کوین گکو لیست می‌شوند پیش نیازهای نسبتا سخت گیرانه‌ای را پشت سر می‌گذارند در نتیجه احتمال اینکه کاربران به اطلاعات غلط و پروژه‌های کلاهبردارانه هدایت شوند بسیار کم است.


چگونه می‌توانیم ویجت کوین گکو (Coingecko) را در اندروید داشته باشیم؟

چگونه می‌توانیم ویجت کوین گکو (Coingecko) را در اندروید داشته باشیم؟

یکی از ابزارهایی که با نصب اپلیکیشن کوین گکو در اختیار شما قرار می‌گیرد، ویجت این سایت است. با راه‌اندازی ویجت می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت 10 ارز بازار و یا پرتفوی خود را در صفحه اصلی گوشیتان بررسی کنید.


برای راه اندازی ویجت کار دشواری ندارید، کافی است بعد از دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی، به صفحه اصلی گوشی تان بروید و انگشت را بر روی صفحه نگه دارید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، نام coin gecko را جستجو کنید و ویجت مربوط به آن را انتخاب نمایید. با این انتخاب ویجت برنامه در صفحه اصلی شما نمایش داده خواهد شد.


سخن پایانی


اگر در بازار رمز ارزها به دنبال یک منبع اطلاعاتی جامع و کارا برای رصد حرکت بازار هستید، کوین گکو (Coingecko) یکی از بزرگترین پلتفرم‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. به وسیله کوین گکو می‌توانید اطلاعات هر رمزارز را بر اساس دسته بندی‌های مختلف دریافت کنید، به طوری که می‌توان گفت سرویس کوین گکو یکی از قابل اطمینان‌ترین سایت‌ها برای بررسی رمز ارزها و حتی صرافی‌ها محسوب می‌شود.