آموزش ویدئویی روند در تحلیل تکنیکال

قسمت اول روندها

  • بررسی گام حرکتی در روند

  • مقاومت داینامیک و استاتیک

قسمت دوم روندها

  • تشخیص خط روند اشتباه

  • رسم صحیح خط روند


تحلیل اصولی قیمت بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری نیازمند بررسی نمودار آن در تایم فریم‌های مختلف است. برای بررسی این نمودارها، باید برخی واژه‌ها را بدانید، نحوه استفاده از آن‌ها را فراگیرید و در نهایت بر اساس آن‌ها، تحلیل و ترید خود را انجام دهید. قطعاً با یک تحلیل مناسب، سودآوری در بازارهای مالی دور از ذهن نیست و برای اغلب افراد امکان‌پذیر است. خطوط روند یکی از مهم‌ترین اصطلاحات و در واقع ابتدایی‌ترین قدم برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است. در این مقاله به آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال با استفاده از خط روند و نکات مربوط به آن می‌پردازیم تا با یادگیری انواع روندها در تحلیل تکنیکال بتوانید ترید سودآور‌تری را تجربه کنید.


روند یا Trend چیست؟

چارلز داو (Charles Dow) در اواخر قرن نوزدهم بررسی‌هایی انجام داد که اکنون به عنوان نظریه داو شناخته می‌شوند. داو معتقد بود که بازارها در روند حرکت می‌کنند و تشخیص این روند کلید موفقیت در هر استراتژی معاملاتی است. بازار در خطوط مستقیم حرکت نمی‌کند و فراز و نشیب‌های زیادی را به خود می‌بیند. روند یا ترند، جهت حرکت کلی بازار را تعیین می‌کند که در یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته می‌شود. روندها از افزایش و کاهش قیمت نشأت می‌گیرند و می‌توان به کمک آن‌ها، رفتار بازار را پیش‌بینی کرد. روندها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع آن می‌توان معاملات خرید یا فروش را در نظر گرفت. نکته‌ای را که در مورد ترند باید به آن توجه داشته باشید این است که هر چه بازه زمانی طولانی‌تر باشد، روندی که تشکیل شده است از اعتبار بالاتری برخوردار است. در ادامه انواع ترند یا روند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


آموزش ویدئویی روند در تحلیل تکنیکال

قسمت اول روندها

  • بررسی گام حرکتی در روند
  • مقاومت داینامیک و استاتیک

قسمت دوم روندها

  • تشخیص خط روند اشتباه
  • رسم صحیح خط روند

خط روند (trend line) چیست و انواع آن کدامند؟

خط روند خطی است که بین دو نقطه از چارت رسم می‌شود و معامله‌گران از این خطوط برای تعریف روند بازار استفاده می‌کنند. خطوط روند با توجه به حمایت و مقاومت‌ها کشیده می‌شوند و می‌توانید از آنها برای ورود یا خروج از معاملات استفاده کنید. به عبارتی می‌توان گفت خط روند در یک روند نزولی از قله‌ها و در یک روند صعودی از کف‌ها تشکیل می‌شود و زمان احتمالی تغییر جهت بازار را نشان می‌دهد.


به طور کلی روندها به سه نوع: روند صعودی، نزولی و خنثی تقسیم‌بندی می‌شوند.


  • روند صعودی (Up Trend):

یک روند صعودی از مجموعه‌ای از کف‌ها و سقف‌های بالاتر تشکیل شده است. به طوری که با اتصال کف‌های بالاتر به یکدیگر، خط روند صعودی قابل مشاهده است.


  • روند نزولی (down Trend):

یک روند نزولی با مجموعه‌ای از سقف‌ها و کف‌ها‌ی پایین‌تر قابل تشخیص است. به طوری که با وصل کردن سقف‌های پایین‌تر به یکدیگر خط روند نزولی را خواهیم دید.


  • روند خنثی (sideways):

در روند‌های خنثی حرکت بازار جهت خاصی ندارد و بین یک سقف و کف در نوسان است.


در شکل‌های زیر روند صعودی، نزولی و خنثی به ترتیب شماره نشان داده شده‌اند.

حالت فشردگی

البته همیشه این سه حالت شماتیک که در بالا بررسی شد وجود ندارد و ممکن است حرکت قیمت، شکل ۴ را به وجود آورد. این شکل در واقع یک لگ ریزشی است که می‌تواند در داخل شکل 2 تشکیل شود و به جز در تایم فریم‎‌های پایین یک روند محسوب نمی‌شود. در این حالت کف برای ما مهم است که باعث شده پیوت ماژور تشکیل شود و تا زمانی که این کف شکسته نشود، نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که روند نزولی است و برعکس.


روندهای فشردگی

روندها تا کجا ادامه می‌یابند؟

ممکن است از خودتان بپرسید که یک روند تا کجا حرکت می‌کند و تا چه زمانی معتبر است؟ در روند نزولی تا زمانی که کف بالاتر از کف قبلی قیمت زده نشود، روند نزولی ادامه دارد. همچنین در یک لگ صعودی، قیمت تا زمانی به روند صعودی خودش ادامه می‌دهد که سقف بالاتر از سقف قبلی را بزند.


هنگامی که یک لگ اصلاحی یا پولبک داریم، قیمت حداقل باید تا یک سوم لگ قبلی اصلاح داشته باشد. به عبارتی اگر مثلا تا ۳۰ درصد لگ صعودی اصلاح نداشته باشیم، نمی‌توانیم این روند را یک پیوت ماژور بدانیم و خط روند را به جلو ادامه دهیم و برای آن استراتژی معاملاتی در نظر بگیریم.


⚠️نکته: در لگ صعودی حداقل تا ۳۰ درصد لگ قبل از خود باید اصلاح داشته باشد تا بتوانیم آن را یک روند صعودی بدانیم و پیوت را ماژور محسوب کنیم.

نقش گام‌های حرکتی در پیوت‌ها و ترند چگونه است؟

علاوه بر مواردی که ذکر شد، شرایط گام‌های حرکتی نیز مهم است. به عبارتی باید گام‌های حرکتی را با یکدیگر مقیاس کنیم و لازم است این گام‌ها تقریباً به هم نزدیک باشند. در حالتی که پیوت‌ها دارای گام‌های حرکتی غیر‌مشابه هستند، روند را خیلی نمی‌توان معتبر دانست و برای ترید روی آن‌ها حساب کرد.


نقش گام‌های حرکتی در پیوت‌ها و ترند

نوع برخورد با حمایت یا مقاومت و بررسی معامله در روند

هنگامی که یک روند صعودی را بررسی می‌کنیم. اگر خط روند برای بار سوم و چهارم به قیمت برخورد کرده باشد، برخورد برای بار پنجم ریسک بسیار بالایی دارد. زیرا هنگامی که قیمت چندین بار به یک خط روند واکنش نشان دهد، این خط به مرور اعتبار خود را از دست می‌دهد. در این شرایط، احتمال این که قیمت بخواهد این روند را بشکند و به سمت پایین حرکت کند بسیار زیاد است.


در اصل خط روند همانند یک پل یا دیوار است و هر بار که به قیمت برخورد می‌کند، تعدادی از سفارش‌ها را برمی‌دارد و شروع به حرکت مجدد به سمت بالا می‌کند. هنگامی که بالاتر می‌رود، مجددا سفارش‌هایی را برمی‌دارد و باعث می‌شود سفارش‌ها به مرور کمتر و کمتر شوند. همین عامل هم سبب می‌شود که شکستن خط روند برای قیمت راحت‌تر شود.


نقش شیب و نحوه حرکت در خط روند

برای تشخیص بهتر اعتبار روند و اطمینان به حرکت آن، پس از برخورد به خط روند، باید نحوه حرکت قیمت را بررسی کنیم. نکاتی را در این مورد باید در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


  • اگر نمودار حرکت شیب کمی داشته باشد، تقریباً خط روند در حال از بین رفتن است و اعتبار کمی دارد.

  • از طرفی، در صورتی که نمودار به صورت فشرده حرکت کند، خط روند اعتبار خود را از دست می‌دهد. پس ممکن است اصلاح‌ها عمیق‌تر شوند و ریزش بیشتری را شاهد باشیم، به طوری که خط روند کاملاً شکسته شود و به سمت پایین حرکت کند.

  • گاهی اوقات نیز شرایط با اصلاح‌های عمیق‌تر خود را نشان می‌دهد. هنگامی که قیمت به پایین حرکت می‌کند، درصد بیشتری از لگ صعودی را می‌گیرد. مثلاً اگر بار اول ۳۰ درصد اصلاح دهد، در مرحله بعد ۴۰، ۵۰، ۷۰ درصد خواهد بود. یعنی کندل‌های قرمز رو به پایین جان بیشتری می‌گیرد و در عوض خط روند اعتبار خود را از دست می‌دهد.

خطوط دینامیک و استاتیک

به این نوع خط روندها که قبل‌تر بررسی شد، خط حمایت و مقاومت دینامیک می‌گوییم. در واقع هنگامی که حالت ریزشی یا افزایشی است، خط روند دو پیوت متوالی را به هم متصل می‌کند، یک خط روند که حمایت یا مقاومت دینامیک است را تشکیل می‌دهد.


هنگامی که بازار در حال رنج زدن است، دائم در حال برخورد قیمت به حمایت و مقاومت است. به این دو خط، حمایت یا مقاومت استاتیک می‌گویند. این مقاومت یا حمایت تا زمانی ادامه می‌یابد که قیمت از بالا یا پایین، آن را بشکند و به حرکت خود ادامه دهد. شکل اول، بخش ۳ حمایت و مقاومت استاتیک را نشان می‌دهد.


در اصل هنگامی که حمایت و مقاومت به صورت روند باشد، حمایت یا مقاومت دینامیک می‌گوییم و در شرایطی که خط حمایت و مقاومت در شرایط رنج بازار است به آن حمایت یا مقاومت استاتیک می‌گوییم.


درباره سطوح حمایت و مقاومت بیشتر بخوانید؛

فشردگی یا بی نظمی در روند قیمت

هنگامی که قیمت به صورت فشرده یا کمپرس حرکت می‌کند به آن روند نمی‌گوییم و در اصل این حرکت پاکسازی سفارش است. هنگامی که قیمت بخواهد پایین‌ترین قیمت خود را بزند، با شتاب زیادی در روندهای صعودی یا نزولی حرکت می‌کند.


پس هنگامی که فشردگی یا بی‌نظمی در روند وجود دارد، انتقال سفارش درحال صورت گرفتن است. یعنی کسانی که در بالا خرید انجام داده‌اند، در این روند در حال تسویه هستند.


مثال ۱ بررسی قسمتی از نمودار بیت کوین

در تایم یک ساعته یک روند نزولی کوتاه مدت می‌بینیم. در حالت ۱ یک روند ترسیم کردیم. این روند با بررسی دقیق‌تر صحیح نخواهد بود. به دلایل مختلف مانند:


امکان اتصال روند به قله‌ها وجود ندارد، گام‌های حرکتی اصلاً مشابه نیست و ...


اگر در برخورد سوم این خط روند، وارد معامله می‌شدیم، قیمت استاپ را می‌زد، پولبک را می‌شکست و به سمت بالا حرکت می‌کرد. حال دلیل چیست؟


زمانی که قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند، نمودار قادر نبوده تا کفی که منجر به حرکت اسپایک شده است را بشکند. در اصل این نقطه یک مقاومت داینامیک نیست که بتوان برخورد سوم آن را تایید کرد و وارد معامله شد. در اصل این حالت فشرده‌سازی بوده و قیمت در حال پاکسازی سفارش است تا بتواند به روند صعودی خود ادامه دهد.


مثال ۱ بررسی قسمتی از نمودار بیت‌کوین

مثال ۲

در حالت بعد بیت کوین را در تایم فریم ۴ ساعته می‌بینیم. یک روند داریم که از کف شروع می‌کنیم و دو پیوت را به همدیگر متصل می‌کنیم، خط روند خود بر روی پیلوت سوم هم قرار می‌گیرد. دلیل این که از پیوت قبل از آن روند را نگرفتیم، این است که گام حرکتی درستی ندارد. یعنی در قسمت قبل از این روند، یک حمایت استاتیک داشتیم که بازار در حال رنج زدن بوده، قیمت بالا رفته و در مرحله بعد قیمت صد در صد اصلاح داده است. پس از مدتی قیمت سقف بالاتر را زده و به سمت بالای نمودار حرکت کرده است.


نکته‌ای در مورد ترید کردن بر روی پیوت سوم یا چهارم


هنگامی که قیمت اصلاح می‌شود، بهتر است در لگی که به سمت بالا آمده است، یک حمایت مقاومت، گره، سقف و ... که به همدیگر تبدیل شده است را پیدا کنید. مثلاً در شکل زیر، حمایت مقاومت را می‌بینیم که قیمت چند بار به آن واکنش نشان داده است. قیمت پس از چند بار پولبک زدن به آن، سقف بالاتر از خود را زده است و می‌توانید از آن به عنوان یک تاییدیه استفاده کنید. همچنین در شکل دیگر هم می‌بینید که بارها به این حمایت واکنش نشان داده شده است.

نکته‌ای در مورد ترید کردن بر روی پیبوت سوم یا چهارم

علاوه بر مواردی که ذکر شد می‌توانید از فیبوهای ۶۱ درصد، ۳۸ درصد و ۵۰ درصد استفاده کنید. فیبو در آموزش‌های بعدی بررسی می‌شود.


در قسمت بعد هم روند نداریم و همان فشرده‌سازی است. به این لگ هم لگ تسویه می‌گویند و نباید این فشرده سازی‌ها به عنوان روند در نظر گرفته شوند.


لگ تسویه

در شکل زیر هم حرکت کاملاً رنج را می‌بینیم. قیمت به سقف خورده و سپس ریزش داشتیم، فشردگی زیادی داریم و به این حالت‌ها باید از تایم‌های بالاتر نگاه کنیم.


حرکت کاملاً رنج

خط روند را از کجا شروع به ترسیم کنیم؟

اگر بخواهیم تایم بلند مدت بیت کوین را ببینیم، در اصل ۶۹ هزار دلار بالاترین حدی است که بیت کوین تاکنون زده است. ما نمی‌توانیم از این قله به پیوت‌های بعدی خط روند بگیریم. زیرا اولین قله‌ای که توسط قیمت برخورد داشته است و قیمت به سمت پایین ریزش کرده، دید اشتباه به ما می‌دهد. در اصل پیوت اول و دوم برخورد کرده است ولی گام سوم اصلاً مشابه نیست و گام حرکتی متفاوتی دارد. در این چارت قیمت بعد از شکستن خط روند پولبک زده و بالا رفته است و سپس با شدت شروع به ریزش کرده است.


بهتر است برای کشیدن خط روند، خطی را پیدا کنید که از لحاظ شیب و تعداد برخورد ایمن‌ترین حالت را داشته باشد. در این مثال برای کشیدن خط روند از ناحیه پیوت دوم شروع کنید و بررسی‌ها را روی آن انجام دهید و خط مقاومت دینامیک را رسم کنید. به یاد داشته باشید که برای شروع معامله‌گری حتماً باید روی روندها تمرین کنید؛ زیرا از اهمیت بالایی برخوردارند.


در کشیدن ترندلاین باید دقت بالایی داشته باشید و فقط سقف و کف بالاتر را نبینید؛ بلکه باید بررسی کنید که نحوه حرکت چگونه بوده و با چه وضعیتی به این خط روند برخورد می‌کند. به علاوه، هنگامی که می‌خواهد از خط روند برگردد چه حالتی دارد. سپس برای ترید تصمیم‌گیری کنید تا اطمینان بیشتری نسبت به ترید خود داشته باشید. به صورت کلی برای انجام معاملات باید خطوط روند داینامیک و استاتیک را با هم استفاده کنید و نمی‌توانید به یک تاییدیه استناد کنید.


خط روند را از کجا شروع به ترسیم کنیم؟

کلام آخر


تشخیص و ترسیم خط روند، حمایت‌ و مقاومت‌ها در ترید بسیار مهم هستند. پس باید ابتدا به دقت نمودار را بررسی کنید و خط روند‌ها را بر اساس نکاتی که آموزش داده شد، رسم کنید. ترند یا روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد و تشخیص درست کف و سقف در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. نکاتی مانند بررسی پیوت‌ها، گام‌های حرکتی، نوع خط روند، نوع مقاومت یا حمایت‌ها و ... همگی در اعتبار خط روند بسیار مهم است. بنابراین ابتدا تمام نکاتی که آموزش داده شد را تمرین کنید و پس از آمادگی کامل دست به انجام معاملات بزنید.