کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) یک آژانس نظارتی مستقل است که مسئولیت حفاظت از دارایی سرمایه‌گذاران، وضع قوانین برای اجرای انصاف در بازار بورس و نظم دادن به این بازار را بر عهده دارد. این کمیسیون در سال ۱۹۳۴به‌عنوان اولین نظارت‌کننده بر بازارهای اوراق بهادار ایجاد شد.


SEC از دارایی سرمایه‌گذاران در برابر کلاهبرداری و دست‌کاری در بازار محافظت می‌کند و بر روی تصاحب و راه‌اندازی شرکت‌ها در ایالات‌متحده نظارت دارد. طی سالیان اخیر SEC و بازار ارزهای دیجیتال درگیری‌های زیادی داشتند. برای اینکه بدانید کمیسیون بورس و اوراق بهادار چیست و درک بهتری از این کمیسیون و وظایف و نحوه عملکرد آن داشته باشید با ادامه این مقاله در بلاگ اکسبیتو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در این مورد پیدا کنید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و ارزهای دیجیتال


معرفی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

آیا تابه‌حال این سؤال برایتان پیش آمده که کمیسیون بورس و اوراق بهادار چیست؟ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) یک سازمان دولتی مستقل در آمریکا است که بر صنعت بورس و اوراق بهادار آمریکا نظارت می‌کند.


این کمیسیون در این مقام چند ماموریت دارد: حمایت از سرمایه‌گذاران، حفظ عدالت در معاملات و برقراری امنیت در بازارهای مالی و تسهیل سرمایه‌گذاری. SEC اولین نهاد نظارتی در حوزه امور مالی است که پس از سقوط بازار سهام در آمریکا معرفی شد.


این نهاد با هدف اطمینان از اینکه مؤسسات اوراق بهادار به‌طور امن فعالیت می‌کنند، حقیقت را در مورد محصولات و خدمات خود به مشتریان می‌گویند و با آن‌ها منصفانه و صادقانه رفتار می‌کنند تأسیس شد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده


SEC به پنج بخش تقسیم شده است:

  1. امور مالی شرکت
  2. تجارت و بازار
  3. مدیریت سرمایه‌گذاری
  4. اجرا
  5. تحلیل اقتصادی و ریسک

دفتر مرکزی SEC در واشنگتن دی سی است و ۱۱دفتر منطقه‌ای در سراسر ایالات‌متحده دارد.

تاریخچه SEC

زمانی که بازار سهام آمریکا در اکتبر ۱۹۲۹سقوط کرد، اوراق بهاداری که شرکت‌های مختلف منتشر کرده بودند بی‌ارزش شد. ازآنجایی‌که بسیاری از این شرکت‌ها قبلاً اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده‌ای را به مشتریان داده بودند و درواقع آن‌ها را گول زده بودند، اعتماد مردم نسبت به کل بازار بورس و اوراق بهادار کاهش پیدا کرد.


کنگره آمریکا برای اینکه بتواند اعتماد مردم را برگرداند قانون اوراق بهادار را در سال ۱۹۳۳و قانون بورس اوراق بهادار را در سال ۱۹۳۴تصویب کرد و بنابراین SEC تأسیس شد. وظایف اصلی SEC این بود که شرکت‌ها را بررسی کند و آن‌هایی که ادعاهایی صادقانه دارند و با مشتریان خود درست برخورد می‌کنند را به بورس اوراق بهادار آمریکا راه دهد. پس از تأسیس SEC هر چند وقت یک‌بار قوانین جدیدی وضع می‌شد که به انجام تعهدات این کمیسیون کمک می‌کرد.


قوانینی که تابه‌حال وضع شده به شرح زیر است: · قانون قرارداد اعتماد در سال ۱۹۳۹ · قانون شرکت سرمایه‌گذاری در سال ۱۹۴۰ · قانون مشاوران سرمایه‌گذاری در سال ۱۹۴۰ · قانون ساربنز-آکسلی (Sarbanes–Oxley) در سال ۲۰۰۲ · قانون اصلاحات داد_فرانک (Dodd–Frank) و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده در سال ۲۰۱۰ · قانون راه‌اندازی کسب‌وکار (JOBS) در سال ۲۰۱۲ SEC هرساله اقدامات اجرایی و حقوقی زیادی را علیه شرکت‌ها و افرادی که قوانین اوراق بهادار را نقض می‌کنند انجام می‌دهد.


موضع کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نسبت به ارزهای دیجیتال

سازمان بورس و اوراق بهادار در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به ارزهای دیجیتال داشته است و به دنبال قانون‌گذاری رمزارزهاست. این سازمان همچنین نسبت به جرائمی مثل سوءاستفاده مالی، تقلب در حسابداری، انتشار اطلاعات گمراه‌کننده یا نادرست و معاملات نهانی حساس است. معاملات نهانی به معاملاتی گفته می‌شوند که افراد با اطلاع از ناگفته‌ها و رمز و رازهای یک شرکت اقدام به معامله می‌کنند تا بتوانند سود کنند. این عمل تقریباً در تمام کشورها غیرقانونی است.


پس از رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با مؤسسات مالی که باعث بحران شدند برخورد کرد و در نتیجه میلیاردها دلار از سرمایه ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران به آن‌ها بازگردانده شد. این کمیسیون درمجموع ۲۰۴ نهاد یا شخص را متهم کرد و نزدیک به ۴ میلیارد دلار از طریق جریمه و سایر کمک‌های نقدی جمع‌آوری کرد.


به‌عنوان‌مثال، شرکتی به نام گلدمن ساکس ۵۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کرد که بیشترین میزان جریمه تابه‌حال برای یک شرکت وال‌استریت به شمار می‌رود. این شرکت همچنین دومین شرکت بعد از WorldCom از نظر میزان جریمه است که SEC توانست از آن جریمه دریافت کند. شرکت WorldCom، ۷۵۰ میلیون دلار جریمه شده بود و در جایگاه اول قرار داشت.


بااین‌حال، بسیاری از ناظران از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که این کمیسیون کارگزاران و مدیران ارشدی که مرتکب خطا نشده‌اند را درگیر مسائل مربوط به کلاه‌برداری و ... کرده است.


ریپل و سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا

هدف از تأسیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

همان‌طور که گفتیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ۵ بخش تشکیل شده است. اما آیا می‌دانید هدف از تاسیس SEC چیست؟ هدف تمام این بخش‌ها یکی است و همه در جهت تفسیر و انجام اقدامات اجرایی در مورد قوانین اوراق بهادار، صدور قوانین جدید، نظارت بر مؤسسات اوراق بهادار و هماهنگی مقررات بین سطوح مختلف دولت کار می‌کنند.


بخش امور مالی شرکت اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات بااهمیت (یعنی اطلاعات مربوط به چشم‌انداز مالی شرکت یا قیمت سهام) به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود تا آن‌ها بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

بخش تجارت و بازار استانداردهایی را برای ایجاد بازارهای منصفانه، منظم و کارآمد وضع می‌کند.


بخش مدیریت سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محصولات و خدمات آن‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری ثبت‌شده در دولت آمریکا نظارت می‌کند.


بخش اجرا مسئول اجرای مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار از طریق رسیدگی به پرونده‌ها و دارایی‌های شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران است. سازمان SEC در چند سال گذشته و با توجه به افزایش سرمایه‌گذاران رمزارزی، به پرونده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال توجه ویژه‌ای نشان داده است.


بخش تحلیل اقتصادی و ریسک تمام جزئیات مربوط به نوسانات بازار، سود و زیان را تجزیه‌وتحلیل و مدیریت می‌کند.


SEC مجاز است فقط دعاوی مطرح‌شده توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خرد را در دادگاه فدرال و در مقابل قاضی اداری مطرح کند. مسئولیت پرونده‌های جنایی در این بخش بر عهده سازمان‌های مجری قانون در وزارت دادگستری است. البته SEC معمولاً از نزدیک با این سازمان‌ها برای ارائه شواهد و کمک به دادگاه همکاری می‌کند.


بیت کوین و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

موضع کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نسبت به ارزهای دیجیتال

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از اختیارات خود در مورد دارایی‌های دیجیتال و زیرساخت‌های بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌کند. برخلاف روزهای اولیه تجارت ارزهای دیجیتال، اکنون توجه قانون‌گذاران فدرال به سمت این دارایی‌ها جلب شده است.


بازارهای دیجیتال زمینه‌ای رو به رشد برای سرمایه‌گذاران هستند و البته نگرانی‌های زیادی را برای قانون‌گذاران به وجود می‌آورند. اگر نظارتی بر این بازار نباشد، نه‌تنها سرمایه‌گذاران خطرات سرمایه‌گذاری خود را درک نمی‌کنند و ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شوند، بلکه دارایی‌های دیجیتال و تیم پشت آن‌ها هم نمی‌توانند ادعاهای خود را محقق کنند.


دارایی‌های دیجیتال هم مانند سرمایه‌گذاری سنتی تحت نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هستند. ارزهای دیجیتالی مانند USD Coin تحت نظارت این کمیسیون قرار دارد، اما بیت کوین از نظر SEC یک دارایی امن نیست و بنابراین تحت صلاحیت SEC قرار ندارد. این نهاد تنها دارایی‌هایی را تأیید می‌کند که برای مشتریان شفاف‌سازی کامل انجام دهند، حالا تفاوتی ندارد که این دارایی‌ها دیجیتال باشند یا سنتی.


با تمام این تفاسیر، شرکت‌های بزرگی مانند مایکرواستراتژی که یک شرکت آمریکایی است، بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده است. علاوه بر مایکرواستراتژی، شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در آمریکا که زیرنظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا هستند، روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده و به سمت دیجیتالی شدن رفته‌اند.


ممکن است در آینده قوانین بیشتر و جدیدتری برای بازار ارزهای دیجیتال لازم باشد، به همین دلیل این اجازه برای تنظیم‌کننده‌ها صادر شده تا در صورت نیاز بتوانند وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند.