اتریوم بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال با ارزش بازار است. بلاک چین اتریوم امکانات تازه‌ای را به کاربران معرفی کرده و تحول بزرگی را در دنیای غیرمتمرکز به وجود آورد. در حال حاضر بیشترین تعداد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند و پروژه‌های زیادی توکن خود را با استاندارد اتریوم صادر کرده‌اند. در سال گذشته **این شبکه مهم توانست بزرگترین آپدیت خود را با موفقیت انجام دهد و مکانیزم اجماع آن به اثبات سهام انتقال پیدا کرد.** البته هنوز هم آپدیت‌های بیشتری در راه است و اتریوم قصد دارد شبکه خود را بهتر و کارآمدتر کند. در این مقاله آینده این ارز دیجیتال مهم را بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا در اتریوم سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟
اتریوم ETH چگونه رمز ارزی است؟

اتریوم ETH چگونه رمز ارزی است؟

بیت کوین به عنوان یک ارز غیرمتمرکز برای معاملات همتا به همتا متولد شد اما اتریوم پای خود را فراتر برد و دنیای تازه‌ای را به روی کاربران ارزهای دیجیتال گشود. کاربردهای بلاک چین اتریوم بسیار زیاد هستند و هر روز هم به آن‌ها اضافه می‌شود. ویتالیک بوترین سازنده اتریوم، وایت پیپر آن را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد و دو سال بعد، در سال ۲۰۱۵ ارز دیجیتال اتریوم وارد بازار شد.


اتریوم علاوه بر اینکه یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، بستری برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و ان اف تی‌ها نیز به شمار می‌آید. می‌توانیم اتریوم را یک کامپیوتر جهانی بدانیم که اینترنت را به سطح تازه‌ای برده و غیرمتمرکز کرده‌ است.


اتریوم ETH چگونه رمز ارزی است؟

قراردادهای هوشمند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک چین اتریوم هستند. این قراردادها درست مثل قراردادهای معمولی و روزانه کار می‌کنند اما بر بستر بلاک چین و با کدهای کامپیوتری نوشته می‌شوند. قراردادهای هوشمند برای اجرا شدن نیاز به واسطه ندارند و به صورت اتوماتیک اجرا می‌شوند. با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساخت. تقریبا تمام اپلیکیشن‌های کنونی را می‌توان به کمک قراردادهای هوشمند، روی بستر بلاک چین به صورت غیرمتمرکز درآورد. به عنوان مثال اپلیکیشن‌های پرداختی هر روزه را در نظر بگیرید. با کمک بلاک چین اتریوم می‌توانیم آنها را غیرمتمرکز کنیم به طوری که پرداخت‌ها به راحتی انجام شوند و کارمزد تراکنش هم از حساب کاربران کم شود. در این پروسه نیازی به هیچ موسسه یا شرکتی نیست و تمام مراودات به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.


اتریوم استانداردهای تازه‌ای را برای توکن‌های غیرمتمرکز نیز معرفی کرده است. استاندارد ERC-20 اتریوم کاربرد زیادی در میان شبکه‌های ارز دیجیتال دارد و پروژه‌های بسیاری توکن خود را با این استاندارد وارد بازار کرده‌اند. استاندارد محبوب بعدی ERC-721 است که برای توکن‌های غیرمثلی یا ان اف تی‌ها به کار می‌رود. ان اف تی‌ها دنیای هنر و مالکیت معنوی را متحول کرده‌اند. هنرمندان به کمک این استاندارد توکنی می‌توانند آثار هنری خود را روی بلاک چین ثبت کنند و در دنیا به فروش برسانند. از طرفی امکان ثبت کردن مالکیت انواع دارایی‌ها مانند املاک و مستغلات، گواهینامه‌ها و غیره بر بستر بلاک چین وجود دارد.


اتریوم 2.0 چیست و چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

اتریوم 2.0 چیست و چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

اتریوم با تمام مزایایی که با خود به همراه داشت، برای استفاده تعداد زیاد کاربر مناسب نبود. این مشکل، عدم مقیاس‌پذیری نامیده می‌شود. مقیاس‌پذیری یعنی افزایش ظرفیت یک شبکه برای انجام تراکنش‌ها، با افزایش تعداد کاربران. به عبارت دیگر اگر تعداد کاربران یک شبکه زیاد شوند و سرعت آن کاهش پیدا نکند، مقیاس‌پذیری بالایی دارد. اتریوم اما از این ویژگی محروم بود. با محبوب شدن بیشتر اتریوم و ورود کاربران تازه، سرعت تراکنش‌های آن کم شد و کارمزد آن‌ها بالا رفت. به همین دلیل سازندگان آن به فکر چاره افتادند تا شبکه را ارتقا دهند. از طرف دیگر اتریوم مثل بیت کوین، از مکانیزم اجماع «اثبات کار» استفاده می‌کرد، یعنی ماینرها با استفاده از توان محاسباتی خود، اتریوم‌های تازه را استخراج می‌کردند. مصرف انرژی زیاد در فرایند ماینینگ صدای فعالان محیط زیست را درآورده بود و اتریوم و بیت کوین با انتقادهای بسیاری رو به رو شدند.


راهکار ویتالیک بوترین و دوستانش انتقال اتریوم از مکانیزم اجماع «اثبات کار» به مکانیزم اجماع «اثبات سهام» بود. آنها این اتریوم تازه را اتریوم ۲ نامیدند. در مکانیزم اجماع اثبات سهام، توکن‌های تازه از طریق فرایند استیکینگ تولید می‌شوند. هر کاربری که بتواند ۳۲ اتریوم را استیک کند، به عنوان یک ولیدیتور یا اعتباردهنده، تراکنش‌های تازه را تایید می‌کند و برای مشارکت خود در شبکه اتریوم پاداش می‌گیرد. این مکانیزم تازه مصرف انرژی اتریوم را بسیار پایین آورده است و از طرف دیگر ارتقای شبکه اتریوم را برای افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری امکان‌پذیر ساخته است.


در نسخه دوم اتریوم قرار است از تکنولوژی شاردینگ استفاده شود. این تکنولوژی تازه با ایجاد یک سری زنجیره‌های موازی و فرعی، به زنجیره اصلی اتریوم کمک می‌کند تا تراکنش‌ها را با سرعت بالاتری پردازش کند. در واقع، تراکنش‌ها در این زنجیره‌های فرعی دسته‌بندی می‌شوند و پس از اینکه تایید شدند، در زنجیره اصلی اتریوم ثبت می‌شوند. در سال ۲۰۲۲ انتقال اتریوم به شبکه اثبات سهام انجام شد اما هنوز آپدیت اتریوم تمام نشده و در حال انجام است.


پیش بینی قیمت اتریوم در آینده به چه صورت است؟

پیش بینی قیمت اتریوم در آینده به چه صورت است؟

کارشناسان و تحلیلگران زیادی سال ۲۰۲۴ را یک سال صعودی برای ارزهای دیجیتال می‌دانند. در سال گذشته زمزمه‌هایی برای تایید ETF یا صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بیت کوین بر سر زبان‌ها بود و شرکت‌های بزرگی برای آن درخواست دادند. در صورتی که ETF بیت کوین تایید شود، این شرکت‌ها می‌توانند به راحتی در آن سرمایه‌گذاری کنند و پول بزرگی وارد بازار خواهد شد. علاوه بر این، هاوینگ بیت کوین نیز در راه است و معمولا قیمت آن بعد از هاوینگ افزایش پیدا می‌کند. با رشد بیت کوین، قیمت اتریوم به عنوان بزرگترین و باارزش‌ترین آلت کوین، از آن تاثیر می‌پذیرد و رشد می‌کند.


آپدیت‌های بعدی اتریوم و محقق شدن نسخه ۲ آن، شبکه اتریوم را بهینه‌تر می‌کند و کاربران زیادی وارد این اکوسیستم می‌شوند. از طرفی اتریوم نقش مهمی در انتقال اینترنت کنونی به اینترنت وب ۳ خواهد داشت. هرچه کاربردهای اتریوم افزایش یابند، ارزش و قیمت آن هم بیشتر می‌شود.


البته چالش‌های قانون‌گذاری نیز می‌توانند در بازار و روند قیمتی محدودیت ایجاد کنند. با این حال چیزی که مشخص است، استفاده روزافزون از تکنولوژی بلاک چین در میان کسب و کارها و شرکت‌هاست. در نتیجه این محدودیت‌ها به نحوی مدیریت خواهند شد.


چه عواملی بر قیمت اتریوم (ETH) اثرگذار خواهند بود؟

چه عواملی بر قیمت اتریوم (ETH) اثرگذار خواهند بود؟

ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی تازه وارد بازارهای مالی شده‌اند و عمر زیادی ندارند. به همین دلیل با گذشت زمان رفتارهای تازه‌ای از خود نشان می‌دهند. مهم‌ترین عاملی که بر قیمت یک دارایی تاثیر می‌گذارد، قانون عرضه و تقاضاست. هرچه تقاضا برای یک ارز دیجیتال افزایش یابد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. چه چیزی باعث می‌شود که تقاضا برای خرید اتریوم زیاد شود؟


اولین مورد، مشخصات فنی و کاربردهای اتریوم است. شبکه اتریوم کاربردهای زیادی دارد و نقش مهمی در دنیای ارزهای دیجیتال بازی می‌کند. اگر اتریوم بتواند مسیر ارتقای خود را کامل کند و تراکنش‌های پرسرعت و کم‌هزینه‌ای داشته‌ باشد، تعداد کاربران آن زیاد می‌شود و ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. در حال حاضر بیشترین تعداد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر اتریوم توسعه پیدا می‌کنند و این روند در حال افزایش است.


دومین مورد قیمت و ارزش بیت کوین است. بیت کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال بازار، تاثیر به سزایی در روند قیمت‌ها دارد. وقتی بیت کوین فاز صعودی خود را آغاز می‌کند، آلت کوین‌ها هم کمی بعد از آن رشد می‌کنند.


چه عواملی بر قیمت اتریوم (ETH) اثرگذار خواهند بود؟ (2)

قانون‌گذاری عامل بعدی است. با رشد هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال و دنیای غیرمتمرکز، دولت‌ها به دنبال قانونی کردن این دارایی‌ها هستند و تصمیمات آنها می‌تواند تاثیر به سزایی در آینده تمام ارزهای دیجیتال داشته باشد. اقتصاد کلان و شاخص‌های آن مانند تورم، سیاست‌های پولی و مالی بانک‌های مرکزی را تعیین می‌کنند. این شاخص‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که قدرت خرید مردم دچار مشکل نشود. ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی ریسکی تحت تاثیر سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی هستند. در سال ۲۰۲۲ دیدیم که چگونه بانک مرکزی آمریکا توانست با کم کردن نرخ بهره برای کاهش تورم، باعث سقوط قیمت ارزهای دیجیتال شود و بیت کوین در یک روند نزولی قرار گرفت.


هک‌ها و مشکلات امنیتی ارزهای دیجیتال هم می‌تواند عامل دیگری باشد که بر قیمت اتریوم تاثیرگذارند.


چرا افراد اتریوم (ETH) می‌خرند؟

چرا افراد اتریوم (ETH) می‌خرند؟

در این قسمت ۵ دلیل برای شما می‌آوریم که چرا اتریوم سرمایه‌گذاری خوبی است:


1_ اتریوم می‌تواند به یک کامپیوتر جهانی تبدیل شود. این پلتفرم با معرفی قراردادهای هوشمند به کسب و کارها امکان داده تا اپلیکیشن‌های خود را به صورت غیرمتمرکز روی بلاک چین بسازند و توسعه‌ دهند.


2_ توکنیزه کردن یک مفهوم تازه است که به لطف تکنولوژی بلاک چین توسعه یافته است. توکنیزه کردن به معنای تبدیل انواع دارایی‌ها به توکن است. با توکنیزه کردن می‌توان دارایی‌های مختلف مانند املاک و مستغلات، ماشین و غیره را به توکن تبدیل کرد و بر بستر بلاک چین قرار داد. با توکن شدن دارایی‌ها می‌توان به راحتی آنها را در سراسر جهان معامله کرد.


3_ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بلاک چین اتریوم بدون سانسور هستند و هیچ کس نمی‌تواند آنها را کنترل کند.


4_ اتریوم بهترین بستر برای نوآوری‌های تازه است.


5_ سرمایه‌گذاری در اتریوم در کنار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، می‌تواند سبد سرمایه‌گذاری شما را متنوع کرده و ریسک شما را پایین بیاورد.


آیا در آینده اتریوم جای بیت کوین را خواهد گرفت؟

آیا در آینده اتریوم جای بیت کوین را خواهد گرفت؟

این سوال ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران دنیای ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده‌ است که چه زمانی اتریوم جای بیت کوین را می‌گیرد و آیا اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ وقتی به ماهیت این دو ارز دیجیتال نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که کارکردهای مختلفی دارند. از بیت کوین به عنوان یک منبع ارزش یا یک طلای دیجیتال نام برده می‌شود، چون هم امنیت بالایی دارد و هم تعداد محدودی از آن وارد بازار خواهد شد. اتریوم اما پیچیده‌تر است و کارکردهای بسیاری دارد. مهم‌ترین کارکرد آن در قراردادهای هوشمند، دنیای دیفای، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و دیفای است.


در حال حاضر ارزش بازار بیت کوین بیش از ۳ برابر اتریوم است. شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، بیت کوین را ترجیح می‌دهند و مورد اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران است. به نظر می‌رسد اتریوم هر چقدر هم که امکانات و سرعت خود را افزایش دهد، به این زودی نمی‌تواند جا پای بزرگترین ارز دیجیتال بازار بگذارد.


سخن پایانی


اتریوم به عنوان یکی از آینده‌دارترین پروژه‌های ارز دیجیتال شناخته می‌شود و سازنده آن یک نابغه کم سن و سال است. ارزهای دیجیتالی مانند سولانا، بایننس و آوالانچ که سعی کرده‌اند جای آن را بگیرند و با نام قاتلان اتریوم شناخته می‌شوند، اما هنوز موفق نشده‌اند. اتریوم یک نقشه راه مشخص برای ارتقای خود در سال‌های آینده دارد و بر أساس آن در حال حرکت است. این نقشه راه، اتریوم کنونی را به نسخه‌ای کارآمد و بهینه‌تر تبدیل خواهد کرد و مطمئنا باعث افزایش ارزش آن خواهد شد.