از زمان معرفی بیت کوین و آغاز به کار فناوری بلاک چین چند سالی می‌گذرد. تاکنون، این فناوری به حوزه‌های مختلفی مانند اینترنت، بازی، تجارت، شبکه‌های اجتماعی و... راه پیدا کرده است. با اینکه بیت کوین روزانه در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود؛ اما هنوز فناوری بلاک چین به‌طور گسترده مورداستفاده‌ی مردم قرار نگرفته است. اگرچه برخی از محدودیت‌های بلاک چین‌های اولیه مانعی برای این اتفاق بوده؛ اما حتی پروژه‌های جدیدتر نیز نتوانسته‌اند که با سیستم‌های متمرکز و سنتی، از نظر تعداد کاربر رقابت کنند.


این مسئله، فقدان حضور شرکت‌های بزرگ را در حوزه‌ی بلاک چین، بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. در همین راستا، اخیراً شرکت سرشناس گوگل (Google) تمایل خود را به این فناوری ابراز کرده و در این زمینه، همکاری‌هایی را نیز آغاز کرده است. این اتفاق می‌تواند گامی مهم در پیشبرد اهداف ارزهای دیجیتال باشد و باعث استفاده‌ی گسترده از این شبکه‌ها شود. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ نقش گوگل در توسعه بلاک چین رفته‌ایم تا ببینم که گوگل چه کمکی به ارزهای دیجیتال می‌کند.


چرا گوگل روی بلاک چین کار می‌کند؟

چرا گوگل روی بلاک چین کار می‌کند؟

دفترکل دیجیتال، مانند بلاک چین (Blockchain)، امکان ثبت ایمن و دقیق اطلاعات اینترنتی و سایر شبکه‌ها را فراهم می‌کند. از آنجایی که بلاک چین‌ها برای ثبت و حفظ داده‌های کسب‌و‌کارها بسیار دقیق هستند، این مشاغل روزبه‌روز به این فناوری علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند. از طرفی، یک دفترکل توزیع‌شده به شرکت‌ها کمک می‌کند که نیازی به یک شرکت ثالث برای حفاظت از اطلاعاتشان نداشته باشند.


شرکت گوگل (Google) نیز با شناخت این نیاز و با توجه به رشد ارائه‌دهندگان سیستم ابری رقیب، به کار روی بلاک چین علاقه نشان داده است. از همین رو، گفته می‌شود که گوگل درحال توسعه‌ی دفترکل توزیع‌شده‌ی خود برای سیستم ابری گوگل کلود است. از این طریق، اشخاص ثالث می‌توانند از این دفترکل برای ارسال و تأیید تراکنش‌ها استفاده کنند.


همچنین، انتظار می‌رود که در ادامه، گوگل امکان ایجاد بلاک چین‌های خصوصی را برای افراد فراهم کند. این بلاک چین‌های خصوصی می‌توانند به‌طور کامل تحت مالکیت، مدیریت و بهره‌برداری کاربران قرار بگیرند و از طریق سرورهای مختلف اینترنتی یا به‌طور ایمن در یک شبکه‌ی خصوصی میزبانی شوند.


اولین همکاری گوگل با بلاک چین چگونه بود؟

در ابتدا، شرکت گوگل (Google) رویکردی محتاطانه نسبت به همکاری با فناوری بلاک چین داشت. در ژوئن 2019، در بلاگ این شرکت پستی منتشر شد که در آن درباره‌ی مزایای ادغام دفترکل توزیع‌شده با منابع مدرن اینترنت و سرویس‌های ابری عمومی صحبت کرده بود. رویکرد نوآورانه‌ی «بلاک چین ابری» (Cloud Blockchain) کاربران زیادی را شگفت‌زده کرد.


ازآنجایی‌که در آن مقاله، شبکه‌ی اتریوم (Ethereum) به‌عنوان نمونه‌ی مطالعاتی انتخاب شده بود، مشخص می‌شد که این شرکت، مطالعات گسترده‌ای را در زمینه‌ی فناوری بلاک چین انجام داده است. این پیشنهاد، گامی فراتر از ارائه‌ی فضای رایگان ابری توسط «گوگل کلود» (Google Cloud) بود که سال‌هاست توسط بلاک چین راه‌اندازی شده است.


در مقاله‌ی گوگل، پیشنهاد شده بود که بین انبار داده‌های سازمانی این شرکت و قراردادهای هوشمند اتریوم، به‌وسیله‌ی اوراکل‌های «چین لینک» (ChainLink) تعاملی برقرار شود. از این طریق، ناکارآمدی‌های موجود برطرف می‌شد و امکانات جدیدی در اختیار این شرکت قرار می‌گرفت.


گوگل کلود (Google Cloud) و تتا لبز (Theta Labs) چگونه کار می‌کنند؟

گوگل کلود (Google Cloud) و تتا لبز (Theta Labs) چگونه کار می‌کنند؟

در اوایل سال 2020، همکاری گوگل با فناوری بلاک چین آغاز شد. در آن زمان، سرویس ابری گوگل (Google Cloud) همکاری خود را با تتا لبز (Theta Labs) که یک پلتفرم غیرمتمرکز پخش ویدئو است، آغاز کرد. در ابتدا، به‌ نظر می‌رسید که یک پروژه‌ی کوچک باشد؛ اما زمانی ابعاد آن آشکار شد که هر کاربر گوگل کلود می‌توانست برای آزمایش این فناوری، بلاک چین تتا را اجرا کند.


در ادامه، برای پشتیبانی از تمام کاربران در سراسر جهان، گوگل کلود یک گره اعتبارسنجی را در شبکه‌ی Theta راه‌اندازی کرد. این اتفاق باعث شد که گوگل کلود به یکی از جنبه‌های ضروری تتا تبدیل شود. همچنین، شبکه‌ی تتا به هفتمین بلاک چینی بدل شد که کاربران می‌توانستند اطلاعات آن را از طریق داده‌های عمومی گوگل مشاهده کنند.


همکاری گوگل در بلاک چین دات‌کام (Blockchain.com)

همکاری گوگل در بلاک چین دات‌کام (Blockchain.com)

در اوایل سال 2021، شرکت سرمایه‌گذاری «گوگل ونچر» (Google Venture) یا GV که زیر نظر گوگل است، 120 میلیون دلار در «بلاک چین دات‌کام» (Blockchain.com) سرمایه‌گذاری کرد. ازآنجایی‌که بلاک چین دات‌کام فعالیت‌های گسترده‌ای، مانند کیف پول بیت کوین و کاوشگر بلاک چین را در زمینه‌ی این فناوری ارائه می‌کند، همکاری گوگل با این شرکت خبر بسیار مهمی بود.


این اتفاق می‌توانست تأییدی بر علاقه‌ی گوگل به فناوری بلاک چین‌ عمومی و دفترکل توزیع‌شده باشد. علاوه‌بر آن، مشارکت گوگل در «هدرا هش گراف» (Hedera Hashgraph)، «ایس» (EOS) و... نیز نشان داد که گوگل به استفاده از گره‌های شبکه در گوگل کلود علاقه دارد. این همکاری هنوز هم ادامه دارد و کاربران گوگل کلود می‌توانند به شبکه‌های مختلفی دسترسی داشته باشند.


انتظار می‌رود که گوگل کلود به همکاری خود را با بلاک چین‌های مختلف ادامه دهد؛ چون‌که این مسئله می‌تواند این سرویس ابری را به رقیب قدرتمندی برای "Microsoft Azure" و "Amazon Web" تبدیل کند.


حمایت گوگل از نرم‌افزارهای مبتنی بر بلاک چین

شرکت گوگل و فروشگاه اینترنتی اندروید گوگل‌پلی (Google Play) دو رویکرد جدید نسبت به نرم‌افزارهای غیرمتمرکز داشته‌اند. اول اینکه از صرافی‌ها و پلتفرم‌های مالی خواسته‌اند که طبق قوانین مالی منطقه‌ی جغرافیایی خود عمل کنند. همچنین، نرم‌افزارهای دیگری که هرگونه ارز دیجیتالی را خریدوفروش می‌کنند، باید از گوگل‌پلی حذف شوند؛ این مسئله شامل بازی‌های کسب درآمد نیز می‌شود. این قوانین به‌زودی اجرایی خواهند شد.


در سوی مقابل، در وبلاگ گوگل‌پلی خبری آمده است که به‌زودی این پلتفرم از روش‌های جدیدی برای پرداخت مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کند. همچنین، امکان پرداخت با ارز دیجیتال، در محیط برنامه‌ی مختلف فراهم خواهد شد. این مسئله نشان می‌دهد که گوگل در نحوه‌ی استفاده از فناوری بلاک چین نیز به‌دنبال تمرکزگرایی است.


نقش گوگل در توسعه NFT یا توکن غیرقابل تعویض

اخیراً شرکت گوگل (Google) با «درپر لبز» (Drapper Labs) همکاری خود را آغاز کرده است. درپر لبز یک شرکت توسعه‌دهنده‌ی بلاک چین و محصولات وب 3 (Web 3) محسوب می‌شود و یکی از نکات مهم این همکاری، در زمینه‌ی توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) است. بر اساس این قرارداد، گوگل کلود با بلاک چین درپر لبز، با عنوان «فلو» (Flow)، همکاری می‌کند تا محصولات این شرکت را گسترش دهد. محصولات فلو عبارت‌اند از:



  • بازی‌های مبتنی بر بلاک چین


علاوه‌بر آن، گوگل می‌تواند زیرساخت امنی را برای گسترش فعالیت‌های درپر لبز فراهم کند. همچنین، امکان دسترسی به Flow از طریق گوگل کلود نیز برای کاربران فراهم شده است. در حال حاضر، پروژه‌های NFT سرشناسی، مانند CryptoKitties و NBA Top Shot بر روی بلاک چین فلو کار می‌کنند.


آموزش بلاک چین توسط گوگل

آموزش بلاک چین توسط گوگل

یکی از سرمایه‌گذاری‌های جذاب گوگل در زمینه‌ی بلاک چین، ارائه‌ی بسته‌ی آموزشی به توسعه‌دهندگان است. در واقع، توسعه‌دهندگان بلاک چین، با استفاده از "Google DevOps" و "Blockchain Developer Bundle" می‌توانند سطح دانش خود را از مبتدی به حرفه‌ای ارتقا دهند.


علاوه‌بر آن، در کنار این آموزش‌ها، آزمون‌هایی نیز برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده است. افرادی که این آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند، می‌توانند به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی بخشی از صنعت بلاک چین وارد بازار شوند.


آیا گوگل از بلاک چین برای سرویس خود استفاده می‌کند؟

تا کنون خبری درمورد استفاده از فناوری بلاک چین برای حل مشکلات این سرویس، منتشر نشده است. ازآنجایی‌که فناوری بلاک چین با هدف تمرکززدایی از سیستم‌های سنتی ایجاد شده است؛ اهداف این فناوری با گوگل مغایرت دارند. به‌خاطر اینکه، سیاست گوگل همیشه بر اساس متمرکزکردن اطلاعات پیش رفته است. بااین‌حال، احتمال دارد که در آینده، گوگل با روش‌هایی خاص، از فناوری بلاک چین استفاده کند.


راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی توسط گوگل

راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی توسط گوگل

در اکتبر 2022، شرکت گوگل (Google) در یک پست وبلاگ ‌به‌طور رسمی اعلام کرد که در حال کار روی یک بلاک چین اختصاصی است. این بلاک چین به گوگل کلود کمک می‌کند که گره‌های (Nodes) خود را راه‌اندازی و مدیریت کند. از این طریق، داده‌ها با گره‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند و این گره‌ها وظیفه‌ی اعتبارسنجی اطلاعات را بر عهده دارند. در نتیجه، شرکت‌های وب 3 (Web 3) می‌توانند تراکنش‌های خود را به این شبکه انتقال دهند و تمرکز خود را بر روی گسترش نرم‌افزار بگذارند.


البته باید به این نکته توجه داشت که بلاک چین موردنظر، برای توسعه‌ی اهداف گوگل کلود (Google Cloud) ارائه می‌شود و ربطی به سیستم جستجوی این شرکت ندارد. بااین‌حال، توسعه‌دهندگان می‌توانند از این بلاک چین برای توسعه‌ی قراردادهای هوشمند، ثبت تراکنش‌ها و... استفاده کنند.


سخن پایانی


نسل جدید اینترنت با عنوان وب 3 و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز مدام درحال‌توسعه هستند. بااین‌حال، هنوز به‌طور گسترده توسط جامعه پذیرفته نشده‌اند. در همین راستا، حضور شرکت‌های بزرگ اینترنت، مانند گوگل (Google)، می‌تواند تأثیر زیادی بر معرفی و گسترش استفاده از بلاک چین بگذارد. اگرچه هنوز گوگل تصمیمی برای استفاده از این فناوری در سیستم جستجوگر خود نگرفته است؛ اما راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی نیز، بسیار امیدوارکننده بوده و نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ به استفاده از فناوری بلاک چین علاقه‌مند شده‌اند.