بیش از دو دهه پیش، مفهوم ارزهای دیجیتال به‌عنوان نوعی جدید از روش‌های پرداختی به‌شکل غیرمتمرکز در جهان مطرح شد. BTC اولین رمز ارز جهان محسوب می‌شود و بسیاری، آن را به‌عنوان پادشاه بازار کریپتو می‌شناسند. بااین‌حال، یک ارز دیجیتال دیگر با نام بیت کوین کش (BCH) وجود دارد که شاید پیرامون آن شنیده باشید، اما این ارز دقیقا چیست و چرا دو نسخه از Bitcoin وجود دارند؟ در این مقاله از اکسبیتو علاوه‌بر پاسخ به این پرسش، به تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش می‌پردازیم و هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


بیت کوین (BTC) چگونه رمز ارزی است؟

بیت کوین (BTC) چگونه رمز ارزی است؟

در سال 2008، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای نخستین‌بار بیت کوین را در قالب یک وایت‌ پیپر معرفی کرد. بااین‌حال، این ارز در ژانویه 2009 به‌عنوان ابزار پرداخت غیرمتمرکز به‌شکلی کاملا جدید و نوین عرضه شد.


هنوز هویت فرد یا افرادی که در توسعه اولیه این کوین دست داشته‌اند مشخص نیست و از آن‌ها فقط نام مستعار ناکاموتو را می‌دانیم. به گفته Nakamoto، این رمز ارز با هدف فراهم آوردن امکان انجام تراکنش‌ها و عملیات مالی آنلاین میان دو کاربر بدون نیاز به واسطه و نهادهای متمرکز ارائه شده است.


هدف توسعه‌دهندگان بیت کوین حاصل شد و این کوین به‌عنوان یک ارز پایاپای با قابلیت انتقال دارایی مستقیم میان دو شخص شروع به کار کرد. این پلتفرم از مکانیزم اجماع گواه کار (Proof of Work) جهت حفظ امنیت و پایداری شبکه استفاده می‌کند. در این الگوریتم، ماینرها در ازای کمک به تایید تراکنش‌ها پاداشی در قالب BTC دریافت می‌کند.


برخی از کاربران دنیای رمز ارزی از طرفداران افراطی Bitcoin هستند. این افراد به‌عنوان ماکسیمالیست بیت کوین مشهورند. آن‌ها باور دارند که در نهایت فقط نخستین ارز دیجیتال جهان در بازار می‌ماند و بقیه رقبا حذف خواهند شد.


بالاترین قیمت بیت کوین در نوامبر 2021 در اوج بازار گاوی و در سطح 68789 دلار به ثبت رسید.


بیت کوین کش (BCH) چیست؟

بیت کوین کش (BCH) چیست؟

در بخش پیشین این مقاله با بیت کوین به‌شکل کلی آشنا شدیم. حال در این قسمت، می‌خواهیم ورژن دیگر آن یعنی BCH را بررسی کنیم. دانستن مشخصات این ارز می‌تواند به شما در رسیدن به درک بهتری از تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش کمک کند.


بیت کوین کش یک سیستم پول الکترونیک پایاپای است. این سیستم برنامه دارد تا با بهره‌گیری از سرعت بالا در تراکنش‌ها، هزینه‌های ناچیز، حریم خصوصی و اندازه بلاک بزرگتر به یک ارز جهانی معتبر و قابل اطمینان برای انجام امور مالی تبدیل شود. BCH به‌عنوان یک رمز ارز آزاد و غیرمتمرکز، به هیچ واسطه و سازمان ناظری نیاز ندارد.


Bitcoin Cash به‌عنوان جایگزینی برای نخستین و ارزشمندترین رمز ارز جهان راه‌اندازی شد. در سال 2017، توسعه‌دهندگان شرکت Bitmain به‌دلیل افزایش حجم تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین و کندی آن، کد نرم‌افزار این کوین را تغییر دادند و از این طریق، نسخه تغییر یافته از آن را به‌عنوان یک محصول کامل و رقابتی عرضه کردند. این اقدام، Bitcoin را به دو بلاک چین بیت کوین و بیت کوین کش تقسیم کرد. در حقیقت، BCH نتیجه هارد فورکی است که به‌دلیل اختلافات میان طرفداران بر سر مقیاس‌پذیری بیت کوین و ارتقای SegWit انجام شد.


دسامبر 2017 بالاترین قیمت این رمز ارز به ثبت رسید. در آن زمان، قیمت بیت کوین کش در سطح 4355 دلار قرار داشت.


چرا دو ورژن از بیت کوین موجود است؟

چرا دو ورژن از بیت کوین موجود است؟

تا اینجای مطلب پیرامون هر دو ارز بیت کوین و بیت کوین کش خواندید و تاریخچه مختصری از آن‌ها را مطالعه کردید. BTC اولین ارز دیجیتال جهان محسوب می‌شود و بقیه ارزهای دیجیتال با تمام نقاط قوت و ضعف خود، پس از آن طراحی و عرضه شده‌اند. بسیاری از آن‌ها با توجه به کاستی‌ها و معایب Bitcoin توسعه یافتند و تلاش کردند تا به نیازهای بازار و کاربران پاسخ دهند.


نسخه دیگر BTC نیز با چنین تفکر و دیدگاهی ساخته شد. از زمان شروع کار Bitcoin، تا چندین سال هزینه کارمزد تراکنش‌ها در سطح پایین و مطلوبی قرار داشت و عملیات به‌شکل مطمئن انجام می‌شد. هرچند، از 2016 و به‌دنبال رشد چشم‌گیر محبوبیت بیت کوین، تعداد تراکنش‌ها بر روی این شبکه افزایش یافت. افزایش حجم تراکنش‌ها منجر به کندی فرایند پردازش عملیات و بالا رفتن نرخ کارمزد شد. با وجود چنین شرایطی، شرکت تولیدکننده سخت‌افزار ماینینگ Bitmain یک هاردفورک جهت کاهش محدودیت برای اندازه بلاک پیشنهاد داد؛ این کار می‌توانست امکان انجام تراکنش‌های بیشتر به‌ازای هر بلاک را رقم بزند. در ماه اوت 2017 این هاردفورک راه‌اندازی شد و ایجاد بیت کوین کش را رقم زد.


به‌طور خلاصه، نسخه دوم بیت کوین یعنی BCH طی یک هاردفورک برای رفع محدودیت‌های BTC در انجام و پردازش عملیات و تراکنش‌ها ایجاد شد.


بیت کوین کش چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

بیت کوین کش چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

در بخش‌های قبلی این مقاله به‌طور جامع و کلی با بیت کوین و بیت کوین کش به‌عنوان دو رمز ارز مجزا آشنا شدید. همانطور که اشاره کردیم، BCH به‌دنبال کند شدن سرعت انجام و پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین Bitcoin به وجود آمد، اما تفاوت‌های اساسی و اصلی این دو ارز با یکدیگر در چه مواردی است؟ احتمالا با شنیدن نام Bitcoin Cash، بارها این سوال در ذهنتان نقش بسته است. موارد تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش، از دلایل اصلی ایجاد ارز بیت کوین کش هم به شمار می‌روند. به عبارت دیگر، اگر این ارز کاملا مشابه خود BTC بود دلیلی برای توسعه آن وجود نداشت. در ادامه، برخی از مهم‌ترین موارد تفاوت این دو را بررسی می‌کنیم.


تنظیم سختی

سختی شبکه در بلاک چین معمولا به‌معنای میزان زمان و انرژی مورد نیاز برای استخراج یک واحد ارز است. بیت کوین کش از الگوریتم متفاوتی جهت تنظیم سختی شبکه خود بهره می‌گیرد. به‌طور دقیق‌تر، تنظیم میزان دشواری بلاک چین جایگزین بیت کوین در هر 600 ثانیه انجام می‌شود. از سوی دیگر، Bitcoin پس از اضافه شدن هر 2016 بلاک در شبکه به تنظیم سختی می‌پردازد. اضافه شدن بلاک توسط ماینرها و طی فرایند استخراج انجام می‌شود.


 تفاوت اندازه بلاک

تفاوت اندازه بلاک

در شبکه‌های بلاک چینی، اندازه بلاک (Block Size) یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در میزان مقیاس‌پذیری، توانایی پردازش تراکنش‌های هم‌زمان، سرعت تکمیل فرایندها و موارد مشابه است. در واقع، این معیار می‌تواند در هزینه کارمزد شبکه هم نقش داشته باشد و یکی از برجسته‌ترین موارد تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش به شمار می‌رود.


از عوامل اصلی ایجاد نسخه دیگری از بیت کوین یعنی BCH، کندی شبکه و رشد هزینه‌ها بود. بیت کوین کش با اندازه بلاک بزرگ‌تری عرضه شد. در آخرین تغییر این شبکه، این پارامتر در Bitcoin Cash به 32 مگابایت رسید. جالب است بدانید که اندازه بلاک بیت کوین تنها 1 مگابایت است. تیم BCH اعلام کرده که در آینده با انجام تحقیقات جدی و گسترده، Block Size این شبکه بیشتر هم خواهد شد.


قراردادهای هوشمند و امور مالی غیرمتمرکز

بیت کوین با مفهوم و ایده جالب و جذابی برای کاربران حوزه‌های مالی و پرداخت‌ها عرضه شد، اما نقص بزرگ آن عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در سطح بقیه بلاک چین‌ها است. Bitcoin از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند، اما زبان برنامه‌نویسی آن یعنی Script انعطاف‌پذیری کافی ندارد.


بیت کوین کش با پروتکل‌ها و زبان برنامه‌نویسی متفاوت خود روشی راحت‌تر و با انعطاف‌پذیری و امکانات بیشتری را به کاربران جهت دسترسی به دنیای دیفای (DeFi) و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد.


عرضه توکن

عرضه توکن

در دنیای بلاک چین، پروتکل‌های گوناگون و متعددی برای عرضه توکن وجود دارند و هرکدام از این پروتکل‌ها، ویژگی‌ها و پارامترهای خاصی ارائه می‌دهند. در بررسی تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش، این مورد هم قابل توجه است.


بیت کوین از پروتکل Omni Layer با امکان ایجاد توکن‌های شخصی‌سازی‌شده (Custom) بهره می‌گیرد. از سوی دیگر، بیت کوین کش از پروتکل Simple Ledger استفاده می‌کند که امکان عرضه و مدیریت توکن‌ها با کمترین کارمزد و سریع‌ترین فرایند تایید را ارائه می‌دهد.


جایگزینی بر اساس کارمزد

در بیت کوین یک ویژگی وجود دارد که بر اساس آن، می‌توانید یک تراکنش تاییدنشده را با تراکنش جدیدی که کارمزد بالاتری دارد، جایگزین کنید. این قابلیت در بیت کوین کش در دسترس نیست و دلیل نبود آن، بهبود امنیت تراکنش‌ها و کاهش احتمال کم شدن دو برابر موجودی از کیف پول فرد عنوان شده است.


بیت کوین سرمایه‌گذاری بهتری است یا بیت کوین کش؟

بیت کوین سرمایه‌گذاری بهتری است یا بیت کوین کش؟

در این مطلب با ارزهای بیت کوین و بیت کوین کش به‌طور جداگانه آشنا شدیم و تفاوت‌های آن‌ها را هم بررسی کردیم. در بازار کریپتو، بسیاری از کاربران جهت سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی خود به‌سراغ خرید رمز ارز می‌روند؛ بنابراین، پرداختن به جایگاه BTC و BCH برای سرمایه‌گذاری خالی از لطف نیست.


همانطور که خواندید، ارز بیت کوین کش به‌گونه‌ای طراحی شده است که سرعت بالاتری در تراکنش‌ها دارد و توانایی بیشتری در پردازش عملیات از خود نشان می‌دهد. از این موارد می‌توان نتیجه گرفت که این ارز، روش پرداختی بسیار مطلوبی به شمار می‌رود و در انتقال دارایی و پول میان کاربران می‌تواند عملکرد خوبی به نمایش بگذارد.


از طرف دیگر، بیت کوین کارمزد تراکنش بالایی دارد و با وجود جامعه بزرگ کاربران خود، نمی‌تواند بهترین سرعت پردازش را در اختیار شما بگذارد. بااین‌حال، این ارز نسبت به نسخه دیگر خود نوسانات کمتری دارد و گزینه بهتری برای حفظ ارزش دارایی در بلندمدت به شمار می‌رود.


در نهایت، می‌توان گفت که اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید و می‌خواهید در بین این دو گزینه کمترین ریسک را متحمل شوید، BTC ارز بهتری برای شما است. با وجود این موضوع، تصمیم نهایی بر عهده کاربر بوده و احتمال دارد با توجه به دیدگاه او، بیت کوین کش انتخاب بهتری باشد.


سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از بلاگ اکسبیتو به موارد برجسته در تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش پرداختیم و این دو نسخه از Bitcoin و ویژگی‌های آن‌ها را با یکدیگر به‌شکل جامع مقایسه کردیم.


زمانی که BTC برای اولین‌بار معرفی و راه‌اندازی شد، بر اثر مفهوم تمرکززدایی و سیستم مالی نوین این ارز، کاربران زیادی به آن تمایل پیدا کردند. همین موضوع در بلندمدت منجر به کندی و افزایش هزینه‌های این شبکه شد و به‌دنبال این مشکلات، بیت کوین کش پدید آمد. در نهایت در دو جمله می‌توان گفت که این نسخه از Bitcoin نتیجه هاردفورک شبکه این ارز است و با هدف پوشاندن برخی از نقاط ضعف BTC طراحی شد.