در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره ثروتمند شدن، افزایش درآمد و مواردی ازاین‌دست شنیده می‌شوند. همان‌قدر که رسیدن به پول زیاد، یک‌شبه غیرممکن است؛ با کار و حقوق‌های معمولی هم نمی‌توان ثروت زیادی کسب کرد. برای افزایش دارایی‌ها، باید برنامه‌ها و استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشت، دانش کافی به دست آورد و با استمرار و تعهد به برنامه‌ها، به ثروت رسید. یکی از اولین اصول افزایش دارایی‌ها، این است که بدانید سرمایه گذاری چیست، چگونه صورت می‌گیرد و آیا روش مناسبی برای درآمدزایی محسوب می‌شود یا خیر. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، مفاهیم بنیادین سرمایه گذاری را بررسی می‌کنیم تا با الفبای این دنیای بزرگ آشنا شوید.


سرمایه‌ گذاری (Investing) چیست؟

سرمایه‌ گذاری (Investing) چیست؟

منظور از سرمایه‌ گذاری (Investing) این است که مقداری پول را برای مدت‎زمانی مشخص، به یک پروژه، شرکت و یا فعالیت معین اختصاص دهید و از آن سود به دست آورید؛ یعنی مقدار پولی که در پایان بازه زمانی تعیین‌شده به دست می‌آورید، بیشتر از مقداری باشد که در ابتدا سرمایه گذاری کرده‌اید.


پولی که سرمایه‌ گذاری می‌شود، به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای شما سودآور خواهد بود. مثلاً بعضی از افراد، از سرمایه‌شان برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار استفاده می‌کنند و درآمد آن، سود سرمایه‌شان محسوب می‌شود؛ یا بعضی دیگر، با سرمایه‌شان دارایی‌هایی مثل املاک و مستغلات می‌خرند و از اجاره‌دادن آن و یا افزایش قیمت دارایی در بلندمدت، سود کسب می‌کنند.


نکته مهم دیگری که در پاسخ به سوال سرمایه‌ گذاری چیست، باید بدانید، تفاوت آن با پس‌انداز است. در پس‌انداز، شما بخشی از درآمد فعلی خود را به‌صورت ریالی و یا با خرید دارایی‌هایی مانند طلا و دلار کنار می‌گذارید، از آن استفاده نمی‌کنید و به‌عنوان پشتوانه‌ای برای روز مبادا به آن نگاه خواهید کرد. در سوی مقابل، در سرمایه‌ گذاری، شما با پولتان کار می‌کنید و ازاین‌طریق، پول بیشتری به دست می‌آورید. البته، کارکردن با سرمایه همیشه سودآور نیست؛ بلکه گاهی‌ پروژه‌ها و یا دارایی‌هایی که پولتان را برای آن‌ها صرف می‌کنید، شکست می‌خورند و یا ضرر می‌دهند. به‌این‌ترتیب، احتمال ازدست‌رفتن سرمایه‌هایتان وجود دارد.


سرمایه‌ گذاری (Investing) چگونه کار می‌کند؟

سرمایه‌ گذاری (Investing) چگونه کار می‌کند؟

استراتژی سرمایه‌ گذاری در ساده‌ترین شکل، به ما می‌گوید که دارایی‌هایمان را با قیمت پایین بخریم و بعد از مدتی، با قیمت بالاتری آن‌ها را بفروشیم. اختلاف بین قیمت خرید و فروش، سود ما از سرمایه گذاری خواهد بود.


در برخی از موارد، ارزش یک دارایی بدون اینکه تغییری در وضعیت آن ایجاد شود، رشد می‌کند. مثلاً نرخ طلا در طول زمان، همیشه درحال افزایش بوده است. دراین‌بین، طلا تغییری نکرده و تنها به‌خاطر افت ارزش پول‌های فیات، مانند ریال ایران و یا دلار آمریکا، تقاضا برای طلا بیشتر شده و قیمتش بالاتر رفته است. گاهی، ارزش یک دارایی به‌خاطر تغییراتی که در آن ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد. برای مثال، وقتی که یک شرکت، محصول جدیدی را تولید می‌کند و میزان فروشش 10 درصد بیشتر می‌شود، سهامش ارزش بالاتری پیدا خواهد کرد؛ یا در مثالی دیگر، اگر سرمایه شما یک خانه باشد، با بازسازی و تغییر نمای داخلی آن، می‌توانید ملک را با قیمت بهتری بفروشید و یا اجاره بدهید.


وقتی دقیق‌تر بررسی می‌کنیم که سرمایه‌ گذاری چیست، به یک نکته مهم می‌رسیم. یک سرمایه خوب، سرمایه‌ای است که درآمدی مستمر ایجاد کند، نه اینکه فقط با فروش آن، سود به دست آورید. به عنوان مثال، وقتی شما سهامی را می‌خرید و ارزش آن افزایش پیدا می‌کند، برای نقدکردن سود، باید آن را بفروشید؛ اما اگر جایی سرمایه‌گذاری کنید که بابت آن، به شما سود ماهانه بدهند، جریان نقدی ایجاد خواهد شد و بدون اینکه نیازی به فروش یا تغییر مقدار سرمایه اولیه‌تان داشته باشید، سود به دست می‌آورید.


انواع سرمایه‌ گذاری (Investing) کدام‌اند؟

انواع سرمایه‌ گذاری (Investing) کدام‌اند؟

سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد که همه آن‌ها در 4 دسته اصلی قرار می‌گیرند:


  • سهام

  • اوراق قرضه

  • کالا

  • املاک و مستغلات

البته هرکدام از این دسته‌بندی‌ها، زیرمجموعه‌های مختلفی دارند. حتی صندوق‌هایی مثل صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک یا صندوق قابل‌معامله (ETF) نیز توسعه پیدا کرده‌اند که با ترکیبی از 4 دسته سرمایه‌گذاری فوق، برای مشتریان خود سود ایجاد می‌کنند. به‌خاطر همین، در ادامه، انواع اصلی و فرعی سرمایه گذاری را بررسی می‌کنیم و توضیحاتی را درباره هرکدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم تا بهتر تصمیم بگیرید که دارایی‌هایتان را به کدام بازار سرمایه اختصاص دهید.


سهام

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای تأمین منابع، سهامشان را به شیوه‌های مختلف خصوصی و عمومی عرضه می‌کنند. شما با خرید سهام هر شرکت، مالک بخشی از آن شرکت می‌شوید و در سود و ضرر آن سهیم خواهید شد. بعضی از این شرکت‌ها، بابت سهم سهامداران، در بازه‌های زمانی مشخصی، به آن‌ها سود می‌پردازند؛ اما در برخی دیگر از این شرکت‌ها، سهام‌داران با رشد ارزش سهام شرکت در طول زمان، سود به دست می‌آورند.


اوراق قرضه

اوراق قرضه، برگه‌هایی هستند که توسط شرکت‌ها، دولت‌ها و سایر نهادها ارائه می‌شوند. در این نوع از سرمایه گذاری، شما پولی را به نهاد ارائه‌دهنده‌ پرداخت می‌کنید و به‌جای آن اوراق قرضه می‌گیرید. نهاد موردنظر، با ارائه این اوراق، متعهد می‌شود که در بازه‌های زمانی مشخصی، به شما سود معینی را پرداخت کند. همچنین، آن نهاد موظف است که در زمانی مشخص، اصل پولتان را به شما برگرداند. به عبارت دیگر، شما بستانکار و نهاد یا شرکت طرف دوم قرارداد، بدهکار خواهد بود.


توجه داشته باشید که دارندگان اوراق قرضه،‌ سهام‌دار محسوب نمی‌شوند و در سود و زیان شرکت دخیل نیستند. آن‌ها فقط بابت پولی که قرض داده‌اند، مقدار سود مشخصی را دریافت می‌کنند و در موعد مقرر هم می‌توانند اصل پولشان را پس بگیرند.


صندوق‌های سرمایه‌ گذاری

این صندوق‌ها با استراتژی‌های مختلفی کار می‌کنند و با ترکیب انواع مختلف سرمایه‌گذاری، برایتان سود به دست می‌آورند. یعنی شما سرمایه‌تان را به یک صندوق اختصاص می‌دهید؛ اما دارایی‌های مختلفی با پول شما خریداری می‌شوند و سود حاصل از آن‌ها، به شما نیز تعلق می‌گیرد. ضررهای احتمالی این روش، نسبت به سرمایه‌گذاری‌های فردی کمتر است.


صندوق‌های سرمایه‌ گذاری انواع مختلفی دارند و به شیوه‌های گوناگونی کار می‌کنند. ۴ مورد از پرکاربردترین آن‌ها عبارت‌اند از:


صندوق سرمایه بازار پول

این دسته از صندوق‌ها، سرمایه مشتریان خود را به بازار سرمایه که با نام‌های دیگری، مانند بازار پول یا بازار نقدی هم شناخته می‌شود، اختصاص می‌دهند. مدیریت بازار پول برعهده دولت‌هاست و آن‌ها در این فرایند، از مؤسسات مالی و شرکت‌های خصوصی و دولتی هم کمک می‌گیرند. سرمایه‌گذاران نیز با خرید اوراق قرضه، اسناد خزانه (اوراق قرضه دولتی)، گواهی سپرده و اوراق بهادار تاریخ‌دار می‌توانند در بازار پول مشارکت داشته باشند. ازاین‌طریق، شما بابت پولی که به صندوق‌های سرمایه بازار پول پرداخت می‌کنید، سود ماهانه دریافت خواهید کرد.


صندوق‌های سرمایه‌ گذاری مبتنی بر سهام

در این روش، به‌جای اینکه شما خودتان سهام‌های مختلف را در بازار خریدوفروش کنید و از آن سود به دست آورید، سرمایه‌تان را در اختیار صندوق می‌گذارید. صندوق نیز با استفاده از سرمایه مشتریان، روی سهام شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و سبد متنوعی می‌چیند. این دسته از صندوق‌ها معمولاً سود ماهانه ارائه نمی‌دهند؛ در عوض، بابت رشد سهام هر شرکت، به مشتریان خود سود پرداخت می‌کنند.


صندوق سرمایه اوراق قرضه

این صندوق‌ها، به‌صورت ترکیبی، روی اوراق قرضه نهادهای مختلف سرمایه‌ گذاری می‌کنند. این دسته از صندوق‌ها، بیشتر از اینکه روی افزایش سود حاصل از سرمایه متمرکز باشند، به کسب درآمد منظم (معمولاً ماهانه) برای مشتریانشان فکر می‌کنند.


صندوق‌های دارای تاریخ هدف

این دسته از صندوق‌ها به‌گونه‌ای کار می‌کنند که میزان سود مشتریان خود را در یک تاریخ مشخص، به حداکثر برسانند. استراتژی اصلی آن‌ها به این صورت است که در سال‌های اول، روی دارایی‌های پرریسک‌تری که در صورت رشد، مقدار سودآوری بیشتری دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سود بالایی به دست آورند. سپس، با نزدیک‌شدن به تاریخ تعهد به مشتری، دارایی‌هایی با سود کم‌تر و ریسک پایین‌تر را انتخاب می‌کنند تا سودی را که در ابتدا به دست آورده بودند، حفظ کنند.


تراست سرمایه‌ گذاری (Investment Trusts)

تراست سرمایه‌ گذاری (Investment Trusts)

معادل فارسی تراست سرمایه‌گذاری، «بنیاد امانت‌داری سرمایه‌ گذاری» است؛ اما این اصطلاح در میان سرمایه‌گذاران رایج نیست و اکثر افراد از همان Investment Trusts استفاده می‌کنند. سرمایه‌ گذاری تراست هم به شیوه‌ای ترکیبی کار می‌کند و از انواع مختلف دارایی، سود به دست می‌آورد.


این دسته از صندوق‌های سرمایه‌ گذاری انواع مختلفی دارند که از میان آن‌ها، REIT یا صندوق سرمایه‌ گذاری املاک و مستغلات، کاربردی‌تر است. REITها در بازار املاک و مستغلات سرمایه‌ گذاری می‌کنند و با پولی که از اجاره این املاک به دست می‌آورند، سود ماهانه مشتریان خود را می‌پردازند. نقدینگی بالا، مهم‌ترین مزیت REITها به‌شمار می‌آید.


سرمایه‌ گذاری جایگزین

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری جایگزین، شامل صندوق‌های پوششی (hedge fund) و صندوق‌های سرمایه‌ گذاری خصوصی می‌شوند. این روش برای افرادی کاربرد دارد که برای به‌دست‌آوردن سود بیشتر، ریسک‌پذیر هستند.


سایر روش‌های سرمایه‌ گذاری، بیشتر روی دارایی‌های متعارفی مثل سهام، اوراق قرضه و پول نقد کار می‌کنند. اما در سرمایه گذاری جایگزین، معمولاً دارایی‌های غیرمتعارف خریدوفروش می‌شوند. برای مثال، ممکن است که سرمایه‌گذاران ازطریق خریدوفروش آثار هنری و عتیقه‌جات سود به دست آورند.


سرمایه‌ گذاری اختیار معامله و مشتقات

منظور از مشتقات، ابزارها و اوراقی هستند که ارزششان را از دارایی‌هایی دیگر، مانند سهام، ارز و یا فلزات گران‌بها می‌گیرند و خودشان به‌تنهایی ارزشی ندارند. وقتی روی این ابزارها سرمایه‌ گذاری می‌کنید، می‌توانید در تاریخی مشخص، اوراق بهادار موردنظرتان را با قیمت ازپیش‌تعیین‌شده بخرید و یا اینکه آن‌ها را بفروشید. پس از فرارسیدن تاریخ مشخص‌شده، می‌توانید از حق خود استفاده کنید و یا اینکه از آن بگذرید. به این روش، اختیار معامله یا معاملات آپشن می‌گویند.


سرمایه‌ گذاری روی کالا

بسیاری از کالاها ارزشمند هستند و قابلیت سرمایه گذاری دارند؛ از کالاهای گران‌بهایی، مانند نفت و طلا گرفته تا کالاهایی مثل غلات و فرآورده‌های حیوانی که در بازار سرمایه، کمتر مورد توجه هستند. سرمایه‌ گذاری روی این کالاها، معمولاً ازطریق قراردادهای آتی و یا صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) انجام می‌شود.


سرمایه‌ گذاری سال‌واره (annuity)

در این روش سرمایه‌ گذاری، شما به‌صورت یکجا یا در چند قسط، مبلغی را به یک شرکت پرداخت می‌کنید و بعد از مدتی، به‌صورت منظم و ماهانه، مبلغی را به‌عنوان سود دریافت می‌کنید. این خدمات معمولاً توسط شرکت‌های بیمه‌ ارائه می‌شوند و کمک‌هزینه‌ای برای دوران بازنشستگی خواهند بود.


خرید کلکسیون‌ها

کلکسیونری یکی از انواع سرمایه‌ گذاری جایگزین است. کلکسیون‌ها معمولاً شامل کالاهایی قدیمی هستند که اکنون عتیقه به‌شمار می‌آیند و ارزش بسیار بالاتری نسبت به قیمت اولیه‌ی خود پیدا می‌کنند. برای مثال، خودروهای کلاسیک یکی از باارزش‌ترین کلکسیون‌های فعلی هستند. این شیوه از سرمایه‌ گذاری، بسیار منحصر‌به‌فرد است و معمولاً توسط افراد ثروتمند انجام می‌شود.


سرمایه‌ گذاری روی فلزات گرانبها

وقتی صحبت از سرمایه گذاری روی فلزهای گران‌بها می‌شود، بسیاری از ایرانی‌ها به خرید طلا در انواع مختلف (آب‌شده، سکه و...) فکر می‌کنند؛ اما به‌جز طلا، فلزهای گران‌بهای دیگری هم وجود دارند که بسیاری از آن‌ها چندبرابر طلا ارزش دارند!


سرمایه‌ گذاری روی فلزات گران‌بها روش‌های مختلفی دارد. اولین روش، خرید فیزیکی محصول و نگهداری آن در فضاهای شخصی، مثل گاوصندوق و یا جعبه جواهرات است. همچنین، سرمایه‌گذاران می‌توانند ازطریق صندوق‌های ETF، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری که با فلزهای گرانبها کار می‌کنند و قراردادهای آتی، این فلزها را خریداری کنند و از آن‌ها سود به دست آورند.


املاک و مستغلات

املاک و مستغلات هم ویژگی‌های سرمایه گذاری جایگزین را دارند و جزء متدهای خاص برای این کار محسوب می‌شوند. در ایران خرید املاک نیز از دیگر روش‌های متداول برای سرمایه‌ گذاری است که سود آن، هم ازطریق افزایش ارزش آن در درازمدت به دست می‌آید و هم از طریق اجاره‌ای که دریافت می‌شود.


ارزهای دیجیتال

سرمایه‌ گذاری روی دارایی‌های دیجیتال یکی از جدیدترین شیوه‌هاست که مثل سرمایه‌ گذاری در بازار سهام، روش‌های مختلفی دارد. ارزهای دیجیتال اکنون به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی بین‌المللی تبدیل شده‌اند و بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای، در این بازار فعالیت می‌کنند. در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، امکان خرید و ذخیره این دارایی‌ها را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است تا تحریم‌ها برایشان محدودیتی ایجاد نکند و مثل سایر مردم دنیا توانایی سرمایه‌ گذاری با ارزهای دیجیتال را داشته باشند.


چگونه سرمایه گذاری (Investing) را شروع کنیم؟

چگونه سرمایه گذاری (Investing) را شروع کنیم؟

برای شروع سرمایه‌ گذاری، نیازی نیست که سرمایه زیادی در اختیار داشته باشید. شرایط بازارهای کنونی به‌گونه‌ای است که هر فردی با هر مقدار سرمایه، می‌تواند کارش را آغاز کند. بسیاری از افراد با مقدار سرمایه کم وارد بازار می‌شوند و با بینش و مهارتی که دارند، سود به دست می‌‌آورند و همان سود را به سرمایه‌شان اضافه می‌کنند. آن‌ها آن‌قدر به این کار ادامه می‌دهند تا به یک سرمایه‌گذار بزرگ با سرمایه کلان تبدیل شوند!


برای شروع سرمایه‌ گذاری، سه راه پیش روی شما قرار دارند که در این بخش، هرکدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.


1. خودتان سرمایه‌ گذاری کنید

این روش با نام سرمایه‌ گذاری DIY یا خودگردان هم شناخته می‌شود. برای اینکه خودتان بتوانید سرمایه‌تان را مدیریت کنید، باید دانش کافی در این زمینه داشته باشید، مهارت سرمایه‌گذاری را یاد بگیرید، زمان کافی برای مدیریت و تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌تان داشته باشید و تصمیم‌های احساسی و هیجانی نگیرید. اگر این ویژگی‌ها را دارید، احتمالا می‌توانید در بازار به موفقیت برسید و سود به دست آورید، در غیر این صورت، بهتر است که کارتان را با روش‌های دوم و سوم شروع کنید.


2. مدیر سرمایه گذاری داشته باشید

برای مدیریت حرفه‌ای پول، بهتر است کار را به کاردان بسپارید و یک مدیر سرمایه‌ گذاری داشته باشید. هرچقدر میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، بیشتر باشد، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مدیران سرمایه‌ گذاری معمولا درصدی از سود را به عنوان کارمزد برمی‌دارند و بابت این کار، بهترین فرصت‌های سرمایه‌ گذاری را شناسایی می‌کنند، سود حداکثری به دست می‌آورند و مدیریت ریسک انجام می‌دهند.


البته استخدام مدیر سرمایه‌ گذاری برای افرادی که سبدهای کوچک‌تری دارند، منطقی نیست. این افراد می‌توانند از سبدگردان‌ها کمک بگیرند. سبدگردان‌ها تریدرها و سرمایه‌گذارانی حرفه‌ای هستند که با مدیریت سبد سایر افراد، آن‌ها را به سود می‌رسانند. سبدگردان‌ها نیز مانند مدیران سرمایه‌ گذاری، بخشی از سود را به عنوان کارمزد معاملاتی برمی‌دارند.


3. از مشاوران رباتی کمک بگیرید

بعضی از افراد به هوش مصنوعی اعتماد می‌کنند و برای سرمایه‌گذاری‌هایشان از پیشنهادهای هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. مشاوران رباتی با استفاده از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی، اطلاعات مربوط به فرصت‌های سرمایه‌ گذاری، ریسک‌ها و شرایط بازار را تحلیل می‌کنند و بر این اساس، بهترین پیشنهادها را برای سرمایه‌ گذاری ارائه می‌دهند. آن‌ها بدون دخالت هوش انسانی کار می‌کنند. هزینه دریافت مشاوره از ربات‌ها، بسیار کمتر از پرداخت کارمزد به سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری است. این ابزارها هنوز هم درحال به‌روزرسانی هستند و در آینده‌ای نه چندان دور، نه تنها بهترین فرصت‌های سرمایه‌ گذاری را به شما پیشنهاد می‌دهند، بلکه در سایر بخش‌های مدیریت و خرج‌کردن دارایی‌هایتان نیز به شما کمک خواهند کرد.


مدل‌های سرمایه گذاری (Investing) کدام‌اند؟

مدل‌های سرمایه گذاری (Investing) کدام‌اند؟

منظور از مدل سرمایه‌ گذاری، استراتژی و برنامه‌ای است که مشخص می‌کند دارایی‌ها را به کدام‌یک از انواع سرمایه‌ گذاری اختصاص دهید. انتخاب مدل به هدف سرمایه‌ گذاری، میزان ریسک‌پذیری و بازه زمانی‌ای که سرمایه‌گذار برای به‌دست‌آوردن سود در نظر گرفته، بستگی دارد. انتخاب یک مدل و تعهد به استراتژی، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند که در مسیر دستیابی به اهدافشان بمانند و منحرف نشوند.


۵ مورد از پرکاربردترین مدل‌های سرمایه‌ گذاری عبارت‌اند از:


سرمایه‌ گذاری فعال

در این مدل، سرمایه‌گذار به‌صورت مداوم درگیر معامله دارایی‌های مختلف است. سرمایه‌گذاران مدام در جریان شرایط و روندهای بازاری که در آن سرمایه‌ گذاری کرده‌اند، قرار دارند و در تلاش هستند که دارایی‌ها را با قیمت پایین بخرند و با قیمت بالاتری بفروشند. این مدل، معمولا برای بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر با دانش و مهارت همراه باشد، سود خوبی دارد. البته، تنها افرادی می‌توانند از این مدل استفاده کنند که به اندازه کافی زمان داشته باشند.


سرمایه‌ گذاری غیرفعال

سرمایه‌ گذاری غیرفعال، شما را آهسته و پیوسته به سود می‌رساند. در این روش، سرمایه‌گذاران دارایی‌هایی را می‌خرند و برای مدتی طولانی نگهداری می‌کنند تا به سود برسند. هرچقدر دیدگاه سرمایه‌گذار بلندمدت‌تر باشد، احتمالا سود بیشتری هم به دست خواهد آورد. این مدل یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سرمایه‌ گذاری بلندمدت است و ۷۱ درصد از سرمایه‌داران آمریکایی، در سال ۲۰۲۱، استفاده از این استراتژی را توصیه کرده‌اند.


سرمایه‌ گذاری بر مبنای رشد

در این مدل، افراد روی شرکت‌هایی که پتانسیل رشد بالایی دارند، سرمایه‌ گذاری می‌کنند. سهام این شرکت‌ها ممکن است که درحال‌حاضر، ارزش زیادی نداشته باشد؛ اما به‌خاطر این پتانسیل، احتمالا در آینده سهامشان با قیمت زیادی خریدوفروش خواهد شد. سرمایه‌ گذاری به این روش ریسک بالایی دارد؛ اما اگر تحلیل‌ها درست باشند و شرکت مورد نظر به پتانسیل پیش‌بینی‌شده دست پیدا کند، افرادی که روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند، سود بسیار زیادی به دست می‌آورند.


سرمایه‌ گذاری بر مبنای ارزش

در این مدل، سرمایه‌گذاران سهام‌ها یا دارایی‌هایی را می‌خرند که اعتقاد دارند درحال‌حاضر، با قیمتی کمتر از ارزش واقعی، خریدوفروش می‌شوند. آن‌ها با این دید به قضیه نگاه می‌کنند که این دارایی‌ها در حال حاضر، تخفیف خورده‌اند و می‌توان آن‌ها را با قیمت خوبی خرید؛ اما در آینده، این تخفیف برداشته می‌شود و ارزش واقعی آن‌ها در بازار مشخص خواهد شد. در نتیجه، افرادی که در دوره تخفیف خرید کرده بودند، سود می‌کنند. البته، گاهی اوقات، این مدل به یک استراتژی بلندمدت تبدیل می‌شود و سرمایه‌گذاران مجبور خواهند شد مدت زیادی منتظر بمانند تا سهامی که خریداری کرده‌اند، به ارزش واقعی خود برسد.


سرمایه‌ گذاری بر مبنای کیفیت

این مدل از سرمایه‌گذاری، بیشتر بر اساس شاخص‌های تحلیل فاندامنتال یا بنیادین انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران روی شرکت‌هایی که از نظر مالی سالم هستند، ترازنامه پایدار دارند و درآمدشان برای مدتی طولانی بالا بوده است، سرمایه‌ گذاری می‌کنند؛ زیرا می‌دانند که این شرکت‌ها پشتوانه‌ای قوی دارند و حتی اگر سهامشان در کوتاه‌مدت ضرر کند، در درازمدت آن را جبران خواهند کرد. از طرف دیگر، کیفیت بالای این شرکت‌ها باعث می‌شود که همیشه برای سهامشان تقاضا وجود داشته باشد و در بازار باقی بمانند.


مزایا و معایب سرمایه گذاری (Investing) چیست؟

مزایا و معایب سرمایه گذاری (Investing) چیست؟

مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری برای هر شخص متفاوت است و به اولویت‌های او بستگی دارد؛ بااین‌حال، در ادامه مزیت‌ها و معایب کلی سرمایه‌ گذاری را بررسی می‌کنیم.


مزایای سرمایه گذاری (Investing)

مهم‌ترین مزایای سرمایه‌ گذاری عبارت‌اند از:


  • اکثر دارایی‌ها در بلندمدت، افزایش قیمتی بیشتر از نرخ تورم دارند؛ بنابراین، ارزش سرمایه در بلند مدت حفظ می‌شود.

  • پولتان برای شما کار می‌کند و درآمد غیرفعال خواهید داشت.

  • ترکیبی از پس‌انداز و کسب درآمد است.

  • هیچ محدودیتی برای میزان سرمایه گذاری و نوع آن وجود ندارد.

  • به‌اندازه‌ی درآمدهای فعال، مشمول مالیات نمی‌شود.

معایب سرمایه گذاری (Investing)

مهم‌ترین معایب سرمایه‌ گذاری عبارت‌اند از:


  • احتمال ضرر و حتی ازدست‌دادن کل سرمایه وجود دارد.

  • استراتژی‌های بلندمدت، درصد سود کمی دارند و مدت‌ها طول می‌کشد تا به اهدافی که برایشان برنامه‌ریزی شده، برسند.

  • بخشی از پول شما همیشه درگیر سرمایه‌گذاری‌هایتان خواهد بود و نمی‌توانید برای کارهای دیگر از آن استفاده کنید.

دلایل سرمایه گذاری (Investing) چیست؟

دلایل سرمایه گذاری (Investing) چیست؟

مسیر ثروتمندشدن از سرمایه گذاری می‌گذرد، نه از پس‌انداز و از کسب درآمد ماهانه. سرمایه‌ گذاری اهرمی است که به شما کمک می‌کند تا دارایی‌هایتان را افزایش دهید و ارزش بیشتری ایجاد کنید. ثروتمندترین انسان‌های جهان نیز به کمک سرمایه‌ گذاری درست به جایگاه کنونی‌شان رسیده‌اند. در ادامه ۱۰ دلیل کلیدی را برای اهمیت سرمایه‌ گذاری توضیح می‌دهیم.


1. دارایی‌هایتان را افزایش خواهید داد و می‌توانید سود مرکب به دست آورید

همان‌طور که تا این بخش از مقاله گفتیم، وقتی پولتان را به یک دارایی ارزشمند، مانند اوراق بهادار یا فلزات گران‌بها، تبدیل می‌کنید، ارزش آن در طول زمان حفظ خواهد شد. حالا اگر سودی را که از افزایش ارزش به دست می‌آورید، دوباره به سرمایه‌تان اضافه کنید، سود مرکب به دست خواهید آورد و سرعت افزایش دارایی‌هایتان چندبرابر می‌شود.


2. منبع درآمد همیشگی خواهید داشت

اگر به‌گونه‌ای سرمایه‌ گذاری کرده باشید که سود آن در بازه‌های زمانی منظم، به حسابتان واریز شود یا بتوانید آن را از سبد سرمایه برداشت کنید، یک درآمد منظم خواهید داشت که به مرور زمان، افزایش هم پیدا می‌کند. این درآمد می‌تواند یک پشتوانه برای دوران بازنشستگی شما باشد که بسیاری از دغدغه‌هایتان را حل خواهد کرد.


3. مالیات کمتری پرداخت می‌کنید

اکثر دولت‌ها برای درآمدهای غیرفعالی چون سرمایه‌ گذاری، کمتر از درآمدهای فعال مالیات می‌گیرند. در ایران حتی بعضی از روش‌های سرمایه‌ گذاری، مانند سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مشمول مالیات نمی‌شوند. در نتیجه، شما می‌توانید به صورت کامل از سود و دارایی خود استفاده کنید.


4. ثروتمندتر خواهید شد

با وجود اینکه حقوق‌ها هر سال افزایش پیدا می‌کنند؛ اما تورم به‌اندازه‌ای است که مردم باز هم فقیرتر می‌شوند. حتی وقتی که به هر طریقی درآمدتان را افزایش می‌دهید، احتمالا مخارجتان هم بیشتر می‌شوند و باز هم در همان سطح اقتصادی، باقی می‌مانید. در سوی مقابل، سرمایه‌ گذاری راه ورود به دنیای ثروتمندان است؛ زیرا شما بخشی از دارایی‌هایتان را به سرمایه تبدیل می‌کنید و دیگر امکان خرج‌کردن آن را نخواهید داشت. سرمایه به‌ مرور زمان رشد می‌کند، سود مرکب به دست می‌آورد و کم‌کم به ثروت شما می‌افزاید. با سرمایه‌ گذاری، برای پول‌هایتان برنامه‌ریزی می‌کنید و دیگر همه آن‌ها را خرج نخواهید کرد.


 به اهداف مالی خود می‌رسید

5. به اهداف مالی خود می‌رسید

بسیاری از ما، به‌اشتباه آموزش دیده‌ایم که برای رسیدن به اهداف مادی، باید بیشتر کار کنیم؛ اما مگر کسی بیشتر از ۲۴ ساعت در طول روز زمان دارد؟ توان و زمان انسان محدود است و کار بیشتر، همیشه برای رسیدن به اهداف جواب نمی‌دهد؛ گاهی اوقات، باید از روش‌های هوشمندانه استفاده کرد.


در سرمایه‌ گذاری، پول شما برایتان کار خواهد کرد و پول هیچ محدودیت زمانی ندارد و خسته هم نمی‌شود! پس، اگر هوشمندانه سرمایه‌ گذاری کرده باشید، به مرور زمان می‌توانید به اهداف مالی خود دست پیدا کنید، اهداف بزرگ‌تری را برای خود در نظر بگیرید و به استقلال مالی برسید.


6. منبع درآمد جدیدی خواهید داشت

دنیای امروز به‌سمتی پیش می‌رود که یک منبع درآمد، برای تأمین مخارج کافی نیست. افرادی که یک منبع درآمد دارند، مدام ذهنشان درگیر است که اگر درآمدشان قطع شود، چطور باید امرار معاش کنند. جالب است بدانید که ثروتمندترین افراد دنیا به‌طور میانگین ۹ کانال درآمدی مختلف دارند. یادگیری سرمایه‌ گذاری یا همکاری با صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌تواند اولین گامی باشد که در جهت ایجاد کانال‌های درآمدی جدید برمی‌دارید.


7. پس‌انداز به‌تنهایی کافی نیست

طرز فکر سنتی به انسان‌ها آموخته است که بخشی از درآمدشان را پس‌انداز کنند. اگر پس‌انداز شما با واحدهای پول فیات، مثل دلار یا ریال باشد، بعد از مدتی ارزشش را از دست می‌دهد و عملا چیزی برایتان باقی نمی‌ماند. اگر هم دارایی‌های ارزشمند خریداری کرده باشید، ممکن است که سرعت رشد ارزششان به‌اندازه سرعت رشد تورم نباشد؛ در نتیجه بعد از چند سال، حتی این دارایی‌ها هم به‌اندازه روز اول ارزشمند نخواهند بود.


سرمایه‌ گذاری ترکیبی از پس‌انداز و سودآوری است. با انتخاب دارایی مناسب برای سرمایه‌ گذاری، هم ارزش پولتان در بلندمدت حفظ خواهد شد و هم سود آن برای سرمایه‌ گذاری بیشتر یا تأمین مخارج، کاربردی خواهد بود.


8. سرمایه‌ گذاری تنها روش مقابله با تورم است

دارایی‌های شما زمانی واقعا رشد می‌کنند که درصد افزایش ارزششان از درصد رشد تورم بیشتر باشد. تصور کنید که تورم سالانه ۱۰ درصد باشد. اگر شما دارایی‌ای داشته باشید که در آخر سال، نسبت به ابتدای سال، ۱۰ درصد رشد کرده باشد، یعنی همگام با تورم پیش رفته‌اید و ارزش دارایی‌تان حفظ خواهد شد؛ اما اگر درصد رشد ارزش آن ۱۱ و بالاتر باشد، یعنی ثروت شما اضافه شده است. پس با سرمایه‌ گذاری، هم می‌توانید از افت ارزش دارایی‌ها بخاطر تورم پیشگیری کنید و هم می‌توانید سود بیشتری به دست آورید و ثروت خلق کنید.


کلام آخر


در این مقاله، توضیح دادیم که سرمایه گذاری چیست، چه انواعی دارد و چطور می‌توان آن را شروع کرد. در‌حال‌حاضر، سرمایه‌ گذاری دیگر محدود به قشر ثروتمند و مرفه جامعه نیست و همه مردم باید بخشی از دارایی‌هایشان را به سرمایه‌ گذاری اختصاص دهند. خوشبختانه بازارهای سرمایه دنیای امروز، تنوع بسیاری دارند و همه افراد با هر مقدار سرمایه‌ای، می‌توانند وارد این بازارها شوند و سود به دست آورند.


به همین منظور، اکسبیتو به‌صورت تخصصی در زمینه سرمایه‌ گذاری و معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خدمات خرید و فروش دارایی‌های مختلف را با استفاده از تتر و ریال ایران، به کاربران ایرانی ارائه می‌دهد و مجله اکسبیتو نیز اطلاعاتی تخصصی را در زمینه بازار ارزهای دیجیتال، در اختیار فعالان این حوزه گذاشته است.