دنیای ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر تحولات بسیاری داشته و اکنون و صدها هزار نفر در این صنعت نوظهور سرمایه‌گذاری می‌کنند. روش جدیدی از سرمایه‌گذاری در بازار دیجیتال با افزایش ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض همین روش جدید هستند. یکی از محبوب‌ترین NFT‌ها به‌عنوان کریپتوپانک (CryptoPunk) شناخته می‌شود.


کریپتوپانک تحول جدیدی را در بازار ارزهای دیجیتال کنار بیت کوین و اتریوم ایجاد کرده است، اما کریپتوپانک چیست و چقدر ارزش دارد؟ در ادامه این مقاله بیشتر در این مورد با شما صحبت خواهیم کرد.


کریپتو پانک‌ها چه هستند؟

کریپتوپانک یا کریپتوپانکس چیست؟

کریپتوپانک یک آواتار منحصربه‌فرد با ابعاد ۲۴×۲۴ پیکسل و حجم ۸ بیت است که به شکل NFT در بازار ارائه می‌شود. NFT یا توکن غیرقابل تعویض، یک دارایی دیجیتال است که مالکیت اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، آیتم‌های درون بازی و ویدیوها را در دنیای مجازی نشان می‌دهد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) چیست را مطالعه کنید.


داشتیم از کریپتوپانک می‌گفتیم که یکی از تازه‌ترین پدیده‌های رمزارزی‌ است. راه‌اندازی کریپتو پانک به‌صورت آزمایشی و توسط دو برنامه‌نویس به نام مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) در سال ۲۰۱۷ انجام شد. این زوج می‌خواستند یک برنامه نرم‌افزاری ایجاد کنند که می‌تواند هزاران آواتار منحصربه‌فرد تولید کند. این برنامه در مجموع ۱۰ هزار آواتار تولید کرد. قیمت بیشتر این آواتارهای دیجیتالی صدها هزار دلار است.


هال و واتکینسون در ابتدا فکر می‌کردند که می‌توانند از این نرم‌افزار برای توسعه یک برنامه استفاده کنند، اما این آواتارها به‌زودی به جایگاه درخشانی در فناوری دست یافتند و طرفداران زیادی پیدا کردند. این شکل از هنر دیجیتالی در بلاکچین اتریوم ذخیره می‌شود. خود آواتارها از نمایش پانک بریتانیا در دهه ۷۰ الهام گرفته بودند که منعکس‌کننده ماهیت سرکش و غیرمتمرکز بلاکچین بود. البته درحالی‌که هرکسی می‌تواند از این آواتارها اسکرین شات بگیرد یا تصویری از آن‌ها را دانلود کند، تنها یک نفر می‌تواند مالک هر آواتار باشد. این همان چیزی است که کریپتوپانک را به یک خرید پر سروصدا تبدیل می‌کند.

کریپتوپانک یا کریپتوپانکس چیست؟


هر آواتار که در این مجموعه وجود دارد منحصربه‌فرد است، اما بعضی از آن‌ها کمیاب‌تر و در نتیجه گران‌تر از سایر آواتارها در نظر گرفته می‌شوند. این موضوع به کد مورد استفاده برای تولید هر آواتار بستگی دارد. بیش از ۹۰۰۰آواتار به شکل انسان هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها به شکل بیگانگان، زامبی‌ها و حتی میمون‌ها هستند. این آواتارها همان نمونه‌های کمیاب هستند. علاوه بر این، آواتارهایی با لوازم جانبی بیشتر گران‌تر هستند. بیشترین تعداد لوازم جانبی هر آواتار هفت عدد است و این باعث می‌شود که آن را بسیار کمیاب و فوق‌العاده گران‌قیمت کند.


چرا کریپتوپانکس این‌قدر طرفدار دارد؟

به احتمال زیاد در مورد توکن‌های NFT حرف‌های بسیاری را شنیده‌اید. این توکن‌ها می‌توانند تا میلیون‌ها دلار قیمت داشته باشند. در ماه مارس سال ۲۰۲۲ یک NFT ساخته‌شده توسط هنرمندی به نام Beeple به قیمت بیش از ۶۰ میلیون دلار فروخته شد و سایر NFTها هم با قیمت‌های مشابهی به فروش رسیدند. این قضیه در مورد کریپتوپانکس هم صدق می‌کند، اما چرا؟ خرید آثار هنری به شکل NFT، که در واقع همان NFT art هستند، شما را به یک مالک منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند. کریپتوپانکس هم مانند توکن‌های غیرقابل تعویض، منحصربه‌فرد است و همین مسئله باعث می‌شود این آواتارها به یک سرمایه‌گذاری محبوب برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال تبدیل شوند.


بیشتر بخوانید: NFT art چیست؟


به‌طورکلی، قیمت NFT تنها با افزایش دانش مردم در مورد ارزهای دیجیتال و محبوبیت افزایش می‌یابد. بااین‌حال، ممکن است ارزش NFT در هر زمانی به‌شدت کاهش یابد، بنابراین این سرمایه‌ گذاری‌ها می‌توانند بسیار سودآور باشند یا برعکس باعث از دست رفتن سرمایه شما شوند. بااین‌حال، تاکنون ارزش کریپتوپانکس به‌طور تصاعدی رشد کرده است. در سال ۲۰۱۷ و زمانی که کریپتوپانک منتشر شد، قیمت هرکدام از این آواتارها بین ۱ تا ۳۴ دلار بود، اما اکنون قیمت فقط یک کریپتوپانک ممکن است به میلیون‌ها دلار برسد.


گران‌ترین کریپتوپانک‌ها

گران‌ترین کریپتوپانک در فوریه سال جاری میلادی به قیمت ۲۳/۷ میلیون دلار فروخته شد. پیش از این گران‌ترین کریپتوپانک فروخته شده ارزشی حدود ۱۱/۷ میلیون دلار داشت؛ این NFT توسط شالوم مکنزی (Shalom Meckenzie)، یک کارآفرین و میلیاردر اسرائیلی خریداری شد.


یکی دیگر از این کریپتوپانک‌ها به قیمت ۷/۵۷ میلیون دلار به مدیرعامل فیگما (Figma) فروخته شد. در زمان نگارش این مقاله ارزش کل فروش کریپتو پانکس از ۲۵۰ میلیون دلار فراتر رفت. با توجه به محبوبیتی که این آواتارها دریافت کرده‌اند، داشتن یکی از آن‌ها به‌نوعی کلاس محسوب می‌شود. این موضوع به علاقه به این کریپتوپانک‌ها می‌افزاید. این آواتارها یک سرمایه‌گذاری پرسود هستند. هر چه کریپتوپانک نادرتر باشد، مالکیت آن معتبرتر است.


چه چیزی کریپتوپانکس را خاص می‌کند؟

چند چیز وجود دارد که کریپتوپانکس را به‌عنوان یک پروژه خاص معرفی می‌کند. کریپتوپانکس یکی از اولین پروژه‌های NFT در بلاکچین اتریوم است. کریپتوپانک چندین ماه قبل از کریپتو کیتیز (CryptoKitties) که یک بازی پرطرفدار بلاکچین و پروژه NFT برای پرورش گربه است، راه‌اندازی شد. اینکه کریپتوپانکس یکی از اولین پروژه‌ها در نوع خود است به آن ارزش می‌بخشد. چیزی که این آوارتارها را خاص می‌کند این است که تنها ۱۰ هزار کریپتوپانک وجود خواهد داشت که این مسئله باعث محدودیت این ارز در بین مجموعه‌داران و محبوبیت بیشتر آن می‌شود.


برخی از آواتارهای کریپتوپانک ممکن است بر اساس ویژگی‌هایشان ارزشمندتر از بقیه باشند. دراین‌بین فقط ۹ بیگانه و ۲۴ میمون وجود دارد، ۴۴ آواتار کلاه و ۴۸ آواتار شال‌گردن دارند، ۷۸ آواتار دندان خرگوشی و ۱۲۸آواتار گونه قرمزی هستند. اما کمیاب بودن تنها عامل ارزش یک کریپتوپانک نیست، برخی از آواتارها صرفاً به این دلیل فروش می‌روند که یک کلکسیونر ظاهر آن‌ها را دوست دارد.

می‌توانیم کریپتوپانک بخریم؟

آیا می‌توانیم کریپتوپانک بخریم؟

در حال حاضر، کریپتوپانک‌ها را فقط می‌توانید از طریق وب‌سایت LarvaLabs خریداری کنید. این سایت متعلق به توسعه‌دهندگان اصلی کریپتوپانک یعنی هال و واتکینسون است. در این سایت یک بازار کریپتوپانک وجود دارد که می‌توانید آواتارها را از صاحبان دیگر بخرید یا اگر یکی از آن‌ها را دارید می‌توانید در این سایت به فروش برسانید. پول فروش کریپتوپانک همان روز به حساب شما واریز می‌شود، پس از این بابت نگران نباشید.


در وب‌سایت LarvaLabs می‌توانید صدها کریپتو پانک مختلف را برای خرید پیدا کنید. ارزان‌ترین این آواتارها با قیمت ۱۳۹ هزار دلار به فروش می‌رسد. کریپتوپانکی هم در بازار وجود دارد که با قیمت باورنکردنی ۳/۱۹ میلیارد دلار عرضه می‌شود. شما حتی می‌توانید تعدادی از کمیاب‌ترین زامبی‌ها و آواتارهای بیگانه کریپتوپانک را در بازار LarvaLabs پیدا کنید. اما مطمئناً این آواتارها ارزان نیستند. مقرون به‌صرفه‌ترین آواتار زامبی در بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر با قیمت ۵/۰۹ میلیون دلار به فروش می‌رسد.


ارزان‌ترین آواتار بیگانه با قیمتی در حدود ۸ میلیون دلار فروخته می‌شود. همچنین حراج‌هایی برای فروش کریپتوپانک‌ها برگزار می‌شود. همین ماه گذشته، گالری ساتبیز یک حراجی برای فروش پنج آواتار برگزار کرد که همگی آواتارهای انسان بودند. در این حراجی یکی از ۹کریپتوپانک فوق‌العاده کمیاب به قیمت ۱۱/۷میلیون دلار فروخته شد. به جرئت می‌توان گفت که برای داشتن یک کریپتوپانک باید ثروتمند بود.


حتی ابتدایی‌ترین آواتارها نیز بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارند. البته زیاد ناامید نباشید، زیرا محبوبیت NFTها از اوایل امسال بسیار کاهش یافته و با کاهش محبوبیت طبیعتاً ارزش آن نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر تبلیغات NFT همچنان کم شود، ممکن است قیمت کریپتو پانکس در آینده‌ای نه‌چندان دور به چند هزار دلار برسد. برای خرید این آواتارها می‌توانید ارز اتر را از صرافی‌هایی مانند صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو خریداری کنید و سپس کریپتوپانکس بخرید.


آینده توکن‌های NFT  و کریپتو پانک‌‌ها

آینده کریپتوپانک چگونه خواهد بود؟

کریپتوپانک از محبوبیتی که از جانب کلکسیونرها در طول همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال و سایر پروژه‌های بلاکچین به دست‌آورد سود زیادی برد. این موضوع باعث بالا رفتن قیمت این NFTها شد. درنهایت، قیمت کریپتوپانکس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با ثابت بودن عرضه، سوالی که برای سرمایه‌گذاران NFT ایجاد می‌شود این است که آیا تقاضا همچنان افزایش می‌یابد یا به اوج خود رسیده؟


این امکان وجود دارد که کریپتوپانک از کالاهای به‌نسبت حاشیه‌ای کلکسیونرهای آثار هنری رایج تبدیل شوند، زیرا چندین مورد از این آواتارها در حراجی کریستیز و ساتبیز به حراج گذاشته شده است. این حراجی می‌تواند مشتریان جدیدی را برای این NFTهای محبوب جذب کند.